bröstsele vs travsele

Sv: bröstsele vs travsele

Ska man dra tungt med en travsele "bör" (enligt mig MÅSTE) man byta ut bröstan till en sk bredbrösta för att skona bogmuskulaturen.

Jag har oxå kört travhästar och dom fick faktiskt skav samt vissa jag träffat inom travet sa att hästarna inte alls mådde bra.
Sen finns det solskenshistorier och glada hästar, så är det alltid!!
Lika så inom ridning och körning! En del har god skötsel/träning/utrustning andra inte.

Sen är det inget att tjaffsa om att draglinor och baksele inte skulle vara bra!! :mad:
Att skylla på att de inte alls behövs och är skadliga är rent skitsnack.
Visst visst inom trav har man inte dessa då vagnen är lätt.
Men vad händer om du har en tryckvagn då?
Oj oj ja då måste travselen kompletteras, det ska det vara bredbrösta och linor/trissor. Eg helst loksele till har jag hört!
Varför då??? :smirk:

Ja ja travsele o travrockard funkar bra ihop men INSE att det ända du kan göra är att köra runt i den rockarden ev med en person med.
Du kan inte ta en 4-hjulig vagn, harva ridbanan eller tävla körning!! Dom som inte vill göra detta har ju stor glädje av en enkel travsele OK!

Med en bra bröstsele alt loksele kan du göra mkt mer!!
Vissa hästar ihop med bröstsele kan inte arbeta så tungt men ändå göra mkt mer än om man bara haft travsele.

Nej det är nog fler klena hemmabygda rockarder samt travrockarder än sådana som är riktigt tunga :angel:

Alla kan inte tycka lika. Men det är svårt att diskutera fram något vettigt när vissa håller hårt på sin sak...
Körning = travsele o rockard :angel:

Jättebra med travsele för en nybörjare som kvickt lär sig remma fast skalmarna på rätt sätt :devil: ;)
Själv hände det att jag kom tillbaka efter travpasset och ena skalmen helt var lös :eek:

Att man har en häst som står ute helt lungt och stilla samt haka fast två karbinhakar (kan se olika ut och ibland vara spännen) och lägga i skakeln i en öggla lär slå travselningen flera ggr om och ändå har man både baksele o draglinor! :)

Knapplån

Tillhörden hemska skaran som kör rockard med travsele *hukar mig* ;)

Anledningen till att jag köpte den var att min ponny först skulle räns för trav, och den selen skulle behövas först. Det går, visst.
Men ush, vilken tid det tar att remma fast skiten! Och för under 2000 kan jag köpa en bra bröstsele från equilex som är lättare att spänna för, och bättre att köra i!

Gissa vad som ska göras?

Ja det va ju också en anledning till att köpa bröstsele..:D

Att det tar sådan tid att spänna fast skiten..
Nu har jag QH-fästen men annars är jag inte i den tidsnöden så att 1-2 minuter stör eller stressar mig och hästen..;)

Kanske ska du ta och lära dig hur selen ska sitta så slipper du fumla och fundera varje gång?:p

Sagt med glimten i ögat..no harm..

Jag vet inte vem du tror att är (StigH kan visst slänga sig i väggen!!) det är du som snackar trams, är naiv och inte kan ett skit om draglinor och baksele :devil: :devil:

Ja är bara nån :angel: som försöker få folk förstå att med rätt sele kommer man långt :smirk:
Och jag kommer kanske inte vara så nedlåtande om travsele+rockard i fortsättningen! :)

Men jag har inte direkt påstått att rockard ihop med travsele är skadligt, men det kan vara det...
Jag vet att det är många som kör med travsele och det är OK för mig men att låta en nybörjade tro att det är bästa selen, det tycker jag är tokigt! :crazy:

Det är svårare att sela med travsele!
QuickHitch sele+vagn har ju alla nybörjare råd med? ;)
Fast det kanske inte är så dyrt??
OK då, med QH- fästen är ju en travsele smidigare :angel:

Men alla selar kan väl vara skadliga om man inte kan andvända dom rätt. Vad det gäller travselar så klarar tom jag att sela på i ett nafs fast jag inte är van vid dom.

Travselen kommer från giggselen.

I början kördes nämligen travtävlingar (oftast ekipage mot ekipage) i just giggar.
Sedan utvecklades travselen som en egen sele men räknas nog fortfarande som giggsele..även om de skiljer sig i utförande numera..

Nejdå, tar inte illa upp alls!
Vet hur man snurrar, och står inte och fumlar, men med en långbrösta, två långa remmar på varje sida, slaggjord, ja det blir en del och tar lite tid!

Dessutom kan ingen påstå att hästen drar bättre i travsele än i bra bröstsele, det gör den inte! Därmed inte sagt att travselsen är helt förkastlig

Va??

detta måste jag kolla med antingen Anders Glenmark eller VHS (vagnshistoriska sällskapet)..

Då vågar f-n inte jag tänka på vad BRÖSTselen har för historia...:o

Ne inte jag heller. Att lokselen har sitt namn kan man förstå. Dom är ju så himla bra och rejält byggda så det blir som ett helt LOK som drar.Om bröst selen så kanske det kan bero på att den kanske liknar BH i typen och skaver som f-n.

Va bra att du inte tog illa upp!!:)

Tycker man ska använda den utrustning som passar en själv och hästen bäst, och ingen är ju bättre än den andra så länge selen fyller sin funktion, oavsett seltyp, och hästen är glad och nöjd!

LOVE PEACE and UNDERSTANDING!

Undrar vilken sele John Lennon hade?

Åke, jag förstår precis vad du menar..:p

Vad hetsigt det blir mellan lägren :D .
Själv använder jag travsele för lättare jobb och loksele för tex trillor och virkeskörning. Men nu när jag gått över till islänning blir det bara travselen kvar. Men då blir det bara vägkörning som omväxling och motion.

Är nog dock yrkesskadad efter många år inom travet :d

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård