Brodd, eller inte????

Sv: Brodd, eller inte????

Ridsport lär nog skriva så, med tanke på vad SvRF har för ståndpunkt vad gäller säkerhet. De är liksom mer för träns och kedjor än grundfostran och tillit.

Så i en allmänt hållen artikel förväntar jag mig inte annat än allmänt bludder faktiskt. (Inte läst artikeln i fråga än)

Löjligt det är varje hästs ägares eget val om man ska ha brodd eller inte!

Jag har alltid så kallade guld skor med FASTA brodd. Om någon nu är så rädd om sin häst att dom inte vill att man ska ha brodd får dom stå i en egen hage eller vara ute då dom andra hästarna är inne.

Jag hade aldrig lyssnat på någon annan i den frågan hästar skall ha brodd på vintern. Jag anser att det borde tom vara lag på det.

Skadorna som kan hända när hästarna springer ifrån någon som hotar och snubblar på snö och is är mycket värre än den lilla chansen om någon skulle få för sig och sparka. Har man en häst som "alltid" sparkas så tar man bort den ur hagen. Brukar ha lätta kardborre boots på mina hästar fram och om det behövs lindor runt om.

:confused:Stod det verkligen så? Jag tycker det låter heltokigt, ingenting jag skulle förvänta mig av Ridsport. Jag tar hellre en sårskada även om den innebär infektion med lång konvalecens, än förödande fläkskador och brutna ben.

och ridsport är ju världens mest seriösa tidning...:confused:
Har läst många nummer och inte mycket vettigt har sagt vad det gäller skötsel av hästar resten uttalar jag mig inte om då jag inte rider.

Löjligt det är varje hästs ägares eget val om man ska ha brodd eller inte!

Jag har alltid så kallade guld skor med FASTA brodd. Om någon nu är så rädd om sin häst att dom inte vill att man ska ha brodd får dom stå i en egen hage eller vara ute då dom andra hästarna är inne.

Jag hade aldrig lyssnat på någon annan i den frågan hästar skall ha brodd på vintern. Jag anser att det borde tom vara lag på det.

Skadorna som kan hända när hästarna springer ifrån någon som hotar och snubblar på snö och is är mycket värre än den lilla chansen om någon skulle få för sig och sparka. Har man en häst som "alltid" sparkas så tar man bort den ur hagen. Brukar ha lätta kardborre boots på mina hästar fram och om det behövs lindor runt om.

Det ÄR "lag" (förordning) på att se till att hästarna inte halkar ;)

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning;
DFS 2007:6
Saknr L 101

5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav

Markytor och stängsel
4 § Vid halka ska sådana åtgärder vidtas att hästarna kan förflytta sig säkert.

Sen om man broddar, sandar eller vad man nu gör är ju däremot valfritt.

Det ÄR "lag" (förordning) på att se till att hästarna inte halkar ;)

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning;
DFS 2007:6
Saknr L 101

5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav

Markytor och stängsel
4 § Vid halka ska sådana åtgärder vidtas att hästarna kan förflytta sig säkert.

Sen om man broddar, sandar eller vad man nu gör är ju däremot valfritt.

HAHA sandar :D Bra detta då då skall alltså alla diskussioner i alla stallar om man ska brodd eller inte försvinna :D :bump:
(tror inte det finns så många stallar som faktiskt sandar alla hagar och leder till hagar)
Nu blev jag glad :love::banana:

Sanda till/från är nog inte så ovanligt, men är väl mest för folkets skull.

Dock, att vid halka låta hästen stå inne, eller sanda upp en liten hage, är dock ett fullgott alternativ, tyvärr.Så det går att vända det där till hästens nackdel med.

Kravet är inte nytt heller, har funnits med i lite olika skrivningar i många år i djurskyddsförordningen, det på att de ska kunna röra sig utan att halka. Förr ett tag stod det att hästens hovbeslag vid behov skulle skärpas minns jag.

:confused:Stod det verkligen så? Jag tycker det låter heltokigt, ingenting jag skulle förvänta mig av Ridsport. Jag tar hellre en sårskada även om den innebär infektion med lång konvalecens, än förödande fläkskador och brutna ben.

Ja, det står så. De som anges vara experter är Anders Eriksson hovslagare och bettexpert samt Ola Torstensson, hoppryttare och trailerförsäljare (de tipsade även om hur man kan frakta runt sina hästar så säkert som möjligt vintertid).

Det skrevs bland annat följande angående klampskydd:

"Så kallat mitt emellanväder är det värsta vädret vintertid. Snön fastnar i hästens skor och den får höga styltor av snö. Risken för skador är stor, det är lätt hänt att hästen vrickar sig. Men det finns hjälp speciella inlägg i skorna som gör att snön inte ska fastna. Dessa är dock inte helt problemfria. De kan vara en utlösande faktor för hästar med vissa hovsjukdomar. Hästen kan bli halt på grund av halkskydden som trycker mot hovens sula. Då kan en sula vara bättre, en sko med hel sula eller ett PG-beslag om hästen inte rids ut mycket vintertid och temperaturen varierar. Ett sätt att försöka förhindra snöklampar kan vara att använda rikligt med hovolja på sulan. Snö eller vatten och olja vill inte förenas"

Därutöver finns goda råd om man vill tex galoppera på is, vilka isbroddar som är bra osv.

Det är så här jag också lärt sedan barnsben men som sagt vi bor i södra Sverige och har halvblod som rids och tränas mycket i vanliga fall.

Det kanske upplevs som mindre risk för broddskador om man har russ eller kallblod som inte rids så mycket utan går i en och samma lugna flock (har i och för sig haft en fjording som liten som var allt annat än lugn i hagen eftersom han skulle styra och ställa). Var och en får väl göra som de vill, kände mig mest förvånad över att så många verkar ha broddar i på hästar som går i flock. Trodde det var allmän praxis att inte ha det.

Jag har haft allt från ponnyer till fullblod under mina år utan broddskador ska tilläggas, så jag tror inte ett DUGG att det beror på ras. Utan nyckeln sitter i vettiga hästar i vettiga flockar i vettiga hagar och med vettiga rutiner, inkl vettiga utfodringsrutiner (hungriga hästar blir, likt hungriga människor, griniga).

De tipsar om isbrodd för att galoppera på is, men i hagen kan hästen galoppera på is med blindbrodd? Eller menade de att man inte skulle släppa ut på is, eller hur löste man det? *nyfiken* Det är ofta sådant där som får mig att börja sucka. De flesta är väldigt noga med brodd när de rider och skulle aldrig drömma om att ens skritta ut på isgata med bara blindbrodd för hästen kan halka, och fläka sig, men när det är samma eller värre underlag i hagen så släpper man utan närmare funderingar ut med blindbrodd för skaderisken är så stor med brodd.

(obs, ingen kritik mot den jag svarade det sista stycket, mer mot artikeln)

Här uppe är det för övrigt praxis att brodda sina hästar som går i flock, det är vanligare med fullbroddade (4 brodd/sko) hästar i flock än blindbroddade/obroddade hästar. Om man ser till privathästägare, inackstall är lite mer varierat. Nuförtiden, med de här sk vintrarna, ser man färre och färre som ens kör med bara traktbrodd, utan det tåbroddas också, annars ger det inget grepp ändå då de slinter i 'avstampet'.

Pållarna är nog mest leklystna och har ett annat sätt att visa vänskap då de kommunicerar än vi gör om de är unga och pigga på bus. Mat får de jag tänker på så att de rullar fram men likt förbaskat så finns det en bestämd rangordning i flocken och flyktbeteendet är instinkt. Även om den mesta tiden består av lugn och harmoni i hagen så kan man inte gardera sig.

Våra hagar är mest farliga då det fryser på efter lerklafs eftersom de blir väldigt gropiga i grindhålet vilket kan ge vrickskador. Jag har aldrig haft hästarna i så vattensjuka hagar att det blir iskana....hade nog inte släppt ut alls i en sådan... men ibland har man ju inget val.

Jag har inte varit med om några skador alls pga att pållarna inte haft brodd i hagen. Har stått på många större anläggningar under mina år. Däremot har jag sett en hel del otäcka trampskador pga brodd vid ridning. En häst fick en åder avskuren (under en kadrilj då snön rasade ner från taket och skrämde hästarna) på ett bakben och hade det hänt i hagen så hade den förblött. Ofta händer de värsta olyckorna med de säkra hästarna eftersom man inte är på sin vakt eller säkerhetstänkande i samma utsträckning som med en lite yngre eller mer orutinerad pålle. Hur som haver tyckte artikeln kunde passa att uppmärksamma i denna tråd eftersom den dök upp just då detta diskuterades här.;)

Fast iskana har inget med vattensjukhet att göra. Iskanan blir när det snöar och töar om vartannat, eller på våren när snön töar bort.

