Bröllopstråden

Sorry, jag menar givetvis tvärt om, alla får komma på festen men inte på vigseln :angel::o

Boende med alla faciliteter finns för de långväga, gratis dessutom.
Troligtvis får de långväga gästerna gå på båda.. Så får välja bland de som bor närmre i stället.

Då är det en annan sak :) Då hade jag gärna kommit, många som har själva vigseln privat och festen för alla :)
 
Jag tänkte mera på krånglet för gästerna än för er. Vi har tydligen olika referensramar för i min värld är det ovanligt att boka en resa ett år i förväg och när det väl händer så brukar det gälla att åka till andra sidan jorden snarare än Öland. ;) Jag hade heller inte tyckt att det hade tillfört något för mig som gäst att hela ön var full av betydligt mer folk än vad som är vanligt på sommaren. För era nära vänner kommer det självklart att vara värt att komma dit oavsett omständigheterna men för mig låter det som något av ett omak att behöva bestämma redan nu hur många dagar de vill vara där före och efter för att kunna hitta någonstans att bo. För mittemellangäster, som gillar er men också har andra viktiga saker i sitt liv, så verkar det svårt att veta redan nu om de kommer att få andra saker att göra.

(Jag antog att ni ringde de bästa/viktigaste boendena först eftersom jag trodde att informationen om deras bokningsläge skulle vara extra intressant.)

Jag ringde flertalet olika boendemöjligheter, av blandad kompott men har verkligen inte alla med som tips. Vi har ju koll på vilka vi har bjudit och vill folk inte komma, helt okej för mig. Boende har man alltid möjlighet att avboka och planer kan alltid ändras.
 
Jag tänkte mera på krånglet för gästerna än för er. Vi har tydligen olika referensramar för i min värld är det ovanligt att boka en resa ett år i förväg och när det väl händer så brukar det gälla att åka till andra sidan jorden snarare än Öland. ;) Jag hade heller inte tyckt att det hade tillfört något för mig som gäst att hela ön var full av betydligt mer folk än vad som är vanligt på sommaren. För era nära vänner kommer det självklart att vara värt att komma dit oavsett omständigheterna men för mig låter det som något av ett omak att behöva bestämma redan nu hur många dagar de vill vara där före och efter för att kunna hitta någonstans att bo. För mittemellangäster, som gillar er men också har andra viktiga saker i sitt liv, så verkar det svårt att veta redan nu om de kommer att få andra saker att göra.

(Jag antog att ni ringde de bästa/viktigaste boendena först eftersom jag trodde att informationen om deras bokningsläge skulle vara extra intressant.)

Och jag som planeringsfreak skulle tycka det var utmärkt. Hinner både välja hur vi vill bo, hur länge, kanske lägga undan pengar om det är ett dyrare boende, planera vem som ska ta hand om djuren osv.

Och har folk mycket att göra är det väl utmärkt att "paxa" en helg redan nu så inte semestern planeras in med ev resor och sånt.
 
Och jag som planeringsfreak skulle tycka det var utmärkt. Hinner både välja hur vi vill bo, hur länge, kanske lägga undan pengar om det är ett dyrare boende, planera vem som ska ta hand om djuren osv.

Och har folk mycket att göra är det väl utmärkt att "paxa" en helg redan nu så inte semestern planeras in med ev resor och sånt.
Jag ser också fördelar med att förvarnas långt i förväg och kunna planera med framförhållning, så där i största allmänhet. Att som i det här fallet behöva göra det om jag ska hinna få ihop det är betydligt mindre attraktivt.

Tillägg: Jag tror att det som skaver är att platsen eller bröllopsformerna i övrigt inte krånglar till det, utan just att man hade kunnat välja otaliga andra dagar som hade gett gästerna bättre förutsättningar.
 
Fast det kan ju vara så att just datumet är valt av en speciell anledning?!
Ja och det är så klart en avvägningsfråga. (Eller snarare en icke-fråga nu när ni hunnit skicka STDs till era kompisar.)

Så här har jag läst ordningsföljden i dina inlägg:
1) Bestämmer datum
2) Kommer på att kronprinsessan fyller jämnt, inser att ön kommer att översvämmas av folk
3) Löser det genom att låta folk boka tidigt
Att ni väljer den lösningen bör då bero antingen på att det inte verkar som en särskilt stor uppoffring för era gäster att behålla datumet eller att det vore en stor uppoffring för er att byta det. Eftersom jag inte hade läst något tydligare argument än (min förenkling, ber om ursäkt på förhand) "vi vill inte" och "vi vill inte byta för kungfamiljens skull" så tyckte jag det i alla fall var värt att fråga.

Sen kan det vara värt att tillägga att det verkar finnas vissa saker jag helt enkelt inte förstår angående hur folk tänker kring datum. Inför mitt eget bröllop skapade jag en doodle* för alla som vi absolut ville skulle kunna komma, och så fick de kryssa bort vilka lördagar under hösten som de hade förhinder. Sen bokade vi lokal baserat på det och det fungerade jättebra. För några år sedan ville jag skjuta några dagar på julfirandet för att vi då kunde få med fler familjemedlemmar (och spara pengar på julklappar och -mat, i den mån sådant behövs). Det gick mindre bra - övriga deltagare vägrade. Alltså för mig är gästerna viktigare än dagen men jag kan både förstå och acceptera att det inte är så för alla. :)

* Jättebra verktyg för att hitta en tid som passar många personer: www.doodle.com
 
Ja och det är så klart en avvägningsfråga. (Eller snarare en icke-fråga nu när ni hunnit skicka STDs till era kompisar.)

Så här har jag läst ordningsföljden i dina inlägg:
1) Bestämmer datum
2) Kommer på att kronprinsessan fyller jämnt, inser att ön kommer att översvämmas av folk
3) Löser det genom att låta folk boka tidigt
Att ni väljer den lösningen bör då bero antingen på att det inte verkar som en särskilt stor uppoffring för era gäster att behålla datumet eller att det vore en stor uppoffring för er att byta det. Eftersom jag inte hade läst något tydligare argument än (min förenkling, ber om ursäkt på förhand) "vi vill inte" och "vi vill inte byta för kungfamiljens skull" så tyckte jag det i alla fall var värt att fråga.

Sen kan det vara värt att tillägga att det verkar finnas vissa saker jag helt enkelt inte förstår angående hur folk tänker kring datum. Inför mitt eget bröllop skapade jag en doodle* för alla som vi absolut ville skulle kunna komma, och så fick de kryssa bort vilka lördagar under hösten som de hade förhinder. Sen bokade vi lokal baserat på det och det fungerade jättebra. För några år sedan ville jag skjuta några dagar på julfirandet för att vi då kunde få med fler familjemedlemmar (och spara pengar på julklappar och -mat, i den mån sådant behövs). Det gick mindre bra - övriga deltagare vägrade. Alltså för mig är gästerna viktigare än dagen men jag kan både förstå och acceptera att det inte är så för alla. :)

* Jättebra verktyg för att hitta en tid som passar många personer: www.doodle.com

Att andra skickar ut sin inbjudan samma dag, det är upp till dom, det gör mig ingenting. Men så vill inte vi göra :)

Jag känner inte att jag verkligen vill eller behöva förklara varför vi faktiskt inte vill byta datum. Speciellt inte på ett offentligt forum, är det inte bara lättare att du/ni som har svårt för att VI bestämt att skicka ut STD redan nu, accepterar att det är så vi har gjort?

Jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att skicka ut en lapp där mina ev. gäster får fylla i vilka datum de kan. Speciellt inte då lokaler och sådant behöver bokas lång tid i förväg. Kanske hade kunnat göra det inför en 30års fest eller något, men inte för mitt bröllop som kräver lite mer planering.

Gästerna gör festen, de som kan, de kan. De som inte kan, ja de kan helt enkelt inte. Och de hade inte kunnat vare sig vi skickade ut STD nu eller om 2 månader.
För mig är min sambo det viktigaste med dagen!
 
Jag känner inte att jag verkligen vill eller behöva förklara varför vi faktiskt inte vill byta datum.
Det menade jag inte heller att du måste. Däremot hade det varit lättare för mig att hänga med om du sagt att det fanns en anledning utöver att ni inte ville riva upp ett fattat beslut. Men som sagt, jag förstår att vi resonerar olika. Hoppas att det blir bra som ni tänkt er!
 
Hur har ni andra gjort med fotografering? Tänker på porträtt-, fest- och övrigt. Hade ni fotograf och/eller kompisar som tog bilder? Utifrån vilka kriterier valde ni den eventuella fotografen och vilka önskemål framförde ni om hur bilderna skulle tas? Blev ni nöjda och varför/varför inte? Något ni önskar att ni hade gjort annorlunda?

Vi ska träffa fotografen i eftermiddag och trots att hon uttryckligen sagt att vi inte behöver fundera på något särskilt i förväg så vill jag ändå vara lite förberedd så att vi inte gör några onödiga missar.
 
@TygerTyger Bra att veta innan är väl hur länge fotografen ska vara med :p
Och att man gillar hens bilder. Jag tycker inte alls om allt skimrande som många fotar nu, med så mjuukt ljus och pastelligt :yuck: Det är liksom inte alls jag.

Vi har ju inte gift oss än men efter att ha spanat runt på andras bilder vill vi nog ha klassiska porträtt, bilder på dukningen/lokalen, när vi gör oss i ordning innan och sen lite utanför kyrkan och när vi åker släde.
Vigselbilder om det är ok för prästen. Känner inget behov av bilder från festen.

Andra bröllop jag varit på har haft fotograf som fotograferat alla gäster men det skulle bli så opraktiskt för oss, det kommer vara mörkt och kallt ute och så stor lokal har vi inte.
Däremot sugen på en polaroidkamera att ha vid gästboken :D
 
Tillägg: Gästerna kommer så klart fota själva också. Vet man att någon/några är duktigare på det så kan man skicka ut ett usb-minne med tack-kortet och be om deras bilder.
 
@tolksele :D Tack för bra tips! Jag håller med dig angående stilen på bilder - vi tittade på en massa olika portfolios innan vi bestämde oss och den ljusa/pastelliga stilen som verkar väldigt populär just nu kändes inte som vår stil heller. Lyckligtvis så finns det ju många som jobbade med helt andra uttryck!

Vi har slagit på stort och bokat henne för hela dagen (start 10-11 någon gång) så vi får fundera på vad som är roligast att prioritera under olika stunder innan själva gästerna kommer och alla samlas. Starttiden i inbjudan är kl 16 och vi tänkte köra porträttfotograferingen före dess så att vi slipper prioritera bort att umgås med gästerna när de har dykt upp och så att vi får dagsljus. Men vad gör vi före dess? En miljon kort av bara oss när vi fixar oss känns inte jättekul men vi kanske kan bjuda in några kompisar som kan vara med på (alkoholfri) förfest?
 
Tillägg: Gästerna kommer så klart fota själva också. Vet man att någon/några är duktigare på det så kan man skicka ut ett usb-minne med tack-kortet och be om deras bilder.
Vi fick ett tips om en app som heter WedPics där alla som tagit bilder kan dela dem med någon som är huvudansvarig (t ex de som gifter sig) på ett sätt som verkar ännu smidigare än Dropbox, USB och liknande. Huvudansvarig väljer vilka bilder som ska delas vidare och sen kan gästerna se och hämta varandras bilder via appen. Nu har vi ju inte testat den än men det låter lovande!
 
@TygerTyger Påklädning, porträtt, vigsel.. Sen behöver ju fotografen äta någon gång också :) Bilder från dukning/lokal och så är nog klockan fyra :p
Men våga fråga!

Och dela gärna med dig här sen efter mötet ;)

Vår planering av allt kompliceras ju lite med att jag och blivande mannen inte bor tillsammans längre.. :down:
 
Vi fick tips om vår fotograf från en arbetskamrat till mig. Älskade stilen och bestämde möte. Klickade med henne från första stund och kunde i efterhand inte varit mer nöjda. Så glada att vi valde att lägga pengar på en bröllopsfotograf! :)
 
@tolksele :D Tack för bra tips! Jag håller med dig angående stilen på bilder - vi tittade på en massa olika portfolios innan vi bestämde oss och den ljusa/pastelliga stilen som verkar väldigt populär just nu kändes inte som vår stil heller. Lyckligtvis så finns det ju många som jobbade med helt andra uttryck!

Vi har slagit på stort och bokat henne för hela dagen (start 10-11 någon gång) så vi får fundera på vad som är roligast att prioritera under olika stunder innan själva gästerna kommer och alla samlas. Starttiden i inbjudan är kl 16 och vi tänkte köra porträttfotograferingen före dess så att vi slipper prioritera bort att umgås med gästerna när de har dykt upp och så att vi får dagsljus. Men vad gör vi före dess? En miljon kort av bara oss när vi fixar oss känns inte jättekul men vi kanske kan bjuda in några kompisar som kan vara med på (alkoholfri) förfest?

Fotografen har nog bra idéer också :)
 
Vi fick tips om vår fotograf från en arbetskamrat till mig. Älskade stilen och bestämde möte. Klickade med henne från första stund och kunde i efterhand inte varit mer nöjda. Så glada att vi valde att lägga pengar på en bröllopsfotograf! :)
Jättekul att höra att ni var så nöjda! Hur mycket hade ni bestämt på förhand och vad bestämde ni under tiden ni höll på?
Fotografen har nog bra idéer också :)
Ja det räknar jag med. :)
 
Jättekul att höra att ni var så nöjda! Hur mycket hade ni bestämt på förhand och vad bestämde ni under tiden ni höll på?

Ja det räknar jag med. :)

Det enda vi bestämt var att vi ville ha henne i 6 timmar. Att hon skulle komma när vi gjorde oss iordning och va med fram till mingel och gratulationer.

Skickade ett par bilder på platsen till henne för inspiration och sen var hon där lite innan för att kolla själv. Hon löste allt och hade idéerna - vi gjorde som hon sa. :p
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 232
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 252
Senast: sthu
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 387
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 496
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp