bröst eller loksele

Sv: bröst eller loksele

såg precis på drive outs hemsida att ideal de luxe selen har ju silett däckel!!! stog det inget om i börjes katalogen...

vore inte det ett ganska bra alternativ då och se om man får tag i lösa lokor till den. kan ju börja köra in med den som den är i så fall...eller?

såg sen källqvist loksele där också...någon som vet om den är bra?

Jag har en Ideal de lux däckel, det är inte en silett utan fast.

Senast ändrad av en moderator:

öh, jaha:confused:

Produktinformation
Bröstsele De Luxe. Denna sele i fin kvalité är komplett med baksele, draglinor, huvudlag med skygglappar och töm. Den har snabbkopplingar på däckeln och är nylonförstärkt på utsatta ställen. Svanskappan är öppningsbar och linhållare ingår. Silettdäckel. Bruna tömmar med invävda gummitrådar för bästa grepp. Ovala hål för att förhindra förslitning. Brösta, baksele och nosgimma är fodrade och mjuka för att vara skonsamma mot hästen. En mycket prisvärd sele!

Pris: 4800:-

finns det bägge delar på samma sele eller? vad tycker du om den selen förresten, i kvalitet och så?

hade ju nästan bestämt mig för att satsa på en sån eftersom den hade silett däckel och använda den när jag kör in honom och sen när det är dax för tyngre jobb, lägga lite pengar på väl anpassade lokor till den däckeln ju!

någon som har kort på lokselen från hööks? hittat en begagnad men vet inte hur den ser ut?

vad tycker ni om empathy selen till shettisar? vet inte vad det är för däckel, men det är mailat.

Nu blev det knasigt här..

**raderat** Hinner inte ändra innan ändringstiden går ut så återkommer i stället med nytt inlägg.

Fel fel fel av mig, jag har visst silettdäckel!

Jag har den som på selar.se kallas Ideal Maraton Lux.

Har bara däckeln så det är bara den jag kan tala för, men jag antar det andra är lika bra!
Ideal är väldigt bra selar, mjukt läder och mkt stabila och bra!

ja det var väl bra, så slipper jag fundera på det:)

jo det var den de luxe jag menade...vad har du kompletterat den däckeln med för något?

Ja, jag fick för mig det var vagns men silett eller giggdäckel är det.
Mitt misstag.

Jag hade en Hobby bröstsele jag hade köpt från Equilex, så brösta, huvudlag och baksele är från den.
Draglinorna är från Driveout och däckeln är som sagt Ideal :D

Köpte ny däckel eftersom den jag hade var väldigt konstig. Jag försökte göra om den men tröttnade och köpte en ny i stället.

ok!!

tycker idealen verkar passa mig. har silett, snabbkoppling och lösa draglinor. finns det väl fler som har i och för sig, men inte som jag hittat.

just nu funderar jag på att köpa hela idealen och byta bröstan mot lokor eller french collar. känns lite dubbelt bara..en del tycker dom bara drar med bogarna och att det är en nödlösning och en del säger att dom är bra. vill ju inte lägga 7000:- på en nödlösning så att säga;)
vet inte om det blir mycket dyrare att köpa idealen i lösa delar heller, är ju lite onödigt med en brösta som bara hänger!

Även om däckeln är av silettyp måste den yttre gjorden löpa under magen annars har den ingen "silettverkan"

Ja när det gäller däcklar finns det en uppsjö olika ju, jag förklarar såhär;)

Till en enaxlad vagn har man en bredare och ordentligt stoppad (gigg-/silett-) däckel, en del av vagnen ligger på hästens rygg (ska röra sig om 2-4kg har jag för mig).
Remmen som håller dom båda skakelöglorna ska kunna röra sig genom däckeln (runt hästen). Om ena hjulet går ner i en grop, vrider sig ena skakeln ner (samma sida där hjulet går ner) och den andra sidan åker då upp.
För att inte slita i selen och störa hästen. Tvåhjuliga/enaxlade vagnar har alltid fasta skaklarna.

En vagnsdäckel för tvåaxlat kan vara smalare och mindre stoppad då endast skaklarnas egen vikt ligger på. Här ska skakelöglorna inte kunna röra sig, då kan skaklarna hammna på olika höjd. Skaklarna är rörliga, uppåt o neråt, på tvåaxlade/fyrhjuliga vagnar.

Travdäckeln är smal och inte stoppad. Används till enaxlade lätta vagnar och med sel/däckelunderlägg. Skaklarna snurras hårt fast och hästen drar med bröstan/förbygeln + däckeln, vagnen.

Bågdäckel är vad det låter som, en däckel med en båge. Används till lokselar och bågarna kan ha olika utseende.

Det finns en hel del olika skakelfästanordningar oxå:angel:
Snabbkoppling e smidigast:)

Många däcklar kan vara presis som en "giggdäckel" dvs silett; skakelöglorna ska vara rörliga, men dom är fasta. Det gör ju inte så mkt egentligen:)

Idealluxselen är fin, men de e ju brösta....
Men man kan ju byta ut bröstan...
French Collar då...fast de sitter inte så bra på vissa hästar dock...
Coller?:angel:
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=896&SKID=3

Även om däckeln är av silettyp måste den yttre gjorden löpa under magen annars har den ingen "silettverkan"

Ja, så vet jag att det är :) Jag blandade ihop min nya med min gamla (som är nån konstig blandning, fast vagns om man ser till skakelfästena).

går inte alltid yttre gjorden under magen på silettdäcklar med andra ord...herregud va mycket olika saker:D

men på idealen så antar jag att den går under magen eftersom man kunde spänna den hårdare och få en fast däckel...smart lät det som!

jo hade väl tänkt att byta bröstan på idealen mot nåt annat, men hade uppfattat det i denna tråden som att french collar var en nödlösning men i andra trådar verkar dom ganska bra.

vad är den där collern för nåt då som du länkade till? likvärdig med french collar eller ett mellanting mellan french och lokor? bägge verkade ju lätta att byta på till idealen! lokor behövde man ju fixa något special dragläder för att kunna använda idealens draglinor...

någon som har kort med french collar och den typen av coller som du länkade till så man ser hur det ser ut??

Antingen går gjorden (bukgjorden) att snurra (på den sitter skakelöglorna) eller så sitter den fast.
Den ska alltid spännas lösare än däckelgjorden:grin:

Ja coller, det är vanligt coller, det bästa hästen kan dra med:)
Om det är välanpassat! Passformen är väldigt viktig...

Det är som sagt lite olika hur dessa "bröstor" passar...
http://images.google.se/images?um=1...27,GGGL:sv&q="empathy+collar"&btnG=Sök+bilder
http://www.idealequestrian.com/nl/component/option,com_hotproperty/task,view/id,12/Itemid,76/

Senast ändrad:

pratade med selar.se och hon rekommenderade den franska.....man blir lite splittrad!
kollat i gamla trådar och tycker den franska bröstan talas väldigt gott om, tom av nussikan som verkar vara noga och kunnig:confused:
collern tyckte hon att man mer använde till speciella tillfällen och att den var ganska ömtålig...
just nu lutar det nog åt ideal sele med ideal french coller, men har inte riktigt bestämt mig än.

tror att lokorna kräver otrolig mått beställning och det tror jag kan bli svårt på en börjes loksele och om jag förstått det hela rätt är den franska lättare att tillpassa än lokor.
empathyn ser ju också bra ut, men just nu tror jag ändå mer på den franska...men vad vet jag:confused:

pratade med selar.se och hon rekommenderade den franska.....man blir lite splittrad!
kollat i gamla trådar och tycker den franska bröstan talas väldigt gott om, tom av nussikan som verkar vara noga och kunnig:confused:
collern tyckte hon att man mer använde till speciella tillfällen och att den var ganska ömtålig...
just nu lutar det nog åt ideal sele med ideal french coller, men har inte riktigt bestämt mig än.

tror att lokorna kräver otrolig mått beställning och det tror jag kan bli svårt på en börjes loksele och om jag förstått det hela rätt är den franska lättare att tillpassa än lokor.
empathyn ser ju också bra ut, men just nu tror jag ändå mer på den franska...men vad vet jag:confused:

Har ingen koll på den franska. Är inte den ganska mjuk runt om. Blir det då så mycket bättre dragförmåga än en vanlig brösta. Både lok och coller är väll stabilare så där förstår jag syftet

Ja svårt å veta, alla verkar ha sin syn å åsikt:)
Man får sträva efter att lära sig så mkt det går och införskaffa egen erfarenhet.

Ja coller här i sverige används vid "finare" körning. Men annars är de väldigt bra för hästen att dra med, förekommer ofta inom brukskörning, men som sagt inte i sverige:angel:
http://www.chimacumtack.com/images/MS-BTeamPleasureHarnessSpotted.jpg
http://www.nwhl.net/images/coverhorse.jpg
http://www.horsedriver.com/images/56HamesStyleBuggyHarness.jpg
http://www.smuckersharness.com/harnesses/70b.jpg
Sådana coller är ju kraftigare:)
http://www.bowlinfarms.com/shoppics/collar.jpg

Loksele är mkt trevligare för hästen att arbeta i, den är enkel att anpassa och passar de flesta hästar. Dock finns det även här en del hästar som gör sig olämpligt i loksele. Sen kan det vara svårt att kunna fixa till selen, för lokorna som vanligen säljs är en aning stora för en liten shettis...

Ska du bara köra en lätt vagn, blir en slags brösta smidigare helt klart!
French collar:et e ju rätt snyggt å jag gillar ideal harness selarna, så det skulle funka:)

oh sicken snygg sele den översta var:d skulle jag kunnat tänka mig:D

jo det blir ju en variant av rockard helst fjädrad då...så det kanske blir bra med den franska bröstan...

såg att nussikan länkat till en tysk sida någonstans och dom var ju grymt snygga, men det känns kanske lite överkurs:)...undrar vad dom kostar

enligt gunilla var det svårt med lokor för dom behövs oftast måttbeställas..därför hade hon inga lösa.

Tysken som jag länkade till har otroligt fina och bra selar, han är ofta på större tävlingar i Sverige och när vi va på SM för två år sedan beställde vi en finsele från honom, en collersele, hur snygg som helst och helt underbar i kvalitén. Då måttbeställdes selen på plats efter den hästen den skulle vara till, jag skulle ju som sagt aldrig köpa något på postorder om man inte kunde skriva in alla mått exakt. Collret blev lite stort iaf (han trodde inte på att det skulle vara så litet som det skulle, så just det hade han ju inte riktig koll på) så det fick vi skicka efter ett mindre, men i övrigt var den kanon. Komplett kostade den 1500 euro.

Jag tycker inte alls att ett coller bara ska vara till "finare" körning, det (tillsammans med välanpassade lokor) är det bästa en häst kan dra med, och det finns många som har det på arbetsselar också. Att dom inte har det på ställen där man kan beställa via internet förstår jag, det krävs lite kunskap och mer arbete att få det riktigt, än det gör med en bröstsele, så dom förespråkar gärna det som är lättast (för dom själva).

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 790
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 087
Senast: Dopy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka