Brodd, eller inte????

Sv: Brodd, eller inte????

Fick visst ingen respons på mitt inlägg så jag provar igen :D

Finns det några risker att hästen skadar sig själv på sina broddar?
Min häst har lyckats med att skada sig själv allvarligt, för han är en klump och en brallis :d

Ska man ha 2 eller 4 eller 6 broddar? Verkar va så olika... :confused:

Ingen i mitt stall broddar, men jag funderar på att göra det på min klanthäst

Ja risken finns alltid att de trampar sig själva, man får väga det mot risken att halka.

Vår ena var hopplös med broddtramp förra vintern men är broddad nu ändå, dock inte med guldskor i år med sex broddar utan "bara" med vanliga brodd, fyra i varje sko.

Två brodd ger inte lika bra grepp som fyra och sex ger ju ännu bättre grepp men jag valde att kunna ta ur direkt när det blir barmark igen.

Ja hästarna kan skada sig själva, om de råkar trampa på sig t.ex. Man bör inte brodda med bara 2 broddar, det ger ojämn tryckfördelning och belastar mycket mer på hovarna och benen, än med 4-6. Däremot tycker inte jag det är något större skillnad mellan 4 och 6 broddar, fast visst, ju fler broddar desto bättre tryckfördelning. Sen beror det ju på om man har broddarna i hela tiden eller om man broddar av varje kväll. Har läst om en del som gör det här på buke, men jag skulle aldrig orka hålla på med sånt och min häst är inte jätteförtjust i att bli broddad.

*kl*

Skulle jag stå i ett stall där man inte får ha brodd flyttar jag också!
Fläkskador är oftast otroligt mycket värre och tar längre tid att läka ut än broddskador. Sen visst, om en häst blir sparkad illa och den har brodd är det ju inte så kul, men det kan ju bli sparkskador även utan brodd.
Ur säkerhetssynpunkt för hästen tycker jag det är viktigare att ha brodd och skydda sig mot fläkskador, sträckningar osv än att ha obroddat.
En 700gs häst som är som Bambi på hal is är inte kul!

Man kan ju jämföra lite med att ha hästen oskodd eller skodd. Skor ökar ju också risken vid sparkskador, men det är oftast omöjligt att ha en ridhäst oskodd (för hästens bästa) och då får man ju helt enkelt välja det alternativ som funkar bäst.

Fläkskador och vrickningar är nog så tråkiga i halkiga hagar. Min dam, är som någon sa... "Bambi på hal is" och bägge stallkompisens hästar har fått vintersäsongens ridningar och träningar helt spolierade flera år i rad, pga vrickningar och omkullhalkningar. För två år sen åkte den då 25-årige åldringen på en senskada. Men han repade sig efter ett par veckor i sjukhage med gipsskena.

Här är det brodd runt om, samt benskydd i hagen.

Självklart brodd runtom, 4 broddar eller fler (beroende på sko) på varje hov.
En vanlig spark utan brodd som träffar fel kan även den ställa till stora skador och om hästen fläker sig är det många gånger helt kört.

Kan ni inte dela upp hästarna i olika hagar? Dom med brodd i en och dom utan i en, då blir det ju ingen diskution. Själv har jag inte bakskor på mina hästar på vintern av den anledningen att jag inte vill ha broddar bak, skulle inte vilja ha min häst tillsammans med broddade hästar heller. Jag vet inte vad folk har för hagar, men våra är inte halare på vintern än när det är regningt ute resten av året, snarare tvärt om.

jag vill ha brodd runt om. Men där ajg står nu så får man inte ha annat än blindbrodd bak om man inte kommer överens själva i hagen och "hagkompisarna" ville inte ha broddbak, så blindbrodd får det bli bak, elit fram. Har man sparkande hästar i hagen kan det gå illa oavsett broddar eller inte och jag vill inte ha en häst som fläker sig. Nu tror jag inte att risken för halka är så stor så som hagen ser ut just nu, blir väl värre sen när det blir slask och sen fryser på igen.

Oftast är det de som har hästar som är höga i rang som motsätter sig brodd bak. Bara för att deras hästar inte blir bortjagade:devil:

Givetvis bör det vara hästar som redan är kompisar. Man behöver inte sätta på de allra största brodden bak. För klantskallar kan man ha brodd på utsidorna- om man orkar brodda i o ur vid ridning.

Håller med om att folk är bedrövligt lata på att brodda ur- när det inte behövs!!!:mad:

Vi har broddat runt om i vårt stall. Hästarna är ju kompisar innan vintersäsongen så det är inga bråk. Normala hästar sparkar inte en massa, de varnar på sin höjd.

Jag har aldrig varit med om någon allvarlig sparkskada där brodden varit orsaken, däremot har min häst halkat omkull.

Vi har mindre grupper om 2-4 hästar i hagarna.

Som sagt får man ju riskbedöma, men fläkrisken är oftast mer allvarlig.

Jag som har en klantskalle sätter på elitbroddar på insidorna- runda kanter.

ja din häst kan skada sig själv på broddarna om den trampar sig, men den kan skada sig än värre om den fläker sig eller går omkull. Jag skulle brodda och ha boots på en "klumpeduns" :)

Okej, kanske jag skulle ha det då! Skulle du satt broddar runt om? Han går ensam i hagen så han kan inte skada någon annan mer än sig själv! Fast det brukar han lyckas rätt bra med det också :crazy:

Men ska jag skruva ur broddarna när jag rider i padocken? Vi har en padock som aldrig fryser nämligen :love:

Jag skulle aldrig ha skor utan brodd på vintern, det blir ju som skridskor! :eek:

Som sagt får man ju riskbedöma, men fläkrisken är oftast mer allvarlig.

Jag som har en klantskalle sätter på elitbroddar på insidorna- runda kanter.

Vad menar du med broddar på insidorna? :confused:
Och runda kanter?? :confused:
Har ju med en klantskalle så kanske funkar bäst för min häst med :d

Fick visst ingen respons på mitt inlägg så jag provar igen :D

Finns det några risker att hästen skadar sig själv på sina broddar?
Min häst har lyckats med att skada sig själv allvarligt, för han är en klump och en brallis :d

Ska man ha 2 eller 4 eller 6 broddar? Verkar va så olika... :confused:

Ingen i mitt stall broddar, men jag funderar på att göra det på min klanthäst

Hej!
Min häst är en riktigt klumpeduns. Han har en förmåga att trampa sig på kotorna med brodden. Har nu upptäckt guldskon som har sex fasta broddar, av någon anledning gör han inte illa sig lika mycket med dem på. :laugh:

Varför inte sätta på benskydd/boots när han är ute?

Lycka till!

Vi har elitbrodd i alla broddhål runt om :)

Anser inte att några andra går att använda :p

Jag använder elitbrodden i två syften. dels för att den är ekonomiskare - slits inte särskilt fort utan går att använda LÄNGE.
dels för att vanlig isbrodd, om den inte byts väldigt korta intevaller, verkligen slipas SYLVASSA. det blir riktigt riktigt sylvassa spetsar, som faktiskt ÄR en skadeaspekt tycker jag i jämförelse, om hästen trampar sig.

sparkskador med brodd räknar jag i princip bort helt som risk.
man släpper inte ihop nya individer mitt i brodd säsongen om man är minsta lilla tveksam till om det blir bråk anser jag.
en redan fungerande flock sparkar oerhört sällan varandra helt enkelt.

Man kan ju välja att inte ha tåbrodd bak i hagen, eftersom det oftast är tån på skon som tar värst vid en spark. Sen kan man ju också välja de lägsta vinterbrodden, så har man ju åtminstonne minimerat risken för sparkskador så gott det går.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama