Boxvila, vart går gränsen

saltopeppar

Trådstartare
Tycker man hör oftare nu för tiden att man väljer att sätta hästar på anmärkningsvärt långa boxvilo-perioder nu för tiden istället för att ta bort dem.
Visserligen tycker jag man i det stora hela har gått bort från boxvila i största mån, tex vid ledinflamationer och mindre skador, men nu syftar jag på frakturer, elaka sårskador, ledskador etc.
Tycker också att man väljer att operera mer avancerade skador som har väldigt oviss utgång.

Vad tycker ni om det? vart går gränsen?

Jag vet (enligt veterinär) att enligt djurskyddslagen så går gränsen för 1 år på box/sjukhage innan man anser att djuret inte längre har ett drägligt liv och därför bör tas bort istället för att fortsätta vilan.

Har själv haft två hästar på lång boxvila och jag ställer mig kritisk till boxvila som sträcker sig över 1-2 månader efter dessa erfarenheter.

Allt beror ju på häst och skada och förväntat liv efter skadan. Jag sa hela tiden att jag aldrig skulle utsätta min häst för en boxvila på flera månader, nu hände det såklart att jag hamnade i den situationen och jag tog en dag i taget, för att se hur han tog det. Han skulle ju bli hela ridbar igen om han gick igenom vilan och det blev han. 5 månader för övrigt tog det för min, dom sista två månaderna i liten liten hage.

Det här med vila på box ett år, känns lite som att en skada som inte läkt efter så lång tid, då blir det förmodligen inte bra iallafall.

Så jag tycker egentligen inte att man kan tycka särskilt mycket hit eller dit innan man står i den situationen med sin häst. Det finns inte rätt eller fel riktigt. Det viktiga är ju snarare att hästen blir frisk igen, att boxvila en häst lång tid för att den ska hålla som haghäst i bästa fall känns ju mindre bra.

Helt beroende på individ foch prognos ör mig. En av mina stod 5 månader på boxvila. Hade med en god prognos tveklöst gjort om det en gång till. Han tyckte livet var toppen oavsett, otroligt positiv inställning till allt. Så boxvila bekymrade honom inte, det var mest jag som tyckte synd om. En annan stod fyra månader, även han tog det kanon.

Ytterligare en gick med på ungefär fem dagar - sen var det slut på friden.
En annan hade jag inte ställt ens en månad på boxvila för han hatade det som pesten, försökte riva boxen och blev stressad. Jag valde att ta bort honom när vi stod inför några månaders boxvila. För hans skull..

Så jag anser inte man kan säga att X veckor/månader. 2 veckor kan vara ett helvete för en häst, och 6 månader "ingenting" för en annan. Sen spelar prognosen in för mig. Ett år är väldigt liten del av ett helt liv. Medan 2 månader är väldigt lång tid om det ändå inte var till någon nytta.

En bekant till mig fick ett föl som hade fel benställning. Nu är ägaren sån att hästarna inte går ute särskilt mycket ändå, men hästen togs bort i våras, då 3 år gammal och hade inte fått gå i hagen sen den var cirka 6 månader gammal. Förvisso hade den väl opererats ett par gånger i benen, men för mig är det inte ett okej unghästliv. Eller hästliv för den delen.

Jag kan tänka mig att det finns flertal faktorer så som hur värdefull hästen är, hur gammal den är, hur van den är att stå inne mkt på box osv som påverkar både hur hästen kommer att må av att stå i boxvila och hur jag som hästägare skulle välja att resonera. Även vad man själv kanske kan erbjuda för att göra boxlivet roligare. Och självklart som TS redan nämnt, hur bra chanserna är för positivt resultat.

En bekant till mig fick ett föl som hade fel benställning. Nu är ägaren sån att hästarna inte går ute särskilt mycket ändå, men hästen togs bort i våras, då 3 år gammal och hade inte fått gå i hagen sen den var cirka 6 månader gammal. Förvisso hade den väl opererats ett par gånger i benen, men för mig är det inte ett okej unghästliv. Eller hästliv för den delen.

Men oj, stod den alltså på box från 6 mån ålder till 3 års ålder, alltså 2,5 år?
Ett sånt föl känns som även om man kan fixa benet - så den kommer ju aldrig att hålla?

Men oj, stod den alltså på box från 6 mån ålder till 3 års ålder, alltså 2,5 år?
Ett sånt föl känns som även om man kan fixa benet - så den kommer ju aldrig att hålla?
Jag har förstått det som det ja, såg ut så :confused: när jag pratade med ägaren. Hon promenerade den en liten stund på gårdsplanen på morgonen, sen fick stå inne. Men den ville ändå inte vara ute enligt ägaren, vilket ju är ganska självklart när den alltid bara stått inne.

Men det opererades väl tidigt i livet och sen ett par gånger till. Men till slut kände ägaren att det fick räcka och då tog hon bort henne, för som du säger, den hade aldrig hållit till att rida på.

Jag har förstått det som det ja, såg ut så :confused: när jag pratade med ägaren. Hon promenerade den en liten stund på gårdsplanen på morgonen, sen fick stå inne. Men den ville ändå inte vara ute enligt ägaren, vilket ju är ganska självklart när den alltid bara stått inne.

Men det opererades väl tidigt i livet och sen ett par gånger till. Men till slut kände ägaren att det fick räcka och då tog hon bort henne, för som du säger, den hade aldrig hållit till att rida på.

Var det ägaren som höll den inne eller var det rek? Du kanske inte vet, men annars brukar det ju vara rörelse på tapeten när det gäller just fölben. Korrigerande sko och/eller op, men ganska snart rörelse som ska öka mer och mer. Och just att benen rättar sig när de rör sig, så man kan inte operera det perfekt för då överkorrigeras det när de rör sig osv.

Nej nog inte så konstigt den inte ville gå ut. Jag är mest imponerad den var ledtam efter så länge, inte så säker på alla hästar skulle varit det efter så lång tid

Var det ägaren som höll den inne eller var det rek? Du kanske inte vet, men annars brukar det ju vara rörelse på tapeten när det gäller just fölben. Korrigerande sko och/eller op, men ganska snart rörelse som ska öka mer och mer. Och just att benen rättar sig när de rör sig, så man kan inte operera det perfekt för då överkorrigeras det när de rör sig osv.

Nej nog inte så konstigt den inte ville gå ut. Jag är mest imponerad den var ledtam efter så länge, inte så säker på alla hästar skulle varit det efter så lång tid
Jag vet inte, men jag misstänker att ägaren gärna hade den inne. Kanske sprang den i hagen eller nåt, jag vet inte riktigt eftersom jag kom in i slutet på hästens liv. Även de andra hästarna hålls gärna inne, det är inte många regndroppar som ska falla förrän hästarna åker in.

Jag kan tänka mig att det finns flertal faktorer så som hur värdefull hästen är, hur gammal den är, hur van den är att stå inne mkt på box osv som påverkar både hur hästen kommer att må av att stå i boxvila och hur jag som hästägare skulle välja att resonera. Även vad man själv kanske kan erbjuda för att göra boxlivet roligare. Och självklart som TS redan nämnt, hur bra chanserna är för positivt resultat.
Jag tycker inte att det ekonomiska värdet på hästen spelar någon roll för hur hästen mår, inte för mig i alla fall och inte för hur hästen upplever det. Sedan kan jag förstå att det finns de som lägger ner extra tid och resurser för att rädda en häst som är värd massor av pengar. Själv är jag mycket glad över att jag har min egen ponny hemma i stallet. Hon är nog inte värd så mkt pengar men för mig är det hästen i mitt liv. Jag är jätteglad att jag inte är beroende av hästar (= jobbar med hästar) för att få pengar och därmed måste sälja/avliva de som är värda mkt pengar/endast kostar pengar.

I vilket fall som så verkar ett år vara en mycket lång boxvila. Min ponny stod i några månader. Hon klarade detta ganska bra. Nu har hon ett temperament och är så pass mkt hanterad att det gick att ta ut henne på gårdsplanen och låta henne stå ute i solen en stund eller liknande. Men det fungerar inte för alla hästar. Vår minsta ponny skulle inte klara att vara inne i stallet 24 h. Han skulle bli galen. Fullblodet skulle inte gå att ta ut kortare stunder. Så jag tycker att det beror på. Sedan är flera månader lång tid. Om det blir aktuellt igen så vet jag inte....

Jag tycker inte att det ekonomiska värdet på hästen spelar någon roll för hur hästen mår, inte för mig i alla fall och inte för hur hästen upplever det. Sedan kan jag förstå att det finns de som lägger ner extra tid och resurser för att rädda en häst som är värd massor av pengar. Själv är jag mycket glad över att jag har min egen ponny hemma i stallet. Hon är nog inte värd så mkt pengar men för mig är det hästen i mitt liv. Jag är jätteglad att jag inte är beroende av hästar (= jobbar med hästar) för att få pengar och därmed måste sälja/avliva de som är värda mkt pengar/endast kostar pengar.
Värdefull är för mig inte bara pengar, kan vara emotionellt värde med.
Jag tänker att om jag står med en häst som kanske har rätt dåliga odds att bli bra, men trivs bra på box och den är mkt speciell för mig (för det är ändå så att man fäster sig lite olika mkt med olika individer) skulle jag försöka ändå. Samma scenario fast med häst som inte vore lika speciell för mig skulle jag antagligen snabbare ta beslutet att jag inte skulle försöka med den långa boxvilan med dåliga odds.

Låter helt orimligt ur djurskydds sammanhang och även veterinärt.

Det är ju inget konstigt att den var ledtam ? Den har ju anpassat sig att detta är dess liv ? Om allt annat i fråga om naturligt beteende försvunnit så ger de ju upp och anpassar sig . Troligen det bästa på dagen att få ledas ut med ngn de känner . Det är så det oftast funkar om allt tagits ifrån dem i övrigt naturligt sett . Därför det är rätt "positivt" om ngn häst spelar ur om de tvingats till ngn onaturlig situation länge , även om hanterare tycker de är jobbiga , men då har de ändå gnistan kvar och sina grundmekanismer naturligt .

Ush vad sorgligt, stackars lilla häst.

Det beror ju helt och hållet på varför hästen står på boxvila.

Det finns frakturer och fissurer som kräver ett par månaders boxvila, likaså om benbitar i leder opereras bort. Därefter blir de flesta hästar helt friska igen.

Jag tycker att man måste se varje situation för vad den verkligen är och inte generalisera utifrån principer som t ex att det inte får vara över en viss tid.

Värdefull är för mig inte bara pengar, kan vara emotionellt värde med.
Jag tänker att om jag står med en häst som kanske har rätt dåliga odds att bli bra, men trivs bra på box och den är mkt speciell för mig (för det är ändå så att man fäster sig lite olika mkt med olika individer) skulle jag försöka ändå. Samma scenario fast med häst som inte vore lika speciell för mig skulle jag antagligen snabbare ta beslutet att jag inte skulle försöka med den långa boxvilan med dåliga odds.
Fast va ? En häst med samma okomplicerade läge några månader och den fungerar bra på Box så skulle du ta bort den för att du inte känner för hästen rent emotionellt på hjärtenivå känslomässigt ?

Fast va ? En häst med samma okomplicerade läge några månader och den fungerar bra på Box så skulle du ta bort den för att du inte känner för hästen rent emotionellt på hjärtenivå känslomässigt ?
Jag tror du missförstått vad jag menade eller att jag var oklar. Jag menade inte på okomplicerat läge, utan häst med dåliga odds. Har hästen dåliga odds så är det för mig tveksamt om man ska gå igenom med långvarig boxvila (och jag menade på långvarig och inte kortvarig) över huvud taget. Men är det en häst jag verkligen skulle ha svårt att skiljas ifrån så skulle jag i mitt övervägande kämpa mer med den än en jag inte känner lika starkt för.

Det här med att det beror på hur van den är med box eller vad den tycker om att stå på box överhuvudtaget tycker jag egentligen spelar mindre roll. Min häst stod ju på lösdrift för att han inte gillade boxlivet och trots det så gick det bra med boxvilan. Dock gick det bra pga att jag inte tog ut honom överhuvudtaget, han gick nämligen inte att leda ute och exploderade som bara den när han väl kom in i boxen igen. Hel boxvila däremot gick förvånansvärt bra. Sen så hittade vi lösningen när han var tvungen att börja röra sig för att bli frisk att ha honom ute hela tiden i en liten hage istället för promenader, detta gick också helt okej.

Så det finns ju lösningar till det mesta om man vill. Det handlar nog egentligen mest om vad man som ägare orkar med, för det var den mest tärande biten i mitt liv han konvalescent. Men samtidigt, vad har man för val..när man väl står där gör man ju vad som helst för sin häst.

Jag har just nu min åring ( tänker egentligen på henne som fölunge fortfarande f. 2014) på boxvila på grund av en sårskada som perforerade leden. Nu är det som tur är "bara" två veckor kvar på box, (totalt 4) sedan ut i liten sjukhage en månad innan hon får gå i hage..

Jag har ångest varje dag eftersom jag tycker så synd om henne. Hon förstår ju inte att det är för en begränsad tid men prognosen är god och hon har en chans till att få ett långt friskt liv.

Men redan innan vi visste om prognosen så började jag stålsätta mig inför att jag kanske i framtiden skulle behöva sätta en gräns för hur lång konvalescens jag skulle låta henne genomlida om det skulle bli komplikationer. Dock är en sådan gräns svår att dra. Är gränsen när hästen tappar livsgnistan och är man stark nog att inse när det händer eller går den vid viss tid?

Min förra häst tappade gnistan när hon hade långvariga besvär ( dock ej strikt boxvila )som visade sig vara kroniska men när hon började bli trött på livet så var vi inte helt säkra på att det inte gick att bota. Då var jag inte stark nog att släppa taget och helt inse att hon inte mådde bra psykiskt så vi kämpade på någon månad till innan veterinären sade att det inte längre fanns något att göra. Då var beslutet "lätt" att fatta eftersom hon inte mådde bra och vi hade gjort allt.
Kanske var det en månad för sent sett till hästens välmående men under den månaden hade vi ändå litet hopp om att kunna behandla.

I teorin så tänker jag mig att hästens välmående och skadans prognos ska styra men jag har också sett en häst med dålig prognos få leva kvar i tre år innan ägaren gav upp. Tycker själv att det är svåra beslut och kan inte göra annat än att hoppas att om jag måste stå inför ett sådant igen att jag då är stark nog att se till hästens bästa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat