Bröllopstråden

Okej. Hittills har vi fixat:
Präst
Lokal
Catering
Klänning
Kostym

Saknas:
Dekorationer av festlokalen
Brudskor
Brudbukett
Dryck
Fotograf

...typ så, i stora drag. Jag har tänkt ut vad jag vill ha för tårta och köpt lite skojiga smågrejer, typ organzapåsar i rätt färg till solrosfrön att kasta utanför kyrkan.
 
Igår var det precis 30 dagar kvar för oss och plötsligt insåg vi hur mycket småfix som finns att ordna med. Lokalen, vigselförrättaren, fotografen och maten är bestämda sedan tidigare men inte t ex hur lokalen ska möbleras, vad vigselförrättaren ska säga, var vi ska göra porträttfotograferingen, vid vilka tider de olika rätterna ska serveras etc.

Det hjälper inte heller att leverantörerna ska vara så flexibla att de vägrar besvara frågor om hur de brukar göra utan påstår att "Det finns en otrolig variation, vi kan göra precis som ni vill" för vi tror dem inte. Baserat på det jag läst i tråden och i en del andra bröllopstexter så har folk i hela landet uppenbarligen bröllop som liknar varandra väldigt mycket och om det nu är så att man t ex i 90 procent av fallen serverar gös till varmrätt så litar vi inte på att en eventuell plan att servera spettekaka istället skulle varken genomföras väl av köks- och serveringspersonalen eller glatt ätas av våra gäster. Vi vill veta hur andra i allmänhet gör för att kunna utvärdera vilka delar vi vill behålla och vilka som ska bytas ut, inte ha oändlig (påhittad) flexibilitet. Det hade ju varit himla bra om leverantörerna, som gör uppskattningsvis 20 bröllop om året, bara kunde berätta det för oss så att vi hade sparat in researchen. Och inte behövt missa smarta saker som "alla" gör bara för att vi inte tänker på att alternativet finns.

Ja ja, igår beställde vi små presentpåsar att lägga godis i och bordskonfetti. Det här känns otroligt främmande för mig men vi har fått höra från flera oberoende parter att små presenter på tallrikarna är något som man "ska" ha och det började verka lättare att bara införskaffa dem än att fortsätta argumentera emot. Just papperspåsar kan ju dessutom få vara placeringskort också, och godis äts upp istället för att stå som dåligt-samvete-prydnader någonstans. Bordskonfettin fick min sambo välja - det blev silvriga stjärnor och guldiga hjärtan. Dessa kommer troligen att kompletteras med egenplockadehöstlöv om de har fin färg när det är dags. Han får sista ordet i merparten av besluten gällande utsmyckningen av lokalen eftersom jag förväntas lägga mer tid och energi på att göra mig själv fin.
 
Ja ja, igår beställde vi små presentpåsar att lägga godis i och bordskonfetti. Det här känns otroligt främmande för mig men vi har fått höra från flera oberoende parter att små presenter på tallrikarna är något som man "ska" ha och det började verka lättare att bara införskaffa dem än att fortsätta argumentera emot.

Ojdå. Vi har varit på 6 bröllop de senaste två åren, och året där innan gifte vi oss själva. Vi har aldrig fått någon "present" vid bordet. Jag känner till att fenomenet existerar men trodde att de var de mest fanatiska på Bröllopstorget som pysslade med sånt :p
 
Ojdå. Vi har varit på 6 bröllop de senaste två åren, och året där innan gifte vi oss själva. Vi har aldrig fått någon "present" vid bordet. Jag känner till att fenomenet existerar men trodde att de var de mest fanatiska på Bröllopstorget som pysslade med sånt :p
Jag anar att det är något fel på min bekantskapskrets.
 
Vi hade en godisbar med ca 12 kg kilo som gästerna fick äta på under kvällen så vi skippade presenter :D

Skämt å sido så har jag enbart fått present på ett bröllop (2 praliner) så jag tror inte det är så utbrett i min bekantskapskrets iaf.
 
Vi hade en godisbar med ca 12 kg kilo som gästerna fick äta på under kvällen så vi skippade presenter :D

Skämt å sido så har jag enbart fått present på ett bröllop (2 praliner) så jag tror inte det är så utbrett i min bekantskapskrets iaf.
:D Hur många gäster var det ni hade?
 
Tråkigt att din bekantskapskrets lägger sig i på det sättet. Känns ju märkligt!
De säger det inte alls på något tråkigt sätt även om jag förstår att det kan framstå så när jag formulerar mig som ovan. Det är mera att de frågar allmänt om hur det går inför bröllopet och sen uttrycker sympati för hur mycket småpyssel planeringen måste innebära "och så precis när man tror att allt är fixat så kommer man på den obligatoriska tallrikspresenten" eller liknande som gör att det framgår mellan raderna att vi "måste".
 
De säger det inte alls på något tråkigt sätt även om jag förstår att det kan framstå så när jag formulerar mig som ovan. Det är mera att de frågar allmänt om hur det går inför bröllopet och sen uttrycker sympati för hur mycket småpyssel planeringen måste innebära "och så precis när man tror att allt är fixat så kommer man på den obligatoriska tallrikspresenten" eller liknande som gör att det framgår mellan raderna att vi "måste".
Jag har inte heller varit på nåt bröllop med tallrikspresenter.
 
De säger det inte alls på något tråkigt sätt även om jag förstår att det kan framstå så när jag formulerar mig som ovan. Det är mera att de frågar allmänt om hur det går inför bröllopet och sen uttrycker sympati för hur mycket småpyssel planeringen måste innebära "och så precis när man tror att allt är fixat så kommer man på den obligatoriska tallrikspresenten" eller liknande som gör att det framgår mellan raderna att vi "måste".
Aha, äsch men sånt behöver man ju inte låtsas som att man tolkar in ;)
 
Vi hade ett kombinerat efterätts-godisbord. Skålar med diverse godisvarianter inkl. olika sorters choklad. Jättepoppis! Det var renrakat insåg vi dagen efter.
Vi gifte oss hemma i trädgården, skulle varit utomhus men det regnade så hemskt så det fick bli i tältet där vi satt upp borden för middagen, men det gick ju det också. Nu hade vi varit tillsammans i nästan 18 år innan så vigseln var väl inte det folk såg mest fram emot, snarare festen, men roligt hade vi!
Den 13 aug var vårt datum!
adz14h.jpg
 
Jag som jobbar extra i kyrkan kan säga att jag verkligen uppskattar en sån bra idé som någon ovan hade, att ha solrosfrön som kasta-på-brudparet-grej.
En vigsel jag jobbade på i somras hade små marschmallows... Fint, men inte jättekul när folk på bröllopet efter trampade i godisarna och drog in det på mattan i kyrkan:cautious:
Eller de som hade sidenrosblad och kastade utanför... Också kul att plocka upp:meh:
Så om ni ska ha vigsel i kyrkan kan det vara bra att tänka på.
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 233
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 252
Senast: sthu
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 387
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 496
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp