Bruksridning?

Mattsson

Trådstartare
Någon som sysslar med detta här på buke? Var o kikade på en tävling förra helgen o blev mycket inspirerad. Har redan börjat träna o det är jätteroligt. Både jag o hästen får tänka till o verkligen lyssna på o använda hjälperna på rätt sätt. Bara nyfiken på om det är någon som pysslar med detta o om ni kan komma med några bra tips till en nybörjare ;)

Sv: Bruksridning?

Gå in på www.pinge.eu
Högt upp, mitt på sidan finns en länk till en hel hemsida med massor om bruksridning och körning.
Ett allmänt tips är att ta kontakt med fjordfolket, dom sysslar ofta med bruksgrenarna.
I lördags, arrangerade Östergötlands Fjordhästförening brukstävlingar. Det blev över 30 starter, så vi var inte klara förrän fram på kvällskröken, allt från de duktigaste som tävlar för att få representera Östergötland på Fjord-SM till blåbären som fick prova alla hinder. De flesta hästarna var fjordingar men det kom också ardenner och shettisar.

Finns det ingen som kan lägga upp bilder. Är nyfiken :bump:

Gyllene
Bilderna du efterlyser finns i massor på hemsidan som jag rekommenderade i mitt förra inlägg. Vi tar det igen www.pinge.eu

Oj förlåt Jejan! Jag läste inte riktigt och kollade inte riktigt på sidan så.. Tack så mycket:)

Det verkar jättekul med bruksridning tkr jag :D...
Skulle vilja ställa upp md min fjordis,, ngn som varit på brukstävling, vilka "övningar" som brukar vara md? Ellr vad som man borde träna lite xtra på? :bow:

Titta på sidan som Jejan tipsade om, då får du exempel på saker att öva på ;)
Vad man behöver öva extra på vet man ju inte förrän man har testat och märker vad just den hästen tycker är knöligare.

Min erfarenhet från att ha glott på mängder av hästar i bruksridningshinder(även körning), är att backning(ryggning) är svårt, inte så mycket för att hästen har svårt för att rygga utan för att ryttaren ofta ger dubbla budskap till hästen när de ryggar.
Ett sätt att träna det, är att ryttaren låtsas att de använder backspeglar när de ryggar så att de inte stör hästen med sin vikt. Det vill säga, om du sneglar över axeln för att se om du backar rätt, så stör du hästen med din "sneda" kropp.
KOLLA I BACKSPEGLARNA!

:rofl:
Förlåt, sambon började fundera på om man kunde ha backspeglar på tex hjälmen eller hornet på en westernsadel eller så :angel:
Borde knappast vara tillåtet va ;)
Fast kanske kunde vara bra att ha och träna med.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
4 682
Senast: doppler
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 254
Senast: Shpongle
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 683
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar