bröst eller loksele

Sv: bröst eller loksele

:bump: vill oxå se Skullas shettis!:D
Men jag tror jag sett få exemplar av smäckra shettisar som har lite läge för brösta:angel: Vissa minisar från usa har jag för mig:D

jo jag har nog förstått att lok sele är smartast även om jag tycker bröstselarna är snyggare;)

frågan är ju bara vilken däckel man ska ha:confused: just nu känns det lättare att köpa börjes loksele för allt annat känns så virrigt för tillfället:crazy: märke, fast däckel, silett däckel mm mm.

du menar att jag kan byta ut bröstan mot lokor så länge selen inte har fasta draglinor eller....?

Jo köp en loksele du;) :bump:
Sen kan du ju köpa en annan däckel, kanske en bättre beg travdäckel:angel::D

Nu ska jag vara lite jobbig ;P har bara skumat igenom tråden.

Jag tycker att du ska välja sele efter vad du ska använda hästen till och vad du har för vagn:)

Om du ska tävla/köra körning ( dressyr precesion maraton) skulle jag valt en bröstsele men bytt ut bröstan mot ett french collar efter som att french collar är mycket bättre än en brösta då det är en korsning mellan brösta å lokor (störe anlägningsyta) + att det klämer inte hästen på det viset som en brösta gör.

Om du ska tävla/köra brukskörning skulle jag satsat på en gammal hedelig loksele, då den passar vagnstypen rent funktionelt (stavning?!).

Nu ogillar jag skarpt att kalla någon sele för skitsele men finns det äns "skitselar" som passar till störe "hästar" än a-b ponnys?

Inte för att jag vet vad det har med den här tråden att göra, men Hööks sk "skitsele" (enkel bröstsele) finns upp till storlex x-full.

humm igentligen har det nog inget alls:P jag bara undrade har aldrig set någon sån typ av sele i annat än a-b ponny storlek :D

Finns ju bröstselar från armén, tror dom hade lite större hästar än a-b ponnyer:rofl: klart de finns stora *skitselar*:angel:;):D

Ja men ska man vara petig ligger nog bröstan å klämmer över bogspetsarna;)
Men du har ju en så lätt vagn så det gör ju lixom inget:angel:
Snyggt ekipage:) så söt shettis:love: påminner om min lilla svarta sak *älskar*:love::D

Enligt mig så har h*n inte tillräcklig plats för den bröstan, den ligger både för långt upp på strupen samt på gränsen på bogspetsen. Så jag har fortfarande inte sett någon shettis som har plats för en brösta ;)

Men ni var väldigt fina :)

Fast när man klämmer och känner så ligger den inte på bogspetsarna. Fast jag kan ju kolla en extra gång idag, OM jag nu får på henne selen, damen har haft lite vila:angel:
Körde henne tidigare med loksele men upplevde det som att hon helst inte ville ställa sig. När jag bytte sele så försvann problemt.
Det har ju kommit bröstor som är formade, tror dessa kan vara en bra idé för shettisar. Problemet är ju att många shettisar har så lågt ansatt hals.
Vore något för aveln att börja tänka på, producera shettisar som har plats för en brösta utan problem.

Senast ändrad:

Även om den ligger bra när hästen står stilla kan det vara annat i rörelse, jag upplever att hästen sänker halsen då:)
Men det är ju en hel del som spelar in huvida vilken sele man ska ha, till den vagn du har skulle en loksele vara klumpig:crazy:
Synd att ingen säljer fina smidiga lokor till shettis, får börja tälja ja då:idea::rofl::p

ja kan du inte tälja en till mig också då när du ändå håller på:)

men gud jag blir galen av allt det här....vet ju inte vad jag ska ha för vagn, kan med andra ord inte köpa sele än då ju:(

känns lite motigt nu!

problemet är att jag inte har någon vagn och vet inte vad det blir för någon heller efter han är inkörd!

tävla hade jag nog inte planerat, mest motions körning på grusvägar och skogsvägar.

vill ha en bra sele som är bra för honom att dra i, vill ju inte han ska ha något obehag någonstans.

french collar fick jag just svar om var mest en nödlösning för att den inte var lite bra som lokor...:confused:

travdäckel...ännu en däckel i seldjungeln:D

tycker det är svårt med begagnat, men kollar annonserna här inne med jämna mellanrum.
fördelen med nytt är ju att jag kan byta om det inte passar, vet ju aldrig om det är storlek shettis eller storlek ponny han ska ha

antar att det kanske blir en variant av två hjulig fjädrad vagn och då ska man med andra ord ha en silett däckel....och det verkar inte jättevanligt.

är det någon här som har en silett däckel till sina shettisar och lokor och var har ni köpt det i så fall:confused:

Däckeln är det som skiljer "Novis" och "Zet"- selen åt, "Novis"-selen har silettdäckel,perfekt för giggen med rörliga skakelhållare. Zet-selen har en vagnsdäckel med fasta skakelhållare, kan användas till både giggen och tvåaxlade vagnar.Välj den som passar bäst för dina behov. Eller köp en av varje. Då har du en perfekt sele för alla vagnstyper

detta hittade jag på tärnsjös sida....uppfattade det som tvärtom av dig nussikan ju.... är jag helt blåst eller:o

Skaklar och skakelhållare är inte samma sak, så det stämmer som det står där, du ska ha rörliga skakelhållare till fasta skacklar (rockard, gigg mm) och fasta skakelhållare till rörliga skaklar (som tvåaxlad vagn).

Sielttdäckel = rörliga skakelhållare: Används på fasta skaklar
Vagnsdäckel/fast däckel = fasta skakelhållare: Används på rörliga/ledade skaklar

haha, det här blir ju bara bättre och bättre!!
men då har jag fattat rätt i alla fall. alla enaxlade har fasta skacklar och tvåaxlade har rörliga.

om man bortser från att den inte har silett däckel...skulle det vara ett alternativ att köpa ideal harness de luxe för att byta ut bröstan mot lokor senare?

eller har någon vänlig själ lust att komma med mer specifika tips...typ testa denna däckeln ihop med dessa lokor osv till en förvirrad själ för nu börjar jag tröttna på detta!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 790
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 087
Senast: Dopy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka