Bröllopstråden

Vi gifte oss eftersom vi har barn ihop och för att säkra min partner ekonomiskt. Du som har partner med barn sedan tidigare borde verkligen fundera igenom vad som händer om(/när) din partner dör.
Särkullbarn och arvsrätt kan ställa till det ordentligt för dig i värsta fall.

Han äger inget av värde (gården kommer vara min) så det är nog snarare för hans skull om man bortser från ev omställningsbidrag etc som är lättare att få med make vid ev dödsfall och statistiskt är det han som är närmare döden.

Men jo det är enbart det juridiska som är intressant med giftemål.
 
Psalm 851 (finns i orange psalmboken i svenska kyrkan) är fin. Har sjungit den på två bröllop. Jag som älskar Benny Andersson uppskattar verkligen musiken i den, även om texten är lite "för poetisk" för min smak ibland :p Kan vara värd att spana in, då den inte är somrig :) @tolksele
 
Han äger inget av värde (gården kommer vara min) så det är nog snarare för hans skull om man bortser från ev omställningsbidrag etc som är lättare att få med make vid ev dödsfall och statistiskt är det han som är närmare döden.

Men jo det är enbart det juridiska som är intressant med giftemål.

Okej, tänker om den är inköpt för gemensamt
boende? Det kan ju också se annorlunda ut om 10-20-30-40 år. Kolla i alla fall med en jurist så du vet säkert och inte riskerar obehaglig kalldusch.
 
Okej, tänker om den är inköpt för gemensamt
boende? Det kan ju också se annorlunda ut om 10-20-30-40 år. Kolla i alla fall med en jurist så du vet säkert och inte riskerar obehaglig kalldusch.

När den köps så blir det med rätt handlingar så det framgår att det är enskild egendom. Men det ligger nästan två år framåt i tiden.

Han äger bara en massa skulder :p
 
Vi hade musik från Sagan om ringen och följande:

Men så gifte vi ju oss inte i kyrka, utan borgerligt. I Trädgårdsföreningen (centrala Göteborg). Så vi kunde med gott samvete vara hur personliga vi ville :D
Ja, det känns ju som att personligheten begränsas av ganska strikta band om man ska hålla sig till sina "favorit"psalmer. :D
 
Är så sjukt nöjd med vår borgerliga vigsel på 1,5 minut i stadshuset:D. Jag behövde inte fatta beslut kring något mer än vad jag skulle ha på mig. Att ni orkar! Jag gillar att gå på bröllop, men skulle aldrig orka arrangera ett själv...

Jag är SÅ glad och lättad, har precis fått igenom mitt förslag utan protester ;) :D
Blir bara vi, havet och vigselförrättaren. 1,5 minuter och ring, så kanske 5 min totalt - klart!
Utan publik mer än våra vittnen. Sååååå skönt.

Sedan blir det mingel och middag men det har jag inga problem med, kan bli riktigt bra :)
 
Nu vet vi inte riktigt om vi ska ha professionell fotograf bara innan, under och en stund efter vigseln. Först porträtt av oss, sedan vigseldokumentation om man säger så, sedan porträtt av oss, samt bilder med tärna samt best man.
Tänker att man inte behöver ha proffs på själva minglet sedan? Kan man inte be någon "vem som helst som kan använda en kamera på ett bra sätt" att ta en massa bilder? :)
Inte en kostnadsfråga utan snarare vet jag inte riktigt, "behövs" det proffsfotograf mer än 1-2 timmar. Ni som inte haft, har ni saknat det, och ni som haft, var det värt det?

Vill INTE ha dokumenterat när jag byter om osv ;)
 
Är så sjukt nöjd med vår borgerliga vigsel på 1,5 minut i stadshuset:D. Jag behövde inte fatta beslut kring något mer än vad jag skulle ha på mig. Att ni orkar! Jag gillar att gå på bröllop, men skulle aldrig orka arrangera ett själv...

Håller med :D
Vi gifte oss kyrkligt men i hemlighet hemma på vår gräsmatta med min bästa vän med make som vittnen. Det jobbigaste beslutet var att välja ring :p
 
@Egonson_ Vi kommer inte ha fotograf på festen. Av de bilder från mingel/fest jag har sett är det inget jag känner att vi behöver betala för. (alltså inte att de skulle vara dåliga eller så, känner inget behov av den typen av bilder bara).

Kommer nog göra som min kusin, de skickade USB-minne ihop med tack-kort till de som de visste fotat mycket under kvällen/festen och bad dem skicka tillbaka minnet med bilderna till dem :)
Alternativt lägga ut engångskameror på borden, kan också vara roligt. :)
 
Är så sjukt nöjd med vår borgerliga vigsel på 1,5 minut i stadshuset:D. Jag behövde inte fatta beslut kring något mer än vad jag skulle ha på mig. Att ni orkar! Jag gillar att gå på bröllop, men skulle aldrig orka arrangera ett själv...
Jag gillar egentligen både släktkalas och fester med kompisar men hittills har jag varit dålig på att arrangera sådana tillställningar själv. Det här kändes som ett bra tillfälle att passa på! :D Sen är jag den första att erkänna att projektet för närvarande växer ganska okontrollerat och det är tur att min sambo har det lugnt på jobbet så att han hinner med att planera alla detaljer.
 
Vi har varit och kikat på lokalen och ska snart börja klura på hur vi ska ställa upp allting.

Dukningen har jag hyfsat koll på hur vi vill ha och har köpt det mesta som behövs :)
Lokalen hade ljusstakar och ljuslyktor så det är verkligen toppen!
 
Så här går min personliga planering:
  • Köpte skor under shoppingresa helgen som gick.
  • Hämtade ut vigselringen i förrgår. Beställde under reaperiod på Schalins (de är ganska frekvent återkommande) och köpte en som var på gränsen till för liten eftersom det gick en gräns i priset (649 kr diff) precis ovanför den storleken och jag för närvarande väger aningen mer än jag vill i längden. Ska bli spännande - jag får träna extra mycket och undvika kolhydrater och salt.
  • Var hos frisörkompis och testade uppsättning igår. Hon är jättepepp på att få tillfälle att göra en flätad frisyr "med boll på baksidan" och jag tyckte att det blev bra så den är spikad nu.
  • Fick även bekräftat från den bästa smyckesdesignern i världen att mitt halsband är klart och de matchande örhängena är i princip färdiga. Jag hade aldrig hittat henne utan Etsy. :love: Nu har hon gjort ett jättefint set utifrån mina önskemål, som i sin tur inspirerades av en design jag såg att hon hade gjort åt någon annan. Otroligt rimligt pris dessutom, jag hade varit beredd att betala betydligt mer. (Det här är ett bra exempel på något jag självklart hade klarat mig utan med tanke på hur många smycken jag har sedan tidigare, men det var väldigt roligt!)
  • Inväntar leverans av det blingiga paraplyet samt klänningen. Om jag hade varit benägen att freaka ut över något så hade nog klänningens sena fraktdatum varit överst på listan. Den ska preliminärt åka från England (från en annan Etsy-säljare) imorgon. Frågade henne nu på morgonen om allt har gått enligt plan så att jag har lite marginaler för att ordna en alternativ lösning om det har inträffat förseningar.
Min sambo har tagit fram dryckesförslag och börjat med utkast till bordsplacering. :)
 
Åh puh. Vi kontaktade först en "festfixare" (tappat namnet..) som inte svarade. Så vi valde en annan och preliminärbokade.
Nu har den första hört av sig (som jag hellre vill ha) :p Jaja.. Bara kolla igenom och ev boka om då. Men blir nog bra det med, skönt att vara ute i så god tid.

Jag som hade släppt typ allt med bröllop för tillfället :idea::o

Bara stämpla våra inbjudningskort med den sista figuren (de ska skickas i april typ men är nästan redan klara ;) ).. Sedan ska man väl boka fotograf och möta med henne samt festfixaren (om inte fixaren har någon bra fotografkontakt vill säga) någon gång framöver.

För övrigt har jag nästan bestämt mig för att köpa en annan klänning. Den jag köpte nu kan jag lika gärna ha till annat då den är så enkel :)
 
Nu vet vi inte riktigt om vi ska ha professionell fotograf bara innan, under och en stund efter vigseln. Först porträtt av oss, sedan vigseldokumentation om man säger så, sedan porträtt av oss, samt bilder med tärna samt best man.
Tänker att man inte behöver ha proffs på själva minglet sedan? Kan man inte be någon "vem som helst som kan använda en kamera på ett bra sätt" att ta en massa bilder? :)
Inte en kostnadsfråga utan snarare vet jag inte riktigt, "behövs" det proffsfotograf mer än 1-2 timmar. Ni som inte haft, har ni saknat det, och ni som haft, var det värt det?

Vill INTE ha dokumenterat när jag byter om osv ;)

Vi har en del minnesbilder från vårt bröllop och de är jag väldigt glad för.
Fotografen var kvar ca två timmar efter vigseln och fick då fler porträttbilder, bilder på gästerna, gruppfoto samt bilder på brudskål och salut!
Saluten var för övrigt så jävla ball. Haha.
Snacka om att bokstavligen skjuta upp 3000 i luften, men alltså. Värt. :D
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 231
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 252
Senast: sthu
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 387
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 496
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp