Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ca 26% är hyran av nettolönen. Då är inget mer inräknat.Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende?
Själv lägger jag 43% av min inkomst på hyra.
Endast svar från personer som ej bor med partner önskas
https://www.raknare.net/matematik/rakna-ut-procent Om ni liksom jag är matematiskt utmanad
30-35% beroende på vad man ska räkna in (och hur högt elpriset är när man räknar). Av min inkomst som helt frisk, som sjukskriven blir det väldigt tufft.
32% lägger jag på hyran..inklusive parkering så utan parkering så hade det blivit mindreHar mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende?
Själv lägger jag 43% av min inkomst på hyra.
Endast svar från personer som ej bor med partner önskas
https://www.raknare.net/matematik/rakna-ut-procent Om ni liksom jag är matematiskt utmanad
Ja jag som också ligger högt tycker att tråden ger insikter. För min del ser jag att räntehöjningarna slår jättehårt när man ligger under medellön. Samtidigt är jag fullt medveten om att det för min del är de val jag har gjort som har försatt mig här, och jag tycker fortfarande att det är värt det.
Den här tråden blir faktiskt lite tröstesam för mig kring att jag har extremt tufft att få ihop ekonomin som sjuk. Dels toppar jag procentsatsen här hittills, tillsammans med enstaka andra, dels är nettoinkomsten antagligen också bland de lägsta. De två har såklart samband men jag menar att även om min varmhyra var 58% av min normala inkomst (samma procentsats som jag har nu) så skulle det ändå ge ca 8000 mer i månaden efter betald hyra än jag har nu.
Jag ser liksom att jag skulle ha mer pengar på utmätning, så det blir inte konstigt att det är tajt.
Den här tråden blir faktiskt lite tröstesam för mig kring att jag har extremt tufft att få ihop ekonomin som sjuk. Dels toppar jag procentsatsen här hittills, tillsammans med enstaka andra, dels är nettoinkomsten antagligen också bland de lägsta. De två har såklart samband men jag menar att även om min varmhyra var 58% av min normala inkomst (samma procentsats som jag har nu) så skulle det ändå ge ca 8000 mer i månaden efter betald hyra än jag har nu.
Jag ser liksom att jag skulle ha mer pengar på utmätning, så det blir inte konstigt att det är tajt.
Visst gör den!Ja jag som också ligger högt tycker att tråden ger insikter. För min del ser jag att räntehöjningarna slår jättehårt när man ligger under medellön. Samtidigt är jag fullt medveten om att det för min del är de val jag har gjort som har försatt mig här, och jag tycker fortfarande att det är värt det.
Ja, det var precis det jag for efter.Sen får man ju också ha i åtanke att även de där kvarvarande procenten blir en mindre summa pengar om man har en låg inkomst.
Nu har jag turen att ha en hyfsad inkomst som frisk, men är man ensam kan man inte inrätta sitt liv och sina kostnader utan marginaler om något händer. Lägenheten skulle förvisso gå att byta till en mindre och billigare, men som det är nu har jag möjlighet att ha inneboende (trea med sovrummen i varsin ände) vilket innebär att vi kan vara två på övriga boendekostnader (och det är inte hyran för 10 kvm mer som är den stora kostnaden i boendet). Hade jag vetat att jag skulle vara frisk för all framtid eller att jag alltid skulle bo med någon hade jag bytt upp mig till ett rum till eftersom jag numera jobbar hemifrån de flesta dagar, men då hamnar jag i ett läge där jag inte KAN klara mig ekonomiskt om jag blir sjuk och utan hyresgäst.
Det passar definitivt inte alla att släppa in någon annan att dela kök och badrum med, men för mig (och framförallt katterna, det var därför jag planerade såhär när jag tidigare reste väldigt mycket i tjänsten) är det till 90% en bonus. Hade bostaden varit lite, lite större hade det varit toppen!
Med inneboende har vi båda två en bra boendeekonomi. Min roomie betalar motsvarande ett studentrum av samma storlek och skick, men får betydligt trevligare kök, vardagsrum, och balkong, och kan dessutom få hjälp med matte, fysik och kemi om det är något sådant man pluggar. I gengäld får man upplåta en betydande del av sin tid åt fyrbenta störningsmoment.
Nej, vem räknar med nåt sånt! (Och jag tänkte faktiskt på det, risken med sänkt SGI, men jag hade verkligen inte räknat med att långvarigt stå helt utan arbetsförmåga.