bröst eller loksele

Sv: bröst eller loksele

kan bero på att jag hittade den i en annan tråd då jag sökte här på french coller:)

men nussikan kanske vill vara gullig att länka till den igen...:idea:

ja dom var jätte fina, hittade dock inga priser på hans sida. visst hade han en french coller där? eller var det du som hade en bild på dina med det på?

mailade han och frågade vad det skulle kosta, men tror inte jag har råd med en hel sele från han:(
hoppas han svarar på engelska bara;)

måste väl gå att köpa bara bröstan av han....känns som att det är viktigast att få just den delen riktigt bra...

lite lustigt, tror inte du sagt ett ord till mig om att det är positivt med french...och ändå låter du jättenöjd med din...hur kommer det sig? nyfiken bara...

heter det french eller marathon coller egentligen?

har nog glidit ifrån lokorna och gått mer åt french...kan inte hjälpa det men det ser lite klumpigt ut med lokor på en shettis med rockard....

Jag har ingen french coller, kanske är därför jag inte har sagt något om den, var har du fått det ifrån? Vi har finnlokor på maraton- och arbetsselen och ett "riktigt" coller på finselen, har inte brösta (french eller vanlig) på några selar.

Jag kallar det för maraton-coller, det är bara på vissa svenska sidor jag har läst "french-collar".

Maraton-coller:
1sp_Marathonkummet_braun_B277.jpg

French collar:
fransgareel.jpg

"Riktigt" (vanligt) coller:
1sp_Kummet_schwarz_B60.jpg

Finnlokor:
19280666.jpg

oh sicken snygg sele den översta var:d skulle jag kunnat tänka mig:D

jo det blir ju en variant av rockard helst fjädrad då...så det kanske blir bra med den franska bröstan...

såg att nussikan länkat till en tysk sida någonstans och dom var ju grymt snygga, men det känns kanske lite överkurs:)...undrar vad dom kostar

enligt gunilla var det svårt med lokor för dom behövs oftast måttbeställas..därför hade hon inga lösa.

Jo men till en vanlig rockard blir den franska bröstan helt ok:idea:
(den med så många olika namn:p)
french-collar.jpg

Till en shettis blir idealselen säkert väldigt robust oxå;)
Du får söka runt lite, finns fler svenska återförsäljare, så får du den för det bästa priset oxå:angel:

har läst anders erikssons böcker nu, men blev lite besviken då det inte stod någonting om dessa bröstor:(

allt jag hittade var att det fanns bra bröstselar även till minisar....

ja då kanske det äntligen går framåt nu med sel letandet;)

ska definitivt kolla på fler ställen...vet ni på rak arm vilka som säljer den?

vet ni förresten andra bra selar med selett däckel som är snygga...och robusta, haha!

bara lite fundersam...denna imperial marathon sele jag hör så mycket om i alla trådar. jag hittar den inte någonstans! skulle ju finnas på selar.se....är det den dom kallar lux line eller?

jaha, tackar!

nu har jag fått lite priser och info av helmut...och han tyckte det räckte gott med en vanlig brösta eftersom jag inte skulle tävla och hade ett icke kuperat område där jag bor:confused:

herregud, blir väl aldrig någon sele, haha!

skickat lite kort på hästen till han nu och påtalade igen det där med dålig plats för bröstan så får vi se...

Ja och där skriver jag ju att jag inte har någon, men har en bekant som har och tycker den är jätte bra. Jag tycker det är ett mycket bättre alternativ än en vanlig brösta, oavsett om det är kuperat eller inte så är det inte särskilt bekvämt för hästen med tryck på strupe och/eller bogspets när h*n drar, det får man oftast ingen motiverad häst av. Men skulle jag bara ha en sele till vardagskörning och inte satsade på att tävla i maraton, så hade jag hellre valt lokor eller vanligt coller.

Senast ändrad:

jag uppfattade det som att du verkade tycka den var väldigt bra där i alla fall:)

nästa problem var att han sa att små ponnisar ofta har större huvud än hals och att det då kan bli svårt att få den över huvudet:grin:

tycker ni inte det ser klumpigt ut med lokor till en shettis och rockard?

jag uppfattade det som att du verkade tycka den var väldigt bra där i alla fall:)

nästa problem var att han sa att små ponnisar ofta har större huvud än hals och att det då kan bli svårt att få den över huvudet:grin:

tycker ni inte det ser klumpigt ut med lokor till en shettis och rockard?

Ja det tycker jag också, men det är som sagt inte mitt första val när det bara gäller vardagskörning.

Om hästen har för stort huvud eller inte är ju individuellt, det kan man ju inte säga innan man provat. Vårat coller är precis så det går över huvudet, man måste vända det uppochner först, men det går. Annars är ju halvcoller en lösning, det är ju ungefär samma sak som finnlokor.

Om det ser klumpigt ut eller inte beror ju på hur stora lokor man väljer, det finns ju lokor som är lika lätta som ett litet coller, och då tycker jag inte alls det ser klumpigt ut.

Om rockarden är större/robust kan man välja lokor beroende på hur stor shettisen är, normalstora/stora shettisar passar rätt bra i vanliga 24" lokor:idea:

Stort huvud, det är så väldigt olika! Men oftast tycker jag normalstora/kraftiga shettisar är rätt grova i kroppen till förhållandet till huvudet, men det går inte att dra alla över en kam!:)

Börjes har nog bästa priset på den franska bröstan, men köper man en hel sele är det inte många hundralappar som skiljer idealselen+brösta med en av dom lite dyrare selarna Zilco har (mkt svängd brösta). I ponnystorlek:idea:

driveout och selar.se har oxå den bröstan. Du kan leta på ideal harness hemsida, där ska återförsäljare finnas med:idea:

problemet med coller är väl att det finns lite utrymme för justeringar, efter hur jag har läst behövs i så fall ett coller för en omusklad häst och ett annat när han är mer musklad.... funkar dåligt.
lokor känns bökigt just nu...mest för att jag i så fall måste fixa ett annat fäste för att kunna använda orginal selens draglinor. eftersom det inte finns silett däckel i en komplett loksele

tyskens loksele var ju också jätte fin:love:

men är väl svårt att köpa via tyskland med sånt som ska provas....

var det någon som visste en annan silett däckel än ideals förresten? helst i komplett sele då..

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 777
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 087
Senast: Dopy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 051
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd