Bremsa vid klippning?

Sv: Bremsa vid klippning?

fast det är ju skit samma, för de som uttalat sig är veterinärer och de är inte kopplade till djurens rätt. så ditt resonemang blir helt orelevant i sammanhanget oavsett.

Jag är inte heller övertygad om Djurens Rätts förträfflighet men här har dom faktiskt rätt.
Att bremsa i mer än nödfall ska undvikas.
Om det sen stämmer att det är vanligt att bremsa i tid och otid låter jag vara osagt för några sådana tendenser har jag inte sett i dom stall jag befunnit mig.

I ett stall så hade vi en häst som var väldigt rädd för klippmaskinen så han blev parkerad i boxen närmst uppställningsplatsen när vi klippte dom lugnare hästarna.
Han lugnade sig faktiskt efter det, läskigt var det men dödsångesten var botat!

Vilka "de" som uttalat sig? I den stora artikeln citeras Eva Carlsson, ansvarig för arbetsgruppen för hästfrågor på Djurens Rätt. I den lilla artikeln däremot citeras en veterinär, Charlie Lindell.

Faktarutan är byggd på ett examensarbete med många brister.

Kallebus: Exakt vad har de rätt i? Att fler använder den till vardags?

Allmänt: Som sagt, jag är inte för att man ska använda brems i tid och otid, men liksom många andra i tråden jag länkade till tidigare så upplever jag inte heller att det är särskilt vanligt att folk gör det.

kl

Jag tror inte på att folk använder brems mer nu än förr. Jag tror snarare att man väljer andra lösningar mer ofta nu än förr. Undersökningar är bra, men de får vara uppbyggda av annat än gissningar. Att veterinärer säger att man inte ska bremsa i onödan är en sak, men att folk skulle göra det oftare nu är en annan sak.

Sen är det som med allt annat, förr hade vi inte samma möjlighet till inblick som vi har i dag så det kan säkert verka som att det sker mer och oftare, bara för att man får reda på det.

bara för att djurens rätt är ute och cyklar hälften av tiden torde man inte behöva stirra sig blind på att en allmän artikel tar upp just detta ämne. det blir ju lika illa som det du argumenterar emot, om du bara ser djurens rätt och sen ser rött skynke. Jag tycker definitivt att kreti och pleti använder brems alltsomoftas, om inte annat går det ju att utröna bara av att läsa på detta forum bland annat, om man själv inte ser det i stallgången för egen del : )

Nu vet jag att jag är OT och egentligen inne på petitesser, men för mig är detta inte en "allmän" artikel. Det finns väldigt få såna. Men så är jag intressenörd i området också :o Under en av föreläsningarna i nyhetsvärdering tittade vi i 20 olika nummer av en dagstidning, en slumpmässigt utvald artikel (inte notis alltså) och i varenda fall kunde vi konstatera att någon hade gagn av att den publicerades, och i majoriteten av fallen var de också "avsändare".

Just att man trycker på att det blivit vanligare vilket syns redan i rubriken och ingressen blir det att man är ute och cyklar. För det finns inga faktiska belägg för att det har ökat med okynnesanvändning av bremsning. Hade det däremot varit en artikel om vad bremsning är, dess effekter beskrivna med god vetenskaplig grund och någon slags survey hade jag inte haft något särskilt att säga förmodligen.

Jag lägger till ett exempel i ytterligare ett försök att visa vad jag menar. Nu använder man formuleringen "Djurens Rätt har uppmärksammat att bremsning används allt mer i vardagliga situationer...", som tyder på att det ÄR så medan formuleringen "Djurens Rätt anser att bremsning.."

Senast ändrad:

fast om vi avhåller oss från att diskutera politik och journalistik, så kvarstår faktumet att det visst finns tyngd åt att bremsning är mer vanlig hos gemene man än den var för 10-15 år sen. Likaså är sedering av häst för att kunna klippa den, närmast praxis hos en skrämmande procent av häst befolkningen. Numera anses det en nödvändighet att klippa sin häst. Nödvändigheten av detta bär ingen som helst grund ö.h.t för hobby svensson, vilket är vedertaget och en ren sanning, men icke desto mindre finns det ett sånt behovs vångs uppfattning hos gemene man.

orsaken är ju både att hobbysvensson har häst i otroligt stor utsträckning jmf med tidigare, samt diverse brister på kunskap och diverse samhälls trender gällande hästhållningen. konstigare än så behöver det faktiskt inte vara. så att du tolkar avsändaren som djurens rätt, och djurens rätt = är ute och cyklar, har inte den tyngd du argumenterar att det har i detta fallet, precis som att journalistik - oavsett källan och hur den är riktad, per automatik inte betyder att avsändaren har fel : )

fast om vi avhåller oss från att diskutera politik och journalistik, så kvarstår faktumet att det visst finns tyngd åt att bremsning är mer vanlig hos gemene man än den var för 10-15 år sen.

Fast där är det igen. Vadå faktum? Hur kan man VETA att det är så? Jag har pratat med massor med folk sen Djurens Rätt skickade sin skrivelse, men ingen upplever att de märkt en ökning av användningen. Inte en endaste människa. Några på buke har jag sett tycker sig se en ökning, men inte fler än de som skrivit motsatsen. Jag efterlyser liksom en godtagbar grund för att man ska kalla det fakta att det finns en ökning.

Men alltså var är faktan på att man bremsar mer nu än för 10-15 år sedan? Vem säger det? Hur har det undersökts? Jag tror snarare att det är så att det är lättare att få reda på vad som händer.

Att använda brems utan grund är ett problem, men är problemet större nu? Det kanske är mindre? Tänk om det är så att genom information om bremsning och vad det innebär har lett till att folk tänker efter innan de bremsar, så kan det ju vara. Eftersom inga undersökningsresultat finns kan ju utvecklingen vara positiv. Så visst är det viktigt att en artikel har en bra grund att stå på.

fast din grund väger ju inte tyngre än min eller ngn annan eller hur? så för att du inte sett en ökning betyder det ju inte att det är sant. Och ingen lär kunna förneka att lugnande för att klippa sin häst inte har ökat - som exempel : )

Minstral: se ovan. om du dessutom går på vilka nyckel verktyg som ska finnas i gemene mans sjukvårds låda så ingår brems - det kan du googla på.

eftersom både denna och den andra tvillingtråden existerar där folk tydligen inte har en aning om vad brems är för ett verktyg eller hur det verkar, så känns det inte särskilt illustrativt här att folk skulle vara väl insatta och därmed använda den mindre. och då är det ju jättebra att såna artiklar som den i r-sport publiceras, eller hur?

Senast ändrad:

fast din grund väger ju inte tyngre än min eller ngn annan eller hur? så för att du inte sett en ökning betyder det ju inte att det är sant.

Jag känner att jag nog ska ge upp att försöka förklara, jag gör nog inget bra jobb just nu i att få fram vad jag menar. Det är just det, att det inte finns någon ordentlig grund. Det finns ingen fakta som visar att det skett en ökning.

Bremsning och lugnade? Varför utsätter man hästar för detta bara för att klippa hästen? Är det för att man inte har tid att ta hand om sin svettiga häst. Att klippa när det blir höst och så ska hästen täckas, tänk om hästen fick välja. Om man har en häst som går i taket när den ska klippas så är den väl väldigt klok som visar att den inte ställer upp och vill utsättas för detta! Skämt eller inte. Det går om man har tid att vänja hästen vid olika skrämmande saker, den försöker ju alltid ställa upp för oss hur galet vi än beter oss och på vad vi vill att den ska göra.

Jag har alltid trott att bremsning används endast vid akuta situationer........

En del hästar kommer ur bremsens funktion om man gör det för ofta och för länge, den gör ju att hästen får fokus på smärtan i näsan, jag skulle inte bremsa en häst för klippning, ok på klinik om man ska lägga en bedövning, en kanyl eller liknande. Men inte en hel klippning, oavsett hur mycket eller lite man ska klippa.
Jag skulle satsa på lugnande, antingen om du har en vet. som du har bra relation till som skriver ut sedalin eller vetranquil och hoppas att det funkar eller att vet. kommer ut och ger en spruta.

En annan idé kan vara att använda en annan sorts maskin, kanske en liten t.ex. hundmaskin, utan sladd och som låter mindre. Det kan var enklare att vänja dom vid det.

För att om hästen har en sån tjock päls att den blir genomsvettig är det jobbigt att torka, den kan bli kall, lägger man på fel täcke kan de få hudproblem. Att klippa en häst som ska arbeta under vintern är vad jag anser vara mest schysst, kräver det lugnande är det helt okej.
Har sett ett antal hästar som inte klipps/inte går att klippas som faktiskt får jätteproblem med klåda, pälsavfall o.s.v. för att de inte torkar ordentligt - oavsett hur noga och duktig man är. Har man en häst med MYCKET och tät päls är det inte alltid bara att låta dom torka, fukten kan ligga kvar långt in pälsen.

Fast brems i sjuklådan har väl rekommenderats i evinnerliga tider? Det är väl en självklarhet, det är ju då bremsen verkligen kan komma till nytta. Du spekulerar bara och sedan skriver du det som om det vore fakta, det tycker jag är fel. Jag har inte en aning om bremsningen har ökat eller minskat och det har inte du heller, men du skriver det som om du lutar dig mot någon undersökning.

De flesta i denna tråd är väl överens om att bremsning ska användas med förstånd, det är väl positivt:)

Det ÄR oetisk att bremsa vid klippning/skoning etc! Och det är inte heller rätt att droga hästen bara för att klippa.

Du måste vänja hästen vid att bli klippt, du kan inte bara kasta dig över den med klippmaskinen. Är hästen väldigt rädd så räkna med att det tar flera veckor med daglig träning innan det går att klippa.

Är det helt akut och hästen måste klippas NU annars kan den inte ridas alls, så be veterinären komma och ge den domosedan. Men det är endast en NÖDLÖSNING och du måste fortfarande träna!

Bremsning och lugnande får absolut inte användas för att göra rutinsaker så som att klippa.

Jag vet vad jag pratar om, min ena häst var så rädd för klippmaskinen att han blev panikslagen bara han SÅG den utan att den ens var i gång. Men det är bara att utrusta sig med oändligt tålamod och massa godbitar så går det att vänja även den allra räddaste hästen. Börja med att köra maskinen lite varje dag tex när hästen äter. Gå INTE bort till boxen med den, lägg maskinen i sadelkammaren tex. Gradvis kan du närma dig. Kom i håg att hästen måste vara helt trygg på situationen innan du tar nästa steg!

Det första vettiga rådet, som kom. Bra där.

Varför ska det alltid till lugnande istället för att hantera hästen på rätt sätt, låt det ta den tid som det behövs för att vänja hästen, vid all hantering för det är som med allt annat när det gäller djur, att man bygger upp ett kapital, så djuret får förtroende för den som hanterar då kan man få hästen eller hunden eller vad det nu kan vara för djur man har, att göra nästan vad man vill med den. klippa pälsen klippa klorna mm.mm.
Lycka till
Galna "gulliga" Gullans och Allan Brallan Bus, matte

Försök att göra det till något posetivt för hästen.Låt hästen lära sig stundvis vid klippmaskinen och ge gotta och mycket beröm.Man kan även stoppa bomull i öronen.Ha gott om tålamod.Bremsning är inget att sträva efter.

Delvis KL
Bremsning ska bara användas om så läget kräver. Inte för att hästen är rädd.

Var finns empatin för hästen?

Min ena häst reagerade/ var kittlig vid första klippningen på benen. Den slapp då.
Året efter reagerade den inte alls.

Den kan nu klippas lös över hela kroppen.
De flesta hästarna vänjer sig skitsnabbt om man inte börjar uppe vid öronen o heller inte börjar härja med den- gör affär o är rent utav dum mot hästen. Helt oförstående att den finner detta onaturliga skrämmande.
Man kanske nyper den eller t o m bränner den av att maskinen är överhettad. Ser även att folk klippt medhårs.

Hästar som flippar ut lär vara felbremsade.
Har endast använt brems vid kastrering o inte ens vid sondning.

Hästen får tokspel ( verkligen TOKSPEL) när han ska klippas. Bremsade och klippte hals och bog, men lät det sedan vara. Alternativet är ju givetvis att låta bli att klippa, men det tar redan nu flera timmar innan han torkar efter jobb, och då har han ju inte ens satt vinterpäls än. Skulle vilja klippa mera, men det känns inte riktigt rätt etiskt...

Är det någon som kan förklara lite mer ingående hur bremsen funkar?
Blev den bremsad direkt? När man inte ens vet hur den ska användas:mad:

Här har vi oxå troligen ett fall där man börjar med att klippa framtill.

Klipp en häst utanför den ovanes box o den vänjer sig vid ljudet o börja sen längre bak.
Man behöver faktiskt inte lyckas klippa det man vill på en o samma dag.
Ta det vackert o få hästen att förstå att det inte är farligt.

Har man väl skrämt hästen tja då kan det sitta i livet ut- hästminnet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 994
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 198
Senast: Zacci
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 991
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 740
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka