Sv: Brodd, eller inte????
Jag har haft allt från ponnyer till fullblod under mina år utan broddskador ska tilläggas, så jag tror inte ett DUGG att det beror på ras. Utan nyckeln sitter i vettiga hästar i vettiga flockar i vettiga hagar och med vettiga rutiner, inkl vettiga utfodringsrutiner (hungriga hästar blir, likt hungriga människor, griniga).
De tipsar om isbrodd för att galoppera på is, men i hagen kan hästen galoppera på is med blindbrodd? Eller menade de att man inte skulle släppa ut på is, eller hur löste man det? *nyfiken* Det är ofta sådant där som får mig att börja sucka. De flesta är väldigt noga med brodd när de rider och skulle aldrig drömma om att ens skritta ut på isgata med bara blindbrodd för hästen kan halka, och fläka sig, men när det är samma eller värre underlag i hagen så släpper man utan närmare funderingar ut med blindbrodd för skaderisken är så stor med brodd.
(obs, ingen kritik mot den jag svarade det sista stycket, mer mot artikeln)
Här uppe är det för övrigt praxis att brodda sina hästar som går i flock, det är vanligare med fullbroddade (4 brodd/sko) hästar i flock än blindbroddade/obroddade hästar. Om man ser till privathästägare, inackstall är lite mer varierat. Nuförtiden, med de här sk vintrarna, ser man färre och färre som ens kör med bara traktbrodd, utan det tåbroddas också, annars ger det inget grepp ändå då de slinter i 'avstampet'.