Bra hull eller inte ?!

Sv: Bra hull eller inte ?!

Kaela är förresten 7år,fast reds in som 7-åring också:p

Lägger in lite bilder på lillgrabben också,han är en 9-årig Shettlandsvallack som mäter 110cm i mkh,alltså över shettismått...

Han rids inte sedan en vecka tillbaka pga han är sjuk:( får luftrörsvidgande....
Annars rider mina två barn,2 resp 4år gamla honom.:D

Oskar i Februari

http://www.pixbox.se/pic_show_id9715847.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id9715845.html

Oskar idag

http://www.pixbox.se/pic_show_id10837817.html

Kan tillägga att han gick på fri tillgång av hö hela vintern,dom har sedan gått ute på bete sedan mitten av April.

Hehe, ja shettiskulan finns ju där :d Lite tjock såklart, men är ju lätt att shettisar blir det tyvärr.

Tack,hon är en jättefin häst:love:

Ja hon behöver mer nacke(övre delen av halsen)tycker dock att jag arbetat bort mkt utav hennes underhals...

Ja precis :) Det var det jag tänkte på.
Bra att underhalsen börjar försvinna. På Gauti börjar den uppkomma, så måste förebygga detta. Han går gärna med näsan i vädret :smirk:

Om jag får säga vad jag tycker, så tycker jag att han ser rätt okej ut i hullet :) Inge tjockare bara, så håll han sådär :)

Ja så tycker jag med. Han börjar ju få en liten kula, men än så längeär det ju ingen fara :D

Ja så tycker jag med. Han börjar ju få en liten kula, men än så längeär det ju ingen fara :D

Många som får kulan nu när sommaren börjar komma! :) Men man får försöka hålla efter i hullet så det inte blir alltför stor kula på magen :D

Lite väl mycket hull i ljumskarna, svårbedömt annars i lång päls.

Träning av överlinje och bak: klättring (ja, en till som tycker det), och lite ryggning till exempel ett eller två stegs ryggning när du stannar. Aktiverar bakdelen och hjälper hästen att sätta under sig i halten.
Bomarbete i alla gångarter aktiverar benen överhuvudtaget och hjälper ofta till med överlinjen.
Tömkörning i form.
Mycket öppnor och slutor tränar både rygg och bakdel och kan gärna göras ute i naturen också.

Ja precis! Han har faktiskt inte ökat på "kulan" så värst mycket mer nu, men över ryggen harhan breddat sig ordentligt! Och givetvis så passar inte sadeljäkeln längre....:devil::cry:

Ja precis! Han har faktiskt inte ökat på "kulan" så värst mycket mer nu, men över ryggen harhan breddat sig ordentligt! Och givetvis så passar inte sadeljäkeln längre....:devil::cry:

Hehe, ja det är smällar man får ta :D Därför köpte jag en bomlös :rofl:

Lite väl mycket hull i ljumskarna, svårbedömt annars i lång päls.

Träning av överlinje och bak: klättring (ja, en till som tycker det), och lite ryggning till exempel ett eller två stegs ryggning när du stannar. Aktiverar bakdelen och hjälper hästen att sätta under sig i halten.
Bomarbete i alla gångarter aktiverar benen överhuvudtaget och hjälper ofta till med överlinjen.
Tömkörning i form.
Mycket öppnor och slutor tränar både rygg och bakdel och kan gärna göras ute i naturen också.

Lång päls?! :) på dom nya korten är det inte lång päls iaf :) Du kanske tittade på dom i början av tråden? Har nya bilder om du bläddrar bland sidorna, syns bättre då vinterpälsen är borta.
Tack för tips på övningar! Behövs alltid fräschas upp i minnet.

Grejen är att det ÄR en bomlös:angel:

Men denna grabb är ju tydligen omöjlig...

eftersom ja inte fick hållas på "er hästs gångarter" så lägger jag ut mitt inlägg här istället då!

här är en bild fån i "våras" hm vad kan det ha varit slutet av maj början av juni nån gång.
13052143.jpg

såhär såg han ut för 2 veckor sedan när vi åkte ner med honom till vår stuga och där nere kunde ja banta han rätt bra som jag ville
13050859.jpg

och såhär såg han ut efter lite mer än 1 vecka ska ta sprillans bilder snart igen. vad rtycker ni om muskler och hur han ser ut i hullet?
13050857.jpg

bild frammifrån
13050865.jpg

bakifrån(ingen mage som putar ut på sidorna)
13050867.jpg

från sidan
13050866.jpg

finaste
13050864.jpg

idialet är ju nåt sånt här, som han såg ut våren 2006 men han ska kanske vara ännu smalare än detta med?
3494974.jpg

han har blivit smalare på sidorna de e ingen jättebalong till mage som putar ut när man står bakom honom men det är ju endel kvar.

jag är så hemskt rädd för att jag ska ge honom för lite mat bara, vet ju inte alls hur man ska ge egentligen, finns nog inte många som vet vad de egentligen pysslar med, mest lite experiment och sånt gillar jag inte riktigt, tänk om man skadar hästen då?.

har iaf kommit fram till att han ska nog få vila imorgon...för efter ett hårt träningspass är det bäst med vila dagen efter eller vad tycker/tror ni? jag har alltid trott att det då är bätte att rida/träna ett lugnare pass dagen efter istället för att låta dem stå helt.
hm svårt.
det är ju lätt att man rider för hårt och mycket nu när det är sommar o man e ledig då glömmer man bort att man hade fullt upp innan o hästen fick stå titt som tätt.
men eftesom han fått lite gallor så vill ja vara försiktig.

den som kan foderstats beräkningar PMar mig omedelbums

jag har hårdbantat 2 veckor nu han gick då i en liten hage nästan nerbetad bara lite o snutta på.
han fick ca 1-2kilo hö på morgonen och sen fick han gå ut 2 gånger 1 timme vardera i en gräshage på em.
sen senare på kvällen efter ridturen så fick han ca 2 kilo hö att tugga på under natten + mineraler och ca 1 dl havre.

vet inte om det kanske var lite väl svältkostigt.

nu går han i en ganska stor gräshage, den är nerbetad rätt rejält och han kan nog mest gå och snutt där med(dock ej så nerbetad som den ja hade innan utan här ser de iaf grönt ut).

tycker ni/du att jag ska stödfodra då?

Hon är inte så fin i hullet nu :angel:

5.jpg

Kanske kan ha överseende med att hon knappt blivit riden sen innan jul iom min graviditet. Nu är hon omusklad och lite smårultig.. Men det är sådant som försvinner med rätt träning sedan.

hur gjorde du för att få henne så fin?

Ja, det finns ju många som inte är de :) men som du säger väldigt vanligt numera att dom faktiskt är överbyggda :smirk: Vilket ju är lite tråkigt.

tror de mer lr mindre ALLTID varit överbyggda det är ju inte direkt nåt modernt "påfund" det avlas nog hel vilt på att de ska försvinna men de verkar sitta stadigt i...jag brukar tänka att de e kanske meningen att de ska vara det för att röra sig på bästa sätt och göra de gångarter de gör...man vet ju aldrig...de man vet e ju att man ska nog inte mixtra allt för mkt med naturen.

thengill är med överbyggd.

Att den här överbygheten sitter i har mycket att göra med stoet. Jag tycker vissa avlar på ston som absolut inte ska användas i aveln .. ofta pga exteriören. Nu för tiden används nästan bara de hingstar som är "korrekta" i exteriören, vilken är tur ..

Att den här överbygheten sitter i har mycket att göra med stoet. Jag tycker vissa avlar på ston som absolut inte ska användas i aveln .. ofta pga exteriören. Nu för tiden används nästan bara de hingstar som är "korrekta" i exteriören, vilken är tur ..

ja det hänger kanske på det med, att islänningarna förr i tiden inte lade lika mkt vikt på stoet som hingsten.

jag tittade efter och vad jag kan se på korten så är inte thengills mamma överbyggd och vad jag vet är INTE hans pappa det heller.
men hans pappas bror var det hörde jag nåt om, rättså mycket med men tydligen så var den hästen enormt bra så det hindrade inte honom.

tror de mer lr mindre ALLTID varit överbyggda det är ju inte direkt nåt modernt "påfund" det avlas nog hel vilt på att de ska försvinna men de verkar sitta stadigt i...jag brukar tänka att de e kanske meningen att de ska vara det för att röra sig på bästa sätt och göra de gångarter de gör...man vet ju aldrig...de man vet e ju att man ska nog inte mixtra allt för mkt med naturen.

thengill är med överbyggd.

Jo så kan det vara. Tråkigt är det dock, för det blir inte lika lätt för dom att sätta under sig, samt arbeta med baken som dom "raka" hästarna :) I alla fall inte på Gauti. Det krävs mycket jobb för att få med baken på honom :smirk:

Jag tycker absolut att Thengill börjar se bättre ut i sitt hull! Du är på rätt väg och resultatet börjar visa sig. Han har inte samma hängande kula numera, utan är mer tränad så den inte hänger så mycket längre :D Det är bra! Tror inte du ska vara rädd för att svälta honom, Gauti går i en stor hage med lite gräs, alltså dom står och äter hela tiden, men får knappt upp någonting, det är som en klippt gräsmatta i hagen. Men lite gräs då vill säga. Och så får han jättelite hö på natten och inte dör han av det inte :) ska se om jag kan ta en ny hull bild på han idag i stallet :)

Hållas och hållas. :) Jag menade bara att det blir enklare att följa om man har olika innehåll i olika trådar.

Jag tycker att han börjar se riktigt smal ut på de nya bilderna i jämförelse med de tidigare bilderna. Han är visserligen smal på den sista bilden, (från 2006) men han ser inte så musklad ut om man kollar på lår, rumpa och rygg. Han har fått mer muskler nu. Är han rund och fin över ryggen nu också?

Det du skulle kunna ge (utöver höet) om du känner dig osäker på om han får i sig tillräckligt med protein nu när det inte finns så mycket att tugga på är lucern. Antingen hackat strå, pellets, eller tex. Hippo Grow Alfa, som är ett proteinrikt foder till bra pris. (baserat på lusern) "Ren" lusern innehåller inte så mycket mer energi (fett) än hö, Hippo.. innehåller lite mer, men i gengäld också mer mineraler och vitaminer+ lite mer protein. Jag tror att en av fällorna med att banta hästar är att de inte får i sig tillräckligt med protein från maten, och tar av sina egna tillgångar, musklerna, för att omvandla till fett. (Så har jag fått lära mig)

Jag skulle prova lägga ut hö, äter han det så är troligtvis inte gräset tillräckligt. De brukar ju hellre äta gräs än hö.

Jo så kan det vara. Tråkigt är det dock, för det blir inte lika lätt för dom att sätta under sig, samt arbeta med baken som dom "raka" hästarna :) I alla fall inte på Gauti. Det krävs mycket jobb för att få med baken på honom :smirk:

jag tror inte det är överbyggdheten som gör det svårt för er utan jag tror det är att han har väldigt lång rygg snarare, för såklart det är lättare om de inte e överbyggda men egentligen är det inget hinder...

här syns rätt tydligt när min tjockis är i aktion att han ser högre ut framtill än bak:) fast att då är överbyggd DOCK har han lätt för samling (för det mesta) och det beror nog mestadels på hans extremt korta rygg

4995996.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 205
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka