Brodd, eller inte????

Sv: Brodd, eller inte????

Nej jag fattar fortfarande inte vad jag missförstått :confused:. en trampskada utan brodd är inte tillnärmelsevis så effektfull som en trampskada MED brodd. :confused: Är ju som att skilja mellan att trampa på sig själv med mockasiner, jämfört med dubbade is-skor. :confused:

Nej, det har jag inte heller sagt. (missförstånd igen) Jag säger bara att även utan brodd kan det bli allvarliga skador. T,ex har jag min häst med 4 brodd i varje sko på vintern, 2 brodd i varje när vi rider terräng, o då har han fått värre trampskador utan brodd. Peppar peppar har han inte trampat sig just med brodd på.

Jag föredrar brodd! (helt klart), men för att lindra sparkskador så brukar jag bara skruva på traktbrodd bak (men runt om fram). då har hästen ändå lite fäste men gör inte så stor skada.
Dock om jag ska rida ut med hårt och halt underlag så tar det ju inte så lång tid att skruva i de brodd som saknas^^

Fyra brodd/sko, runt om, 24 h per dygn under säsong. Eget stall, stabila hästar som inte brukar kicka åt varandra. Risken för sparkskador är mycket större än risken för fläkskador.

En del broddtramp (de trampar sig själv) brukar det bli på en vinter ja, 4 - 5 stycken, men man kan ju ha boots om man vill minska den risken.

Använder elitbrodd. De HÅLLER och slipas inte sneda och vadda, dessutom tappar de inte kärnan. Hållit lika bra när jag stått i inackstall så jag fått brodda i/ur dagligen som när de sitter 24/7.

Släpper ihop med brodd om det är halka och jag måste släppa in ny häst vintertid, men som sagt har synnerligen stabila hästar som inte är onödigt lätta i baken, och pratar utmärkt hästspråk. Undviker dock så långt det går hopsläpp vintertid.

Aldrig *peppar peppar och ta i trä* haft någon broddsparkskada, ens när jag släppt in ny vintertid, några trampskador men *peppar igen* ingen allvarlig. Förlorat en unghäst i sviterna efter en fläkskada däremot.

Det är dryyyyygt att skruva i brodden varje gång man ska rida och om man sen tar en liten sväng bara och så ska man skruva ur brodden sen igen, mjae, det har jag faktiskt ingen lust med. I det förra stallet fick vi ha blindbrodd bak men det är ju onödig tid som går åt i alla fall.

Nu har jag eget stall och de enda hästarna som står i hagen är mina. Därför har de skodda hästarna brodd runt om.

Vart bor du?

Jag är född och uppvuxen i norra norrland. Numera bor jag söderut.
Under hela min häst-uppväxt har hästarna haft 4 brodd per hov, oktober-maj. Jag kan räkna på en hand hur många ggr broddskador skedde i ett stall där jag höll till 10 år... Visst, det kan hända, men det behöver inte göra det. Däremot kan jag skriva under på att halkskador förr eller senare sker om man har obroddat...

Jag ska inte förringa faran med broddskador. Men jag vet inte vad det är för skillnad på hästar här i södern jämfört med de vi hade i norr... I stallet jag är i nu verkar folk vara livrädda för broddar. De tror att hästarna måste ha skydd a la hockeyutrustning bara man ens tänker tanken på broddning...

Så jag säger: För mig är risken med halkan värre. Man har väl i regel inte hästar som ogillar varandra ihop, om än även de bästa vänner kan ryka till. Däremot en serie bocksprång i vinterhage utan brodd skulle göra mig kallsvettig... Ponnyn jag rider var obroddad när vintern kom förra veckan, som tur var smälte den bort, för varje promenad mellan stall och hage halkade hon 3-4 ggr :crazy:

Det finns ju både för och nackdelar med brodd runt om. Kan man ha hästen själv i en hage med boots är det nog det ultimata..Risken finns annars att de kan sparka en häst med fula skador som följd..hade inte jag velat ha på mitt samvete..och går hästen utan brodd skulle jag aldrig förlåta mig själv om den halkade och bröt benet eller fläkte sig..min är broddad runt om och går med en liten ponny. ponnyägaren är fullt medveten om detta och är ju på dennes ansvar..men jag skulle må väldigt dåligt om min sparkade hennes med skada som följd..:(

Idag har vi haft stallmöte där frågan om brodd eller inte brodd kom upp. Hälften av hästägarna ville ha brodd runt om i hagen och hälften inte. det finns ju två sidor av det hela, brodd runt om kan ju förhindra fläkskador men risken för sparkskador finns ju även om det är "lugnt i hagen".

Vad tycker ni? Brodd runt om eller inte? vad har ni för erfarenheter????

Själv röstade jag för att inte ha brodd i bak men blev då snabbt hatobjektet då jag hade utslagsrösten.......

Enda gången jag tar ur brodden i vinterväglag är om jag skulle bli tvungen att släppa ihop hästar som inte gått med varandra förut. Och då skulle jag bara ta ur bak. Hästar som känner varandra sparkar inte nämnvärt mot varandra. Gör de det så kan de bli skadade även om den som sparkar är utan brodd...

4 brodd runt om (ska bli det i helgen), dygnet runt hela vintersäsongen. Snösulor bak, har hela sjuksulor fram.
Boots fram i hagen pga klantis.

Jag blir nästan chockad av att läsa att så många använder broddar i hagen och dygnet om hela vinterhalvåret i princip:eek:. Jag skulle aldrig släppa mina hästar i en hage med kompisar som har isbroddar! Vi har haft hästar från och till sedan 1970-talet och aldrig varit med om några fläkskador men däremot skador pga sparkar av skodda hästar (avslitna pulsådror mm)...hur blir det inte då om de har broddar?

Våra hästar (som verkligen inte tillhör de lugnaste i hagen) anpassar sina lekar efter väder och underlag... enligt min erfarenhet. En annan tanke som inte handlar om just den akuta skaderisken är om det kan vara nyttigt att gå på höga brodd för jämnan, jag tänker på benställning mm?

Jag/vi har aldrig haft brodd förutom då vi ridit på is eller tävlat på gräs på sommaren. Nu bor vi i södra Sverige men ishalka finns det även här. Är man noga med att smörja in broddhålen och sätt bomull så brukar det gå bra att ta i och ur brodden, men visst det är ett extrabesvär.

Gäller verkligen försäkringen om hästen blir skadad pga broddspark i hagen? Min gamle hovis som skott alla sorters hästar i hela sitt liv tyckte det verkade tokigt att släppa hästar med brodd i hagen så vida de inte går ensamma eller liknande.

Jag blir nästan chockad av att läsa att så många använder broddar i hagen och dygnet om hela vinterhalvåret i princip:eek:. Jag skulle aldrig släppa mina hästar i en hage med kompisar som har isbroddar! Vi har haft hästar från och till sedan 1970-talet och aldrig varit med om några fläkskador men däremot skador pga sparkar av skodda hästar (avslitna pulsådror mm)...hur blir det inte då om de har broddar?

Våra hästar (som verkligen inte tillhör de lugnaste i hagen) anpassar sina lekar efter väder och underlag... enligt min erfarenhet. En annan tanke som inte handlar om just den akuta skaderisken är om det kan vara nyttigt att gå på höga brodd för jämnan, jag tänker på benställning mm?

Jag/vi har aldrig haft brodd förutom då vi ridit på is eller tävlat på gräs på sommaren. Nu bor vi i södra Sverige men ishalka finns det även här. Är man noga med att smörja in broddhålen och sätt bomull så brukar det gå bra att ta i och ur brodden, men visst det är ett extrabesvär.

Gäller verkligen försäkringen om hästen blir skadad pga broddspark i hagen? Min gamle hovis som skott alla sorters hästar i hela sitt liv tyckte det verkade tokigt att släppa hästar med brodd i hagen så vida de inte går ensamma eller liknande.

Ja, försäkringen täcker broddsparkar.

Jag har haft 2 - 4 hästar, egna och andras, tillsammans med brodd. Redan innan jag fanns på jorden gick ponnyerna med brodd ihop. Antalet broddskador på dessa 30+ år som härrör från annan häst är - noll. Dock kan de trampa sig själv med brodden ibland.

Jag har VÄL sammansatta flockar, de känner varandra, talar utmärkt hästspråk och fungerar ihop. De varnar först, och otroligt sällan det inte hörsammas så de slår, och då slår de för att varna. Längre har det aldrig gått. Haft en foderponny som gillade att banka sina bakhovar i magen på polarna, och hennes brodd + skor bak rök, och när hon inte gav sig hamnade hon i isoleringen (= fick gå ensam). Skulle aldrig ha egen häst gå ensam, skulle den inte fungera skulle jag sälja den faktiskt.

En VIKTIG detalj dock är att de får ordentligt med mat i hagen. De är aldrig så hungriga att de bråkar och gnabbas vid fodringar.

Däremot leks det frekvent, både busa och brallas och kappas, och stås på bakbenen och gnabbas.

Jag har förlorat en egenuppfödd fyraåring i sviterna efter en halkskada som 1½ åring, och jag har två gånger haft hästar som fläkt sig. Tack och lov för de 'slutat där', med klinikbesök (dyr räkning), konvalescens etc men inga men för livet.

Vet sammanlagt 5 hästar i bekantskapskretsen genom året som förlorat livet på grund av halkningsskada, en blev obrukbar av broddskada.

Så, risken finns alltid. Men jag skulle aldrig någonsin släppa ut en skodd häst obroddad, och jag ser inga problem med att ha dem tillsammans heller. Dessutom drar jag mig inte för att om det krävs sko unga hästar för att ge dem grepp och undvika halkskador. Du förstår säkert varför.

De flesta inackstall jag stått i har tolererat brodd fram men bara blindbrodd bak, det har mest varit halkincidenter, men ett benbrott med - som dock kan berott på annat. I alla fall, så efter benbrottet fattades beslutet om att tillåta brodd bak. Så storflock ston (12 stycken, från 2 - 23 år gamla) gick fullbroddade runt om i hagen en vinter. Inklusive fodring i hagen. Inte en enda broddskada.

Så, jag respekterar din åsikt, men skulle aldrig någonsin göra som dig. Och hoppas du kan respektera och förstå din.

Jag transporterar med brodd också, väl 'inpaketerat'. För det är isgata när jag lastar på, och mest troligt isgata när jag lastar ur. Hästarna åker lugnt och fint (annars skulle jag brodda ur/i i släpet)

Apropå det jag menar med väl sammansatta flockar med vettiga individer som kan hästspråk. Det här (länken nedan) är ett hopsläpp. Fuxen är nykomligen, den vita är flockledaren och den lilla svarta är en 1½ år gammal ponnyodåga. De vita och fuxen stod i angränsade boxar under natten, ponnyn och fuxen hade inte ens nosat. SParken på bilden, som som synes är en varningsspark och inte menad att träffa, är den enda jag sett utdelas mellan de två.

Ponnyn har gått med fullbroddade polare av olika typ varje vinter sen han kom. Inte ett hår har krökts på honom, trots att han ibland testar gränserna lite väl, som småpojkar brukar.

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=da9fa238-056b-4a4e-b6c7-4b803315f2db

Senast ändrad:

Jag blir lika chockad av att höra ditt resonemang, och framför allt din hovslagare. Ni hör definitivt till minoriteten när det gäller att prioritera en potentiell broddspark framför en fläknings skada.

vad har du för erfarenhet av flockar? Jag har haft hästar i alla år i alla möjliga flock konstellationer, inte sparkar de efter varandra på rutin :confused: däremot är det naturligtvis urbota dumt att släppa ihop nya individer med broddar bak, det säger sig ju självt, men även det har nogsamt avhandlats i denna tråden av flera.

Använder elitbrodd. De HÅLLER och slipas inte sneda och vadda, dessutom tappar de inte kärnan. Hållit lika bra när jag stått i inackstall så jag fått brodda i/ur dagligen som när de sitter 24/7.

Jag fattar inte, har de gjort om Elitbrodden? För när jag använde dom blev de snabbt RUNDA så de inte gick att skruva ur. Visst, de slits inte på höjden, kärnan sitter men om man skruva ur dom dagligen funkar det inte med broddar som blir runda så man inte får fäste med skiftnyckeln.

Har inte sett nån här som har den erfarenheten, alla hyllar dom, så jag gissar att de bytt material. Det var några år sen jag använde dom och jag köpte dom aldrig mer.

Jag fattar inte, har de gjort om Elitbrodden? För när jag använde dom blev de snabbt RUNDA så de inte gick att skruva ur. Visst, de slits inte på höjden, kärnan sitter men om man skruva ur dom dagligen funkar det inte med broddar som blir runda så man inte får fäste med skiftnyckeln.

Har inte sett nån här som har den erfarenheten, alla hyllar dom, så jag gissar att de bytt material. Det var några år sen jag använde dom och jag köpte dom aldrig mer.

Nja, elitbrodd var det ponnyerna gick med också, de som fanns när jag var liten alltså, och jag är 30 år. Och hittade ett antikt paket med elitbrodd när jag röjde ur en gammal bod hos pappa, och är det någon skillnad så var de ÄNNU bättre förr? De höll utan problem två säsonger, det gör de inte nu. Å andra sidan var det snö d¨å och det är det inte nu.

Så, jag tror upplevelseskillnaden sitter i 'handhavandet'? Jag broddar inte ur och i dagligen, kanske där skillnaden är? I och för sig så använder jag inte skiftnyckel heller, sen många år, utan spärrskaft + hylsa. Men tror skillnaden är i och urskruvandet?

Mina har blivit runda i vilket fall som helst men det verkar bara vara jag som inte älskar dom så det var väl nåt fel på mina.

Ja, nej då vet jag faktiskt inte. Kan kolla hur fbl brodd ser ut ikväll, jag minns inga problem med att få loss dem från när jag använde skiftnyckel, men det är 10 år sen jag hade det nu, och hylsan drar rätt bra även om de är runda (blindbrodden kan bli en mardröm). Så rent teoretiskt skulle de kunna ha blivit rundade utan att jag märkt det, iom att jag byter med hylsa.

Jo, jag har god erfarenhet av flockbeteende. Min hovslagare har skott flertalet godkända hingstar, ston och skogsmullehästar samt varit stallförman i flertalet stallar under sin bana som hovslagare så honom litar jag och väldigt många på (han borde ha gått i pension för länge sedan men kan inte slita sig från sina pållar).

Vi har nu eget ställe med stora och fina hagar men tidigare har vi stått både på stora anläggningar och på mindre. Sammansläppen har varit både lugna och turbulenta det handlar ju mycket om vad det är för individer som ska fungera ihop. Men även i en sansad flock kan det smälla ibland. Problemet med att hyra in sig på större anläggningar är att det sällan är lugn och ro i flocken. Hästar kommer och går, det hamnar nya hästar i hagen med jämna mellanrum och andra försvinner dvs flocken omstruktureras hela tiden.

Några av mina hästar har varit ranghöga och andra låga. De ranghöga tenderar bli mer skadade än de som viker undan. Fläkskador är inget att leka med heller men risken känns lika stor i lerjord då de blir vattensjuka. Man kan ju aldrig gardera sig helt men detta att ha brodd på både i hage och transport är inte norm här i allafall.

Frågan är om ni får samma isgata som oss? Ishalka i all ära, men det som här gör att det är som att släpa ut bambi på hal is är ju den våta isgatan. Inte bara halt, utan så det knappt går att gå på. Busa är inte att tänka på, men det räcker med att de arma stackarna försöker skritta för de ska löpa stor risk att drutta på ändan?

Jag har svårt att tänka mig att NÅN släpper ut obroddat på sånt underlag, och därför undrar jag om vi verkligen talar om samma sak?

Såhär är tyvärr inte ovanligt det ser ut, och det är ändå inte värsta sorten - här finns ju lite gräs/jord kvar och sticker upp och ger grepp, värsta sorten är när allt ser ut som stallplanen (bilden där katten är med) och det är dyblött ovanpå.

JAG kan inte gå i skor med grovräfflade gummisulor när det blir den där blöta, finslipade isgatan, man vurpar garanterat. Även med sådana brodd man kan sätta på skorna blir det halt (jag väger ju en hel del mindre än en häst, å andra sidan är mina broddar spetsiga och sylvassa).

Till och med de oskodda, som annars har fullgott grepp, brukar blånita på väg ut och tycka 'vill inte' när det är sånt där underlag.

Och sanda/salta i alla ära, men svårt fixa ett par hektar, och ffa så töar det och fryser om, regnar och fryser om.

Så lera är halt, men hellre lera än helvetesisen för de oskodda och/eller obroddade faktiskt.

Av förståeliga anledningar krävs det 4 brodd/sko när det ser ut sådär med, annars slinter de med tån i frånskjutet.

http://hem.passagen.se/visenz/is.htm

Jag har svårt att tänka mig att NÅN släpper ut obroddat på sånt underlag, och därför undrar jag om vi verkligen talar om samma sak?

det har jag också.

Black Pearl: återigen så diskuterar INGEN hopsläpp eller titt som tätt turbulens i existerande flockar med individer som kommer och går! självklart ska dessa inte vara broddade bak.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17