Såg du bilderna sist? Det är ingen vattensjuk mark i botten, utan det är snö - tö - snö - tö om vartannat. Då blir slutresultatet is.

Jag har sen 2001 haft minst en UNGhäst mest hela tiden. Och busas görs det flitigt, mer än flitigt. Rangordning har det också, men just därför är det lugnt. Det är så stora ytor att de kan komma undan om de vill, de är mätta och glada och har helt enkelt ingen anledning att sparka på varandra.

Sen tror jag fortfarande att om du bodde HÄR skulle du ha broddat i hagen. Jag tror inte de som bor mer söderut t ex kan förstå hur det blir här, och vice versa. Och jag är övertygad om att du inte skulle släppa ut din häst på standardvinterunderlag här utan brodd, lika lite som du skulle hålla den på stall från november till april för du inte kunde släppa ut.

Det handlar om helt olika miljöer helt enkelt, och därför är sådana här trådar ganska besvärliga att ge ett rätt eller fel svar i. För rätt eller fel beror så oerhört på var i landet man bor.

Ungefär som en gång på ett annat hästforum där en hallänning tyckte att h*n ALDRIG skulle köra transport på halka/snö/is och det var rent oansvarigt att göra det. Skulle vi tillämpa det häruppe skulle det inte finnas mycket till tävlingssäsong att göra, och klinikerna kunde ju stänga under vintern och tränarna gå i ide. Bodde hon häruppe skulle hon säkert anse annorlunda, bodde jag därnere skulle jag säkert också avstå att köra på halka/snö/is, för det var så få dagar.

Och jag har aldrig förnekat att risken finns, men hävdar fortfarande att med vettiga flockar är den MINDRE än halkrisken. Massor med år med 0 broddsparkskador, eller 0 sparkskador över huvud taget. Under dessa år har det varit allt från ponnyer till fullblod, på senheten mest fbl (arabiskt och engelskt) och ofta ungt - alltid busigt. Totala antalet hästar i min ägo inkl inack här har under dessa år varit 14 stycken.

Ja, du har rätt. Det handlar om olika förutsättningar med väder och vind. Vi blir alla hemmablinda så jag håller med dig. I artikeln stod ju också avslutningsvis: "Detta ska vägas mot risken för skador på halt underlag".

Vi hästgardister har ju en tendens att bli väldigt påstridiga i våra förhållningssätt:laugh::angel:

Ridsport lär nog skriva så, med tanke på vad SvRF har för ståndpunkt vad gäller säkerhet. De är liksom mer för träns och kedjor än grundfostran och tillit.

Så i en allmänt hållen artikel förväntar jag mig inte annat än allmänt bludder faktiskt. (Inte läst artikeln i fråga än)
Hästar som går tillsammans bör inte ha brodd i skorna. Även en vänlig spark kan ge sårskador om hoven har broddar. Detta ska vägas mot risken för skador på halt underlag."
Jag tror att ni missade det sista.

Det verkar som de förutsätter ett inackorderingsstall med tävlingshästar som inte går ute så mkt.

Nejdå, jag såg det. Du missförstod helt mitt svar dock, men det är ganska oväsentligt i diskussionen i helhet.

Jag har alltid haft guldskor runt om på mina hästar.
Skulle aldrig ha min häst utan brodd..

Hej!
Fråga, vad anser ni om antal broddar fram/bak?
fördelar/nackdelar med 2 resp 4 fram/bak?
Kan man ha bara traktbrodd öht fram?

Man kan ha bara traktbrodd runt om, bara bak eller bara fram.

Jag föredrar 4 brodd/sko för de flesta hästar. Så lätt de slinter i tån annars, precis när de ska 'lämna marken'. Har dock haft enbart traktbrodd bak eller enbart tåbrodd fram på vissa hästar. Arabstoet gick med bara traktbrodd fram då vet ansåg att tåbrodd sabbade hela iden med ringskorna. En annan gick med bara traktbrodd bak pga för många balltramp och för stort övertramp.

Men på normhästen föredrar jag 4 brodd/sko, då det ger bättre grepp (fler brodd än 4 ger för bra grepp och för hastig uppbromsning tycker jag), och för att de står jämnare om de hamnar på sådant underlag som brodden inte sjunker i.

Det finns dock hästar som inte trivs med 4 brodd, de får för bra och snabbt fäste. Så man får kolla på hästen, men so far har alla mian föredragit 4 brodd/sko, och osvikligen kortat steget och blivit halkrädda och spända med traktbrodd på halkigt underlag.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama