Oljepannan har varit bra då den värmer med olja lokalt i stället för att värma med el som tillverkas av olja i oljekraftverk.
Verkningsgraden blir 95% i stället för under 40%.
https://www.sverigesnatur.org/arkiv/smutsigt-oljekraftverk-startas-igen/
Har du möjlighet till alternativet fjärrvärme så är det nog ändå bland de bättre valen ur miljöhänseende, olja för centraliserad kraftvärme är trots allt en marginalföreteelse. Artikeln du länkar är 20 år gammal.
Jag vill inte borra för bergvärme eftersom att hålet måste skötas för att det inte skall frysa över tid.
Det tror jag att man lätt problematiserar i överkant. Med rätt dimensionerad installation är det få som behöver ta någon särskild hänsyn ifråga om frysning.
Jag vill helst inte belasta elsystemet mer än nödvändigt med värmepatron 1:1.
Nej, direkt-el är väl ungefär lika intressant som att fortsätta med olja... alltså helt ointressant utom i särskilda undantagsfall.
Så min fundering går mot luft-vatten-värmepump och kompletterande pelletskamin för kalla dagar.
Jag har ställt av min vedpanna med tillhörande acktankar m m och värmer med en Mitsubishi luft/vatten VP som har integrerad varmvattenberedare för 200 liter tappvatten. Det var ett smidigt alternativ som dels drar nytta av komforten hos ett vattenburet radiatorsystem, dels kräver minimalt med kringarbeten (läs: borrning, grävning etc). Installationen kan därför bli relativt billig. I mitt fall stack det ändå iväg litet grann i installationsarbete eftersom jag valt att behålla vedpannan som reservalternativ i händelse av långvarigt elavbrott eller av att värmepumpen havererar på vintern. Vedpannan och acktankarna är avskilt från huset med några ventiler som bara behöver ställas om för att köra vedpannan istället, och vedpannan kräver inte mer el än att jag kan driva den med batteri och inverter eller med ett litet tyst inverterelverk.
En nackdel är att utedelen ofrånkomligen bullrar litet. Men man vänjer sig, och man kan förstås välja placering av utedelen för minsta störning. De flesta leverantörer av luft/vatten värmepumpar som jag pratade med anger ca 10 års ekonomisk livslängd.
Sen är verkningsgraden i praktiken inte så fantastisk för en typisk luft/vatten värmepump heller, framför allt inte på vintern. Dessutom sjunker verkningsgraden med stigande vattentemperatur; värmepumpen är således hyfsat energieffektiv på att värma radiatorvatten till 25-30 grader men påtagligt mindre effektiv på att värma tappvatten till 52 grader. Man kan läsa jättefina siffror på långt över 5,0 i COP (verkningsgrad), men det är i best case en varm sommardag - när man i praktiken inte värmer huset alls. COP över året (s k SCOP, Seasonal COP) är mer intressant och ligger ofta mellan 2,5-3,5 .
Jag valde inte fabrikat utifrån prestandasiffror i första hand utan utifrån min uppfattning om krångelfrekvens och om tillgänglig service från lokala installatörer. Jag ser det som högprioriterat; det hjälper inte med en aldrig så hög SCOP om maskinen strular frekvent och/eller det är svårt att få hjälp med den.
Jag avser däremot inte att köra vedpannan som komplement
tillsammans med värmepumpen, det skulle bli svårt att skapa en välfungerande reglerlösning både för uppvärmning och för tappvatten. Och jag tror(!) att du stöter på samma problematik med värmepump och pelletspanna. Såvitt jag inte missförstod dig och du menade någon mindre fristående pellets
kamin som bara värmer lokalt?
Jag skulle förmodligen inte välja att lägga mycket vikt vid luft/luft värmepumpar. Dels är det alltid en utmaning att sprida värmen jämnt och lagom, dels behöver man likväl värma tappvatten på annat vis, dels är det rörliga delar (fläkt och spjällmotorer i inomhusdel) som trots allt slits.
Min bästa uppvärmingslösning hittills var i mitt förra hus, ett stort gammalt trähus på 500 m2 som värmdes med grundvattenvärme. Det betyder att man använder samma grundläggande värmepumpsprincip som med luft/luft, luft/vatten, bergvärme, jordvärme, sjövärme etc, men man pumpar upp grundvatten ur ett borrhål och kyler ner innan det går ut i dagvattenavloppet. Borrhålet gav mycket rikligt flöde och vattnet - från drygt 50 meters djup - höll ca +9 grader året runt, några extrema -25 dagar var vattnet nere på +7. Det gav en svårslagen verkningsgrad och ekonomi. Värmepumpen var en Viessmann med fristående 300 liters varmvattenberedare och varvtalsstyrd kompressor, inte så vanligt för 20 år sedan. Med 17 kW toppeffekt värmde den hela huset utan stöttning av elpatron, och gör såvitt jag vet fortfarande idag.
Jag vet inte hur pass tillåtet eller PK det är med nya installationer av grundvattenvärme idag, men det går att få väldigt bra prestanda även genom sjövärme - som är samma sak som jordvärme/bergvärme men slingan ligger på en sjöbotten istället. Om man nu har en sjö nära.