Bruksprovet 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lill-my
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 312
  • Visningar Visningar 40 821
Sv: Bruksprovet 2007

Bortagning av en hingst i listan

Födda 2004:
Dalwhinnie (SWB) e.De Niro Rakel (31) 26314 Rohdiamant Rek rådgiv
Tsarevitj e.Prince Thatch xx Lambada Lanthan Rek rådgiv
Balzac e.Lácteur - Pascal (Flyinge)

Födda 2003:
Wladimir O.A, Flemmingh - Florestan I -Donnerhall, 51 p, 9878109 på 3-årstestet, 2a i 3årschampionatet
Quite Classic e.Quite Easy 51 p H 48p D
Fetcher N e.Feliciano u.Coritza N (32) 26319 ue.Cortez 679
52p H 52p D Rek på rådgiv
Dibrino e.Briar 46p H 51p D
Ballistero e.Briar 50p H 49p D
Peridot e.Panasso 45p H 50p D
Take It Easy e.Quite Easy 53p H 52p D På Flyinge
Redford e.Rotspon 47p H 50p D Är kastrerad och opererad för lösa benbitar
Notchino e.Cappucino 51p H 45p D
Wishful e: Cardento - Mr Blue (otroligt elastisk och mkt lik Cardento, kommer från VDL, till Flyinge)
Cornell f:-03 e:Coronet Oblensky - Dinard L På Flyinge
Coriall (måste ju gå om Bruksprovet i vår också) Flyinge Coriall dog natten till den 15 dec:cry:
Sidney (SWB) e.Silvano 1047 Finesse (5) 26975 Edinburg 864
Dorano e.Dormello Good Silver H. Silvio I Rek rådg
Kentor Boss (SWB) e.Blue Hors Hertug Coco Chanel 19967 Cortez 679
Caruso (SWB) e.Emmerton 1024 Cinderella 26607 Calypso II Rek rådgiv
Krom TP 2003 K2 Piekfein Donnerhall Rek rådgiv
Niveau (SWB) 2003 Emmerton 1024 Revolution 27680 Voltaire Rek rådgiv
Dimitri (SWB) 2003 De Niro Galizia (F.2) 27126 Gazpon 740 Rek rådg
Don Marcell (SWB) 2003 Don Primero 981 Marlén (F.2) 17568 Mowgli 637 Rek rådgivande
Double Diamond II (SWB) 2003 Don Primero 981 Fräulein 21069 Romadour II Rek rådg
TS Bogart (SWB) 2003 Biggles 1015 D-Ana D-Day 935 Rek rådg
First Junior e.Fürst Heinrich (Florestan I) - Landadel
Downtown e.Don Fredrico - Wolkentanz från Holland
Daytona VDL e: Don Primero - Belfalas xx (Flyinge)
Corlensky G 2003 Coronet Oblensky (Måste visas igen)
Playtime 2003 Prestige VDL (Måste visas igen)

Födda 2002:
Tutanchamon e.Chapman-Ceylon-Herkules
Impuls e.Master
Balans e.Pascal-Napoleon-Warrigal
Califf e.Cardento-Judex**-Lansiär.
Que Vadis e.Cortus-Irco mena-Cortez Hoppade 9-9 med Sofia Westborg i sadeln
Aston Villa e.Cardino fick tot 8.53 i hoppningen
Easy Boy e:QE - Cardento Flyinge
Schwartz Gold f:-02 e: Stakkato - Julio Mariner xx Flyinge
Royal Salute 2002 e.Royalist Amelia Lester 591
Carippu (SWB) 2002 Cardento 933 Stand Up Stanford 687
Guarionex (SWB) 2002 Guinness 888 Millan 24530 Maraton 600
Ronaldo (SWB) 2002 Cortez 679 Josefin 15769 Hartung 501

Födda 2001:
Meges e. Briar-Shogun-Hertigen

Äldre hingstar:
Roven xx -90 e: Lefty - Pretencioso (Flyinge)
Alligator Fontaine -88 e: Noven - Dark Tiger xx (Flyinge)
Goethe -92 e: Grosso Z - Maat I - Gazal VII - Wrede (Flyinge enligt rykten)

Gränsbo har köpt en hannoveranerhingst, e.For Pleasure-Argentinus
Stall Waldhof har köpt en trakehnerhingst, Elfado e.Kostolany-Roncally xx-Sastor-Pasteur xx
[/QUOTE]

Lägger för säkerhets skull ut text och länkar till källsidorna.

http://www.kwpn.nl/php_apps/nieuws_alg_item.php?nieuws_alg_id=1637
Roven xx aangeleverd voor verrichtingsonderzoek 17-04-2002
Tijdens de centrale hengstenkeuring in Den Bosch is de volbloedhengst Roven xx aangewezen voor het verkort verrichtingsonderzoek. Na herhaald spermaonderzoek blijkt dat Roven xx niet aan alle sperma-eisen voldoet. De voorwaarden voor de hengstenkeuring laten ruimte voor een uitzondering voor hengsten die in de sport goed presteren. Roven xx heeft goed 1.40 m. parcoursen gelopen. De hengstenkeuringscommissie acht dit voor een volbloed een bijzondere prestatie. Daarom heeft het Algemeen Bestuur, op voorstel van de hengstenkeuringscommissie, vrijstelling verleend voor de sperma-eis waaraan niet is voldaan. Wel zullen de resultaten van het spermaonderzoek, indien de hengst na het verkorte verrichtingsonderzoek wordt goedgekeurd, worden gepubliceerd zodat de fokkers daarvan op de hoogte kunnen zijn. Bovendien heeft de hengstenkeuringscommissie het recht om Roven xx alsnog de goedkeuringsstatus bij het KWPN te ontnemen wanneer na bediening van 50 merries blijkt dat Roven xx onvoldoende bevrucht heeft.
(Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)

Och saxat från hans "hingstkort"
http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2002/verrichtingsonderzoek/voorjaar/rovenxx.html
Veterinair rapport
Over de onderzoeksperiode zijn geen veterinaire bemerkingen te maken. Tijdens het sperma-onderzoek is gebleken dat Roven voor wat betreft het onderdeel morfologie met percentages van 34,4 tot 46,8 in negatieve zin afwijkt van de gestelde norm (50 %).
mvh

Och jag väntar med spänning när vi skall få veta hur det står till med hans simmare!!!
Han har ju tom det som en veterinär anmärkning, så det kanske är naturligt att hans årgångar har varit små? :devil:
Första året var han pga simmarna begränsad till 50 ston.
Källa kwpn
mvh

Ajdå, det var ju inte bra. :crazy: Jag som skarpt hade funderat på honom till mitt Maratonsto, men hon har ibland lite svårt att ta sig och behöver därför en med fart på sina simmare. Hm! Det tål att tänka på.

Ja, det lät ju inte så bra. Men samtidigt vet man ju inte hur de svenska hingstarna ligger till, eftersom detta väl inte kollas i samband med svenska bruksprov (?), har aldrig hört talas om det i alla fall. Och det står inget om rörligheten på hans simmare, det är ju det man mer brukar prata mer om i Sverige.
Skulle ju vara intressant att få veta hur hans dräktighetsprocent har varit under de 5 år han varit verksam i Holland.

Jag hade på känn att du skulle kolla in den extra noga! För du har väl en bra översättare i närheten? ;)

Vi har väl ingen officiell raportering, men de måste väl lägga någon form av simprov? :D

Om inte annat så får man hoppas att folk har bra seminstationer, som håller koll på det åt en. Du får väl hoppas på att du får se några rör från honom, innan din märr går i brunst!

Nu gäller ju detta det år han godkändes. Det kan ju hända att han har tagit sig bra, trost simmarnas tillstånd?
Oavsett så tycker jag det är bra att de öppet skriver ut avvikelser...
All heder åt kwpn. Hoppas asvh tar efter deras upplägg.
Jag skall skrota lite på ett holländskt forum, där jag vet att några har några avkommor. Bla en som hade en treåring på 174 cm!
Så återkommer jag om jag får något svar.

mvh

Såg det inte själv, men hon har två till bruksprovet. Ridsport följer hennes förberedelse med dom.

Jag är ju gift med en holländare och har bott ett tag där, så översättningen är inga problem ;)
Du har väl också anknytning dit gissar jag.
Ja, vi får hoppas att stona har tagit sig trots detta, och att ASVH också är öppna med det.
Du får gärna kolla runt lite om avkommor och så. För när jag har googlat på Roven så hittar jag bara avkommor från -03 och inga alls senare. Och flera av -03:orna har ju blivit bra och lovande i hoppning.

KL

Saxat från Ridsport

Bruksprovet 2007

Nu är testryttarna till bruksprovet 2007 (10-18/2) klara.
Till hoppningen kommer den internationellt välkända Helena Weinberg, tyska med brittiska rötter. Hon ska tillsammans med Svante Johansson stå för lördagseftermiddagens testridning av hopphingstar.

För tredje året i rad kommer beridarna Hella Kuntz och Heiner Sudowe, båda från Tyskland, att ta hand om dressyrhingstarna.

Jaguar Mail eller Roven är jag sugen på till Molinna också, om de nu är kvar om 3 år... e. Bernstein-Zinsky xx, till fälttävlanshäst!
Dock är jag lite orolig för temperamentet.. nån som vet hur det är med det på dem?

sållar mig även till skaran som avgudar Voltaire :love:

Senast ändrad:

Jo jag har sett honom hoppa "live" och jag ser INGET som får mig att ändra mig.
Hallå nu pratar vi FULLBLODSHINGST och man kan inte jämföra det med en hoppstammad tysk hingst det borde faktiskt vem som helst veta :mad:
Säger man som du gör har man inga speciella kunskaper om fullblod :angel:

För att börja med slutet tycker jag att det är tråkigt att behöva läsa sånt här, jag tycker att det bidrar till en tråkig och anklagande stämning här på Buke. Genom att sätta sig på sina höga hästar och tycka att man vet bättre säger man till andra att "hålla tyst för det här fattar ni inte"; det känns lite som fel inställning på ett Diskussionsforum.....
För övrigt har haft ett flertal hästar direkt från banan, ridit till och hoppat in dem . Ett par av dem till msv med vinst och ett par av dem har vi kvar i avel för att vi är så förtjusta i fullblod. Jag kan pm:a dig namnen så du kan kolla upp deras löpresultat om du vill...
Jag är ingen Dr. XX och utger mig heller inte för det men en del fullblodskunskaper har jag, kanske mer än de flesta (som aldrig haft en xx häst). Men samma kunskap som dig säger jag inte att jag har, har imponerats av den i andra trådar.

Till ämnet: Jag tycker att det är trams att mäta hingstar på olika måttstock! Varför kan vi inte ställa samma krav på en xx hingst? Den här hoppar enligt mig med delvis knipta bakben och öppnar inte som den bör för att hoppa högre än de 1.40-1.50 den gjort. Den är heller inte jämn fram utan släpper benen lite. Jämför man med andra hingstar, utan att göra det med hoppstjärnorna, så är den här inte lika bra. I alla fall inte enligt mig. Men var och en har sin egen måttstock på bra och dåligt.

Det argument som du borde använt är "skit i hur han hoppar själv, det är vad han ärver ned som är viktigt"! Och det har jag hållt med om direkt. Nedärvningen är vad som räknas, resten är oviktigt.
Kan han ärva ned andra saker än de man ser i honom kan han vara bra men eftersom vi idag inte vet speciellt mycket om vad han ärver ned (än) får man på något sätt utgå från det man ser.

Sen är det ju så att de xx hingstar vi haft har varit riktigt dåliga i sin nedärvning ( i a f i första led). Krius sänktes ju nyss, Come Fast är nog inte långt efter att dömma av hans BLUP. Tyvärr...

Favoritas xx hoppar ganska höga klasser, precis som Come Fast gjort, men jag skulle aldrig använda honom på mina ston utan att se ett stort antal välskapta häster efter honom. Har du sett honom? Extriört omdöme? Huga, inte min typ av hingst. (Men ex Krius var ju vacker som en dag men inte hjälpte det, tyvärr igen)

Jag välkomnar xx blodet i vår avel men om vi inte ställer krav på hingstarna vi tar in så kommer de inte föra aveln framåt. Vi gör vad vi kan med för tillfället två xx ston i avel, det känns som den vägen vi skall gå. Åtminstone tills vi hittar rätt xx hingst. Med det sagt att Roven inte är den, men det återstår att bevisas.

Jag tycker att du har rätt i att vi ska ställa krav på alla våra hingstar även xx. Roven xx fick 25 föl i sin första kull och bland dem vann en 3 åringschampionatet i hoppning och några till hamnade bra till (har tyvärr inte resultatet på övriga men enligt KWPN så är det så). Det är inte illa ur en kull på 25 föl, tycker jag. Hans första kull ser mycket stark ut och sedan får vi se vad de andra kullarna åstadkommer. Men jag håller honom mycket högre än tex Krius xx som inte lämnat något.

Mvh / Fia

För att börja med slutet tycker jag att det är tråkigt att behöva läsa sånt här, jag tycker att det bidrar till en tråkig och anklagande stämning här på Buke. Genom att sätta sig på sina höga hästar och tycka att man vet bättre säger man till andra att "hålla tyst för det här fattar ni inte"; det känns lite som fel inställning på ett Diskussionsforum.....
För övrigt har haft ett flertal hästar direkt från banan, ridit till och hoppat in dem . Ett par av dem till msv med vinst och ett par av dem har vi kvar i avel för att vi är så förtjusta i fullblod. Jag kan pm:a dig namnen så du kan kolla upp deras löpresultat om du vill...
Jag är ingen Dr. XX och utger mig heller inte för det men en del fullblodskunskaper har jag, kanske mer än de flesta (som aldrig haft en xx häst). Men samma kunskap som dig säger jag inte att jag har, har imponerats av den i andra trådar.

Ber om ursäkt för den syrliga kommentaren :crazy:

Till ämnet: Jag tycker att det är trams att mäta hingstar på olika måttstock! Varför kan vi inte ställa samma krav på en xx hingst? Den här hoppar enligt mig med delvis knipta bakben och öppnar inte som den bör för att hoppa högre än de 1.40-1.50 den gjort. Den är heller inte jämn fram utan släpper benen lite. Jämför man med andra hingstar, utan att göra det med hoppstjärnorna, så är den här inte lika bra. I alla fall inte enligt mig. Men var och en har sin egen måttstock på bra och dåligt.

Fast jag kan verkligen inte hålla med dig om dessa resonemang ang fullblod. Det finns faktiskt inga fullblod på högre nivå i hoppning, självklart med något undantag. Och det går inte att jämföra dem rakt av med en hoppstammad tysk. Det går bara inte.

Fullbloden är avlade för att springa fort, tyskarna för att hoppa. Jag personligen tycker att Roven hoppar bra och har en bra sida och framförallt ser ut att ha en väldigt trevlig inställning fram till hinder, Det är det viktigaste anser jag för när det väl kommer till kritan så är ridbarheten väldigt väldigt viktig, faktiskt mer viktig än att de öppnar upp bra bak.

Ett väldigt bra exempel på en hingst med halvdan teknik är ju den i mina ögon bästa hopphästen i världen Sandro Boy. Han har ett enormt klipp, bra ridbarhet och bra bakbensteknik, men inte några fantastiska framben direk :crazy: .

Frambenen tycker jag inte Roven hoppas så väldigt dåligt med och tja jag vet inte men månag fullblod hoppar med lite sådana framben. Och tittar man på bilder så har han faktiskt på en hel del av dem fina framben.

Tittar man på världscuppen så hoppar inte alla de hästarna optimalt faktiskt, jag ser betydligt fler yngre hästar som hoppar bättre rent teknikmässigt.

Då kommer man fram till det här med fullblod igen. Som sagt de är ju inte avlade för att hoppa utan för att vara snabbast i världen. Så jag tror inte man kan komma ifrån det att det faktiskt finns stora skillnader och att man inte kan jämföra. Man får helt enkelt säga att den hoppar ju väldigt bra för att vara fullblod, tyvärr!

Mitt fullblod (det ena) hoppar faktiskt med bra teknik, tyvärr är han inte hingst ;)

Det argument som du borde använt är "skit i hur han hoppar själv, det är vad han ärver ned som är viktigt"! Och det har jag hållt med om direkt. Nedärvningen är vad som räknas, resten är oviktigt.
Kan han ärva ned andra saker än de man ser i honom kan han vara bra men eftersom vi idag inte vet speciellt mycket om vad han ärver ned (än) får man på något sätt utgå från det man ser.

Detta är ju självklart väldigt viktigt med, men då måste man också inse att ett rent fullblod kommer inte att vinna os i hoppning och det är en risk man får ta när man använder ett fullblod i avel. Jag personligen älskar fullblod, men så rider jag faktiskt till 80% fälttävlan också. Och där är de fortfarande outstanding.

Sen är det ju så att de xx hingstar vi haft har varit riktigt dåliga i sin nedärvning ( i a f i första led). Krius sänktes ju nyss, Come Fast är nog inte långt efter att dömma av hans BLUP. Tyvärr...

Ja för här han man ju faktiskt släppt igenom hingstar helt utan meriter och antingen kan de inte röra sig eller inte hoppa. Varför inte försöka att leta ett fullblod som skulle kunna genomföra ett bruksprov med bra siffror i samtliga dicipliner???

Favoritas xx hoppar ganska höga klasser, precis som Come Fast gjort, men jag skulle aldrig använda honom på mina ston utan att se ett stort antal välskapta häster efter honom. Har du sett honom? Extriört omdöme? Huga, inte min typ av hingst. (Men ex Krius var ju vacker som en dag men inte hjälpte det, tyvärr igen)

Jag gillar honom ;)
favo1.jpg

hels03-23.jpg

Favoritas_xx1057_2.jpg

Tycker det är tråkigt att inte han används faktiskt.

Jag välkomnar xx blodet i vår avel men om vi inte ställer krav på hingstarna vi tar in så kommer de inte föra aveln framåt. Vi gör vad vi kan med för tillfället två xx ston i avel, det känns som den vägen vi skall gå. Åtminstone tills vi hittar rätt xx hingst. Med det sagt att Roven inte är den, men det återstår att bevisas.

Krav skall man ställa men det går inte att ställa samma krav hoppmässigt på ett fullblod som en hoppstammad tysk hingst.

Roven xx fick 25 föl i sin första kull och bland dem vann en 3 åringschampionatet i hoppning och några till hamnade bra till (har tyvärr inte resultatet på övriga men enligt KWPN så är det så). Det är inte illa ur en kull på 25 föl
Skall man tolka det att han troligen hade ca 50% dräktighet då?
Eftersom han var begränsad till 50 ston?

Vet du var betäckningslistorna ligger. Hade dem som favorit i min gamla burk som krashade.

mvh

Hej!

Dräktigheten låg högre än 25 iom att han fick 25 födda föl. Tyvärr har jag inga betäcknings siffror alls "därifrån" utan vi ringer och "terroriserar" KWPNs kansli :D

Flyinge kommer säkert att gå ut med mera info om fertiliteten. Vet också att de tar spermaprov när hingstarna kommer dit för att ha koll på det hela. Min erfarebhet är att de är väldigt öppna när det gäller detta och jag är övertygad att de kommer att ta upp det om det är frågor kring det.

Mvh / Fia

Tyvärr är det så. De riktigt dyra fölen brukar vara superfina men det går att få tag på bra föl efter tex Heartbreaker för runt 4 000 euro.

Mvh / Fia

Håller helt med dej, det går inte att hitta ett fullblod som hoppar som en "gud", då det inte är det de är avlade för...
En "vilken tysk/belgisk/holländsk hingst" som helst går inte att jämför med NÅT fullblod... De är ju avlade i generationer enbart på sin hoppteknik mm...

Har Roven xx bara tävlat 150 är väl det meriter som är bra nog ?
Om man kollar många svenska hingstar är det inte många som är bättre... Kanske tom inte ens med bättre teknik...

Ska man välja fullblod är man nog insatt i att det kan bli "pannkaka" (iaf med mina erfarenheter = Krius) och får stå sej sitt kast, för det KAN ju bli en ny Butterfly Flip (xx pappa på ett kanonsto av annan ras), man avlar ju in fullblod med "hyfsade" gångarter/hoppteknik just bara för att lätta upp inte för att de hoppas ska va "underverket" som ger alla en superlativsavkomma... För därtill kommer mkt på ryttaren som i vilken annan hingstavkomma som helst !

Hej!
Nu kanske jag är helt ute o cyklar. men ni nämner inte Esteban xx.
Han har varit den mest använda fullbloshingsten i holstein i 6 år.
http://www.york.dk/hingste/esteban.htm
Både hans mamma o pappa är kårade i danskt halvblod.
Han är dessutom stor 168cm o snygg.
Hört rykten att han ska tas in på semin nästa år...

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
26
· Visningar
1 612
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 011
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: Otherside
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka