Brodd i hagen eller ej???

Vi har aldrig broddar på hästarna i hagen. Kan bli riktigt ruskiga olyckor med broddar.

Jag läste i en intervju med en hästmassör att h*n såg på hästarnas muskler att de ofta var mer spända på vänstersidan p.g.a. att vi sitter upp på den sidan.

Man bör växla uppsittningssida för att spara hästens rygg.

vi har blindbrodd in hagen och byter när vi rider!
Om det är bråk mellan hästarna kan jag förstå att man blir orolig men som sagt en fläkskada är oftast värre än en b.broddspark.
Jag skulle aldrig ha andra brodd på!

Som gammal isis ryttare gör jag faktiskt det.
Kommer såväl ihåg när jag var på ridläger, var kanske 11-12år gammal och så sitter jag upp på fel sida :eek:. Jag höll på att skämas ihjäl, men jag hade en snäll ridlärare :smirk:
Sen dess så siter jag bara upp på fel sida "hemma", nu kan jag ioförsig motivera varför jag sitter upp på fel sida. Men trots det så nyttjar jag alltid hästens vänstersida när jag är inte är hemma.

Utan tvekan ska det vara brodd i hagen. Nu har inte vi en speciell isig hage, men jag vill inte riskera att hästarna går och fläker sig.

Av våra 6 hästar så är 3 st oskodda och de andra är skodda och har 4 brodd i varje. Har aldrig haft problem med någon broddskada.

Jag har brodd, skulle aldrig våga ha utan i hagen... :crazy: :crazy: Livsfarligt med rena skor i snön och isen ju... Sedan skulle jag knappast orka att skruva i och ur varje dag heller. :smirk:

Vad gäller hästar som går tillsammans i hagen, så har dom gjort det tidiigare och gjort upp om ragnordningen redan så händer det sällan skador.

Haha,Jag pratade med Agria och dom hänvisade mig till jordbruksverket.Där sa dom(en lag på)att dom inte ersätter fläkningsskador om hästarna gått obrobbade men broddskador ersätter dom.Vi är som äögare skyldigaatt se till att våra hästar kan ta sig fram på ett säkert sätt när underlager kräver det.Skönt att få svart på vitt att det ska vara brodd :bump:

:bow: :bow: :bow:

Håller med Nyx,hellre sårskada än fläkskada.
Vi har 4 busar i vår hage och alla är broddade,de far omkring som skållade råttor emellanåt och trots brodden så kan man få hjärtsnurp när man ser de.Skulle inte våga ha de ute om de inte fick ha broddar. :crazy:
Jag har tyvärr sett ett par riktigt illa fläkningar,varav en lyckades återkomma till "normalt" skick. :(

Vad skönt att försäkringsbolaget tänker så!
Många blir ju rabiata när deras häst får ett litet yttepyttet broddsår.

Jag kommer brodda på alla 4 sen struntar jag vad dom andra säger. Jag vet en som inte vill ha broddar i hagen men vi andra har det. Sen är min ena halt också så det kan ju inte vara så bra för henne att vara bambi på hal is. :smirk:

Oj, oj, oj... Norr om Stockholm går det knappt att klara sin häst utan fyra brodd i varje hov dygnet runt under vintersäsonen. Det är ju lätt att som "syd-svensk" säga att man är lat om man inte orkar brodda i och ur när man ska rida :rofl:Då gäller det ju att det är isfritt så man får hästarna ut i hagen...

Helt enkelt - vi är tvungna att brodda för att hästarna ska kunna vara hästar här och det är inget som skåningar begriper sig på.

Tyvärr är det så i vårt stall nu att ändå fast vi har svart på vitt från jordbruksverket så är det en tjej som sätter sig på tvären i vår hage då hennes nordis inte har skor bak och då inte kan broddas,sen har inte hennes häst täcke så hon har fått för sig att våra hästar kommer att sprka sönder hennes häst.Kanske ska tillägga att det är henne häst i hagen som är lätt i baken.Hur löser man ett sånt problem då?Hon vägrar ta ut sin häst ur hagen......det är 3 mot en ang broddar och två hästar till på väg in i hagen(de med brodd oxå)

Helt enkelt - vi är tvungna att brodda för att hästarna ska kunna vara hästar här och det är inget som skåningar begriper sig på.

Ja och viceversa, norr om skånes gräns begriper man ju inte heller att våra inte behöver vara det för att kunna vara hästar :D

Hon får väl flytta på honom helt enkelt, har man häst med andra får man göra som majoriteten vill. Tycker jag. Om alla andra ville ha broddat och inte jag, ja då får jag väl flytta ur hästen från hagen. :)

DEt är väll bara att ni tre går i hopp och bestämmer er för att brodda. Sen är det upp till den sista tjejen att flytta på sin häst eller aceptera läget?

aldrig brodd i hegan! är det så halt att de inte kan gå ut utan brodd så får de stå inne. Jag riskerar intre broddskador. Icke!

Tyvärr så kommer inte denna teje att acceptera läget,hon kommer bara att ställa till bråk.........hmm ibland undrar man om det inte vore lättare att ha guldfiskar i stället*ironi*

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama