Sv: Bra hull eller inte ?!
okej ja för det är ju ett grovfoder så det borde ju vara bra för hästen. dock tänkte jag på en sak...om man har otur kan de inte lägga på sig och bli feta av lusernet då?
jag ger fortfarande 0,5dl havre av gammal vana ska kanske ta bort de helt
?
sen ger jag mineraler eftersom det känns som att det inte är så mkt mineraler när det är så lite gräs, dessutom är det sandmark vet inte men det känns inte lika näringsrikt på nåt sätt växer sämre när det är nerbetat oxå.
det betet han går på nu är till på gräsen söndertrampat men blir inte det riktigt pga att det är så stort och att det är sandjord. och låter man det växa upp i fred så tar det kanske 2-3 veckor och då har de knappt kommit upp nåt mer gräs det är bara en massa gula blommor som kommit upp över hela typ.
de andra hästarna är nu släppta på höstbetet där höet är taget
du kan ju tänka dig hur mkt mat det är på det...världens största fält med bara mat och 2 vuxna islandhästar 1 unghäst och en minishettis hingst som typ äter ingenting.
helt sjukt...t.o.m unghingsten börjar svälla upp ordentligt nu, den ena islänningen ät fet nu och den andra på god väg...där vill jag INTE ha min häst...så min stackare får gå själv i sin bantarhage....trodde han saknade kompisarna de hade inte träffats på säkert 1 månad och han skrek till dem ibland.
släppte in honom till dem för prov, gissa vad han gjorde...just det...stallde sig och åt precis innanför griden och sket totalt i kompisarna...de fick riktigt reta honom för att få han att ens slita sig en sekund från gräset sen var han där igen och åt
det skulle aldrig gå.
sen fick han gå tillbaka till sin hage och var hur nöjd som helst...han är nog en ensamvarg hm..men vill helst inte ha han ensam men på det betet de går ju inte.
jag har ju bara haft tur att han inte fått fång lr nåt
hur hade ni gjort?
oj 1 kilo av lusernet alltså 14 dl....det blir en hel del det...hade ju varit smartare att ha det i strå form då men jag tänkte på framtiden i vinter tex om jag vill ge lite tillsammans med höet då lär ju de andra käka upp det han hinner ju aldrig få i sig det när jag väntar på honom.
dagsbehovet för min lättfödda häst är alltså det jag ger nu fast 1 kilo lusern istället?
kan man se på vissa marker om det är protein rikt där det är mkt klöver och gödslat tidigare måste väl kunna vara protein riktig?
detta bete är som sagt sand mark, inte gödslat på säkert 100 år eller aldrig och har varit betesmark hur länge som helst...med ängsbommor och inte så kraftigt gräs...dock fint istället och det kan ju innehålla mer ju.
när jag rider korta pass rider jag på väldigt mkt, tycker jag iaf men andra tycker kanske inte det...han får jobba så han blir riktigt svettig men eftersom han fått gallor så vill jag skritta igång och skritta av länge och då blir ju passet längre då kan man inte hålla sig till 30min bara utan jag måste skritta av och igång minst 30min tillsammans...
när jag skrittar igång uppsuttet brukar jag kontrolera att han lyssnar för mina hjälper.
sen när han är uppmjukad så rider jag först igång i alla gångarter så han blir mjuk sen börjar jag sätta press, förstår tex att han inte klarar att tölta skritbra och med stor samling i början av passet om han är kall och stel.
stel är han dock knappt aldirg men han e inte uppvärmd då
alltså förstår inte riktigt vad jag gör för fel tycker jag ställer höga krav på honom, i skritten ber jag honom att antingen skritta på med längre kliv och då tränar jag mer inför tävlingen. men han ska endå sätta unser sig och ha nacken som högsta punkt.
annars tränar jag samlad skritt då han ska vara extremt noga med att höja ryggen vilket han lätt fuskar med.
i tölten låter jag han periodvis gå på lite längre tyglar eftersom han måste hitta takten först. sen kräver jag mer och samlar honom vilket jag INTE kunde på korten i gångartstråden.
det var alltdeles för tungt för honom i det höga gräserty + bootsen.
om han är riktigt pigg/lyssnar så kan jag samla mycket mer.
traven samlar jag och ber honom öka ibland eller sakta ner, sitter ner ibland, rider lätt ibland.
galoppen försöker jag få honom att galoppera lungt på tygeln utan att bli framtung, försöker få han att inte bryta av efter 5 meter utan förstå att han kan galoppera så lungt lika långt som han kan trava i det tempot.
brukar även rida långa sträckor, flera km utan att sakta ner till skritt men jag byter bara gångart hela tiden så han använder olika muskelgrupper.
Lusern (både hackat strå och pellets är samma sak, dvs ett kraftigt grovfoder, bara i olika form). Det innehåller mer protein än tex. Havre, därför tänkte jag att det var bättre att ge det än havre som du gav, och ändå gav så lite av. Om betet är väldigt klent och han faktiskt har börjat tappa ryggmuskler så kan du gott ge minst ett kilo av lusernet. Lusern är inget konstigare än ett kraftigt hö i pelletform.
Men det är ju inget mirakelmedel.
1kg lusern innebär ungefär en tredjedel av proteinbehovet. (Antagligen lite mindre än) Det är ju svårt att säga vad betet innehåller, men även kort gräs kan vara väldigt proteinrikt.
Nu minns jag inte de exakta siffrorna, men dagsbehovet för en (lättfödd) Islandshäst borde vara omkring 40-50MJ och ca 300-400g Smb Rp.
Vad gäller träningen för att få hästen smal och stark är det inte längden på träningspassen som är det viktigaste utan intensiteten, alltså hur hårt hästen får jobba under passet. Be om mer samling lite längre sträckor för varje vecka, det är bra styrketräning, och jobbar han rätt kommer han att börja dra upp magen mer och mer.