bröst eller loksele

Sv: bröst eller loksele

Hoppar in i tråden med en fråga. Jag är helt ny på det här med körning,.. ja, så ny att jag inte ens börjat. Men jag har två a-ponnyer som jag skulle vilja veta om ni tror de kan ha bröstor? Det där med låg hals och så... Eller om ni skulle vilja rekomendera någon sele som jag kan köpa på mig innan jag anlitar kunnigt folk till träning... Här är mina donnor:
25-7017.jpg
(ja, hon är tjock jag vet, men det ska tränas bort!!)

25-7080.jpg

Några tips?

det är väldigt svårt att se det på ett par bilder helst behöver man käna å kläma lite ;P men vad jag ser så har de inga bra bröst lägen men som sagt svårt att se.

Bröstan ska ligga ovanför bogspetsarna och under början av halsen, den ska EJ ligga på något av ovanstående ställerna.

Rätta mej om jag har fel. :D

Jag har fått låna hem två olika bröstor som jag haft på för att vänja dem med sele... Kan ju kanske ta bild med selen på om det är lättare att se.

Funderar på att helt överlämna mig i en tränares kunnighet så att samma person som ska köra in dem också fixar med sele (tror han säljer själv)....

Den översta har ingen plats för en brösta, hennes hals slutar ju precis i höjd med bogspetsen. På den andre är det svårt att se pga vikeln, men hon ser ju ganska grov ut så jag skulle inte tro att det finns någon plats där heller. Satsa hellre på en sele som lägger dragläget på rätt ställe, en coller eller loksele. Eftersom dom är såpass små så orkar dom betydligt mer om dom får dra med rätt ställe av kroppen :)

Tack för ditt svar.

Jag ska ta på de selar jag har hemma ikväll och ta kort och lägga upp här men jag kommer nog att köpa loksele också ändå för jag har fått lust till att jobba lite i skogen! =)

Den "svarta" är vacker, eller bara en bra tagen bild:love::angel:

Men jag tycker du ska sattsa på en loksele!:idea:
Men tanke på hur dom ser ut, passar lokor bättre.
Men det funkar även med en bröstsele, om man bara tänkt köra med en lätt rockard...

ITEs (www.borjes-tingsryd.se) loksele är ju hyffsat prisvärd då den är svensktillverkad samt lädret är bra (har den sjäv):angel:
Men det finns ju billigare, www.bole.nu
Och andra tillverkare:
http://www.driveout.se/startsida.htm
www.selar.se
www.lillhastenistav.se
http://www.jaboruder.se/shop.htm
http://www.flobyoverskottslager.nu/
Du ska ha en baksele till lokselen:idea:

Du ska ha en baksele till lokselen:idea:

Det beror ju på vad du ska använda selen till om du bara ska bedriva den skogkörningen som du berätade om inan så behöver du inte äns ha svanskapa. MEN om du ska köra med vagn, rockad etc så behöver du ha baksele. :grin:

Aha ja du menar att bakselen inte behövs om man drar sådant som inte kan glida/rulla fram mot hästen:grin:
visst så är det ju:idea: men jag skulle tro att även vagnskörning lockar:D

Ja, det är min lilla gumma. Min första ponny! (jag är 25 ) Köpte henne förra året, helt ohanterad i stort sett.... Men jag har stooora planer.. Just nu går hon med föl så till oktober när fölet flyttar så blir det mer arbete för hennes del. Lovade mig själv när jag köpte mina ponnyer att jag inte ska låta dom gå och skrota.

Jag har fått tag på en bröstsele hemma som jag har beställt en baksele till nu. Tänkte ta bort bröstan och sätta fast lokor till selen istället. Förstått härifrån att det går att byta..

Tanken är att köra något lätt bakom, typ sulky och som jag skrivit också dra i lite små stockar i skogen. Hjälpte min sambo förra hösten att dra för hand och tänkte att det här borde mina pållar klara av..

Jag har kollat några av sidorna men ska kolla vidare. Måste ju lära mig hur man beställer i rätt storlek också... Har hittat någon förklaring här i forumet som jag får läsa igenom igen.

Gud va ni är snälla och hjälpsamma i dena delen av forumet!!

Senast ändrad av en moderator:

Hur hade ni kunniga gjort om ni varit i mina skor? Satt och tittade på olika selar på nätet nu och funderade på att köpa parsele? Jag har ju två ponnyer? Kan man använda en parsele att köra bara en häst med? Borde jag som nybörjare satsa på att lära mig köra enbet först?

Hur mycket behöver hästen och jag ha lärt sig innan man kan gå vidare till par?

Jag har en del i stallet som förra ägaren lämnat. Jag slängde en möglig och uttjänt loksele passande ardenner men av någon anledning har jag kvar en del, typ lokor. Sen en massa remmar på typ lite mer än 2 meter långa. Vad är det för något? Kan det vara draglinor? I ena änden är där hål, som för att spänna fast med och i andra änden en sån där metallbit som gör att man kan fästa med, bildar en ögla.

jo, det var draglinor, hittade på nätet...

Om du köper en arbetsloksele till varje häst kan du använda dessa även till att köra dom i par med och när du kör enbet. Det ända du eventuelt behöver göra är att säta fast 2 ringar till på varje sele.

Hur mycket du respektive häst måste veta innan ni kör par, vet jag inte då jag är en bets kusk.

Lugn i stormen!:D
Lär dig med enbet först du:grin:
Två hästar är ännu mer att hålla reda på.
Nej parselar är mkt klenare (bla däcklarna) och har en annan konstruktion, det går typ inte att köra enbet med en parsele...

Va för slags bröstsele har du sa du:eek:
Finns ju dom som är helt kassa modellmässigt:crazy:
Skitselen:angel:
cornet.jpg

Jag har två bröstselar som ligger i stallet. Den ena har mycket större brösta än den andra, jag tycker den känns för långt för däckeln hamnar så långt bakom manken om linjen mellan däckel och brösta är rät... Vet inte om den ska det iofs, men det känns fel. Den mindre hade jag nyss på henne när vi skulle träna hennes föl att gå fint i grimskaft.. Första gången och det gick jättebra! Har inte med saken men ändå. Efteråt tog jag bild på henne i sele så att ni kan se hur den sitter på henne. Fundersam om hennes hals sitter för lågt för en brösta eller om det är på gränsen. Men jag såg nu på bilderna att den ser för liten ut... eller att jag ställt in den på för smått. har några hål till godo här och var..

istallet007.jpg

istallet008.jpg

och den där första remmen höst upp på halsen bara kasar ner när hon försöker äta gräs.. Ska den vara så lös? Kommentarer angående passform och modell på sele i övrigt? Är det en skitsele?

Den andra större selen ser ut så här och har bara en rem runt magen... den är nog mer skitsele än vad den första är tror jag. ringen där fram får mig att fundera på om det är en parsele. Fast den är kraftigare i skinnet och bredare..

istallet009.jpg

Ja den understa är en parsele eller iallfall så är bröstan en par brösta pga ringen. Fast med vissa modifieringar kan du köra enbet med en par sele (om du har en arbetsloksele behöver du inte modifiera alls mellan par å enbet).

Nu när selen kom på så syns det ganska tydligt att det inte finns tillräckligt med plats för bröstan.

Vad jag kan se så borde du släppa ner hela bröstan ett kanske två hål. Och släpa bukgjorden (stavning?!) ett kanske två hål. Hästen kommer att sänka huvedet sen när den börja dra. Sen tror jag att bröstan är för kort eller vad man ska säga, skulle vilja se att ringen kommer paralelt med däcklen för viso så hamnar ringarna lite längre back när hästen drar något.

ja enligt bukefalos definition så är det en skit sele. Men jag tycker att den borde fungera fint med en baksele iallfall till lättare vagnar. Det är nog inget järn i däcklen men det ser inte ut som om den trycker på manken iallfall, vilket bruka vara fallet med järnlösa däcklar

En annan viktig sak som du måste tänka på är att det inte blir en bruten draglinje när du drar något. Mer om draglinje kan du läsa om här . varför det är så viktigt att ha en bra draglinje är för att om du inte har det kommer däcklen belastas däcklar är inte till för att belastas.

Kunde tänka mig att den passade in på den definitionen... Men vad jag förstår så gör de flesta vanliga bröstor det. Inte lätt för en nybörjare eftersom det bara är sånna jag sett innan jag hittade hit..

men då kanske den andra passar bättre ändå eftesom den har längre brösta... till lättare körning. Men ska ändå samla ihop till en loksele så fort jag kan...

Då ska jag se om jag kan hitta vilka modifieringar som behöver göras i så fall.. Fick för mig att den använts som enbetssele... Men den har bara en rem runt magen och det är väl inte alls bra? Kanske ska byta ut delar mellan selarna så blir det bra... hm *ska börja planera*

Men den där främsta remmen vid halsen, ska den sitta så löst så att den flänger fram och tillbaka efter hand som hästen höjer och sänker huvudet? Den hjälper ju inte till med något. Den ska väl hålla bröstan på plats lixom?

Tack än en gång för hjälp.

Enligt den, vad jag har förståt så är det alla selar med fasta bröstor. Om det är fel så får ni gärna rätta mig, men om det är rätt så varför räknas då inte tex en bröst par sele in? för dom har ju fasta bröstor.

Den understa saknar däckelgjord dvs den gjorden som ska hålla däcklen på plats...
Den remmen som sitter där är en bukgjord som ska när vagnen skjuter på bromsa. Bukgjorden ska inte ligga mot hästen när den inte bromsar vagnen.

En längre brösta kommer ju vara lite bättre men den brösta som du har är ju bredare oxså, å det är ju inte så bra med tanke på att shettisar (stavning?!) har ett väldigt litet eller obefintligt brösta läge. :D Nu när jag kollar på bilderna igen ser jag att ringarna kommer nog hamna lite längre bak om du släpper ner bröstan något/några hål.

Ja den främre remmen vid halsen är bara till för att hålla bröstan på plats när det inte är någon belastning i bröstan. Att den flänger har jag aldrig varit med om... dock har jag aldrig kört med denna typ av sele.:)

satt och funderade på det där med parselar med. Tittar på tråden med bilder från ett maraton och där har ju shettisarna bröstor också.. med i par.

Jag ska kolla imorgon och ändra några hål här och där och se om den hamnar längre bakåt då..

Men det här med bröstaläget, kan man inte sätta fast en vaddering där som sprider trycket?
Den främre remman kanske flänger för att den är arbetslös. Jag har spänt bröstan så hårt att den håller sig fast av sig själv. Ska lätta på trycket. Är ju mer van vid att spänna fast sadlar.. :angel:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 777
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 087
Senast: Dopy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 051
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka