Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Sv: Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Munkorg på lösa hundar skulle lösa så mycket. Hundarna kan vara lösa och andra djur kan också få gå ut.
Tror faktiskt det skulle bli väldigt mycket större husdjursmångfald utomhus om det inte vore så att hundarna själviskt ockuperade vartenda hörn.

Men vänta lite nu... varför ska hundar ha munkorg på om dom skiter i andra djur alt ägarna har strikt kontroll på dom?

Vilken husdjursmångfald pratar du om? Vad är det vi hundägare hindrar genom vår existens?

Problemet är väl att 9 utav 10 man stöter på tyvärr inte har ett dugg koll på sina hundar.

De flesta här inne har ju pli på sina hundar men jag stöter på lösa hundar minst 2 ggr i veckan när jag befinner mig i bebyggelse och blir vansinnig varje jäkla ggn.
Alltid samma sak, ägaren ropar, hunden skiter totalt i det och springer fram till min som jag får försvara . Knappt ursäktande ägare kommer några meter efter "han/hon brukar aaaaldrig göra så, och han/hon är såååååå snäll"

Jag är glad att jag inte bor där du bor :crazy:. Visst att vi har vissa rikspuckon i denna kommunen också, men 9/10 var väldigt mycket.

Sen så har jag en väninna som är jätterädd för hundar, och jag har fått schasa bort minst 100 lösa hundar från henne då hon har blivit helt paralyserad och börjat gråta av rädsla och hundägaren säger, "men han/hon ville bara hälsa"

Har folk ingen respekt? :eek:

I höstas var jag ute med mina 2 på en cykelväg där det går mycket folk. Jag hör hur någon kommer i rask takt bakom mig (hundarna var några meter framför) varav jag då genast kallar in så att båda vänder på en femöring och kommer, jag går in i kanten och lägger hundarna. Kvinnan kommer då fram till mig och säger: "Jag är hundrädd, men känner ingen rädsla för dina eftersom du har koll på dom. Jätteroligt att se!"

*Mallig matte* :D

Hundar kan mycket väl döda djur även med munkorg.. De mosar dom istället.. Sen förstår jag inte alls idéen med att ha koppel på hundar som lyssnar och beter sig väl.. Att du har problem med detta, är faktiskt ditt problem. Lär dig leva med det!

Jag är glad att jag inte bor där du bor :crazy:. Visst att vi har vissa rikspuckon i denna kommunen också, men 9/10 var väldigt mycket.
Har folk ingen respekt? :eek:
Ja, här måste vara en samlingsplats för okunniga hundägare,tyvärr:crazy:

Tyvärr drabbas ju alla andra hundägare iom att de som inte har pli på sina hundar är de allmänheten kommer ihåg. Sen så klart finns det de som har kontroll men de noteras inte.

I höstas var jag ute med mina 2 på en cykelväg där det går mycket folk. Jag hör hur någon kommer i rask takt bakom mig (hundarna var några meter framför) varav jag då genast kallar in så att båda vänder på en femöring och kommer, jag går in i kanten och lägger hundarna. Kvinnan kommer då fram till mig och säger: "Jag är hundrädd, men känner ingen rädsla för dina eftersom du har koll på dom. Jätteroligt att se!"

*Mallig matte* :D

Sånt är kul att höra=)
Jag önskar oxå att människor överlag tog mer hänsyn till varandra i olika situationer

vad är det för djur du vill vara ute med? katter tar ju också upp mycket uteplats och dom är ju i regel aldrig kopplade, samtidigt som jag nästan aldrig varit med om att någon haft pangpli på sin katt. eller, det har jag inte. min far kunde ha rätt bra koll på en av våra utekatter, men inte srenpli med inkallning när en spännande fågel landade fem meter bort.

Min förra hund var 100% viltren, gick aldrig frivilligt mer än 20 m ifrån mig, och ignorerade andra hundar, så henne hade jag alltid lös, (dock med ett retrieverkoppel i fickan för säkerhets skull). Hon kunde gå förbi ett par änder på 2 m håll utan att ens titta åt dem, och om vi stötte upp hare eller rådjur var hennes reflex att komma till mig, sätta sig och vänta på belöning. Det behövdes inte ens något kommando, hon gjorde det av sig själv.

Min nuvarande 7-månaders unghund är under träning, och eftersom hon just har kommit upp i slyngelåldern samtidigt som fåglar och vilt har ungar, blir det mycket koppel under de närmaste månaderna. Dock släpper jag henne på ställen som jag av erfarenhet vet oftast är fria från vilt, d.v.s parklik skogsmark med mycket stigar och lite undervegetation, och en del öppna fält. Hon är skvallertränad, har utmärkt inkallning, och ett fungerande vänta-kommando, men helt säker är hon förstås inte ännu, så det gäller att ha uppsikt när hon är lös. Hennes jaktdrift är också huvudsakligen inriktad mot fåglar, vilket egentligen bara är ett problem just när de har ungar.

Dock måste jag erkänna att jag ofta använder det av många så hatade flexikopplet istället för långlina under träning. Ibland blir jag lite trött på det ständiga tjatet om hur förfärligt det är med rullkoppel. Visst - det finns alltför många som slentrianmässigt låter hundarna irra omkring i flexi, för att de är för lata att träna dem. Men rätt använt och i vissa situationer är det faktiskt ett utmärkt redskap.

Jag satte t.o.m flexi på min gamla "helsäkra" tik mot slutet, efter att hon blivit heldöv och blind på ena ögat. Hur gärna hon än ville hålla kontakt, så hände det att hon tappade bort var jag var, och man kunde se på henne hur olycklig och orolig hon blev då. Både för hennes och min egen skull kändes det bättre med flexi. Hon hade fortfarande en viss frihet, men vi hade båda koll.

Senast ändrad:

*kl*
Med tanke de senaste inläggen handlar mycket om alla dessa hemska hundägare med blodtörstiga hundar som verkar ha invaderat vårt samhälle...

Under de år jag har haft hund (5år bara) är det inte många gånger det har sprungit fram lösa hundar till oss. Nån enstaka gång per år kanske. Alla dessa hundar har varit snälla och glada. Visst är det störigt men knappast katastrof.
Hundarna har blivit påhoppade ordentligt 2 ggr av en golden som vi (tyvärr) kände. Inget blodvite uppstod dock.
I min enfald (?) tror jag att de allra flesta hundar är snälla. Osäkerhet misstas ju ofta för aggressivitet. Därför har jag aldrig ens tvekat att fånga in de 3 lösspringande hundar utan ägare jag har mött.

Med tanke på hur många hundar det finns i vårt samhälle så måste jag antigen haft en fantastisk tur eller så är problemet en aning överdrivet.

men det handlar ju inte om hurvida de lösa hundarna är aggressiva eller inte. Oftast är de det inte. Det handlar om det respektlösa beteende vissa ägare har gentemot andra människor.

Under de åren jag red hände det aldrig att vi blev påhoppade av lösspringande hundar.
Jag undrar också lite var du bor. Där verkar det synnerligen som ni har problem med hundägarna. Undrar varför det är sådan skillnad. Jag har ändå bott i 3 olika städer med hund men aldrig upplevt det du pratar om.

Visst - det finns alltför många som slentrianmässigt låter hundarna irra omkring i flexi, för att de är för lata att träna dem. Men rätt använt och i vissa situationer är det faktiskt ett utmärkt redskap.

Jag tvivlar starkt på att någon här skulle gnälla på flexi om/när det används rätt. Det är mest rickspuckona som är en fara för sig själv och andra som "vi" inte gillar ;)

Bor väldigt nära ett jättepopulärt naturområde, där många går m sina hundar.
Många åker dit med bilen och sina hundar bara för att promenera. Vilket ju är helt ok,sålänge hundarna är kopplade.

Vi bor precis i utkanten av ett samhälle och i samhället är det många,allra helst äldre faktiskt med sina småhundar, som har dom lösa

Under de år jag har haft hund (5år bara) är det inte många gånger det har sprungit fram lösa hundar till oss. Nån enstaka gång per år kanske. Alla dessa hundar har varit snälla och glada. Visst är det störigt men knappast katastrof.

För ett tag sedan när jag och en vän var ute med hundarna så kom det fram 2 hundar på kanske 300 m promenadsträcka. Båda snälla, inget hände. Hundarna nosade av varandra och sen var det bra med det. No harm done.

Möter jag dom dock igen och hunden kommer farandes när ägaren nu vet att denne inte har ordentlig pli på den så kommer jag att skarpt säga ifrån. En gång är ingen gång, olyckor kan hända osv. Men när ägaren inte tar problemet/olydnaden på allvar så ser jag det som respektlöst även om dennes hund är snäll, faktiskt.

Vi bor precis i utkanten av ett samhälle och i samhället är det många,allra helst äldre faktiskt med sina småhundar, som har dom lösa

Så olika det kan vara! Här har ALLA äldre sina små knäpphundar i koppel. Dom rusar fram och tillbaka, skäller, gormar och beter sig så jäkla illa åt så att det inte är klokt... Omriktade beteenden där dom hugger efter sina ägare är inte heller ovanligt. Ändå säger dom åt mig att hålla koll på min hund och ha den kopplad när han går fot med mig utan att bry sig om deras det minsta.

Men det är klart, han ser väl farlig ut:

IMG_20120123_091938.jpg

:D

Med tanke på hur svårt det är att få terapi och psykologhjälp så har jag svårt att tänka mig att vården skulle prioritera och ge vår till de som är hundrädda.

Min mamma har blivit attakerad, biten och släpad av en stövare som barn. Hon är hundrädd, men inte så att hon skriker bara hon ser en hund. Hon tar själv ut avståndet så att hon känner sig trygg om hon känner att det behövs. Men hon har problem med lösspringande som rusar fram och vill hälsa och ägare som lovar att den hunden är sååå snäll. Hon bryr sig inte om den är snäll eller inte hon känner inte hunden och vill inte ha kontakt med den. En hund rusade fram och rev sönder hennes kappa och smutsade ner henne och ägare sa glatt att hunden bara ville hälsa och oj vad tråkigt med kappan- det var ju en olyckshändelse.

Hon upplever dock att de med brukshundar ofta visar störst hänsyn, visar tydligt att de har bäst koll på hunden och det gör att hon känner sig tryggare. De som är lösa är ofta olydiga sällskapshundar. För att generalisera, ingen behöver ta åt sig ;)

Jag har ingenstans påstått något annat än att det är respektlöst. I så fall hade jag själv inte varit så noga med mina hundar, båda är helt ofarliga.

Jag känner bara att vissa överdriver problemet och tycker att alla okopplade hundar ska ha munkorg, att det ska råda strikt koppeltvång osv.
Jag är helt enig med alla andra i den här tråden att om man inte har 100 koll på ska den vara kopplad.

Senast ändrad:

För ett tag sedan när jag och en vän var ute med hundarna så kom det fram 2 hundar på kanske 300 m promenadsträcka. Båda snälla, inget hände. Hundarna nosade av varandra och sen var det bra med det. No harm done.

Möter jag dom dock igen och hunden kommer farandes när ägaren nu vet att denne inte har ordentlig pli på den så kommer jag att skarpt säga ifrån. En gång är ingen gång, olyckor kan hända osv. Men när ägaren inte tar problemet/olydnaden på allvar så ser jag det som respektlöst även om dennes hund är snäll, faktiskt.

Och det gör du helt rätt i!

Det är ju trevligt att den var snäll, men det behöver ju inte mötande hund vara. Är inte ägaren rädd om sin hund? Jag skulle inte vilja få min hund biten...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 727
Senast: Grazing
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 115
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!