Brodd, eller inte????

Sv: Brodd, eller inte????

det har jag också.

Black Pearl: återigen så diskuterar INGEN hopsläpp eller titt som tätt turbulens i existerande flockar med individer som kommer och går! självklart ska dessa inte vara broddade bak.

Ursprungsfrågan gäller om råd beträffande att ha brodd eller ej i ett hyrstall om jag fattat saken rätt. Måste erkänna att jag inte orkat läsa allt i alla svar men det var trådskaparen jag tänkte på i mitt svar. Risken är överhängande att det kommer nya till efterhand som tiden går om man hyr in sig i ett stall och då handlar det om att gilla läget i princip.

Visst min erfarenhet bygger på hur det ser ut här på vintern. Vi sandar mycket och har tillgång till ridhus så det kan säkert påverka mina ståndpunkter. När hästarna är nyskodda fungerar det bättre än om de har blankslitna skor.

*kl*

Jag säger brodd som dom flesta här, runt om också. Fast ja måste erkänna att fullblodet är oskodd runt om och hon klarar sig jätte bra när det nu börjar bli lite småhalt. Däremot travaren som har skor runt om och 6 brodd i varje sko, hon halkar runt som en galning, men det är nog mest för styltorna hon får. Dock så fick fullblodet en spark på ena bak när vi broddat travaren. Suck tänkte jag, men det var inget farligt sår.

Skulle aldrig våga ha en skodd häst utan brodd. Det blir snorhalt för dom då. Det är inte värt att dom fläker sig eller något ännu värre. Bryter benen!

Ursprungsfrågan gäller om råd beträffande att ha brodd eller ej i ett hyrstall om jag fattat saken rätt. Måste erkänna att jag inte orkat läsa allt i alla svar men det var trådskaparen jag tänkte på i mitt svar. Risken är överhängande att det kommer nya till efterhand som tiden går om man hyr in sig i ett stall och då handlar det om att gilla läget i princip.
.

Nja, jag vet inte om jag alls håller med. Jag känner faktiskt INGEN stallägare och INGA inackorderingar som inte tycker att det ligger i allas intresse att INTE ha broddade hästar vid just hopsläpp. Ser med andra ord inte varför det borde bli så komplicerat? en stabil, bra flock = brodd. ett hopsläpp och en inkörningsperiod med nya individer/flock konstellationer: ingen brodd, alternativt, ge fanken i att släppa i hop alls under denna perioden utan avvakta och låt den nya gå själv en period tills underlaget är ej broddvänligt.

Fast tyvärr befolkas många inackorderingsstall av broddrädda hästägare, och det är få stall som tillåter brodd bak rent generellt. Brukar kunna funka att gå ihop X hästägare och försöka få en egen hage och släppa sina broddade där, men generellt så är det ganska ofta broddförbud bak i hagen.

Däremot håller jag helt med, jag vet INGET inackstall - oavsett syn på brodd - som tillåter brodd bak vid hopsläpp. Jag vet dock mer än ett som undviker hopsläpp under broddsäsong, och låter nykomlingen gå i egen hage till vädret är mer lämpligt att brodda av bak. Just för att varken få broddsparkar, eller halk/fläkskador (kan ju bli en del spring vid hopsläpp)

ursäkta jag fattar inte vad du kommenterar i mitt inlägg? jag skriver ju just detta till BlackPearl, att risken att behöva utsättas för ett broddat hopsläpp i ett inack stall är väldigt obefintlig som jag ser det, och därmed inte ett problem som BP anser.

Att det inte bara är vid hopsläpp som inackstallsägare inte ser någon vits med att ha broddat.

broddar fram har jag i hagen,men inte bak eftersom min är en riktig surgubbe mot min dotters ponny,vill ju inte att hon ska bli skadad.

Jag skall nu ut och brodda i bak på de som har skor bak. Syster yster har äntligen gått med på detta. Hästarna delas också på då den ena är sto, den andra vallack och han betäcker så nu blir det två hagar så vi slipper det. Imorgon skall det komma snö och frysgrader så vill inte ha obroddat. Markerna är blöta och blir glashala om det fryser.

Alla i stallet har hästarna broddade runt om, två brodd i varje sko, och ngn har fyra tror jag.
Jag skulle aldrig släppa ut utan broddar.
Hellre en broddspark, än en fläkning lr brutet ben.
Men o andra sidan, så har jag sett allvarliga benbrott sommartid också, och svåra skador efter sparkar, så man kan aldrig veta när olyckan är framme.
Man får väga för och emot hela tiden.
Är det oroligt i hagen kanske man kan fundera på lite omflytting, lr om möjlighet finns, göra fler hagar så det går mindre antal hästar i varje hage.
Vi har stora hagar och stona går för sej, och herrarna för sej. Mkt lugn och trevligt i hagarna.
Kommer det en ny häst in i flocken, så broddar vi ur bak om underlaget tillåter det. Är det halt och knaggligt avvaktar vi ihopsläpp för allas skull.
Ingen vill få en broddspark lr en allvarlig vrickning pga knaggligt underlag.

Fick visst ingen respons på mitt inlägg så jag provar igen :D

Finns det några risker att hästen skadar sig själv på sina broddar?
Min häst har lyckats med att skada sig själv allvarligt, för han är en klump och en brallis :d

Ska man ha 2 eller 4 eller 6 broddar? Verkar va så olika... :confused:

Ingen i mitt stall broddar, men jag funderar på att göra det på min klanthäst

Min förra pålle lyckades med det mesta trots att han inte brallade mkt i hagen. Gick tillslut med låga ("gamla modellens") transportskydd i hagen (som han givetvis också tuggade sönder) för att inte få trampskador över hela benen :crazy: Broddade av varje kväll och på varje morgon för att slippa trampskador/skydd nattetid.

Efter den vintern gick han barfota vintertid...

Hellre broddspark än fläkskada. Det är dessutom större risk för fläkskada i vissa fall. Förbjöds jag ha brodd på hästen hade jag flyttat bums. På dagen. Jag hade aldrig accepterat en sådan sak.

Broddar runt om! Skulle aldrig våga släppa ut henne utan brodd då hon springer i hagen och risken för fläkskador är större än broddskador

Jag känner till 5 stora inackorderingstall i min närort där broddar i hagen är ett obligatoriskt krav av stallägarna, ingen brodd-inget utsläpp, speciellt för att de ska skydda personalen så de inte får en halkandes häst över sig.
Personligen är jag glad över detta så min häst slipper spänna sig vid varje steg för att inte halka omkull eller riskera att fläka sig. För sisodär 15 år sedan var det en annan inställning i dessa stallar, ingen fick ha brodd i hagen för det var så farligt med broddsparkar, men tack o lov så har den inställningen ändrats nu.

Ja barfota funkar ju jättebra så länge det är snö, men vid isgata som det så ofta är hos oss på östkusten blir det inge vidare för hästen att gå på...

Har haft häst i nästan 30 år och alltid haft kvar broddarna i hagen, här uppe i norr, med rejäl vinter, är detta inget alternativ.
Under alla dessa år har jag aldrig haft någon större skada på hästarna som har berott på att dom varit broddade.
Skulle heller aldrig släppa ut min häst i hagen obroddad då jag anser att den skade risken är större.

Jag vill gärna ha broddar på min häst i hagen eftersom hon gärna kutar omkring som en galning o skiter fullständigt i om hon har minsta lilla fäste för hovarna. Har faktiskt sett henne dra omkull ett par gånger i hagen :p lite otur så bryter de ju benen av sig ifall de halkar. Såå fyra brodd i varje!

Däremot skulle jag nog inte släppa in en ny häst i hagen när de har broddar i, det vore ju rätt korkat.

Hej!

Det är större risk att hästen fläker sig om den ej är broddad än att den trampar sig om den är broddad. Det går ju att sätta på boots om man broddar. Jag bor i Skåne och i vårt stall har vi hästarna broddade vid halka eller får ägaren själv släppa in och ut sin häst om den inte är broddad. Det är inte kul att gå ut med en häst som uppför sig som Bambi på hal is. Om det sen ska vara 2 eller 4 broddar beror väl på vart man bor.

Läste följande i artikeln "Så håller du huvudet kallt på vintern - rätt däck på bilen och broddar på hästen - experterna tipsar" s. 15 i Ridsport del 1 nr24 som kom häromdagen:

"Tävlingsryttaren med dagens högexlosiva djur vill ha en så liten brodd som möjligt. Den får inte heller sitta i när hästen står på stall; skaderisken är stor när hästen steppar runt. Ett tramp och en infektion kan stoppa många tävlingar.

Den som vet att hästen är lugn i stallet och att den inte står och skrapar i transporten, så att den skadar sig själv eller gummimattan, kan använda en minibrodd, en låg brodd, som kan sitta i dygnet runt. Broddhöjden är sex millimeter och har en kärna av koromantstål som klarar vanligt slitage. Den ger inte något jättegrepp på blött gräs men klarar förädiska isfläckar.

Hästar som går tillsammans bör inte ha brodd i skorna. Även en vänlig spark kan ge sårskador om hoven har broddar. Detta ska vägas mot risken för skador på halt underlag."

experterna tipsar" s. 15 i Ridsport del 1 nr24 som kom häromdagen:
"Hästar som går tillsammans bör inte ha brodd i skorna. Även en vänlig spark kan ge sårskador om hoven har broddar. "

:confused:Stod det verkligen så? Jag tycker det låter heltokigt, ingenting jag skulle förvänta mig av Ridsport. Jag tar hellre en sårskada även om den innebär infektion med lång konvalecens, än förödande fläkskador och brutna ben.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17