Bruksprovet 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lill-my
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 312
  • Visningar Visningar 40 821
Sv: Bruksprovet 2007

Ingen som vet svaret på frågorna jag ställde om Roven? Tycker att det alltid är intressant med fullblod, men jag vill veta lite mer än den info som framkommer på hans hemsida. Index tycker inte jag säger så mycket tyvärr (tex vår egen blup), speciellt när man har dålig koll på vad som räknats med. Vad räknas in i KWPNs avelsindex? Hoppas någon vet, är ju nyfiken på hingsten ju :) .

Lite frågor till dig om Roven eftersom du verkar insatt:
1. Vad har Roven lämnat?
2. På sidan du länkade till står det ju bara om en fölårgång, hur gamla är hans avkommor?
3. Hur mycket har han betäckt?
4. Är det du som ska ta in honom, har för mig att du har gjort "reklam" för honom förut? Kan minnas fel så klart :D .
5. Det stod också att han gått 150 hoppning, men det framgick inte om han blivit placerad så högt (det stod att han blivit placerad på olika ställen, men inte på vilka höjder). Det stod också att han gjort debut i GP år 2004. Var det 160 cm eller, för det behöver det ju inte vara, hur gick det isf?

Det är inte vi som tar in honom, det är Flyinge. Vi arbetar lite med Flyinge och letar hingstar till deras nya avelsprogram.
Jag vet inte så mycket om honom. Men han är otroligt vacker, hoppar med stor kapacitet och rör sig bra. Han lämnade Hollands bästa treåring i hoppning i år om jag inte missminner mig, tror han godkändes 2002. Innan dess stod han i USA. Jag ska se vad jag kan luska fram ;)

Vad jag tror så har placering (ev vinst) i 150 hoppning i USA. Det kommer säkert mer info sedan. Men jag tror att han kan vara ett intressant tillskott i aveln!

Mvh / Fia

Kommer Roven xx att stå på Flyinge eller blir det TAI/FAI? Jag tycker det är super om han kommer till Sverige så vi kan få lite fler fullblod att välja mellan, det är ju dessutom ett riktigt bra fullblod :).
Kan ni inte hitta en riktigt bra anglo också ;).
Ulrika

Kommer Roven xx att stå på Flyinge eller blir det TAI/FAI? Jag tycker det är super om han kommer till Sverige så vi kan få lite fler fullblod att välja mellan, det är ju dessutom ett riktigt bra fullblod :).
Kan ni inte hitta en riktigt bra anglo också ;). Ulrika

Han är redan i Sverige, kom i förrgår. Vad jag vet kommer han att stå på Flyinge (han är inleasad) , men allt sådant kommer de att gå ut med sedan ;)

Tänk om fler skulle inse vad en bra anglohingst skulle kunna göra i svensk avel. Tyvärr finns ingen hingsthållare som är intresserad då hingsten skulle få för få ston för att "bära sig". Synd!

Mvh / Fia

Vad roligt! Nästan synd att jag håller på att köpa ett sto med 75% fullblod.. Kan det bli för mycket av det goda tro ;)? Jag tycker han ser superläcker ut! Ser fram emot att se honom. Hoppas han blir flitigt använd nu :).

Hur kommer det sig att vi är så fega med att använda anglo? För mig är det jättetydligt att vi behöver MINST en i Sverige, som får en hel del ston. Hur många ston fick Shiva de Loup (stavn?) och Phaeton? Jag tror ingen av dem har satt jättestora spår i aveln, men Phaeton var väl känd för att lämna väldigt nerviga avkommor.. Men med tanke på att mycket av våt stomaterial är så tungt så behövs det lättas upp betydligt.
Ulrika

*knapplån*

Hej!

Denna gosse kommer också till bruksprovet:

Roven xx

Rovenxx.jpg

Rovenxx2.jpg

Rovenxx6.jpg

Ni som vill ha in ett bra fullblod, duger denna? :D Skulle använda honom själv om det inte var så att stoet är efter fullblod redan.

Återkommer med fler hingstar.

Mvh / Fia

Jätte-kul! Roven xx har jag spanat på tidigare, han är riktigt fin. Ligger på min "mkt tänkbar kandidat-lista". :banana:

Han är redan i Sverige, kom i förrgår. Vad jag vet kommer han att stå på Flyinge (han är inleasad) , men allt sådant kommer de att gå ut med sedan ;)

Mvh / Fia

Kul! Då kanske han kan vara en kandidat till mitt sto också. Importsemin vågar jag mig inte på med henne pga hon haft lite trassel med att ta sig på äldre dar. Han ser ju urläcker ut! :love:
Skulle dock vilja veta lite om avkommorna. Ska försöka luska lite med mina holländska kontakter.

Även Downtown och First Junior, från samma stuteri har anlänt till Flyinge.... Såg även deras 3-åring efetr Don Primero på Flyinge-dagarna. Den sprang a la Celle på!

Både Downtown och First Junior verkar ju vara mycket fina. Ska bli intressant att höra hur de blir bedömda på bruksprovet. Verkar bli ett riktigt "smaskigt bruksprov" nästa år! :d

*knapplån*

SG var överförstjust när hon provred First Junior. Både Downtown och First Junior är mycket fina hingstar! Ska bli roligt att se vad de uträttar på bruksprovet!

Mvh / Fia

First Junior är efter Furst Heinrich - Landadel - Vollkorn xx .Rör sig mycket bra och hoppar lika bra.

FirstJunior2.jpg

Downtown är efter Don Fredrico - Wolkentanz - Liberty M. Fin hingst som kommer ur ett mycket bra möderne.

Downtown1.jpg

Downtownsida.jpg

Ingen som vet några andra hingstar som är på "gång"?

Mvh / Fia

Det här låter som det skall bli århundradets bruksprov. Härligt.

Görel, nu kan jag "nog" inte missa nästa år. ;)

Jag kommer INTE att missa detta bruksprov, så många intressanta hingstar på en och samma gång. Ska vi ha Buketräff där ;)
Helt fantastiskt, tror jag måste skrapa trisslotter så jag kan köpa en bunke diplomston ;)
Ulrika

Vi brukar försöka ha Buketräff på bruksprovet, men om jag minns rätt så stod jag, cirkus, ameo, trassla och kristel och väntade förra året men ingen dök upp, och vi var redan där i sällskap.

Vi får kanske byta tidpunkt inför nästa år? Det är få pauser och då vill man hinna få i sig nåt att äta och jag vill minnas att vi bestämde lördagens lunchpaus i år?

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
26
· Visningar
1 656
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 013
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 888
Senast: Otherside
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka