Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Sv: Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Mina går allt som oftast lösa. Är dock 100% viltsäkra, går max 10 meter ifrån mig och promeneras ffa på skogsvägar eller i mina hagmarker. Alltså typiskt ont om vilt att störa.

De två som jagar går självklart inte lösa.

/Migo

Intressant!
Som vanligt tänker jag att det är synd att så många puckon har hund och inte sköter sig. Vilket i slutändan drabbar övriga hundägare som verkligen anstränger sig.

Men jag vill också poängtera att det inte råder ngt allmänt koppeltvång vilket många verkar tro eftersom jag flera gånger fått det hävdat för mig.

Detta får man höra varenda jäkla vår... om så hundarna går slickat vid min sida så ska det vrålas att det måste vara koppel på. Att dom har sina i rullkoppel och att dom härjar vilt fram och tillbaka i feret spelar mindre roll för dom. Bäst är dom som säger fel datum när dom ska försöka sig på att skälla ut mig.

I övrigt får du både gå, springa, cyckla och rida i skogen precis var du vill, men herregud om just en hund är lös 3 meter...

Håller med. Mina hundar stör inte fler djur om dom går 10m framför mig på stigen än om dom går kopplade/kommenderade fot bredvid mig.

*KL*

Båda mina går lösa året om i skog och mark. Jag har likadan lydnad på dom alla årets månader, de springer inte utom synhåll, kommer på inkallning och stör inte mer vilt än om jag hade haft lina på och traskat runt.

Jag har däremot skällt ut en hundägare vars hund jagade vind för våg, jag fick då argumentet; "Men DU har ju dina lösa!" som snällt stod vid sidan. Jag tränar sök och spår året om, och vi har bra kontakt med våra markägare där vi tränar. Min markägare hemma älskar mig och mina hundar och vi har respekt för varandra, när jaktlagen arrenderar hans mark så tar jag helt enkelt en annan promenad och så undviker jag alla utfodringsplatser.

För mig som är såpass aktiv kan jag inte hålla mina hundar välmusklade och konditionerade om dom alltid skulle tvingas gå i koppel, därför går dom lösa, tränar och är med på ridturen under STRIKT lydnad. Det är för bövelen inte mer ok att bröta runt i skogen i April än vad det är i Juli för min del.

Jag fattar inte att folk ska haka upp sig på om hundarna är kopplade eller ej - det väsentliga är väl att ägaren har 100% koll på dem:confused: Vad har jag för ont av att någon annan har sin hund lös om den bara inte jagar andra folk och fä eller får springa vind för våg?

Det är väl toppen att hundar får vara lösa - om de är lydiga nog.

I de skogar där jag rör mig är det viktigare att ha koll på hundarna på vintern än på sommaren. På sommaren är det så himla mycket folk som rör sig i det området att de vilda djuren håller sig längre bort från bebyggelsen. På vintern när det är ont om mat och svårt att ta sig fram så kan det däremot hända att de hamnar både rådjur, älg och självklart hare ända in bland husen.

Exakt!
Jag förstår att folk är irriterade på hundägare som inte sköter sig men när de är på en annan som är noga med att mina hundar inte ska besvära andra blir jag sur.
Exploderade på en man i Göteborg angående detta. Kopplade mina hundar på väldigt långt avstånd från honom. Gick förbi lugnt och stilla, mina hudnar tittade inte ens åt hans hund. Då börjar han gå efter mig och snacka om att jag ska hålla mina hundar kopplade enligt lag och att hans hund minsann var aggressiv:confused:
Då tappade jag besinningen lite och svarade: "jag kopplar mina hundar när jag möter folk och fä, vad jag gör resten av tiden ska du ta och fullkomligt skita i":devil:

Jag använder inte koppel överhuvudtaget till vardags, men jag har alltid ett par retrieverkoppel liggandes i fickan om någon skulle hända. Om hundarna blir ormbitna så kan jag koppla dem medan vi går hem (de är för stora att bära) eller om någon lösspringande hund kommer efter oss utan någon ägare så kan jag binda upp hunden i ett träd, gå hem med mina, och gå tillbaka och hämta hunden.

Koppeltvånget är ju just "koppeltvång", det handlar mer om hur du har hundarna är om de är i koppel eller ej (om det inte är på platser där komunen beslutat om koppeltvång inne i sämhället). Är jag inne i stan och går har de koppel, när vi åker buss likaså och när vi är på tävlingar. Men till vardags har de aldrig koppel. Men jag har så pass stor koll på mina hundar och tillit till dem att jag inte anser att de kommer att dra efter/förfölja vilt.

På den tiden då vår äldsta hund inte gick att ha lös så var det långlina på som gällde. Jag skulle aldrig släppa en hund som jag inte litar på, som inte bara kommer på inkallning ibland eller som kan dra iväg utom synhåll oavsett om de är 5 minuter ellere en timme. Jag vill ha koll på mina hundar och veta att de inte stör bebisarna som ligger ute i naturen nu. Det är inte OK att dra egna repor, punkt slut!

Mina hundra är 1 år, 3 år och 7 år. Både 3 åringen och 1 åringen har varit lösa dagligen på alla promenader sedan de var 8 veckor när vi har varit på lämpliga stället med undantag för då vi koppeltränat. Det har fungerat utmäkrt. Unghunden har aldrig visat tendenser till att skita i mig när jag kallar. Vi tränar kontakt, belöning varje gång han spontant stannar och tittar och mycket inkallning med superbelöningar och det har fungerat bra. Skulle han dock börja göra lite som han själv ville så skulle det bli långlina på och fortsätta nöta inkallningen.

Jag försöker alltid att göra ljud så att rådjuren får chansa att sticka, vi hojtar ganska mycket när vi går i skogen och vi går efter skogsvägar mestadels. Går vi där det finns mcyket rådjur så ser jag till att hundarna går nära mig om vi går utanför stigar.

Senast ändrad:

Problemet är väl att 9 utav 10 man stöter på tyvärr inte har ett dugg koll på sina hundar.

De flesta här inne har ju pli på sina hundar men jag stöter på lösa hundar minst 2 ggr i veckan när jag befinner mig i bebyggelse och blir vansinnig varje jäkla ggn.
Alltid samma sak, ägaren ropar, hunden skiter totalt i det och springer fram till min som jag får försvara . Knappt ursäktande ägare kommer några meter efter "han/hon brukar aaaaldrig göra så, och han/hon är såååååå snäll"

Samma vid ridning, vet inte hur många ggr hundar har kommit lösa och börjat cirkla runt hästarna och morra och skälla och ibland gjort utfall. Tur jag har pli på hästen då:grin:

Men ungarna med sina ponnys brukar få sig en åktur tyvärr:mad:

Sen så har jag en väninna som är jätterädd för hundar, och jag har fått schasa bort minst 100 lösa hundar från henne då hon har blivit helt paralyserad och börjat gråta av rädsla och hundägaren säger, "men han/hon ville bara hälsa"

Är så jävla trött på det så jag har lust att spy

Ursäkta halvaggressivt inlägg men ni kan kankse förstå att min tröskel är nådd:cool:

Jag håller med dig, blir också fullständigt vansinnig på folk som inte har koll. Olyckor kan såklart hända, man kan tappa kopplet, hunden kan för första gången skita i inkallning osv. Men de där hundägarna som släpper fram sina hundar med flit, struntar i att kalla in, eller även de hundar som kallar, kallar, kallar med högre och högre röst, men som inte gör en ansats att själva öka tempot blir jag förbannad på.
Min lilla hund är dessutom väldigt impulsiv och snabbreagerande, så hon ger tillbaka om någon hoppar på henne...

Jag blir också förvånad på folk som blir så "förvånade" när de möter folk med sin olydiga hund, jag har stenkoll åt alla håll när jag har mina hundar lösa.

Innan, när jag red mycket med hundarna med mig var det dessutom löjligt irriterande att få någon lös, olydig hund efter mina hundar, som snällt gick bredvid hästen. "Haha, tur din häst är van vid hundar", eh ja, annars hade din hund kunnat vara något platt nu...

Exakt!
Jag förstår att folk är irriterade på hundägare som inte sköter sig men när de är på en annan som är noga med att mina hundar inte ska besvära andra blir jag sur.
Exploderade på en man i Göteborg angående detta. Kopplade mina hundar på väldigt långt avstånd från honom. Gick förbi lugnt och stilla, mina hudnar tittade inte ens åt hans hund. Då börjar han gå efter mig och snacka om att jag ska hålla mina hundar kopplade enligt lag och att hans hund minsann var aggressiv:confused:
Då tappade jag besinningen lite och svarade: "jag kopplar mina hundar när jag möter folk och fä, vad jag gör resten av tiden ska du ta och fullkomligt skita i":devil:

Jag var också med om en sån märklig människa för ett par veckor sedan. Jag ser en gubbe komma gående i rask takt mot mig så jag kopplar hundarna och ber dem komma närmare. Mannen fortsätter att styra sin kurs rakt mot oss så jag går av stigen (som nästan är en väg, ca 2 m bred...). Gammelhunden hinner inte riktigt med utan är någon meter bakom mig. Och gubbfan tycker att det lämpligaste stället att gå är mellan mig och hunden. Naturligtvis fastnar han i kopplet och jag påpekar att "jag tror du sitter fast" varpå han vrålar "DU FÅR FAN SE TILL ATT HÅLLA BÄTTRE KOLL PÅ DINA HUNDAR!".

*suck*

Här i trakten har vi en gammal avdankad jägare, som nu ägnar sig åt att hota sina grannar och slå sin fru. Samtidigt som han ständigt är alkoholpåverkad. Han jämthund bor på tomten och tack och lov så håller den sig på rätt sida av staketet. Den verkar dessutom vara både blind och döv så det är inte den man är rädd för...

Jag och en vän är ute och rider med Bråka (ja, det var i Augusti förra året :eek:) Alltid när vi närmar oss hus så får hon ett "här"-kommando. Allt för att inte störa folk eller skrämma barn/vuxna. Vi rider förbi huset och då far den där vrålande gubben ut i snuskiga kalsonger. Han gapar, skriker, hotar och avslutar sin långa harang med; "DU HAR JU FÖR FAN INGEN KOLL PÅ HUNDEN!!!!!!". Bråka går snällt bredvid hästen medans han gapar och hundfan står och gör likadant. Man blir inte ens förvånad över folk nu mer. Jag avslutade iallafall hans tiotusen olika hot och könsord med; "Ring polisen."

Två av tre här hemma får gå lösa, de är viltrena och följsamma. Den tredje litar jag inte helt på och han går i långlina medan vi skvallertränar. Går lös vissa sträckor. Här kryllar det av vilt, upplever att biltet häromkring vant sig vid oss. Rider ofta med hundarna, rådjur och älgar står bara och tittar på oss, ömsesidig respekt

Det finns gott om historier där hundar rivit rådjur och gott om folk som skiter i koppeltvånget, men det talas det väldigt tyst om och skulle bli förvånad om ngn skrev här.

Nänä, alltså, jag kan stå för att mina hundar tar vilt om de får chansen. Det händer också varje år, på jakt. En gång på 9 år har den ena tagit en rapphöna när hon inte fick. Den lilla jäveln har tagit fågel på träning. Men jag låter ju inte dem gå 100 meter ifrån mig och står och smsar samtidigt när vi går på promenad...

Pa grund av allt du sager ... de flesta losa hundar man moter ar INTE tillrackligt valtranade, de kommer fram till andra manniskor (som kanske ar hundradda) eller startar brak med andra hundar ... sa kopplar jag ALLTID min hund nar jag ser andra, bade hundar och manniskor. Min tjej stannar i fot possition, men det hjalps inte om de man moter ar hundradda.
Hon ar en rottis och valdigt manga ar speciellt radda for rottweilers. Jag forsoker vara sa hansynsfull jag kan till andra, en hundradd person ska inte behova stanna hemma for att de ar radda att mota losa hundar. Jag har en vaninna som ar sa hundradd att hon fulkomligt laser sig om hon ser en los hund ... aven om hunden ar langt borta. Hon kan ju inte veta att just den hunden inte kommer att komma springande for att halsa som de flesta hundar gjor.

Jag vet att koppeltvånget inte är koppeltvånget egentligen. Men det är så sjukt frustrerande för mig när folk har sina hundar lösa hela tiden, hur bra koll de än har på dem.

Jag vill också kunna vara ute med mina djur (som jag faktiskt har koll på och kopplade) utan att vara göörskraj att det ska komma någon satans byracka kutandes och nacka dem innan jag hinner plocka upp dem!
Munkorg på lösa hundar skulle lösa så mycket. Hundarna kan vara lösa och andra djur kan också få gå ut.
Tror faktiskt det skulle bli väldigt mycket större husdjursmångfald utomhus om det inte vore så att hundarna själviskt ockuperade vartenda hörn.

här så kopplar vi bara hunden när det blir hundmöte, då det är osäkert på hur hon beter sig beroende på den andra hundens respons på henne. annars så får hon springa fritt. hon ska hålla sig nära oss eller gå fot när vi har människomöte dock, så att hon inte besvärar någon. i regel så hörs det bara "åh, vad söt" efter henne, så hon är inte besvärande för folk i allmänhet, men jag anser ändå att hunden absolut inte ska störa eller besvära andra människor, speciellt då det finns dom som är rädda för alla sorters hundar, från stora grand danoiser till små chihuahuor.

KL
En sak däremot som slår mig då jag själv är kattägare, är att det inte finns någon som helst skrift/förordning om lösdrivande katter och djur/vilt. Katter tar allt från fågelungar, vuxna fåglar, sork och möss, ekorrar, till harpaltar och till och med vuxna harar. Där är det konstigt nog ingen lag som bryr sig nämnvärt ?
Min katta går enbart på min tomt (inhägnat) och är förvisso värdelös jägare (tar inget snabbare än än sniglar:D) men katter är jägare av naturen - nästan ännu mer än hundar egentligen.
är det för att det "bara" är mindre djur som lagstiftningen inte bryr sig ?

Jag blev för ett tag sen utskälld av en rabiat gubbe.. Varför? Jo för att jag stötte på ett hinder på stigen som innebar att min ena hund antagligen skulle gå under och den andra hoppa över. För att slippa trassel kopplade jag då loss den ena och gjorde det hela till en hopp över hinderövning (hopp-sitt) När hunden fint sitter på andra sidan och jag är på väg till henne kommer han gormande fram och är vrång för att min hund är lös under koppeltvångsperioden:confused: Han köpte inga argument öht och det bästa var att när han stått och skällt en stund, vad kommer inte då strykandes om inte hans LÖSA katt:devil::devil::devil:

Jag har en vaninna som ar sa hundradd att hon fulkomligt laser sig om hon ser en los hund ... aven om hunden ar langt borta. Hon kan ju inte veta att just den hunden inte kommer att komma springande for att halsa som de flesta hundar gjor.

Delvis KL

Jag och en vän diskuterade detta häromdagen med just människor som är så hundrädda som din väninna (och nu kanske tråden tar en lite annan vändning).

Hon och hennes man hade varit ute med deras hoffe och hennes syster (systern ägs av mannens föräldrar) och mött en man med en schäfer som dom stod och pratade lite med. Alla hundarna var kopplade och satt vid sidan av sina ägare inne i kanten på gångbanan. Då kommer det en hundrädd kvinna som ska passera och hysteriskt skriker åt dom att sätta koppel på hundarna. Dom förklarar att hundarna är kopplade, men ändå skriker kvinnan åt dom att koppla.

Rent spontant så undrar jag varför man inte söker hjälp för sin rädsla om man är SÅ rädd. Det måste ju vara fruktansvärt jobbigt att vistas ute i naturen i områden där det alltid är mycket hundar (som det är här). Om det inte ens hjälper att hundarna är kopplade liksom. Min moster är skiträdd för hundar. Mina klarar hon av att vara nära inne, men möter hon oss ute i skogen så blir hon rädd fastän hon vet att mina är snälla och träffar dom ofta. Även där, varför söker man inte hjälp?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 727
Senast: Grazing
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 115
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!