Sv: bröstsele vs travsele
Jag har oxå kört travhästar och dom fick faktiskt skav samt vissa jag träffat inom travet sa att hästarna inte alls mådde bra.
Sen finns det solskenshistorier och glada hästar, så är det alltid!!
Lika så inom ridning och körning! En del har god skötsel/träning/utrustning andra inte.
Sen är det inget att tjaffsa om att draglinor och baksele inte skulle vara bra!!
Att skylla på att de inte alls behövs och är skadliga är rent skitsnack.
Visst visst inom trav har man inte dessa då vagnen är lätt.
Men vad händer om du har en tryckvagn då?
Oj oj ja då måste travselen kompletteras, det ska det vara bredbrösta och linor/trissor. Eg helst loksele till har jag hört!
Varför då??? :smirk:
Ja ja travsele o travrockard funkar bra ihop men INSE att det ända du kan göra är att köra runt i den rockarden ev med en person med.
Du kan inte ta en 4-hjulig vagn, harva ridbanan eller tävla körning!! Dom som inte vill göra detta har ju stor glädje av en enkel travsele OK!
Med en bra bröstsele alt loksele kan du göra mkt mer!!
Vissa hästar ihop med bröstsele kan inte arbeta så tungt men ändå göra mkt mer än om man bara haft travsele.
Nej det är nog fler klena hemmabygda rockarder samt travrockarder än sådana som är riktigt tunga
Alla kan inte tycka lika. Men det är svårt att diskutera fram något vettigt när vissa håller hårt på sin sak...
Körning = travsele o rockard
Jättebra med travsele för en nybörjare som kvickt lär sig remma fast skalmarna på rätt sätt
Själv hände det att jag kom tillbaka efter travpasset och ena skalmen helt var lös
Att man har en häst som står ute helt lungt och stilla samt haka fast två karbinhakar (kan se olika ut och ibland vara spännen) och lägga i skakeln i en öggla lär slå travselningen flera ggr om och ändå har man både baksele o draglinor!