Bruksprovet 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lill-my
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 312
  • Visningar Visningar 40 821
Sv: Bruksprovet 2007

Ps. ni kanske bara pratade rena hoppfullblod?

Lars Gehrmann : Esteban XX nok den bedste fulblodshingst 1. maj 2006
Lars Gehrmann, Direktør & avlsleder i det tyske traehnerforbund, udtaler i et interview til Magasinet Hest (nr.4 2006), at det danske trakehnerforbund er det mest succesfulde datterforbund. Succeseen tilegner Lars Gehrmann danskernes større brug af fuldblod i trakehneravlen og udtaler i samme at Esteban nok er den bedste fuldblodshingst der er i Tyskland. Lars Gehrmann understreger envidere at ifølge avlsteorierne bør der bruges mere fuldblod, men i modsætning til Danmark kan man ikke få avlerne med på det. Og det er ikke kun trakehnerforbundet, der har det problem i Tyskland det er faktisk alle avlsforbund der har det problem, fortæller Lars Gehrmann.

Klippte ut detta på deras sida. Men tyvärr kom inte bilden med.
Läcker bild. Ni kan hitta den här...en bit ner på sidan
http://arkiv.hesteinfo.dk/nyheder/york.asp?mode=archive

Finns för övrigt 3 hingstar som nämnts här som jag verkligen hoppas kommer visas på provet igen, nämligen Tutanchamon, Impuls och Balans. Någon som vet vilka siffror Balans hade på kvalitéts?

Kan med säkerhet säga att Balans inte kommer att visas igen. Enda sättet att få se honom på ett nytt bruksprov är om det dyker upp en köpare som ev. skulle kunna tänka sig att prova honom igen... :(

Är det någon som vet något mer om Royal Salute 2002 e.Royalist Amelia Lester 591 ?
Bild? Omdömme? Annat?
Ulrika

*kl*

Ni som följt tävlingarna från Mechelen under nyårshelgen kanske såg Dirk Demeersmans framgångar, han vann ju WC klassen. Men han var även fint placerad med Cartier i hingsthoppningen för hingstar födda 1999-2000 på torsdagen.

Cartierliten.jpg

Cartier hade 0+0 och fjärde bästa tid men efter sig hade han andra bekantingar: 0+5 hade Marco Kutscher med avelsgiganten Cornet Obolensky, och med 8 fel i grunden blev "vår" Maria Gretzer och Hip-Hop rejält avhängda i det här startfältet (29:a).
(Men han klarade sig ju bättre i andra klasser)

Varför är nu det så intressant; jo som står tidigare i den här tråden kommer ju Cartier till vårt bruksprov och kommer att stå i Sverige under avelssäsongen.
Riktigt trevligt låter ju det för oss med hoppston :bump:
Ser fram emot att se honom sida vid sida med övriga på BP för en ordentlig bedömning men visst verkar det lovande med stammen Contender-Capitol I-Landgraf

Ja, den stammen verkar ju helt klart intressant! :) Undrar just om han kan anses vara en förädlare? Någon som vet?

*kl*
Cartier hade 0+0 och fjärde bästa tid men efter sig hade han andra bekantingar: 0+5 hade Marco Kutscher med avelsgiganten Cornet Obolensky, och med 8 fel i grunden blev "vår" Maria Gretzer och Hip-Hop rejält avhängda i det här startfältet (29:a).
(Men han klarade sig ju bättre i andra klasser)

Tycker det är synd att han inte fick vara kvar hos Erika, men hoppas att det lossnar för MG och Hip-Hop.....

Mvh / Fia

Ja, den stammen verkar ju helt klart intressant! :) Undrar just om han kan anses vara en förädlare? Någon som vet?

Svårt att tro på honom som förädlare med den stammen, men med inte alltför grova ston borde han kunna lämna bra.

Mvh / Fia

Jag såg Royal Salute på rådgivande på Bollerup. Han verkar vara en sansad trevlig individ, men i mitt tycke har han inga särskilda gångarter att komma med. Han visades inte heller löshoppad så det vet man ju inget om. Det är en mastig hingst som troligen behöver lätta ston. Men jag tror inte att det är en hingst som kommer att tillföra aveln något.

Svårt att tro på honom som förädlare med den stammen, men med inte alltför grova ston borde han kunna lämna bra.

Mvh / Fia

Misstänkte det. :( F*n, mitt sto är lite åt det grövre hållet och lämmnar fina fölungar men gärna grovt om inte hingsten verkligen lättar upp. Det gör att många i mina ögon annars intressanta hingstar går bort. Suck!

KL

Någon som vet något om den läckre Daytona, som Flyinge ska ta in (Don Primero - xx) ? Har letat info, men inte hittat så mycket.

En fråga till..

Flyinge har ju en e.Don Frederico och en e.Londonderry.
Någon här som tror de kommer till BP?

Eklunda ska väl ta in Cartier, eller är jag ute och cyklar nu (som vanligt) :D

Mvh / Fia

nejdå ;) du har så rätt så- Eklunda tar in på honom :)

o så ett litet ps: såg ni att v/d Heffinck hade en QE-hingst? den såg jättefin ut på bilden... :d

KL

Någon som vet något om den läckre Daytona, som Flyinge ska ta in (Don Primero - xx) ? Har letat info, men inte hittat så mycket.

Daytona VDL Champion of Westfaler Stalliontest

August 13, 2006

Daytona VDL (Don Primero x Belfalas) became Champion of the Westfaler Stalliontest. The 3-years old stallion received the highest points for dressage and received the 11th placed for jumping. With these results he became the best stallion of the Westfaler stalliontest in Munster-Handorf. Daytona VDL is bred by mr. P. Wolters from Broeksterwoude.

Källa: http://64.233.183.104/search?q=cach...18+"Don+Primero"+Belfalas&hl=sv&ct=clnk&cd=20

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
26
· Visningar
1 612
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 011
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: Otherside
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka