Brodd i hagen eller ej???

Vi har alltid haft broddar runt om dygnet runt från november till mars. Inga problem. Om hästarna skadar sig, så är det för att dom trampat på sig själv, och om det händer ofta så kan man sätta på boots/skydd. Hästar som bråkar sätter vi inte i hop!!

Skulle ALDRIG släppa ut hästarna utan brodd om det är snö och is!! :eek: :crazy:

min häst går broddad med 4 st fram.
alla andra hästar är också broddade fram.
bak får man inte brodda med tanke på skaderisken.

Våra hästar är broddade.
Därimmot har jag skilt pojkarna från flickorna så dom går i varsinna hagar,så det är lugnt och skönt.
Jag har den fördelen att jag har stora hagar så det är inga problem för mig. :bow:

våra har brodd fram i hagen men inga bak. Dom brkar för mycket för att jag ska vilja ha brodd bak.

Jag skulle inte vilja ha min häst obroddad i hagen. Det är betydligt farligare med fläkskador än en "normal" broddskada.

Min häst har 4 brodd i varje hov runt om.

Vi har bara pojkar i våran hage och hagen är stor så alla kan gå undan om dim vill. Enda gången det är tjaffsigt är vid fodringarna och då kan dom ryka ihopp :crazy:
Vi har en terrorist häst som är bra på mycket men han är ingen bra ledare :(
Så hos oss är sannolikheten för broddskador större än fläkskador.

Japp, här har vi brodd i hagen halva året i princip :D Min häst har fyra broddar bak och hagkompisen har sex st! De enda broddskador min häst har haft har hon åsamkat sig själv vid longering, så vid longering har hon numera boots runt om då hon biland kan få "tokryck" och jag inte hinner med att ge efter på linan = alla fötter på samma ställe.
Nu har vi isgata på hela gården, så att ta ut en obroddad häst är nog inte ens att tänka på (inte obroddade människor heller, min svanskota är mycket ledsen just nu...).

ska snart fixa det på hästen, fyra runt om. Han bråkar inte mycket med hagkompisen och hagen är inte så svår att han går omkull på något... om han inte är klantig (vilket han kan vara) Hade i brodd förra året också och såg inte en enda sårskada orsakad av brodd.

i stallet där ja håller till mest är det tillåtet att ha broddar... dom tycker det är bättre att ha det då det kan bli stora olyckor när dom rejsar...

Skulle aldrig låta min häst stå utan brodd i hagen(om han inte är barfota iof).
Skadorna vid sparkar är i majoritet långt ifrån så allvarliga som skadorna vid fläkning.

Jag har mina hästar alltid broddade, 6 bak och 4 fram då jag anser att fördelen med broddat vida överskrider nackdelen. Ingen som tänkt på hur spänd man blir av att gå på halt underlag? Släpp ut en häst på glansis eller prova själv så får du se hur steglängden/höjden blir jämfört med normalt, kan inte heller vara bra tror jag.

Jag har alltid haft och kommer alltid ha 4 broddar på alla ben. Anser som många andra att fläkskador är betydligt värre än skador pga broddar. Man kan inte heller träna ordentligt med bara 2 broddar, och att ha hästen obroddad i bak kommer inte på fråga när det är halt. Men broddarna har ju ingen verkan om man inte har snösulor i "kramsnö".

Ska tillägga att jag har en islänning som går med 3 kompisar han känner väl. :bump:

Självklart brodd både fram och bak, men det beror väl kanske var i landet man bor också, bor i gästrikland själv och här har vi snö just nu. Men det har varit lite dåligt med det i år. Men jag har ändå haft snösulor och brodd sen början av november. Visst har hästen sparkat sig själv några gånger med brodd, men det har inte blivit några stora sår. Min går själv i en hage så jag behöver inte orora mig för andra hästar...men jag skulle aldrig i livet riskera att ha en häst vintertid obroddad..och ska man hålla på och skruva i brodd varenda gång man ska rida då. Nääää jag är absolut för brodd i alla fyra.

Jag skruvar i brodd varje gång jag ska rida, funkar bra. Tar 15minuter extra men för mig är det värt det.

du är ju ung och stark :D

själv har jag dålig rygg och det är alldeles för tungt för ryggen att hålla på att brodda i och ur.

Man slänger upp hoven på en stol och sen är det bara att börja brodda. Om man inte orkar stå kan man väll sätta sig på stolen eller ställa sig på knä. Så jobbigt är det inte :smirk:.

Men du slipper brodda, och man får vara lat. Men såjäkla gammal är du ju inte! Vi har några pensionärer i stallet, så dom är du långt ifrån att slå!

Alla i mitt stall mobbar mig för att jag nyttjar pall/stol när jag broddar. Men jag tror bara dom är aundsjuka ;)

Man ska vara rädd om sig! När man börjar få ont är det ju försent.
Jag använder t.ex alltid pall när jag sitter upp för att spara min kropp och hästens rygg.

:bow: :bow:Så sannt!

Började känna av i höfterna, inte bra med bergsklättring(häst på 173cm). Så nu nyttjar jag nästan alltid någon pall att kliva upp ifrån :bow:

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama