Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Bara en fundering som dök upp i huvudet (vilket händer ganska ofta).
Hur stor anser ni att en lagom buffert är att ha vid husägande? Inte till normala driftskostnader eller nuvarande renoveringsbehov alltså, utan kommande oförutsedda utgifter etc?
Jag vill ha minst 60' så det aif räcker till en ny panna om den skulle plötsligt skulle packa ihop.
Sedan beror det ju lite på hur skicket är på huset, hur gammalt är tak, panna, vitvaror osv.
Det beror på hur stor belåning man har och kanske också vilken marginal man har på sin lön. Kan man utan problem slänga på en 100-200 000 på lånet då är det ganska lugnt. Men en minimisumma på en 30-40 000 bör man ju alltid ha. Har man däremot inga möjligheter att få lån och en så låg inkomst så att man tex inte klarar en oväntad utgift på 5-10 000 på en månad så bör man ha mer i reserv, kanske uppåt 70 000. Men personligen skulle jag inte vilja bo i hus utan att ha ganska rejäla marginaler. En ambition bör alltid vara att inte ha några topplån just för att kunna belåna huset lite till vid en kris.
Mellan 30.000 och 50.000 vill jag ha for att kanna mig lugn. Nu har vi iofs ett nytt hus med nya maskiner och grejjer, sa om man vet att pannan bara har ett par ar kvar eller om taket kommer behova bytas inom 5 ar sa kan man ju ha en sarskild buffert for det. Mina 30-50 tacker bara basic underhall, nya maskiner mm som man kanske inte raknat med. Aven vid inkomstbortfall kan det vara bra att ha sa man klarar lanen ett par manader utan att behova svalta.
Några 10 000 kr tycker jag kan räcka att ha lättillgängligt. Sedan bör man ha en ekonomi som tillåter att man ökar på huslånet eller tar ett extralån om det skulle behövas mer.
Vi har en buffert på ca 50.000:- Den har försvunnit radikalt ett par gånger.
Ganska skönt att vi haft den då vi 3 gånger fått en elräkning på 12.000 på två månader.
Fick värma hela huset på enbart ström i vintras under renorveringen.
Beror ju på ganska mkt, vad ma har för uppvärming och vatten/avlopp. Det är ju tråkigt att behöva låna pengar om t.ex pannan går sönder. Men då kanske man beslutar sig för att byta sin (trasiga) gamla vedpanna mot en bergvärmepump och då går kalaset kanske på +100.000kr
Juridik & Ekonomi
Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;)
Jag är i 30-års ålder och lever...
Hundavel & Ras Fast där kan man ju också vara noga med sin uppfödare! Så länge sedan är det inte vi hade tolv stycken i familjen och de var alla himla...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.