Brodd, eller inte????

Sv: Brodd, eller inte????

Jag fick tips från min hovis om väldigt låga isbrodd, de är som blindbrodd ungefär men med en liten pigg på. Jag hoppas att de andra hästägarna ska OK:a dom som bakbrodd, annars måste jag sko av bak i vinter. Aldrig att jag låter honom gå skodd utan brodd, både fläk/halkrisk plus att han då går och spänner hela sig för att hålla balansen. Nu går han utan, det är snö men ingen is så det är väl OK, fast på gränsen.
De andra hästarna i hagen är alltid oskodda bak, så jag förstår ju att ägarna inte vill att den enda skodda är broddad. Fast argumeneten tryter lite, som sagt sparkas en fungerande flock inte särskilt ofta. De går på lösdrift också, så det går ju inte att dela upp hästarna i olika hagar utan att stalla upp det ena gänget.

Vi har en regel om att man måste vra överens när det gäller brodd bak.
Personligen är jg mer rädd för halkskador än broddskador..
Skulle någon av mina hagskompisar säga nej till brodd skulle jag byta hage.

Jag tycker att det är väldigt taskigt mot hästarna att låta dem gå och halka bara för att man är rädd för skador. En häst som känner att den inte får fäste går och spänner sig vilket aldrig kan vara positivt.

Jag vill alltid ha brodd i. Har nu bara två brodd i varje i fram men vill ha i bak också. Har försökt som en tok att få i dem men det går inte! ska testa i morgon igen med ny gängtapp så får vi se om jag lyckas... jag vill knappt ha henne ute alls utan brodd bak. Jag har varit med om en fläkskada där hästen sedan togs bort någon timme senare, ALDRIG mer säger ja, i alla fall så tänker jag se till att jag aldrig råkar ut för något sådant själv. Men visst, det förutsätter att hästarna kommer bra överens i hagen och en olycka kan ju hända ändå, det får man vara medveten om. Men jag tar hellre den risken och broddar i alla fall runt om. Har man möjlighet så tycker jag faktiskt man hellre kan det att man får hästen själv i egen hage t.o.m , bara man får ha broddarna i.. nästa skoning blir det 6 brodd i varje + sulor. Får ha boots bak i hagen för hon trampar sig annars, det blir den dyrare varianten då (eskadron) för de billigare är värdelösa..

Okej, kanske jag skulle ha det då! Skulle du satt broddar runt om? Han går ensam i hagen så han kan inte skada någon annan mer än sig själv! Fast det brukar han lyckas rätt bra med det också :crazy:

Men ska jag skruva ur broddarna när jag rider i padocken? Vi har en padock som aldrig fryser nämligen :love:

Jag hade broddat om jag var du. Du behöver inte brodda ur när du rider i paddocken, broddarna kan sitta i till nästa skoning. Kanske att du vill brodda ur om du ska åka transport (jag åker dock broddad, funkar det med)

Vi har gjort en liten kompromiss i vårat stall. Vinterhagen har en tendens att bli som en skridskobana på vintern, så det finns inte en chans att vi släpper hästarna utan brodd i hagen. Vi sätter bara traktbrodd bak, så får man skruva i tåbrodden när man ska rida. Vi har fått för oss att de träffar mer med tån om de sparkar, vet inte om det stämmer iofs. Om man absolut inte vill ha sin häst med andra som har broddar, får man ställa sin häst i en egen hage (hittills har ingen gjort det). Vi har undvikit både fläkskador och sparkskador.

Min häst är dock en fara för sej själv när han har broddar, så han har boots runt om i hagen nu för att inte trampa sej sänder och samman. Han är inte så smidig ;)

Jag hade broddat om jag var du. Du behöver inte brodda ur när du rider i paddocken, broddarna kan sitta i till nästa skoning. Kanske att du vill brodda ur om du ska åka transport (jag åker dock broddad, funkar det med)

Okej kanske vore en tanke! Men jag är så rädd att han ska skada sig på broddarna, är den risken stor?? Han brallar ju inte sååå mkt nu när han går ensam men, man kan ju aldrig vara säker!!

Vi har elitbrodd i alla broddhål runt om :)

Anser inte att några andra går att använda :p

Elitbrodd rimmar bra på skitbrodd :p

Men visst, skruvar man aldrig ur dom funkar det ju. Ska man däremot skruva ur dom går det knappt eftersom de blir HELT RUNDA.

Jag har brodd i hagen, även bak, men bara när det behövs och jag har bara egna hästar i hagen. Nu är det snö och då gör broddarna ingen nytta i hagen ändå. Tycker det är rätt få dagar det verkligen är nödvändigt med brodd i hagen.

Jag tar faktiskt hellre en broddskada än en fläkningsskada, och eftersom våra rör sig ner än dem sparkar så är det för mig en självklarhet att brodd är på. Framförallt då vi har asfaltsväg ut till hagarna. Mina är broddade fram men inte bak, där har den ena blindbrodd (andra går barfota). Och detta beror på att jag är rädd att han ska trampa sig själva. Annars i vanliga fall går de med brodd runt om.

Har varit med om en häst som blev riktigt illa sparkad med en brodd och fick avlivas. Men sen har vi själva haft en lättare fläkning på våran förra häst, så efter att ha sett det kämpar jag hellre med ett sår.

Vi har: skor=brodd, dygnet runt i hage/stall osv..Vi har isbrodd kan tilläggas också:)

Hade aldrig släppt ut hästen i en hal hage utan brodd runt om, tycker inte riktigt att alternativ ens finns. Min pålle går ensam i vinter pga att jag vill ha brodd runt om och det är riskabelt med tanke på hur våldsamt dom leker i hagen. Då när jag sätter på broddarna så komma jag antagligen ha honom lindad i hagen även ifall han inte är klumpig direkt så vågar jag inte riskera nåt.

Klart att de kan göra illa sig själva med brodden, min har trampat sig några gånger varav två var precis i kronranden och ner i hoven. Efter det hade jag boots på i hagen. Hon hade fyra brodd i varje och då är väl risken större att de trampar sig, men jag tycker ändå det är bättre än att de halkar och fläker sig. Du kan ju ha benskydd också om du är orolig.

Jag har brodd i hagen, även bak, men bara när det behövs och jag har bara egna hästar i hagen. Nu är det snö och då gör broddarna ingen nytta i hagen ändå. Tycker det är rätt få dagar det verkligen är nödvändigt med brodd i hagen.

delvis KL
Intressant att läsa här. Vi har så olika förutsättningar och vanor. :laugh:
Vi har mkt sällan broddat vintertid. I stort sett bara när det rids ut och är halt. Inte särskilt ofta. (Sommartid broddar vi oftare däremot :idea:)
Vi har mkt sällan hala hagar... minns inte ens när det var senast. Bor i Skåne. Stora hagar med grusunderlag på strategiska ställen.

Halast är det pga lera. Sen kommer snön... kanske...

Just nu har det varit fruset några dagar men på rel. torr mark. Inga issamlingar, inte.

men OM jag hade broddat i hagen så hade de inte fått gå ihop. Vår flock är alla oskodda, de som går i par hade fått gå ensamma.

Klart att de kan göra illa sig själva med brodden, min har trampat sig några gånger varav två var precis i kronranden och ner i hoven. Efter det hade jag boots på i hagen. Hon hade fyra brodd i varje och då är väl risken större att de trampar sig, men jag tycker ändå det är bättre än att de halkar och fläker sig. Du kan ju ha benskydd också om du är orolig.

Okej, men funkar bootsen då ? Din/dina hästar har inte trampat sig när du har boots på??

Okej kanske vore en tanke! Men jag är så rädd att han ska skada sig på broddarna, är den risken stor?? Han brallar ju inte sååå mkt nu när han går ensam men, man kan ju aldrig vara säker!!

Risken är inte större egentligen än att hästen skadar sig på sig själv utan broddar. Hästen kan ju trampa sig även utan dem.
När min häst har balltramp har det oftast varit under icke broddsäsong.

Tror inte du ska oroa dig, men du kan ju alltid ha boots o skydd på i hagen om du känner att det skulle behövas. Har du en häst som inte brallar och har koll på benen känns det bara onödigt.

Risken är inte större egentligen än att hästen skadar sig på sig själv utan broddar. Hästen kan ju trampa sig även utan dem.
När min häst har balltramp har det oftast varit under icke broddsäsong.

Tror inte du ska oroa dig, men du kan ju alltid ha boots o skydd på i hagen om du känner att det skulle behövas. Har du en häst som inte brallar och har koll på benen känns det bara onödigt.

Hur menar du nu? :confused: skadan blir ju väldigt mkt större med en brodd som trampas in i den andra hoven, än en hov som trampar på den andra hoven UTAN att ha brodd iskruvad.

Ja nu blev det svammel:devil:

Den absolut första gången som mitt sto hade fått broddar så rispade hon sig på ena bakbenet under natten- därav elitbrodden nuförtiden.

ett broddtramp i kronranden gav även en mkt ful hornpelare som fick nitas.
Så visst är brodd en risk även för självförvållande, men riskerna måste sättas i proportion till förhållandena. Att konstant ha 4 brodd i- oavsett om det behövs eller ej är att bädda för trubbel.

Hur menar du nu? :confused: skadan blir ju väldigt mkt större med en brodd som trampas in i den andra hoven, än en hov som trampar på den andra hoven UTAN att ha brodd iskruvad.

Du missuppfattade vad jag skrev.
Jag menar att hästen kan lika väl skada sig med broddar som utan. Trampskador kan hästen få även utan broddar.

Du missuppfattade vad jag skrev.
Jag menar att hästen kan lika väl skada sig med broddar som utan. Trampskador kan hästen få även utan broddar.

Nej jag fattar fortfarande inte vad jag missförstått :confused:. en trampskada utan brodd är inte tillnärmelsevis så effektfull som en trampskada MED brodd. :confused: Är ju som att skilja mellan att trampa på sig själv med mockasiner, jämfört med dubbade is-skor. :confused:

Jag har mina två tillsammans i samma hage och när det blir vinterskoningsdags broddar jag runt om med 4 brodd i varje sko. Skulle de börja sparka på varandra helt plötsligt som de aldrig gjort innan, så är det i så fall bara mitt problem.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama