Bremsa vid klippning?

fiaskurken

Trådstartare
Hästen får tokspel ( verkligen TOKSPEL) när han ska klippas. Bremsade och klippte hals och bog, men lät det sedan vara. Alternativet är ju givetvis att låta bli att klippa, men det tar redan nu flera timmar innan han torkar efter jobb, och då har han ju inte ens satt vinterpäls än. Skulle vilja klippa mera, men det känns inte riktigt rätt etiskt...

Är det någon som kan förklara lite mer ingående hur bremsen funkar?

Sv: Bremsa vid klippning?

varför inte be veterinären komma och ge en dos lugnande, så kan du klippa färdigt i lugn och ro....

att bremsa vid klippning är mkt olämpligt pga hur bremsen i sig påverkar hästen. Efter 10-15 minuter gör endorfinerna att hästen får en adrenalin kick som kan orsaka att den hoppar/kastar sig framåt helt plötsligt. Mycket olämpligt vid klippning med andra ord. Var en artikel i Ridsport för ngra nummer sen just ang. hur olämplig trenden att bremsa för vardagsbruk hemma i stallarna var, och att det är ett verktyg som endast bör användas i allra största nödfall vid sårvård etc.

jag hade hellre bett vet skriva ut lugnande åt hästen om det inte går att klippa den utan hjälpmedel.

För mig känns det inte riktigt rätt etiskt att bremsa för att klippa den, det gör man bara om man absolut måste, för att rädda liv etc, eller av veterinär vid undersökning/ spruta tex. Be veterinären om lugnande, finns tex pasta du kan ge själv i munnen. Inte säkert det fungerar men annars är alternativet att ta ut veterinär som ger iv.

Det ÄR oetisk att bremsa vid klippning/skoning etc! Och det är inte heller rätt att droga hästen bara för att klippa.

Du måste vänja hästen vid att bli klippt, du kan inte bara kasta dig över den med klippmaskinen. Är hästen väldigt rädd så räkna med att det tar flera veckor med daglig träning innan det går att klippa.

Är det helt akut och hästen måste klippas NU annars kan den inte ridas alls, så be veterinären komma och ge den domosedan. Men det är endast en NÖDLÖSNING och du måste fortfarande träna!

Bremsning och lugnande får absolut inte användas för att göra rutinsaker så som att klippa.

Jag vet vad jag pratar om, min ena häst var så rädd för klippmaskinen att han blev panikslagen bara han SÅG den utan att den ens var i gång. Men det är bara att utrusta sig med oändligt tålamod och massa godbitar så går det att vänja även den allra räddaste hästen. Börja med att köra maskinen lite varje dag tex när hästen äter. Gå INTE bort till boxen med den, lägg maskinen i sadelkammaren tex. Gradvis kan du närma dig. Kom i håg att hästen måste vara helt trygg på situationen innan du tar nästa steg!

Hej!

Måste bara påpeka att en rädd häst mycket väl kan "trycka ner" effekterna av lugnande och bli bra mycket farligare. Har varit med om det själv- hästen fick hästdos lugnande och var ändå helt livsfarlig, kastade sej och slet sej loss och hade sej. Eftersom häst var lite "under the influence" hade han mindre koll på sej själv än i vanliga fall och blev ännu farligare för oss människor.

Den bästa lösningen är att vänja hästen vid klippmaskinen i lugn och ro (vilket jag vet är lättare sagt än gjort). Jag har haft tur med mina 2 som bara varit att klippa, det som är otäckast för prinsessan är att det ramla otäcka vita tussar päls ner på golvet.. Men så har hon också stått inne när andra hästar blivit klippta och har fått nosa och lära känna den hemska klippmaskinen..

/Lavinia

Jo givetvis KASTAR jag mig över hästen och klipper som en idiot i full fart... Eller inte. Jag vet hur hästen kan reagera vid bremsning. Men jag efterfrågar HUR den inverkar?

Måste bara påpeka att en rädd häst mycket väl kan "trycka ner" effekterna av lugnande och bli bra mycket farligare. Har varit med om det själv- hästen fick hästdos lugnande och var ändå helt livsfarlig, kastade sej och slet sej loss och hade sej. Eftersom häst var lite "under the influence" hade han mindre koll på sej själv än i vanliga fall och blev ännu farligare för oss människor.

En bra poäng om hästen verkligen är fanatiskt rädd för klippmaskinen. En häst vi hade inne på röntgen hade fått två omgångar lugnande men kastade sig ändå över två personer och vräkte sönder dörren när han plötsligt fick ryck.

Jag vet hur hästen kan reagera vid bremsning. Men jag efterfrågar HUR den inverkar?

Det finns olika teorier om hur den fungerar, några menar att den bara distraherar hästen och att man därför kan komma till att göra mer saker. På sistone har det snackats mer och mer om endorfiner som mackan skrev om. Där är också några studier som har registrerat en högre mängd av beta-endorfiner i blodet vid bremsning. Endorfiner ger opiodliknande effekt, dvs. smärtstillande och lugnande. Man menar att bremsning av överläppen svarar till en slags akupunktur som smärtstillar hästen och får den att lugna ner sig.

Angående bremsning av häst vid klippning, kan jag upplysa dig om att det i Danmark är olagligt. Där får du bara bremsa en häst om det är nödvändigt för att kunna genomföra något som förbättrar hästens hälsa, tex. vid veterinär behandling. Dock kan jag inte hitta något om vad den svenska lagen säger angående bremsning.

Tummen upp för Danmark :bow:
Har aldrig bremsat för att klippa, däremot har jag klippt hästar som fått lite lugnande.
Det var i ett större stall och vi klippte en hel drös med yngre hästar för första gången, en del var inte riktigt med på att detta var ofarligt och fick lite lugnande.
Andra gången dom klipptes så gick det jättebra utan lugnande.
Behöver man sedera hästarna för att klippa/sko regelbundet så är det något som är fel!

Du behöver nog fundera på om det är värt att klippa om hästen får sådana tokspel? :confused: Tänk på både din och hästens säkerhet! Bremsa tycker jag inte är ett alternativ, eller att ge lugnande. Hellre jobba med att vänja hästen, va aldrig ensam utan ha alltid två medhjälpare så får ni öva lite i taget.

Jag skulle inte klippa utan i stället täcka den ordentligt efter arbete. T.ex. kan man ju ge lite hö efter ridning o sätta på fleecetäcke o så får hästen stå i box medan du pysslat färdigt med det som du behöver göra. :) så gjorde jag innan jag började klippa min häst.

kl

Vi människor är väl lite till mans så att allt ska ske NU. Det funkar ju inte riktigt så med hästar. Vissa hästar accepterar klippmaskinen från första stund och vissa accepterar aldrig den. De flesta hästar accepterar den dock efter ett tag.

Första gångerna jag klippte min häst var hon lätt sederad av vet. Den tredje gången hon skulle klippas valde jag att inte sedera utan lånade istället en mindre maskin. Bomull i öronen och ett enormt tålamod. På vissa hästar får man stå med maskinen i gång utan att klippa för att vänja, ibland kan man behöva dra maskinen avstängd över hästen.

Det finns tyvärr inga genvägar. Att bremsa vid klippning är olämpligt efter som det rör sig om en ganska lång tid. Börja se över det du kan påverka, en tyst maskin, bomull i öronen och en medhjälpare som hästen litar på. De första gångerna kan man ta ut vet för sedering. Det går att vänja de flesta hästar vid att bli klippta, men man får låta det ta den tid det tar:)

Enligt svensk lagstiftning får man inte åsamka hästen smärta i onödan (kommer inte ihåg exakt hur det är formulerat men det är kontentan iaf). Att bremsa, vilket är smärtsamt för hästen, bara för att klippa, rycka manen osv tolkar iaf jag som att åsamka den onödig smärta. Träna upp hästen långsamt så den vänjer sig vid att bli klippt eller låt bli att klippa. Simple as that. :)

Fast, ursäkta ordentligt med OT, jag tycker det är snudd på oansvarigt av Tidningen Ridsport att publicera en artikel som bygger så mycket på Djurens Rätts ovetenskapliga underlag. Men det är jag.

Dock betyder det inte att jag tycker man ska bremsa i tid och otid.

djurens rätt????? har du läst hela artikeln? det är inga konstigheter, allt den säger och förklarar är bremsens inverkan och hur hästen fysiskt reagerar på inverkan, med slutsats att det är högst olämpligt att bremsen blir ett vardags redskap för gemene man i vardagsbruk att ta till för klippning och ryckande av man, osv.

djurens rätt????? har du läst hela artikeln? det är inga konstigheter, allt den säger och förklarar är bremsens inverkan och hur hästen fysiskt reagerar på inverkan, med slutsats att det är högst olämpligt att bremsen blir ett vardags redskap för gemene man i vardagsbruk att ta till för klippning och ryckande av man, osv. Det är veterinärer som uttalat sig och utgör artikelns underlag, det är inte ngt ridsport hittat på eller ringt djurens rätt om ;)

Jag läste inte klart den, nej. För att den bygger på Djurens Rätts arbetsgrupp kring hästfrågors material.

Rubriken är: "Bremsning allt vanligare vid vardaglig vård"

Ingress: "Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor har noterat att det blivit mycket vanligare att bremsa hästar för att de ska stå stilla. Brems används inte längre bara i akuta nödsituationer utan även vid vanlig hästvård, som frisering och klippning".

Jag ser bara konstigheter. Vad har de för underlag till ett sådant antagande? Inget som de kunnat presentera.

Men ja, det har redan funnits en eller två trådar om detta så istället för att kapa TS tråd kan jag försöka hitta dem om de är kvar.

Här finns en iaf: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1113124&highlight=djurens+r%E4tt

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 994
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 198
Senast: Zacci
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 991
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 740
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka