Bröllopstråden

21 dagar kvar :eek:
Idag har vi fixat bordsplaceringen, gick oväntat smidigt :cautious:

Bordsplacering har jag föreslagit att vi ska fixa ett exempel på utefter vilka vi bjudit. Mest för att det är kul :D Svårt att INTE sätta alla bönder eller alla jägare på samma bord, eftersom det är många av våra gäster som har kor hemma eller jagar frekvent.. Blir lite synd om den enda vid bordet som inte råkar ha kossor eller jakthund, typ.
Kan man göra det innan man fått svar på vilka som kommer?
 
Bordsplacering har jag föreslagit att vi ska fixa ett exempel på utefter vilka vi bjudit. Mest för att det är kul :D Svårt att INTE sätta alla bönder eller alla jägare på samma bord, eftersom det är många av våra gäster som har kor hemma eller jagar frekvent.. Blir lite synd om den enda vid bordet som inte råkar ha kossor eller jakthund, typ.
Kan man göra det innan man fått svar på vilka som kommer?

Jag skulle rekommendera att inte försöka sig på bordsplaceringen i förväg.. Det är svårt nog ändå utan att behöva planera om när man får svar.
Vår tanke är väl dels att blanda lite, men ändå att folk ska kunna ha något gemensamt. Släkt blev (tyvärr) mest placerad vid släkt och vänner vid vänner, men mixat mellan vilken släkt/vänner.

Hade jag varit du hade jag spridit ut bönderna och jägarna lite så att alla inte är vid samma bord ja..
 
Okej, kan inte låta bli.. Möhippebild! (fick byta till riktiga ridkläder sen :p)

dsc_0013_5857fe499606ee5ad9f10ce5.jpg
 
Jobbar på vigselprogram och festprogram, sambon och jag med var sin dator. Han i fotöljen och jag i soffan. Hittade en schysst mall när jag googlade lite men mitt stora bekymmer är i vilken ordning allt kommer för mallen verkar inte stämma med vad som står på kyrkans hemsida..
 
Det vankas bröllop i vårt hushåll, vilket känns fantastiskt! Datum är ännu inte satt, dels för att vi vill ha planeringen klar och därmed budgeten så att vi har möjlighet att spara ihop pengarna.

Min klänning är inköpt, temat är bestämt och gästlistan är klar, dock sliter jag mitt hår när det kommer till festlokal. Det vi letar efter är en lokal i Uppsala med omnejd, eller Sala med omnejd. Vigseln är borgerlig vilket gör oss lite mer flyttbara.

Vi har följande krav:
*Plats för 50 sittande personer, men även möjlighet till dansgolv och yta att göra en tillfällig lekhörna för dem minsta.
*Att vi får ta med egen mat och dryck.
*Helst att det går att hyra fredag - söndag.
*Bord och stolar finns.
*Att vi får dekorera själva.
*Rimlig hyra.

Vi har tittat på ett flertal lokaler i Uppsala, men antingen måste man anlita en speciell cateringfirma eller använda en bestämt meny. Hyran är hutlös, och man får inte dekorera själv.
Nationerna, festvåningarna, orangeriet, slottet och Botaniska trädgården går bort.

Känner mig som en strandad val, och har fått total blockad när det kommer till fortsatt planerande. Fick inte mycket inspiration från google och diverse bröllopsforum.

Även ni som inte är boende i Uppsala, vad hyrde ni för lokal, blev ni nöjda och vad landade hyran på? :)
 
Det vankas bröllop i vårt hushåll, vilket känns fantastiskt! Datum är ännu inte satt, dels för att vi vill ha planeringen klar och därmed budgeten så att vi har möjlighet att spara ihop pengarna.

Min klänning är inköpt, temat är bestämt och gästlistan är klar, dock sliter jag mitt hår när det kommer till festlokal. Det vi letar efter är en lokal i Uppsala med omnejd, eller Sala med omnejd. Vigseln är borgerlig vilket gör oss lite mer flyttbara.

Vi har följande krav:
*Plats för 50 sittande personer, men även möjlighet till dansgolv och yta att göra en tillfällig lekhörna för dem minsta.
*Att vi får ta med egen mat och dryck.
*Helst att det går att hyra fredag - söndag.
*Bord och stolar finns.
*Att vi får dekorera själva.
*Rimlig hyra.

Vi har tittat på ett flertal lokaler i Uppsala, men antingen måste man anlita en speciell cateringfirma eller använda en bestämt meny. Hyran är hutlös, och man får inte dekorera själv.
Nationerna, festvåningarna, orangeriet, slottet och Botaniska trädgården går bort.

Känner mig som en strandad val, och har fått total blockad när det kommer till fortsatt planerande. Fick inte mycket inspiration från google och diverse bröllopsforum.

Även ni som inte är boende i Uppsala, vad hyrde ni för lokal, blev ni nöjda och vad landade hyran på? :)
Har ni tittat något på bygdegårdarna runt om i Uppland? Vi hyrde en en sådan och blev väldigt nöjda!
 
Det vankas bröllop i vårt hushåll, vilket känns fantastiskt! Datum är ännu inte satt, dels för att vi vill ha planeringen klar och därmed budgeten så att vi har möjlighet att spara ihop pengarna.

Min klänning är inköpt, temat är bestämt och gästlistan är klar, dock sliter jag mitt hår när det kommer till festlokal. Det vi letar efter är en lokal i Uppsala med omnejd, eller Sala med omnejd. Vigseln är borgerlig vilket gör oss lite mer flyttbara.

Vi har följande krav:
*Plats för 50 sittande personer, men även möjlighet till dansgolv och yta att göra en tillfällig lekhörna för dem minsta.
*Att vi får ta med egen mat och dryck.
*Helst att det går att hyra fredag - söndag.
*Bord och stolar finns.
*Att vi får dekorera själva.
*Rimlig hyra.

Vi har tittat på ett flertal lokaler i Uppsala, men antingen måste man anlita en speciell cateringfirma eller använda en bestämt meny. Hyran är hutlös, och man får inte dekorera själv.
Nationerna, festvåningarna, orangeriet, slottet och Botaniska trädgården går bort.

Känner mig som en strandad val, och har fått total blockad när det kommer till fortsatt planerande. Fick inte mycket inspiration från google och diverse bröllopsforum.

Även ni som inte är boende i Uppsala, vad hyrde ni för lokal, blev ni nöjda och vad landade hyran på? :)

Vi hade visserligen hemma (med 100 gäster men pappa hade precis gjort klart sin verkstad på 200 kvm och inte flyttat in maskinerna än :angel:) men jag skulle föreslå en bygdegård någonstans! Vi hyrde våra möbler från en bygdegård och egentligen hade det nog varit bättre att använda en av dem (bara det att dem vi kollade på innan tyckte vi inte om, men tydligen var den vi hyrde möbler av helt fantastisk och mitt i skogen :rofl:). Jag skulle säga att väldigt många bygdegårdar har plats 50 personer vid bord, många har scen och också dansgolv (även om bord kanske måste flyttas). Man får också dekorera och ta med vad man vill i både mat och drick väg :up:
 
@Otter Vi hyrde precis bygdegården i Barkarö, Västerås, fredag till söndag för 3000:-
Hade catering och egen alkohol och dekorerade massor själva :)

Det mesta fanns, till och med ljusstakar och små koppar till värmeljus.

De brukar ha allt! Ljud utrustning till band skulle jag dock hyra separat (om det igen tas med av ett eventuellt band).
 
Det vankas bröllop i vårt hushåll, vilket känns fantastiskt! Datum är ännu inte satt, dels för att vi vill ha planeringen klar och därmed budgeten så att vi har möjlighet att spara ihop pengarna.

Min klänning är inköpt, temat är bestämt och gästlistan är klar, dock sliter jag mitt hår när det kommer till festlokal. Det vi letar efter är en lokal i Uppsala med omnejd, eller Sala med omnejd. Vigseln är borgerlig vilket gör oss lite mer flyttbara.

Vi har följande krav:
*Plats för 50 sittande personer, men även möjlighet till dansgolv och yta att göra en tillfällig lekhörna för dem minsta.
*Att vi får ta med egen mat och dryck.
*Helst att det går att hyra fredag - söndag.
*Bord och stolar finns.
*Att vi får dekorera själva.
*Rimlig hyra.

Vi har tittat på ett flertal lokaler i Uppsala, men antingen måste man anlita en speciell cateringfirma eller använda en bestämt meny. Hyran är hutlös, och man får inte dekorera själv.
Nationerna, festvåningarna, orangeriet, slottet och Botaniska trädgården går bort.

Känner mig som en strandad val, och har fått total blockad när det kommer till fortsatt planerande. Fick inte mycket inspiration från google och diverse bröllopsforum.

Även ni som inte är boende i Uppsala, vad hyrde ni för lokal, blev ni nöjda och vad landade hyran på? :)

www.bygdegardarna.se
 
Det vankas bröllop i vårt hushåll, vilket känns fantastiskt! Datum är ännu inte satt, dels för att vi vill ha planeringen klar och därmed budgeten så att vi har möjlighet att spara ihop pengarna.

Min klänning är inköpt, temat är bestämt och gästlistan är klar, dock sliter jag mitt hår när det kommer till festlokal. Det vi letar efter är en lokal i Uppsala med omnejd, eller Sala med omnejd. Vigseln är borgerlig vilket gör oss lite mer flyttbara.

Vi har följande krav:
*Plats för 50 sittande personer, men även möjlighet till dansgolv och yta att göra en tillfällig lekhörna för dem minsta.
*Att vi får ta med egen mat och dryck.
*Helst att det går att hyra fredag - söndag.
*Bord och stolar finns.
*Att vi får dekorera själva.
*Rimlig hyra.

Vi har tittat på ett flertal lokaler i Uppsala, men antingen måste man anlita en speciell cateringfirma eller använda en bestämt meny. Hyran är hutlös, och man får inte dekorera själv.
Nationerna, festvåningarna, orangeriet, slottet och Botaniska trädgården går bort.

Känner mig som en strandad val, och har fått total blockad när det kommer till fortsatt planerande. Fick inte mycket inspiration från google och diverse bröllopsforum.

Även ni som inte är boende i Uppsala, vad hyrde ni för lokal, blev ni nöjda och vad landade hyran på? :)
Det låter roligt! Vår lokal kostade 700 kr/h och man måste hyra den i minst 8 h. Det var en gammal gård som numera är konferensanläggning och ladan är konverterad till festsal. Man fick plats med upp till ca 80 sittande med smart möblering men det blev inte blev ödsligt med de 40 som vi landade på. De möblerade och dukade, vi fick dekorera själva och hade vi velat byta ut t ex servetter och ha överdrag på stolar etc så hade det gått bra. Vi använde restaurangen som fanns där men det hade gått bra att ta in annan catering också, eller ordna egen mat med hjälp av köket som fanns i byggnaden. Det gick att köpa städning för 700 kr så att vi slapp det men senast 01.30 skulle festen vara slut och då skulle vi ha plockat undan våra egna saker, inkl. dekorationer.
 
@Otter Vi hyrde precis bygdegården i Barkarö, Västerås, fredag till söndag för 3000:-
Hade catering och egen alkohol och dekorerade massor själva :)

Det mesta fanns, till och med ljusstakar och små koppar till värmeljus.
Berätta mer om hur det blev! :D Jag inser när jag skriver att jag aldrig berättade om mitt eget bröllop så det får jag också ta tag i, någon gång.
 
Bordsplacering har jag föreslagit att vi ska fixa ett exempel på utefter vilka vi bjudit. Mest för att det är kul :D Svårt att INTE sätta alla bönder eller alla jägare på samma bord, eftersom det är många av våra gäster som har kor hemma eller jagar frekvent.. Blir lite synd om den enda vid bordet som inte råkar ha kossor eller jakthund, typ.
Kan man göra det innan man fått svar på vilka som kommer?
Varför får folk inte sitta var de vill? Förstår inte varför man vill bland folk efter eget tyckande. Jag hade tackat nej till festen om jag vetat att där var bordsplacering.
 
Har bekymmer med klänning. VILL INTE åka och prova.. Min mardröm att prova kläder i butik, ännu värre med expedit som ska hjälpa till, och jag tänker inte göra något jag är obekväm med inför vår stora dag.
Beställa på nätet? Varifrån? Har en men den känns för enkel ändå. Kikat på vanliga maxiklänningar men hittar inget som jag gillar. Suck.
 
Har bekymmer med klänning. VILL INTE åka och prova.. Min mardröm att prova kläder i butik, ännu värre med expedit som ska hjälpa till, och jag tänker inte göra något jag är obekväm med inför vår stora dag.
Beställa på nätet? Varifrån? Har en men den känns för enkel ändå. Kikat på vanliga maxiklänningar men hittar inget som jag gillar. Suck.

Jag köpte min billigt på Tradera, men räknar med några tusen på att justera om den. Nästa vecka börjar jakten på en bra sömmerska. Har några tips att följa upp.

Passa dig dock för kina-klänningar, min är köpt via ett outlet-företag vars hemsida jag kollat på flera gånger. Att köpa en äkta brudklänning, eller äkta klänning överlag, gör att det är lättare att hitta sömmerskor som vill justera den.
 
Varför får folk inte sitta var de vill? Förstår inte varför man vill bland folk efter eget tyckande. Jag hade tackat nej till festen om jag vetat att där var bordsplacering.

Oj, får jag fråga varför? För egen del så anpassar jag mig efter brudparets vilja så länge jag inte hamnar i farstun eller om de vill ha en stor kuvertavgift + gåva ;)
 
Min sambo och jag förlovade oss på julafton, och planerar att gifta oss hösten 2018. Det känns lite tidigt att börja planera redan nu, eller?

Ingen av oss vill ha ett stort "traditionellt" bröllop, och är överens om att det blir borgerlig vigsel i Stockholms stadshus. Antagligen följt av en god och trevlig middag någonstans. Hur långt i förväg behöver man boka sådant? Vi kommer bli fler än bara de närmsta, men inte 70 pers. Är det någon som har kört på brudklänning som liksom inte är en vanlig brudklänning? Jag skulle känna mig utklädd i en vit balklänning, och vill se ut som mig själv :) Tycker också att det skulle kännas absurt att lägga massor av tusenlappar på en klänning jag kommer att använda en gång!

Alltså jag är lite lost på hela bröllopsgrejen, känner jag :D
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 231
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 252
Senast: sthu
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 387
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 496
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp