Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Sv: Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Jag har mina hundar kopplade inom bebyggt område med respekt för hundrädda. Ute i naturen respekterar jag inte koppeltvånget överhuvudtaget. Anledning ett är att jag har bra koll på mina små dvärghundar. Anledning två är att mina småttingar aldrig har så mycket som gjort en ansats till att jaga vare sig ankor, katter eller annat smått som rör sig. Anledning tre är att jag stör mer om jag också ska ut och klampa i höggräset för att följa med och "nosa" på intressanta fläckar.

Jag har mina lösa året om, men endast på platser där jag är 99 % säker på att vilt inte finns.
Exempel på sådana platser är grusvägen utanför huset, enorma gärden på bägge sidor om den och jag har aldrig sett ens en hare här. Jag har även lärt mina att hålla sig på vägen. Släpper dom även på ett litet grönområde här som klipps, så där finns inga vilda djur heller.
Jag släpper dom dock inte i skogen såhär års för att inte störa eventuella djurbebisar, förutom när vi tränar sök men då har vi tillstånd och vi går ju över rutorna innan vi sätter igång.

Dina småttingar stör tyvärr viltet utan att de sätter efter det. Det är under vintern som det är gott nog att dina lösa hundar inte förföljer vilt.

Jag personligen tycker oerhört synd om de hundar som aldrig fått lära sig att vara lösa. Dom missar så mycket.

Jag har nästan alltid hunden lös, han rör sig mer, får nosa på det han vill nosa osv. Jag kan bryta han och han har aldrig stuckit efter vilt, katt andra hundar osv. Vill gärna inte rida med ett rep mellan mig,hästen och hunde så han är lös där med.

Om jag å andra sidan pratar i telefon eller liknande lägger jag på koppel eller stannar och ber han ligga och vänta, för då har inte jag 100% fokus på honom.

En hund rusade fram och rev sönder hennes kappa och smutsade ner henne och ägare sa glatt att hunden bara ville hälsa och oj vad tråkigt med kappan- det var ju en olyckshändelse.

Åter igen: :eek::eek: Har folk ingen som helst jäkla ansvarskännande!

Hon upplever dock att de med brukshundar ofta visar störst hänsyn, visar tydligt att de har bäst koll på hunden och det gör att hon känner sig tryggare. De som är lösa är ofta olydiga sällskapshundar. För att generalisera, ingen behöver ta åt sig ;)

Roligt att läsa! Min moster säger i princip samma sak. Hon har inga problem med att ta promenaden förbi brukshundklubben för där tränar ju folk sina hundar och har koll på dom. (Nästan alla iaf)

Det är ju trevligt att den var snäll, men det behöver ju inte mötande hund vara. Är inte ägaren rädd om sin hund? Jag skulle inte vilja få min hund biten...

Jag är helt enig med dig där. Så tänker såklart jag också. Min malle är verkligen gudasnäll och rar på alla sätt mot andra hundar, men jag skulle inte för allt i världen låta honom hälsa på främmande hund på det viset som skedde i mitt exempel. Jag kunde läsa av att hunden var snäll och behövde bara ta den i halsbandet och leda den till sin ägare, hade den visat minsta tendens till muck så hade den fått en sko med tillhörande fot mellan ögonen...

Jag är helt enig med dig där. Så tänker såklart jag också. Min malle är verkligen gudasnäll och rar på alla sätt mot andra hundar, men jag skulle inte för allt i världen låta honom hälsa på främmande hund på det viset som skedde i mitt exempel. Jag kunde läsa av att hunden var snäll och behövde bara ta den i halsbandet och leda den till sin ägare, hade den visat minsta tendens till muck så hade den fått en sko med tillhörande fot mellan ögonen...

Sedär!!! Vi resonerar helt lika, du och jag!! ;)

KL
Jag har bara min hund lös på en äng som vi har här, aldrig när jag promenerar för att jag vet om vi möter någon med hund så skulle han säkert gå fram och hälsa (har aldrig provat, men han vill gärna hälsa på andra hundar), även om han är jätte snäll så vet jag mycket väl att folk spec i mitt område inte skulle bli glada om han hälsade på deras hundar eftersom han är en amstaff. Så länge vi är på ängen så kan det passera hundar som skäller/morrar/gör utfall så bryr han sig inte ett skvatt, inte ens när det va två cockerspaniel som började slåss 5 meter ifrån honom. På den ängen finns det inga rådjur/älgar/kaniner men kan komma ankor upp från sjön när dom ser mig ibland. Brukar mata dom och hunden har då lärt sig att ankor jagar man Inte!

Det är väldigt vanligt i mitt område att alla med småhundar har sina lösa och när dom ser mig & min hund komma mötandes så får dom nästan lite panik och ropar & ropar & ropar på sina hundar som inte lyssnar för fem öre utan fortsätter gå mot min hund. Kan bli så trött på sånt folk och så verkar det som om dom blir sura på mig/min hund när deras hundar kommer fram och hälsar som om det är mitt/min hunds fel. :crazy:
Men för någon dag sedan så mötte jag en hund som va lös (tror det va en retriever). Ägaren gick en bra bit bakom och pratade i telefon och verkade inte skynda på spec mycket när hunden försvann runt hörnet när den fick syn på min hund. När han fick syn på min hund så sprang han full fart fram och tvärnitade precis framför min hund, så pass nära att deras nosar Nuddade varandra. Jag hade min hund kopplad och han stod brevid mig. I en sådan situation är jag glad att min hund inte är aggressiv, men samtidigt så kan många hundar reagera på en sådan hund som springer rätt fram sådär.

Då undrar jag lite, vems fel/ansvar är det i en sådan situation? Om min hund ex va hundaggressiv och hade flugit på den där hunden när den sprang rätt fram till min, är det då mitt fel även om jag hade hunden kopplad och han stod precis brevid mig och jag hade gjort allt för att min hund inte skulle komma åt den andra hunden, men ändå kanske skadat den allvarligt?

Jag kan ärligt säga att jag inte har min hund kopplad hela tiden. Jag bor i Stockholm och det är koppeltvång hela Stockholms innerstad, året runt. Dock har jag 100% inkallning på henne och håller henne intill sidan.

Nästan varje dag tar jag henne dessutom till olika platser där man får ha hunden lös, men i och med att andra har så dålig koll på sina jyckar har jag svårt att vara på tex gärdet. Min hund tycker inte om andra hundar som kommer fram till henne. Utan behöver tid att lära känna dem först.

Jag har henne med mig när jag rider ibland men hon får aldrig springa iväg utan mig utan håller sig nära.

Har faktiskt varit med om att min hund hittade ett fågelbo på marken. Hon visade mig det. Där låg sex nakenfisar med gapande näbbar.
Min hund krökte inte en fjäder (de hade i och för sig inga) på deras huvuden utan vi traskade därifrån.
Jag brukar mata småfåglar ibland och då lägger jag brödsmulor på hennes tassar. Hon tittar på dem men gör ingenting.
Det enda hon får jaga är råttor, men då kollar hon med mig först.

Det är klart att dom gör. Men å andra sidan stör dom ju lika mycket om dom är kopplade. Eller är det tänkt att hundarna bara ska gå på anlagd väg? Viltet lär inte veta om det sitter en matte längst ut i snöret eller inte. Och jag tvivlar på att viltet tycker jag är ofarlig. I så fall borde det vara förbjudet att vistas ute i naturen helt och hållet under dessa perioder som viltet har ungar och fåglarna häckar. Min förra hund, en jaktgalen Jack Russel hade jag aldrig lös på andra ställen än på fält med lågt gräs och öppen terräng. Men dom jag har nu kan jag faktiskt inte se varför jag skulle hålla kopplade. Dom rör sig ganska långsamt och är aldrig mer än ett 50-tal meter ifrån mig.

Sorelli; skrev:
Då undrar jag lite, vems fel/ansvar är det i en sådan situation? Om min hund ex va hundaggressiv och hade flugit på den där hunden när den sprang rätt fram till min, är det då mitt fel även om jag hade hunden kopplad och han stod precis brevid mig och jag hade gjort allt för att min hund inte skulle komma åt den andra hunden, men ändå kanske skadat den allvarligt?

Tyvärr är det rent juridiskt "ditt fel". Likaså om någon skulle gå fram och klappa din hund när den står bunden och den biter. Strikt hundägaransvar.
Sen tycker ju jag att det rent moraliskt är personen som släpper fram sin hund som gör fel.

*KL*

Jag ignorerar "koppeltvånget" ibland, både det som finns i Stockholm stad (9 av 10 rastgårdar är gravt undermåliga och utgör skaderisk för hundarna och kommunen gör inget åt det trots påtryckningar) samt att jag har hunden "lite för lös" mars-augusti. Men jag är väldigt, väldigt försiktig och släpper enbart där jag är säker på att det inte finns vilt (kollat av området innan).

Mest försiktig är jag dock på vintern - då släpper jag dem i princip enbart i rasthagar. Mina slutar jaga så snart eventuella villebråd försvinner utom synhåll, vilket kaniner och dylikt gör väldigt snabbt på sommaren när det är lummigt ute. På vintern är det värre. Då har djuren ingenstans att gömma sig, de kan vara svaga om de ätit lite och mina hundar springer lätt ifatt dem (hypotetiskt alltså, de har aldrig fått chansen att sätta efter vilt). Så det finns så klart skäl att vara mycket försiktig året om.

fast om man aldrig ska störa viltet så kan man ju faktiskt aldrig ens utan hund gå i skogen?!....

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 727
Senast: Grazing
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 115
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!