Brodd i hagen eller ej???

Här uppe är det travskor med 6 broddar på varje fossing som gäller. Jag har haft häst i tio år och aldrig varit med om att nån häst haft för bra fäste. Vad gäller skador från broddarna så är det väldigt lite. Nåt litet broddtramp men inget farligt alls. Men vi släpper aldrig ihop nya hästar på vintern heller.

Nu när pållan går på lösdrift har hon skor fram med två broddar, barfota bak. De är tre dräktiga tanter som går tillsammans så de blir inte så mkt bus :) När pållan reds hade hon skor med 4 broddar runt om. Hade dock boots vid ridning eftersom hon är en :devil: på att trampa sig. Skulle dock aldrig få för mig att vara utan brodd på vintern. Här broddar vi på i oktober och av i maj!

MVH Tingeling :banana:

Mina hästar gick broddade dygnet om förra året när det var så mkt snö och is, dom går tillsammans men skulle nog aldrig sparka varandra.

Även i transporten hade jag brodd , för det var ren isgata där man lastade ut när man skulle åka och träna. Det var rejäla transportskydd som gällde.
Men iallfall så gjorde brodden sönder ett skydd och han fick ett jack i kotbenet.

Nu finns här ingen snö, det har inte varit en dag under 5+ på hela vintern , men när snön kommer blir det brodd i hagen igen.
Mina hästar springer och leker dagarna i ända och jag vill inte att dom skall halka och fläka sig och trampat sig har dom aldrig gjort.

Det jag försöker säga är att vi, normalt, har snö & is i våra hagar från oktober till april. Att låta hästar gå obroddade på det underlaget gör att de kan fläka sig, de kan inte röra sig i hagen m m, m m. Här är det inte brodd el. inte vid ridningen som är det största bekymret. Om man har is några gånger per vinter är det troligen svårt att förtå hur det är att ha häst i is & snö 4-6 månader om året.

Vill oxå påpeka att jag aldrig har haft några "broddsparkskador" på mina hästar trots att de har varit flera i hagen.

Jag förstår hur ni har det, och jag är glad att jag bor här i Skåne!
Dock så blir det alltid en massa missuppfattningar.

Vissa tycker att vi inte är kloka som inte har brodd, men de inser inte att det är ett annat klimat i skåne.

Sedan så har vissa skåningar väldigt svårt att förstå folk längre in i landet, hur deras klimat är!

Dessvärre så drar de exemplen jag tog ovan, att deras sätt är rätt oc allt annat är djurplågeri :smirk:

Självklart har vi broddar på våra hästar i hagen, är det för halt för att rida utan brodd är det oftast för halt i hagen... Våra hästar är ute VARJE dag och står inte i stallet pga halka. Möjligtvis pga snöstorm.
/ Sara

Har alltid brodd i hagen, annars kommer hästen knappt ut elle rin. dessutom sträcker han sig säkert utan. Det är svinhalt och jag förstår inte varför vissa tar av och tar på dom. Kanske är det bara vi norrlänningar som inte håller på med sånt onödigt tjafs :p

En sån här fråga är ju egentligen omöjlig att svara på, Brodd i hagen eller ej. Det beror ju självklart på vart man bor.

Här uppe i Jämtland är det ett måste. Jag har min pålle broddad dygnet runt i hmm masssssa månader :D när det nu är snö. Det är inte tal om annat. Även i box och i transport, för risken att han skulle halka omkull är enorm vid lastning annars.

Men bor man söderut där det inte är snö och is hela vintern så blir det ju självklart en annan femma. Det måste vara svårare, om man bor där det kan komma snö någon gång, men lika gärna vara barmark mest hela vintern.

Jag tror att "vi norrlännningar" reagerar på att en del skrivet att dom ALDRIG skulle ha brodd på jämt och att man är lat om man inte broddar av när man tar in hästen och att man praktiskt taget är oansvarig som låter dom ha brodden på jämt.

Men vi har ju helt olika vintrar, det är bara att acceptera.
Och vi utrustar hästarna därefter.
Inge konstigare med det ;)

Ja, problemet är ju halkrisken vs. skaderisken.
Har du broddar runt om så halkar inte hästen, och detta kan funka bra i en trygg och liten hästgrupp.
Men i en större grupp med oroliga hästar är det bättre att låta det vara obroddat bak, helst plocka av bakskorna också (de har ju bättre grepp barfota än med obroddat med skor).

Att låta dem gå barfota helt och hållet skulle jag inte totalnobba heller. Min häst har gått oskodd sen födseln, oavsett underlag, och det funkar fint så länge de inte får för sig att stå på en ren isfläck (då blir det Bambi på hal is!).

Jag brukar ha broddar på mina hästar som rids el måste ha skor, men brukar då ställa dom i en egen hage. vill inte riskera skador på varken mina egna eller andras hästar.
Hästarna kan få hemska skador av brodarna om det vill sig illa!
:eek:

Skulle aldrig släppa ut mina hästar i hagem utan brodd vintertid!!
Det går inte ens med barfota shettisfötter när det vill sig illa hos mig, det är rena blankisen och i en kuperad hage är det döden... fick "bärga" in shettisen en vinter då hon hade strandat på en sten som stack upp ur isen.. :smirk: efter det blev det brodd runt om även på henne!!

Jag vill ha brodd runt om men en tjej sätter sig på tvären och bråkar så vi andra har bara att lyda för hon har lindat stallägaren runt sitt lillfinger.Hon vägrar flytta sin häst till en annan hage trots att alla vi andra vill ha brodd.Kan kanske tillägga att denna tjej är den som ställer till allt annat strul i stallet med :(

I vårt stall är det självklart att man har brodd vintertid och vi har inga konflikter kring det. Blir det längre perioder med plusgrader tar vi bort broddarna, men oftast är vädret här i Stockholmstrakten mycket växlande på vintern.
Vad jag inte förstår är hur ni som tar av broddarna varje dag klarar av det. Har ni blindbrodd eller bomull när ni inte har broddarna i och funkar det?
När vi ska sätta i broddarna på vår häst får jag eller min man ett mindre sammanbrott. Vi har en stor häst och jag klarar det ínte själv pga ryggen och min man som ändå är stark tycker det är jättejobbigt. Vi har bra verktyg men har ej haft blindbrodd/bomull.

Vad jag inte förstår är hur ni som tar av broddarna varje dag klarar av det.

Jag bor ju nu i södra delen och har ej brodd varje dag utan vid behov och jag droppar olja och stoppar upp öronproppar i broddhålen för att hålla dom "öppna" från gång till gång. :idea:

Vi har en stor häst och jag klarar det ínte själv pga ryggen och min man som ändå är stark tycker det är jättejobbigt. Vi har bra verktyg men har ej haft blindbrodd/bomull.

Jag har en 178 cm häst på 750 kg så jag förstår precis ;), vi har löst det på så sätt att han lägger hovarna på en stabil träpall så jag slipper att hålla dom uppe :rofl:.
Man skonar både rygg och humör kan jag lova :D.

Hjälv mig med tips! hur får man i broddarna lättare?

hejsan! det är så att jag har en fodervärdshäst som på vintern har frambroddarna i hela tiden men bak sätter jag i varje gång innan jag ska rida. Jag tycker verkligen att det är jättesvårt att brodda och jag får kanappt i någon på någon timme :( det är ett stort problem för mig jag vet inte vad jag ska göra jag hinner inte stå i mer en en timme i vardagen och det är väldigt pinsamt när det är folk i stallet och jag inte får i broddarna. kan någon snälla hjälpa mig med något tips eller så? jag skulle bli väldigt tacksamm! /"apelsin"

Re: Hjälv mig med tips! hur får man i broddarna lättare?

Skaffa blindbroddar. Det är småbroddar som man använder för att hålla gängorna rena. Smidigt :bump:

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama