Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Sv: Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Lös 1.5 åring låter knepigt ;)
Jag jobbar som pers assistent, bara bökigt med koppel och putta rullstol samtidigt så jag förstår din tanke :D

Kl
Måste bara berätta tokigaste grejen! Rräffade en kvinna i skogen häromdagen, vi diskuterade just detta med "koppeltvång" och hon säger då "min hund jagar allt som rör sig så jag har henne bara lös i skogen" hon menade alltså att det va dumt att ha hunden lös där det fanns människor som kunde bli störda om hunden rännde runt vind för våg.... Jag vart så :devil: irriterad så jag traskade bara därifrån!

Mina är lösa hemma på gården, i skogen är de lösa när vi träna sök. Skulle var omöjligt annars, men jag följer att ha sbk-skynket på. Antar att vi redan stört bort djur/fåglar när vi gort vår sökruta innan.

KL
Nu har jag ingen hund själv just nu, men jag vill ändå inflika att jag tycker "lagen" är väldigt konstig.

I skogen finns alla möjliga sorters djur som stör varandra när de är både dräktiga och nyfödda. Rävar, vargar, björnar, rovfåglar och lo är väl bara några som faktiskt både jagar och äter precis det de kommer åt för stunden.

I övrigt får du både gå, springa, cyckla och rida i skogen precis var du vill, men herregud om just en hund är lös 3 meter...

Så länge inte hunden jagar viltet, är det väl inte hela världen om den får gå lös lite mer än koppellängden? Därmed inte sagt att den ska springa vind för våg utan tillsyn och ansvar.

Handen på hjärtat nu!

Jag bryr mig inte om koppeltvånget om jag vet att jag har en 100%-ig hund. Och jag är kräsen, hunden ska klara ALLA situationer varesig det gäller jaga vilt eller springa fram till andra hundar. I hundrastgårdar får man oftast tampas med oförstående och inkompetenta hundägare vars hundar är sååååå snälla, därför undviker jag dom i den mån det går.

Just nu är jag faktiskt väldigt noga i den skogen vi rör oss mest, där är så himla mycket vilt. Så där får bara min säkra hund gå lös, då på stigen. Och just nu är det väldigt mycket djurungar som kläcks och föds.

Vi bor bredvid en stor hundrastplats, där råder inget koppeltvång, och där får de springa lösa hur mycket som helst. En annan skog har jag även illbattingen lös i, där är mindre vilt. Där jag bodde innan hade jag alltid hundarna lösa, där var inte heller särskilt mycket vilt.

Jag tycker man måste vara eftertänksam och vettig i sitt resonemang, militanta paragrafryttare har jag extremt svårt för.

För några veckor sedan lade jag ett spår i "skogen" (typ halvurbant, ingen viltrik skog), vilket jag enbart lägger på stigar av olika skäl. Precis bredvid stigen låg ett rådjurskid, vilket min hund mer än gärna hade tagit om hon hade fått, hade jag kommit med henne i lina hade det knappast haft betydelse om hon varit just i lina, det hade varit min reaktion som hade varit avgörande. Nu vände jag och la spåret på ett annat ställe.

Måste bara berätta tokigaste grejen! Rräffade en kvinna i skogen häromdagen, vi diskuterade just detta med "koppeltvång" och hon säger då "min hund jagar allt som rör sig så jag har henne bara lös i skogen" hon menade alltså att det va dumt att ha hunden lös där det fanns människor som kunde bli störda om hunden rännde runt vind för våg.... Jag vart så :devil: irriterad så jag traskade bara därifrån!

:) Ja det där hör man ju emellanåt. "Eftersom min hund inte lyder så bra så har jag den bara lös i skogen".

KL
Nu har jag ingen hund själv just nu, men jag vill ändå inflika att jag tycker "lagen" är väldigt konstig.

I skogen finns alla möjliga sorters djur som stör varandra när de är både dräktiga och nyfödda. Rävar, vargar, björnar, rovfåglar och lo är väl bara några som faktiskt både jagar och äter precis det de kommer åt för stunden.

I övrigt får du både gå, springa, cyckla och rida i skogen precis var du vill, men herregud om just en hund är lös 3 meter...

Så länge inte hunden jagar viltet, är det väl inte hela världen om den får gå lös lite mer än koppellängden? Därmed inte sagt att den ska springa vind för våg utan tillsyn och ansvar.

+1 på den! :)

Jag har 100 koll på mina båda hundar...den ena är en sch/bc på 13 år som inte ens skulle idas att jaga nåt..den andra är en dsg på 7 år och där sitter inkallningen som en smäck ( dock får man vara "med" ) båda går också lösa i skog o mark och även i tätbebyggt område där det finns bilar, människor, hundar o katter..möter vi folk går båda fot...Men är det verkligen koppelTVÅNG ?

Jag har 100 koll på mina båda hundar...den ena är en sch/bc på 13 år som inte ens skulle idas att jaga nåt..den andra är en dsg på 7 år och där sitter inkallningen som en smäck ( dock får man vara "med" ) båda går också lösa i skog o mark och även i tätbebyggt område där det finns bilar, människor, hundar o katter..möter vi folk går båda fot...Men är det verkligen koppelTVÅNG ?

Om kopplet är mentalt eller fysiskt spelar nog mindre roll. Full kontroll krävs.

Jag tycker du är duktig som har sådan pli på dina hundar. Många har inte det och då är givetvis ett koppel en nödvändighet.

Själv är jag inte där ännu där inkallningen i ett stressat läge är 100, men vi jobbar på det. För varje år blir det bättre och jag uppfattar som kontrollen bygger på relationen. Ju bättre respekt och tillit det råder mellan hundägaren och hunden, desto större kontroll.

Jag har min unga hund lös. Han är tränad på att säga till mig (markera) när han ser vilt och om han nu skulle skita i det så har jag ett stoppkommando som verkligen sitter. Igår så stötte vi på en liten fågelunge på cykelvägen. Min hund markerade och markerade, men jag fattade inget alls. Så hörde jag pipet. Det var en liten blåmesunge som typ var 5 cm hög. Vi lyfte över den på gräset så att någon inte skulle råka trampa på den och hunden fick sin boll som belöning. Men det känns ju tryggt att veta att min träning fungerar också på små fågelungar.

Gamla hunden har också varit duktig på vilt, men håller sig inte så nära mig längre utan kan bli stående vid doftfläckar i evighet så han har (flexi-) koppel på.

Vovvan som inte finns mer var sällan lös. Hon var alldeles för intresserad av vilt och även om jag hade bra stoppkommando så gällde det att man hade koll på henne pecis hela tiden för att hinna ge kommando innan hon började störa viltet.

Jag resonerar som så att så länge hundarna inte jagar/stöter upp vilt, man har ett stoppkommando som sitter till 200 % och håller sig på stigen, så spelar kopplet ingen roll. Det här har stötts och blötts varje år på forumet och om jag inte minns fel så har även myndighetspersoner kontaktats. Men de verkar inte heller vara helt överens om hur lagen ska tolkas.

Det enda som alla verkar vara överens om är kommunalt koppeltvång samt koppeltvång i naturreservat och nationalparker. Där ska det vara ett snöre på hunden.

Jag tycker att lagen är konstig för jag och hundarna kan lika gärna störa vilt/trampa på ägg när vi går tillsammans än om hunden springer lite vid sidan.

Jag promenerar ofta utanför stigarna så ser liksom inte grejen men att inte hunden ska få röra sig ordentligt.

Jag låter alltså mina hundar gå okopplade men under kontroll.

Jag håller med dig.

Och att det finns regler för hundar och inte katter:confused: Här hemma och i stallet ser jag titt som tät grannernas katter springa runt utan att någon har någon som helst koll på. Dom flesta "gårdskatter" har ett mycket starkare jaktinstinkt än dom flesta hundarna. Varför är det ingen som bryr sig om lösa katter?

Jag, gör som du; lösa hundar, men under kontroll. Min är väldigt van att färdas i skogen och reagerar knappt på ett rådjur eller hare som hoppar upp precis fram för henne. Endda gången jag har känt att vi har stört något vilt, var nästan inne i ett samhälle. 2 meter från en väl använd promenadstig låg ett litet rådjurskid och tryckte, min hund blev nyfiken och nosade sig fram, men hon gjorde aldrig något. Bara tittade på mig och viftade på svansen "kolla vad jag hittade matte". Vi skyndade därifrån sen och jag fick en reminder om att det inte alltid är där man tror dom ska ligga, dom ligger...
Skäms för detta trots att inget hände och är alltid extra vaksam på henne dessa tider. Man ser ju oftast på hunden om den har fått vittring av något spännande innan att det händer något.

I de flesta kommuner, inte alla, råder koppeltvång inom stadsplanerade områden, speciellt bostadsområden, parker, stadslandskap, allmänna badplatser o begravningsplatser.
Tror inte det finns någon kommun som inte har koppeltvång på löptikar.

Om kopplet är mentalt eller fysiskt spelar nog mindre roll. Full kontroll krävs.

Jag tycker du är duktig som har sådan pli på dina hundar. Många har inte det och då är givetvis ett koppel en nödvändighet.

Själv är jag inte där ännu där inkallningen i ett stressat läge är 100, men vi jobbar på det. För varje år blir det bättre och jag uppfattar som kontrollen bygger på relationen. Ju bättre respekt och tillit det råder mellan hundägaren och hunden, desto större kontroll.

Ja dom är duktiga...frånsett den gamla som har blivit lite halvdöv nu , men jagar gör han INTE :D ....inte så dom skulle platsa på en lydnadsplan med alla moment...men lyda o gå fot o inkallning det kan dom :love: ...dessutom är dom inget intresserad av andra människor, hundar o katter.

Jag måste också skryta om min kära mor på 72 år som är dagmatte till grabbarna och även med henne är dom alltid lösa och hon underhåller lydnaden jättebra på dom...

Min kommer alltid på inkallning, han är helt viltren och sticker aldrig iväg på egna äventyr. Han är inte intresserad av andra hundar, människor eller djur. Så honom har jag lös 9 av 10 gånger! I stan är han dock kopplad! Får väldigt ofta beröm av andra motionärer när vi är på berget och går! För när han ska gå fint så gör han det och håller sig alltid i närheten av mig!

Senast ändrad:

Jag resonerar som så att så länge hundarna inte jagar/stöter upp vilt, man har ett stoppkommando som sitter till 200 % och håller sig på stigen, så spelar kopplet ingen roll. Det här har stötts och blötts varje år på forumet och om jag inte minns fel så har även myndighetspersoner kontaktats. Men de verkar inte heller vara helt överens om hur lagen ska tolkas.

Det enda som alla verkar vara överens om är kommunalt koppeltvång samt koppeltvång i naturreservat och nationalparker. Där ska det vara ett snöre på hunden.

Samma här.
Alltså har jag min lilla hund i koppel/lina jämt utom inom inhängnade områden. Han skulle aldrig försvinna utom synhåll (seperationsångest!) och enda som skulle kunna föranleda han han skulle dra från en ganska litet område kring mig vore om jag inte hann stoppa honom innan en annan hund.

Men det räcker inte för mig. Det sitter inte till hundra procent - lina på. Tyvärr blir det en ond cirkel efterom det sällan blir att vi tränar inkallning längre:mad:

Med de hundar jag haft bättre inkallning på så har jag resonerat att de inte får gå speciellt långt bort från mig även när de är lösa. Jag stör mig på folk som låter hundarna springa hur långt som helst, är hundarna 200 meter bort har man oftast sämre kontroll än 5 meter bort.

Man riskerar ju att störa vilt bara man går utanför huset(vi har harar,kaniner och rådjur som betar mellan husen + räv,älg och grävling i närheten) även har i förorten så skulle man eliminera den risken så skulle man få ha låda på toaletten för hunden och inte gå ut själv.
Så jag brukade ha hundarna lösa i naturen på samma premisser som när jag går i naturen, går jag offroad så är hunden offroad, går jag på stigen går hundarna på stigen.

Senast ändrad:

Kl
Jag bryr mig inte om koppeltvånget. Ruben är bara kopplad på nya platser, affärer, storstan o liknande.
Men det betyder inte att han far fritt som ett skolmat troll. Han går inom koppelavstånd, bredvid, bakom eller framför. Ibland hamnar han tio meter efter men det beror på att han står o nosar, ropar vi kommer han som ett skott. Bryr sig inte om vilt, andra hundar o männskor.

KL

Självklart ska man hålla stenkoll på sina hundar ute - både nu och övrig tid på året. Själv har jag mina lösa i skogen om vi går på breda och väl upptrampade stigar där jag vet många hundägare går dagligen. Valpen/unghunden är en "hålla-mig-väldigt-nära-matte" hund och är lätt ha lös och är ointresserad av egna spår/vilt, medan unghunden får gå kopplad vissa sträckor där jag vet det finns viltstråk (exakt samma stråk varje gång som hon reagerar på).

Jag vet hur himla snabbt det kan gå då hon som 4 månaders valp dök rätt in i en buske i mitt område och kom ut med en stor fågelunge....och behöver jag nämna att hon gjorde sitt jobb väl...:crazy:

En sak däremot som slår mig då jag själv är kattägare, är att det inte finns någon som helst skrift/förordning om lösdrivande katter och djur/vilt. Katter tar allt från fågelungar, vuxna fåglar, sork och möss, ekorrar, till harpaltar och till och med vuxna harar. Där är det konstigt nog ingen lag som bryr sig nämnvärt ?
Min katta går enbart på min tomt (inhägnat) och är förvisso värdelös jägare (tar inget snabbare än än sniglar:D) men katter är jägare av naturen - nästan ännu mer än hundar egentligen.
är det för att det "bara" är mindre djur som lagstiftningen inte bryr sig ?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 729
Senast: Grazing
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 115
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens