Sv: Brodd, eller inte????
Jag blir nästan chockad av att läsa att så många använder broddar i hagen och dygnet om hela vinterhalvåret i princip
. Jag skulle aldrig släppa mina hästar i en hage med kompisar som har isbroddar! Vi har haft hästar från och till sedan 1970-talet och aldrig varit med om några fläkskador men däremot skador pga sparkar av skodda hästar (avslitna pulsådror mm)...hur blir det inte då om de har broddar?
Våra hästar (som verkligen inte tillhör de lugnaste i hagen) anpassar sina lekar efter väder och underlag... enligt min erfarenhet. En annan tanke som inte handlar om just den akuta skaderisken är om det kan vara nyttigt att gå på höga brodd för jämnan, jag tänker på benställning mm?
Jag/vi har aldrig haft brodd förutom då vi ridit på is eller tävlat på gräs på sommaren. Nu bor vi i södra Sverige men ishalka finns det även här. Är man noga med att smörja in broddhålen och sätt bomull så brukar det gå bra att ta i och ur brodden, men visst det är ett extrabesvär.
Gäller verkligen försäkringen om hästen blir skadad pga broddspark i hagen? Min gamle hovis som skott alla sorters hästar i hela sitt liv tyckte det verkade tokigt att släppa hästar med brodd i hagen så vida de inte går ensamma eller liknande.
Ja, försäkringen täcker broddsparkar.
Jag har haft 2 - 4 hästar, egna och andras, tillsammans med brodd. Redan innan jag fanns på jorden gick ponnyerna med brodd ihop. Antalet broddskador på dessa 30+ år som härrör från annan häst är - noll. Dock kan de trampa sig själv med brodden ibland.
Jag har VÄL sammansatta flockar, de känner varandra, talar utmärkt hästspråk och fungerar ihop. De varnar först, och otroligt sällan det inte hörsammas så de slår, och då slår de för att varna. Längre har det aldrig gått. Haft en foderponny som gillade att banka sina bakhovar i magen på polarna, och hennes brodd + skor bak rök, och när hon inte gav sig hamnade hon i isoleringen (= fick gå ensam). Skulle aldrig ha egen häst gå ensam, skulle den inte fungera skulle jag sälja den faktiskt.
En VIKTIG detalj dock är att de får ordentligt med mat i hagen. De är aldrig så hungriga att de bråkar och gnabbas vid fodringar.
Däremot leks det frekvent, både busa och brallas och kappas, och stås på bakbenen och gnabbas.
Jag har förlorat en egenuppfödd fyraåring i sviterna efter en halkskada som 1½ åring, och jag har två gånger haft hästar som fläkt sig. Tack och lov för de 'slutat där', med klinikbesök (dyr räkning), konvalescens etc men inga men för livet.
Vet sammanlagt 5 hästar i bekantskapskretsen genom året som förlorat livet på grund av halkningsskada, en blev obrukbar av broddskada.
Så, risken finns alltid. Men jag skulle aldrig någonsin släppa ut en skodd häst obroddad, och jag ser inga problem med att ha dem tillsammans heller. Dessutom drar jag mig inte för att om det krävs sko unga hästar för att ge dem grepp och undvika halkskador. Du förstår säkert varför.
De flesta inackstall jag stått i har tolererat brodd fram men bara blindbrodd bak, det har mest varit halkincidenter, men ett benbrott med - som dock kan berott på annat. I alla fall, så efter benbrottet fattades beslutet om att tillåta brodd bak. Så storflock ston (12 stycken, från 2 - 23 år gamla) gick fullbroddade runt om i hagen en vinter. Inklusive fodring i hagen. Inte en enda broddskada.
Så, jag respekterar din åsikt, men skulle aldrig någonsin göra som dig. Och hoppas du kan respektera och förstå din.
Jag transporterar med brodd också, väl 'inpaketerat'. För det är isgata när jag lastar på, och mest troligt isgata när jag lastar ur. Hästarna åker lugnt och fint (annars skulle jag brodda ur/i i släpet)
Apropå det jag menar med väl sammansatta flockar med vettiga individer som kan hästspråk. Det här (länken nedan) är ett hopsläpp. Fuxen är nykomligen, den vita är flockledaren och den lilla svarta är en 1½ år gammal ponnyodåga. De vita och fuxen stod i angränsade boxar under natten, ponnyn och fuxen hade inte ens nosat. SParken på bilden, som som synes är en varningsspark och inte menad att träffa, är den enda jag sett utdelas mellan de två.
Ponnyn har gått med fullbroddade polare av olika typ varje vinter sen han kom. Inte ett hår har krökts på honom, trots att han ibland testar gränserna lite väl, som småpojkar brukar.
https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=da9fa238-056b-4a4e-b6c7-4b803315f2db