Boxvila för unghäst

MiaMaria

Trådstartare
Min åring har just kommit hem från operation på klinik. Nu ska hon ha åtta veckors boxvila. Hon kunde, innan hon blev skadad, stå ensam inne men nu är det som om det blivit för mycket för henne. Hon skriker när de andra hästarna går ut, lugnar sig efter en liten stund om jag stannar hos henne, sen skriker hon när jag går. Trist att behöva ge lugnande, men kanske måste jag??

Någon annan som haft unghäst på boxvila så länge? Hur löste ni det? Lugnade det sig efter ett tag, eller blev det rent av värre? Snälla berätta hur ni gjorde, jag behöver verkligen peppning i detta!

Sv: Boxvila för unghäst

Ja, jag har funderat på det och gjorde ett försök. Jag har en d-ponny som jag inte ägt så många år. Hon är 18 år och helt hopplös. Kan varken stå inne eller ute själv, har förmodliten aldrig behövt vänja sig. När jag har henne inne med fölungen så stressar hon så att det blir dubbelt värre. Halvblodet kan stå både inne och ute själv, men jag vill inte att han ska stå inne alltid... Alternativet är alltså att ha alla hästarna inne, och det är inte jättekul i 8 veckor... :(

Helst skulle jag själv vilja vara hos henne hela tiden, men det går ju inte heller...

Har nyligen haft samma problem själv. Min häst är dock ingen unghäst utan en åttaårig sansad herre som inte brukar bry sig så mycket. Dock har han hela sitt liv gått på lösdrift och boxvilan blev då ett stressmoment.
Han blev i princip personlighetsförändrad och försökte riva stallet.
Jag fick ge vetranquil i ett par dagar och då lugnade han sig faktiskt. Det är ju inte sunt att ge dem lugnande i åtta veckor.

Jag skulle be vet om ett milt lugnande för ett par dagar och se om hästen sansar sig sedan. anars kanske du kan bygga en liiiten sjukpaddok stor som en box så hästen kan få vara ute i på dagarna. det kanske kan hjälpa. Sen kan man j skaffa olika leksaker att hänga i boxen så de får lite mental stimulans.

en annan fråga vad var det för op som kräver åtta veckor i box?
Bara nyfiken.
Hoppas att det löser sig..

Min åring fick stå i box på natten och liten sjukhage ute på dagtid. Då såg hon andra hästar och fick lite mental stimulans.

Fungerade jättebra i de 4 månader som hon fick stå i vila... :crazy:

Min häst fick stå på box i dryga tre månader... Och jag hade barnvakt! Om du låter ditt halvblod stå inne, se då till att "skämma bort" han med mycket rykt, mat, ridning och övrig stimulans. Han/hon får ju röra sig ändock. Allt för att göra livet snällare mot unghästen!

Åtta veckor dör ju inte hbl av, om han rids också. Men mitt alternativförslag är som någon annan också föreslog - ställ åringen i sjukruta ute på dagarna?

Hon har skadat senan (långa tråsträckaren). Operationen bestod väl mest i att göra rent och fixa till såret (stort) och lägga drän. Senan är troligtvis inte helt av men enligt vet. mycket viktigt med strikt boxvila, alltså inte aktuellt att gå ut och in med henne till en hage.

På kliniken var min häst arg och sur. Hemma är hon än så länge glad och snäll, men att hon ska bli förändrad oroar mig också.

Jag har fått recept på lugnande, men inte hämtat ut det än. Menar du att din häst lugnade sig efter att bara fått lugnande några gånger?

Jag ska köpa leksaker till henne, det har jag tänkt, men det går inte förrän på måndag. Nåt man hänger i taket och en boll. Vad mer kan man tänka sig??

Men att gå till och från en boxhage strax utanför stallet borde ju vara bättre än att hon skriker och snurrar i boxen? ELler skriker hon bara? Då skulle jag bara ha is i magen, det brukar ge sig på ett par dagar.

Tyvärr rids han inte just nu, då jag själv är skadad. Ska dock göra ett nytt försök att komma upp i sadeln just av den anledningen då han i vilket fall kommer att stå mycket mer inne än tidigare, för den lillas skull. Det blir dock inga långa ridturer eller promenader pga mina egna bekymmer att röra mig. Fan, rent ut sagt vad allt ska köra ihop sig... :(

Ja, hon skriker mest och trycker sig mot väggen. Det är svårt med is i magen, men jag ska också försöka med det. Lugnar det inte sig får båda de andra stå inne. Inte mer att göra.

Enligt veterninären är det STRIKT (påpekat flera gånger) som gäller. Benet viker ibland sig när hon går på det, så jag vågar inget annat än att lyda de instruktioner jag fått.

Okej, ja då förstår jag att det är strikt. Jag tolkade det först som att hon var orolig och stökade i boxen, och då blir det ju inte strikt heller. Men eftersom hon är stilla därinne även upprörd skulle jag def inte laborera med 'striktheten'.

Men som sagt, ge det ett tag, försök att inte ömka henne, ge henne lite gott att äta (morötter t ex) när de andra går ut, och gå ut du också. Så förhoppningsvis slutar hon skrika efter ett tag.

Min arabvalack var en dröm att ha på boxvila, kunde stå månad ut och månad in lika änglasnällt och lugnt. Dock så första dagarna så när de andra gick ut så snurrade och skrek han ofelbart i boxen. Men efter några dagar när han visste att han inte skulle med ut, så stod han bara och tittade långt efter dem.

Håller tummarna hon snart lugnar sig!

Tack! Ja, det är just så jag hoppas på också. Innan hon var på klinik stod hon i flera dagar lugnt och stilla, och innan hon skadade sig hade hon aldrig bråttom ut efter de stora. Det är nu sen hon varit på kliniken som hon blivit mer stressad. Kanske lägger det sig om ett par dagar om vi har tur. Igår när hon kom hem blev hon lugn efter bara en liten stund. Det är ju inte hela värdlen om hon skriker lite, men visst skär det i en... :(

Nu ska jag smyga ut och titta till henne...

har inte läst tråden så vet inte vad du fått för tips?
men kan du låta dom andra hästarna stå inne med henne, några timmar åt gången, sen byta?

eller om hon kan gå lite så göra en "box" brevid dom andra hästarna därute?

min förra häst fick en fraktur på hasbenet när hon var 1,5 år, hade boxvila i ca 5 mån. Det gick riktigt bra, de andra hästarna var ute ca 7-17 och då var hon själv. Tror iofs att hon hade för ont för att orka bry sig i början och sedan var hon ju van. Hon stod på smärtstillande och penicillin första halvan...

Ja, jag tror att det kommer att gå bra. Ibland är det nog jag själv som stressar upp mig onödigt mycket... Hon måste ju få reagera. I dag på em har det fungerat riktigt bra *pepper, peppar*. Hon stod och sov när jag kom in, och sen när jag gick ut från stallet igen, så smög jag ut genom bakdörren. Hon reagerade inte och fortsatte äta helt lugnt.

Det är när det "händer" något i stora stalldörren hon blir stressig och börjar skrika. När de andra kom in hoppade och skuttade hon lite, men sen blev det förståss lugnt. Jag kommer att ha dem ute bara fram tills jag kommer från jobbet vid 16-17 tiden, och inte som vanligt till 22. Tror inte hon har ont, det verkar inte så, och hon får inte längre smärtstillande. Ibland trampar hon ner på kotan, men det är inte alls som tidigare.

Hur hände olyckan med din häst, och hur gick det sen?

Min hade tänjt till gaffelbandet så det var förtjockat. Fick vila 4 månader för att det skulle vara helt bra innan man släppte ut henne då hon inte var såpass gammal att man kunde skritta igång henne uppsuttet.

joo min häst blev lugn after att ha fått lugnande i tre dagar.
Det var liksom bara för att hjälpa honom acklimatisera sig till sin nya situation. Sedan fick jag även ge lugnande när han skulle få börja gå i sjuk paddock, så han inte brallar och busar. Då räckte det dock med lugnande en dagför honom. Kommer troligtvis att få lugnande när han skall börja gå i större hage också. Just när det gäller senor är det ju lätt hänt att en skada rivs upp om dom bara får för sig att bralla iväg...
Försök lösa det på smidigaste sätt, det ordnar sig nog. Stort lycka till med hästen.

Tack!

Idag har det gått ganska bra här hos oss. Hon har inte fått lugnande, men faktiskt varit ganska harmonisk inne. Hon skriker när hästarna eller jag går ut, men bara ett par gånger nu. I morse skrek hon när jag gick ut, fast de andra stod inne :D

Jag ska hämta ut det lugnande i allafall, och tänka på det du sa att använda det när hon ska ut i hagen sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 810
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 726
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka