bröst eller loksele

Sv: bröst eller loksele

vad är nu bågdäckel och skitdäckel då?

jag kommer aldrig in på boles hemsida...är det bara jag som har problem med den??

öhh, jaha! hur vet man det då...tex börjes loksele...där står det ju inget om det...är det skitdäckel då eller?

nej vi har inte modem...dsl tror jag

det står e-handeln tillfälligt nere...kommer det inte upp för er?

haha fjuttigt, du har ju en shettis! Du får nog vara glad om du hittar något fjuttigt i loksele-väg;)
Men du menar nog däckeln!:angel::laugh:
Men det är ju det som e bra med börjes loksele, man kan byta ut däckeln mot en bättre;)
Men däremot finns det få som säljer däcklar till bra pris....
Men man kan ju alltid höra efter:idea:

Ja en del anpassar bakselen efter tycke:crazy:
Den ska iaf sitta en handsbredd ovanför bakknäet och en handsbredd neranför bärbensknölarna:)

Ja Boles loksele (ett par tusen) är i ganska dålig kvalitet såklart...
http://bole.e-line.nu/e-line/images/products/23944_1.jpg

Finns nog inga lokselar med "bra" däcklar...
Ja jo special beställda och begagnade då:)

Senast ändrad:

På B*rjes loksele, som vi är mkt nöjda med till våran 111 cm ponny, är det "skitdäckel".
Boles loksele duger bara till inkörning/ lättare körning tycker jag... men jag kanske fick ett "måndagsex" när jag beställde... :confused:
Boles har oxå "skitdäckel" och dessutom är passform och kvalitet sämre enl.min erfarenhet.

såg på selar.se sida att man kan köpa lösa delar. den där franska bröstan...är den likvärdig med lokor eller?

haha, jag det är möjligt! men jag menade nog dom där fjuttiga remmarna under magen, den har ju bara remmar och inte någon gjord typ... i och för sig är shettisar små hästar...:angel:

tycker ideal selen är jättefin också och ganska hyfsat pris( om man jämför med tärnsjö i alla fall), skulle den funka och byta bröstan mot lokor eller tex den franska bröstan om nu den var likvärdig?

såg på selar.se sida att man kan köpa lösa delar. den där franska bröstan...är den likvärdig med lokor eller?

Nä, den är någon sorts "nödlösning" som ligger mellan lokor och brösta... Har själv en till min fjording och hon trivs med den men den är inte lika lätt att passa till som lokor och hästen kan inte dra lika tungt i en "french-coller" som i en loksele.
Vad vill du använda din sele till?

jaså du kom in på deras hemsida...:grin:
den var ju lite lik börjes...

ja, det vet jag ju inte riktigt än. har som sagt aldrig kört men min tanke var att shettisen ska få något eget att göra. så motionskörning på skogsvägar och grusvägar är väl tanken. vagn har jag inte en aning om en, vill ju självklart ha en fjädrad då det låter bekvämast men inte säkert att det blir om dom är jääättte dyra. ska väl helst få plats mer än bara kusken då barnen bör få plats.

sen funderar jag på en vanlig lastvagn eller vad det heter, fyra hjul och bara ett golv typ...så han kan få dra lite vatten och hö mm till sommarhagen( 500 m)

Jag vet flera duktiga körmänniskor i Alingsås-området som du kan ta hjälp av, PM:a mig om namn och nummer. Det finns som sagt Svenljunga Sadelmakeri, det är ju inte långt, och han är jätte duktig. Sen finns det väl flera skräddare i Alingsås/Borås, men jag skulle nog inte lita på att dom vet vad som krävs av en sele.

vad tyckte du om ideals körsele de luxe? skulle det funka att byta ut bröstan mot lokor?

nej svenljunga borde inte vara såå långt om det ligger i närheten av borås....men där låg också priset på9-15000:-:(

jaså du kom in på deras hemsida...
den var ju lite lik börjes...
Inte samma läderkvalite som börjes men med samma kassa däckel...
Ja bilden har jag sparat:)

Nej den är vad den ser ut som, en modifierad brösta. Lokor är bättre ändå;)

tycker ideal selen är jättefin också och ganska hyfsat pris( om man jämför med tärnsjö i alla fall), skulle den funka och byta bröstan mot lokor eller tex den franska bröstan om nu den var likvärdig?
Den verkar vara fin, men många säjjer att imperialselarna är bättre ändå:angel:
Man kan byta ut bröstan så länge bröstan har dragline spännen.

sen funderar jag på en vanlig lastvagn eller vad det heter, fyra hjul och bara ett golv typ...så han kan få dra lite vatten och hö mm till sommarhagen( 500 m)
Till det behövs en loksele:idea:

nej svenljunga borde inte vara såå långt om det ligger i närheten av borås....men där låg också priset på9-15000:-:(
Lättare lokor m bossa kan inte vara så dyrt, hör efter!
Däckel, baksele å draglinor kan du hitta billigare på annat håll:)

jo jag har nog förstått att lok sele är smartast även om jag tycker bröstselarna är snyggare;)

frågan är ju bara vilken däckel man ska ha:confused: just nu känns det lättare att köpa börjes loksele för allt annat känns så virrigt för tillfället:crazy: märke, fast däckel, silett däckel mm mm.

du menar att jag kan byta ut bröstan mot lokor så länge selen inte har fasta draglinor eller....?

Du kan väl lägga upp en bild så slipper jag åka 40 mil för att få se det? ;)

Senast ändrad:

Vad du ska ha för däckel beror på vad du ska köra med för vagn. Är det en rockard med fasta skacklar så ska du ha en silettdäckel, är det en tvåaxlad vagn med ledade skacklar ska du ha en fast däckel. Det finns silettdäcklar som man kan "sätta fast" så man kan använda dom till vilket som, men jag kommer inte ihåg vart och vet inte hur bra dom är.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 790
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 087
Senast: Dopy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka