bröstsele vs travsele

C

carran

Jag har ju fått tag i en rockard till min häst, till denna tänkte jag ha en bröstsele (med baksele och draglinor förstås). Men häromdan sa en bekant till mig att man ska ha travsele till rockard för att det blir mer stabilt. Men då kan man väl inte ha baksele och draglinor eller? Jag tycker det verkar bättre med bröstsele men jag har kanske fel? Vad säger ni som kan det här med körning?

Tacksam för svar! /carran

Sv: bröstsele vs travsele

Köp en travsele. Stabilt, bra, inte så mycket skitselar på marknaden. Köp via travshoparna, lär dig sela och glöm alla draglinor, bakselar o annat skräp,:smirk: OM du "bara" ska promenadköra i skogen.

Om du ska göra något annat än köra/träna trav, köp en bra, komplett bröst/gigg-sele!

LIA

Det beror ju på hur man skall använda selen, är det travkörning eller är det skolkörning du skall syssla med???

Jag har linor på mina travselar;) Går alldeles utmärkt och dom slipper få skav på bogen av bröstan:bump:

Jag har fårskinnstunnel på bröstanet och slipper skav på det sättet, funkar utmärkt!

Det har varit massor med såna här trådar förut och det verkar ju finnas två olika "skolor", båda tycker att deras resp selar är bäst förstås:p

Jag förstår inte varför frågan om selar resp vagnar i fel kombinationer överhuvud taget behöver komma upp.
Dom är alla framtagna för att passa vissa syften och förutsättningar och att hålla på och blanda, kompromissa, ändra och byta och ändå i slutänden stå med något som inte blev bra, känns väldigt onödigt.

Travet har sina kombinationer maximerade för sina behov, "vägkörning" sina osv.

Vill man byta område, gör man det rätt av.

LIA

Klart det blir "stabilt" när man spänner fast vagnen i travselen :crazy:
Hästen drar ju vagnen med "travgjorden" och om man tänkt köra ofta och med fler än en person eller med en tyngre rockard/vagn ska du ha en riktig bröstsele!
Hästen kan ju få skav och obehag om den hämmas i rörelserna (tex travsele med tyngre modell av rockard (en travsele är ju avsedd för travträning (lätt rockard/speedcart+en pers)). En sk skitsele (kallas så pga av bristande detaljer) är heller inte bra :crazy:

En rätt modell av bröstsele (lös brösta+draglinor, en stadig däckel och en baksele) ger hästen rörelsefrihet ihop med en bra vagn (skaklarna utböjda samt gjorda för att kunna sättas högt).

Tack allihopa för era svar! Det blir nog en bröstsele för min del. Ska "promenadköra" som omväxling till ridningen.

Tycker att du ska sluta upp att uttala dig så kategoriskt negativt om travselar och att det skulle vara skadligt för hästen att dra en rockard med den! Vad är det för trams?! Vi tränade travhästar och ponnyer med dessa selar i MÅNGA år och inte fasen var de hämmade i några rörelser eller fulla med skav!

De hade knappast presterat något på tävling om så vore fallet. Rockarderna var högst ordinära för träningsbruk och inga speedvagnar. Det var sulky på tävling och en vanlig j-la rockard på träning i skog. Tycker inte att ni ska krångla till det med era utttalande om att det skulle vara plågsamt för hästen att dra med travselar.

Nu har trådskaparen valt den sele som hon tror passar bäst så tråden har ju tjänat sitt syfte men har väldigt svårt att ta skitsnacket kring travutrustning här:mad: Get your facts wright!

Att tro att travsele+rockard är OK är inte alls bra då en rockard kan vara så olika!!
Själv har jag en tung rockard (jag klarar nästan inte att rulla den och nej jag är inte vek :D) och den+en travsele :eek:
Vet att det finns fler rockarden som är lika tunga :crazy:

Men en travrockard eller en lätt rockard går ju däremot umärkt ihop men en travsele. Den selen funkar till det mesta men en bröstsele funkar ännu bättre!

Sen om man inte alls tänker hålla på med trav, varför ska man krångla med en sådan då för?

"Så här har vi gjort i många år och hästarna mår bra" betyder inte att det är det bästa! Det duger ju med mindre och hästarna får sällan skav eller visar missnöje...
Att en häst får obehag betyder inte alltid att den tvekar att dra eller blir ovillig, de är snälla och gör sitt bästa så gott det går.

Fortfarande en massa sktsnack från din sida, och du, jag tror inte när det gäller trav, jag vet. Många års erfarenhet av just denna utrustning och inte fasen lider travhästar av sin utrustning det är lika okunnigt som att påstå att alla hästar inom körning lider av sina bröstselar. Jag är tillräckligt gammal och rutinerad för att se om mina hästar lider av sin utrustning kan jag upplysa dig om.

För en okunnig är det lätt hänt att man åker i väg och köper en billig bröstsele på Hööks eller Börjes och de selarna är en katastrof däremot. Min poäng m travsele är att inom travet lär du inte hitta så värst många skitselar eftersom många använder i stort sett samma sele på träning som på tävling och något skräp håller inte för tävlingsbruk. De flesta rockarder är inte alls tunga som du säger, såvida du inte har slängt på bildäck på dem.

Håll dig till fakta.:mad:

Var sak på sin plats!

Kan du svara på:
Om travselar är så bra för rockards (alla enaxlade?), förklara varför giggselar o likn finns?

Kanske, hemska tanke, borde travet ha giggselar vid sin träning? :o

Det är stor skillnad på material som ska fungera optimalt i farthänseende under ett par minuter och sådant som ska var bekvämt för häst och kusk i timmar.

LIA

tretjak skrev:
Köp en travsele. Stabilt, bra, inte så mycket skitselar på marknaden. Köp via travshoparna, lär dig sela och glöm alla draglinor, bakselar o annat skräp,:smirk: OM du "bara" ska promenadköra i skogen.

Ursäkta!? :confused:

Eh, vi brukar inte sitta och köra i TIMMAR - gör du det? Vi kör ett träningspass på ca 45 minuter eller en promenadrunda på ungefär detsamma.

Och du menar att en travsele är gjord för att hålla i några minuter, du är rolig du...

Ja jag tycker baksele och draglinor är ett måste när man kör, speciellt om man som du skriver ska ut i skogen och köra. Det är lätt att ordna och gör körturen betydligt bekvämare för hästen.

Då TS har bestämt vilken sele hon ska ha så hoppas jag och tror att hon blir nöjd med den!:) :d

Men jag kan bara inte låta tretjak ta detta ensam..

Att tro att travhästar enbart tränas i snabba farter utan styrkesträning i backe och skog är lika korkat som att tro att en höjdhoppare enbart o endast tränar höjdhopp hela året!!

Med andra ord så duger travselen till en hel hästnäring som kör långa pass med rockard!..:p

Vi är fler än de andra körmänniskorna och vissa beter sig som om de tillhörde en minioritets-sekt där deras enda ord är lag..vi andra är bara oupplysta syndare..:crazy: :D

Eh, vi brukar inte sitta och köra i TIMMAR - gör du det?
Javisst det händer, om än inte utan avbrott för rast. Vadå då?
För din information så har hästar arbetat lika långa dagar som människorna för bara några decennier sedan.

Och du menar att en travsele är gjord för att hålla i några minuter, du är rolig du...
Nej, det är inte det jag menar! Inte heller det jag skrivit!! Du kanske skulle läsa innantill?

Upprepar frågan:
Kan du svara på:
Om travselar är så bra för rockards (alla enaxlade?), förklara varför giggselar o likn finns?

LIA

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