Sv: bröst eller loksele
Ja när det gäller däcklar finns det en uppsjö olika ju, jag förklarar såhär
Till en enaxlad vagn har man en bredare och ordentligt stoppad (gigg-/silett-) däckel, en del av vagnen ligger på hästens rygg (ska röra sig om 2-4kg har jag för mig).
Remmen som håller dom båda skakelöglorna ska kunna röra sig genom däckeln (runt hästen). Om ena hjulet går ner i en grop, vrider sig ena skakeln ner (samma sida där hjulet går ner) och den andra sidan åker då upp.
För att inte slita i selen och störa hästen. Tvåhjuliga/enaxlade vagnar har alltid fasta skaklarna.
En vagnsdäckel för tvåaxlat kan vara smalare och mindre stoppad då endast skaklarnas egen vikt ligger på. Här ska skakelöglorna inte kunna röra sig, då kan skaklarna hammna på olika höjd. Skaklarna är rörliga, uppåt o neråt, på tvåaxlade/fyrhjuliga vagnar.
Travdäckeln är smal och inte stoppad. Används till enaxlade lätta vagnar och med sel/däckelunderlägg. Skaklarna snurras hårt fast och hästen drar med bröstan/förbygeln + däckeln, vagnen.
Bågdäckel är vad det låter som, en däckel med en båge. Används till lokselar och bågarna kan ha olika utseende.
Det finns en hel del olika skakelfästanordningar oxå
Snabbkoppling e smidigast
Många däcklar kan vara presis som en "giggdäckel" dvs silett; skakelöglorna ska vara rörliga, men dom är fasta. Det gör ju inte så mkt egentligen
Idealluxselen är fin, men de e ju brösta....
Men man kan ju byta ut bröstan...
French Collar då...fast de sitter inte så bra på vissa hästar dock...
Coller?
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=896&SKID=3