Bröllopstråden

Alla är vi olika men jag hade aldrig velat skicka ut inbjudningskort/save the date så tidigt. De närmaste har ju vetat om att det blir bröllop länge och om någon kusin är upptagen är det inte hela världen.

Vi skickade ut våra save the date för några veckor sedan (hade tänkt skippa det helt först men sambon ville). De "riktiga" inbjudningskorten kommer vi nog skicka i slutet av september kanske. Då är det tre månader kvar till nyårsafton :)

Vi har vart otroligt delade i hur vi skulle göra, men har ringt runt lite till de olika boendena och många av dom har redan fullt den helgen vi har tänkt oss. Så ska våra gäster få en ärlig chans att hitta ett boende med den standard de själva önskar så börjar det brinna i knutarna.
En riktig inbjudan till alla kommer skickas ut i Vår.
 
Vi har:
Prel. bokat plast för fest/middag på ett hotell, där ska vi även bo över natten och de har florist på plats man kan anlita. Super, jag älskar enkla lösningar!
Kollat med aktuell kommun om vigselförrättare (blir borgerligt), ska bokas till våren.
Köpt skor (blev ett par Flattered, åh, jag är kär :love: )
Har köpt en (billig) klänning men blir nog någon ny senare.
Köpt save the date - kort (blir ca 4 st att skicka bara till de som kommer utomlands och långtbortistan ifrån).
Påbörjat inbjudningskort (gör dem själv).
Datumet är spikat - 26 augusti 2017!

Vi har valt två platser till vigseln, en ute och en under tak. Problemet är att i den under tak får inte ens hälften plats av gästerna. Då får de stå utanför med paraply vilket INTE är lätt om det blåser och regnar, är inte många meter från havet och där blåser 95% av alla årets dagar. Med regn på det är det mycket jobbigt att hålla i ett paraply.

Ett dilemma är vilka ska vi välja som får vara med på både vigsel o fest, och de som bara får vara med på vigsel? Några åker långväga så känns elakt att inte låta dem var med.. eller :confused:

Jag som långväga gäst hade valt att inte gå på en vigsel om jag inte fått vara med på festen. Speciellt inte om jag blir tvungen att hitta boende för det. Då hade jag nästan tagit illa vid mig och undrat varför jag ens blev bjuden.
 
Vi har vart otroligt delade i hur vi skulle göra, men har ringt runt lite till de olika boendena och många av dom har redan fullt den helgen vi har tänkt oss. Så ska våra gäster få en ärlig chans att hitta ett boende med den standard de själva önskar så börjar det brinna i knutarna.
En riktig inbjudan till alla kommer skickas ut i Vår.

Precis, då är ju läget annorlunda. Vet att en kusin till mig redan bokat sitt boende (nyår är ju inte heller en torsdag i oktober) så han lär komma :D

@Egonson_ Jag håller med @YaHilweh här. Hade inte velat bli bjuden bara på en vigsel (som normalt för de kyrkliga är öppna för alla) och sen inte festen. Speciellt inte som långväga.
 
Men när är bröllopet då? Det känns som att ni skickat dessa kort otroligt tidigt?

Det känns kanske som att jag har en anledning till att jag skickat dessa redan nu?

Sedan är väl det upp till oss hur tidigt vi vill skicka inbjudan? Att du tycker att det är tidigt, behöver ju inte vara desamma som att vi tycker att det är tidigt.
 
Precis, då är ju läget annorlunda. Vet att en kusin till mig redan bokat sitt boende (nyår är ju inte heller en torsdag i oktober) så han lär komma :D

@Egonson_ Jag håller med @YaHilweh här. Hade inte velat bli bjuden bara på en vigsel (som normalt för de kyrkliga är öppna för alla) och sen inte festen. Speciellt inte som långväga.

Vi tänkte inte riktigt på att kronprinsessan fyller 40 samma vecka som vi tänkt viga oss, det var något vi insåg nu nyligen och det var då vi bestämde oss för att det är lika bra att skicka redan nu :)
 
@YaHilweh Men äsch du behöver väl inte bli så sur? Jag var bara nyfiken på hur ni resonerade. Men skit samma, ni kan skicka era kort fyra år i förväg om ni nu vill.
 
Haha,jag bryr mig egentligen inte nämnvärt om just kungafamiljen på det sättet, även om jag tycker det är ganska trevligt med deras familj. Men jag tänker då inte flytta mitt bröllop för dom :mad::nailbiting::o:D
Jag förstår att du inte vill anpassa ditt liv efter kungafamiljen. Om jag hade varit i din sits så hade jag dock ändå velat välja en annan dag, för gästernas skull. Det verkar jobbigt för alla inblandade att behöva boka allt så långt i förväg när det dessutom redan är för sent att alls få plats på flera av era förstahandsboenden. Vore det inte roligare med lite mindre krångel redan från start?
 
Jag förstår att du inte vill anpassa ditt liv efter kungafamiljen. Om jag hade varit i din sits så hade jag dock ändå velat välja en annan dag, för gästernas skull. Det verkar jobbigt för alla inblandade att behöva boka allt så långt i förväg när det dessutom redan är för sent att alls få plats på flera av era förstahandsboenden. Vore det inte roligare med lite mindre krångel redan från start?

Fast vi vill inte boka om vårt datum, vi vill ha just det datumet vi valt. Vi vill inte heller byta vigselplats utan vi vill gifta oss precis på det stället vi tänkt.

Det är väl inte mer krångligt att skicka till alla som bor långt bort, som det är att bara skicka till de som bor utomlands? Känner inte att jag behöver tänka olika vare sig det gäller mina gäster i Tyskland eller de i Umeå.
Man planerar ofta en resa 1år i förväg. Så varför inte planera in den här typen av resa? Jag ser inte att det ena eller andra är mer/mindre krångligt.

Sedan har jag inte sagt några om våra förstahandsboende, jag har bara sagt att några av de boende jag pratat med redan har fullt :)

Så kort och gott, vi vill behålla vårt datum, vår plats och vi vill ge våra gäster möjligheten att planera i god tid då det handlar om en lite längre resa. Samt att många av våra vänner kommer vilja boka in några fler dagar på ön och då är det helt rätt vecka att befinna sig på Öland för det är då allt händer.
 
Sorry, jag menar givetvis tvärt om, alla får komma på festen men inte på vigseln :angel::o

Boende med alla faciliteter finns för de långväga, gratis dessutom.
Troligtvis får de långväga gästerna gå på båda.. Så får välja bland de som bor närmre i stället.
 
Våra save the date (4-5 st) kommer vi skicka med julkorten. Då de långväga kommer (om de väljer att komma), från Gambia, Irland och sedan ett par från övre änden av landet vårt (vi gifter oss i Skåne).
Sedan inbjudan i april typ.

Killen i Gambia har vi dessutom redan förvarnat, över ett år innan, tänkte det kan behövas :p
 
Sorry, jag menar givetvis tvärt om, alla får komma på festen men inte på vigseln :angel::o

Boende med alla faciliteter finns för de långväga, gratis dessutom.
Troligtvis får de långväga gästerna gå på båda.. Så får välja bland de som bor närmre i stället.
Varför får inte alla komma på vigseln?
Blev nyfiken bara.. Trång lokal?
 
Varför får inte alla komma på vigseln?
Blev nyfiken bara.. Trång lokal?

Det blir för trångt ja, vi gifter oss i ett "kajskjul" (så pass gammalt så det är byggnadsminne) vid dåligt väder. Så utomhus men under tak. Går in ca 15 personer om man ska ha lite svängrum.
Sedan vill jag nog handen på hjärtat inte ha speciellt många med :)
 
14364874_10154506203814648_2386665057922859411_n.jpg
 
Fast vi vill inte boka om vårt datum, vi vill ha just det datumet vi valt. Vi vill inte heller byta vigselplats utan vi vill gifta oss precis på det stället vi tänkt.

Det är väl inte mer krångligt att skicka till alla som bor långt bort, som det är att bara skicka till de som bor utomlands? Känner inte att jag behöver tänka olika vare sig det gäller mina gäster i Tyskland eller de i Umeå.
Man planerar ofta en resa 1år i förväg. Så varför inte planera in den här typen av resa? Jag ser inte att det ena eller andra är mer/mindre krångligt.

Sedan har jag inte sagt några om våra förstahandsboende, jag har bara sagt att några av de boende jag pratat med redan har fullt :)

Så kort och gott, vi vill behålla vårt datum, vår plats och vi vill ge våra gäster möjligheten att planera i god tid då det handlar om en lite längre resa. Samt att många av våra vänner kommer vilja boka in några fler dagar på ön och då är det helt rätt vecka att befinna sig på Öland för det är då allt händer.
Jag tänkte mera på krånglet för gästerna än för er. Vi har tydligen olika referensramar för i min värld är det ovanligt att boka en resa ett år i förväg och när det väl händer så brukar det gälla att åka till andra sidan jorden snarare än Öland. ;) Jag hade heller inte tyckt att det hade tillfört något för mig som gäst att hela ön var full av betydligt mer folk än vad som är vanligt på sommaren. För era nära vänner kommer det självklart att vara värt att komma dit oavsett omständigheterna men för mig låter det som något av ett omak att behöva bestämma redan nu hur många dagar de vill vara där före och efter för att kunna hitta någonstans att bo. För mittemellangäster, som gillar er men också har andra viktiga saker i sitt liv, så verkar det svårt att veta redan nu om de kommer att få andra saker att göra.

(Jag antog att ni ringde de bästa/viktigaste boendena först eftersom jag trodde att informationen om deras bokningsläge skulle vara extra intressant.)
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 232
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 252
Senast: sthu
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 387
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 496
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp