Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fast om vi avhåller oss från att diskutera politik och journalistik, så kvarstår faktumet att det visst finns tyngd åt att bremsning är mer vanlig hos gemene man än den var för 10-15 år sen.
fast din grund väger ju inte tyngre än min eller ngn annan eller hur? så för att du inte sett en ökning betyder det ju inte att det är sant.
Jag känner att jag nog ska ge upp att försöka förklara, jag gör nog inget bra jobb just nu i att få fram vad jag menar.
Det ÄR oetisk att bremsa vid klippning/skoning etc! Och det är inte heller rätt att droga hästen bara för att klippa.
Du måste vänja hästen vid att bli klippt, du kan inte bara kasta dig över den med klippmaskinen. Är hästen väldigt rädd så räkna med att det tar flera veckor med daglig träning innan det går att klippa.
Är det helt akut och hästen måste klippas NU annars kan den inte ridas alls, så be veterinären komma och ge den domosedan. Men det är endast en NÖDLÖSNING och du måste fortfarande träna!
Bremsning och lugnande får absolut inte användas för att göra rutinsaker så som att klippa.
Jag vet vad jag pratar om, min ena häst var så rädd för klippmaskinen att han blev panikslagen bara han SÅG den utan att den ens var i gång. Men det är bara att utrusta sig med oändligt tålamod och massa godbitar så går det att vänja även den allra räddaste hästen. Börja med att köra maskinen lite varje dag tex när hästen äter. Gå INTE bort till boxen med den, lägg maskinen i sadelkammaren tex. Gradvis kan du närma dig. Kom i håg att hästen måste vara helt trygg på situationen innan du tar nästa steg!
Blev den bremsad direkt? När man inte ens vet hur den ska användasHästen får tokspel ( verkligen TOKSPEL) när han ska klippas. Bremsade och klippte hals och bog, men lät det sedan vara. Alternativet är ju givetvis att låta bli att klippa, men det tar redan nu flera timmar innan han torkar efter jobb, och då har han ju inte ens satt vinterpäls än. Skulle vilja klippa mera, men det känns inte riktigt rätt etiskt...
Är det någon som kan förklara lite mer ingående hur bremsen funkar?