Börja träna..

Du har svårt för att få i dig mycket mat, ok, men varför kan du inte äta "rätt" av det du ändå äter? Eller handlar hela problematiken om mängden?

Jag håller för övrigt med övriga om att de flesta kosttillskott nog varken gör till eller från i förhållande till vad de kostar, men ett tillskott som kan vara bra i kombination med muskelbyggande träning är ju proteinpulver. Det ersätter inte en balanserad kost, men har man svårt att få i sig tillräckligt med protein av det man äter, är det ett enkelt sätt att tillföra lite extra. Men som sagt; det är ingen quick fix.
Jag kan inte äta vad som helst, kroppen tar inte hand om det och skickar ut det snabbt. Det stör mig, då när jag var yngre kunde jag äta som en häst och äta hur mycket som helst, vad som helst och nu kan jag inte det längre. Det går bara inte, varför vet jag inte. :(

Kanske inte rent kosttillskott jag behöver men kanske mer någon vitaminer/mineraler, för det är nog det jag är mest orolig att jag inte får i mig rätt mängd av.

Jag kan inte äta vad som helst, kroppen tar inte hand om det och skickar ut det snabbt. Det stör mig, då när jag var yngre kunde jag äta som en häst och äta hur mycket som helst, vad som helst och nu kan jag inte det längre. Det går bara inte, varför vet jag inte. :(

Kanske inte rent kosttillskott jag behöver men kanske mer någon vitaminer/mineraler, för det är nog det jag är mest orolig att jag inte får i mig rätt mängd av.
Det kanske vore en idé att få råd och hjälp av en kostrådgivare? Det ÄR viktigt vad man äter, inom rimliga gränser, och vill du träna mycket och bygga muskler kan du inte leva på små mängder av skräpmat. Själv äter jag tillskott, B12-vitamin framförallt men även lite Magnesium. Detta ffa eftersom jag mest äter vegansk kost.

Annars tror jag att kroppen mest behöver bra energi om du tränar. En allsidig kost innehåller de flesta näringsämnen du behöver så tillskott brukar inte behövas.

Det kanske vore en idé att få råd och hjälp av en kostrådgivare? Det ÄR viktigt vad man äter, inom rimliga gränser, och vill du träna mycket och bygga muskler kan du inte leva på små mängder av skräpmat. Själv äter jag tillskott, B12-vitamin framförallt men även lite Magnesium. Detta ffa eftersom jag mest äter vegansk kost.

Annars tror jag att kroppen mest behöver bra energi om du tränar. En allsidig kost innehåller de flesta näringsämnen du behöver så tillskott brukar inte behövas.
Jag har haft hjälp av dietist för att få ordning på det jag äter idag.

Allsidig kost? Jaha, där föll det... min kost är långt ifrån allsidig. Endast på helgerna den varierar lite, men inte mycket.
Är även världsämst på att laga mat som smakar bra, det enda jag lyckats med hittills är köttfärssås, men det kan jag inte äta hela tiden.
Därför kosten är min svagaste del.

På sistone har jag mer och mer börjat inse att jag nog har motivationen att göra min dröm till verklighet.
Jag vill börja träna, så jag kommer få lite magrutor, starkare armar och ben osv.

Det enda jag funderar är på hur jag ska börja, jag vet med mig att jag inte kommer gå till gym. Hade tänkt göra lite situps och armhävningar, kanske även några andra övningar också. Har inte riktigt bestämt mig än.
Förutom övningar i sig, så ska kosten klaffa och det är väl där som min svaga sida ligger.

Finns det kanske några bra kosttillskott så musklerna får den näring/energi de behöver, så jag inte behöver tänka på vad jag äter så mycket?

Jag inbillar mig om jag är vältränad kommer jag även hålla längre för mitt jobb som jag utför, så det finns fler anledningar att jag vill börja träna och få till den där drömmen jag haft. :)
Det har du rätt i att du kommer att hålla längre för det är ett påfrestande yrke vi har för ryggen helst .Det är inte viktigt att man har stora magrutor utan att man håller musklerna i trim särskilt dom som stödjer ryggraden för dom blir förslappade i vårat arbete och då får ryggen stryk och diskbråck kommer som ett brev på posten ...innan postnord tog över ... om musklerna är försvagade och vid felaktiga lyft .Jag är inte mager så att säga men träna på gym för att få min rygg i något sånär brukbart skick igen och då tränar jag inte för att bli superstark utan för att få tillbaka musklerna som gud glömde och hålla dom i skapligt skick

Du har svårt för att få i dig mycket mat, ok, men varför kan du inte äta "rätt" av det du ändå äter? Eller handlar hela problematiken om mängden?

Jag håller för övrigt med övriga om att de flesta kosttillskott nog varken gör till eller från i förhållande till vad de kostar, men ett tillskott som kan vara bra i kombination med muskelbyggande träning är ju proteinpulver. Det ersätter inte en balanserad kost, men har man svårt att få i sig tillräckligt med protein av det man äter, är det ett enkelt sätt att tillföra lite extra. Men som sagt; det är inget quick fix.
Nu vet jag inte hur TS äter, men så länge man inte är typ body builder så behövs inte proteinpulver. Väldigt många, kanske rent av de flesta äter mer protein än kroppen behöver, även i träning.

TS: jag tänker att det är viktigt att träna något man tycker är roligt. Jag gillar inte styrketräning på gym och jag gillar inte att springa, när jag tvingar mig att göra sånt blir det lätt att träningen uteblir eller blir mindre intensiv. Jag kör pole dance för att jag tycker det är roligt och på köpet får jag allsidig träning och en vältränad kropp. Så testa dig fram till det du tycker är kul. Och om du är orolig för brister tycker jag du ska gå till läkaren och testa och därefter äta de tillskott du i så fall har brist på. Onödigt att på måfå äta tillskott som man inte behöver. Och en kostrådgivare tror jag är super om man har problem med att få en bra kost.

Allsidig kost? Jaha, där föll det... min kost är långt ifrån allsidig.

Är även världsämst på att laga mat som smakar bra

kosten är min svagaste del.

Baserat på detta, så tycker jag att du tar tag i den biten först, prata med dietist och få mer detaljerade tips på vad för typ av mat som borde funka för just dig, gå en matlagningskurs/be nån duktig kompis lära dig laga mat, så att du själv känner att "jo, men det här kan jag ju och det blir bra".

Sen, när du fått ordning på kosten lite mer så kan du börja träna, för att träna när kosten inte funkar kommer bli "inte så kul" och träning ska vara roligt, för annars rinner den ju bara ut i sanden.

Jag tror att du behöver ett mål när du börjar träna! Ett tydligt mål, omän litet. Delmål är också bra, mot ett större slutmål. Jag ville t.ex. testa Triathlon, bl.a. eftersom människorna där är så otroligt trevliga och ingen dömer ut en fastän man kämpar och är illröd och kommer sist. Alla hejar och är underbara. Av den allsidiga träningen gick jag ner i vikt fastän jag åt rätt mycket.

Ett tag hade jag som mål att kunna ha ett par jeans med bälte, och en tshirt nedstoppad, utan att muffinsmagen dolde bältet..... Det är kanske ett fåfängt och stört mål, vad vet jag, men jag hade målbilden i huvudet och det inspirerade mig.

Att träna helt utan mål tror jag kan vara svårt. Vilket mål man sen väljer är oväsentligt så länge det inspirerar och man mår bra!

En vettig kost ÄR viktigt, tillskott är väl lite överkurs om man inte har en konstaterad brist.

(Och nu ser jag, slarvmajan, att du ju har ett mål... Bra!!)

Nja, alltså, jag brukar nog kunna ha några cm fläsk på magen men ändå visa magrutor när jag tränar bra. De bullar ju ut, så man ser dem ändå. Sjukligt smal behöver man inte bli.

Jag har haft hjälp av dietist för att få ordning på det jag äter idag

Skulle du inte kunna ta kontakt igen, med mer fokus på mat för träning? Även vissa gym har väl så att man kan boka tid för kostrådgivning, men då får man kanske inte träffa någon dietist direkt.

Du behöver ju inte tvunget äta och trixa med att laga en massa olika rätter om du inte vill. Så länge din kost täcker det din kropp behöver kan du ju äta hyfsat "ensidigt" d.v.s. hålla dig till ett fåtal rätter, som funkar.

Nu vet jag inte hur TS äter, men så länge man inte är typ body builder så behövs inte proteinpulver. Väldigt många, kanske rent av de flesta äter mer protein än kroppen behöver, även i träning.

Ja, självklart går det alldeles utmärkt att få i sig det protein man behöver via kosten. Det är väl inte som om de flesta går runt med konstant proteinbrist direkt, men går man in för träning och vill bygga muskler behöver kroppen kanske mer protein än vad man brukar äta.

Äter man då dessutom, som TS, dåligt i vanliga fall och kanske dåligt med proteinrika livsmedel, så tänker jag att drickbart pulver kan vara en hjälp för att i alla fall hålla proteinintaget uppe. På tal om tillskott, liksom.

Men jag tänker ändå att det bästa för TS vore att ta kontakt med någon kostrådgivare för att få hjälp med ett kostschema som funkar för henne. Som även andra skriver är ju kosten A och O om man vill träna - och uppnå mål med sin träning.

Jag har också känt att jag behöver mer träning i mitt liv, inga mål som magrutor utan vill bli smidigare med bättre kondition bara.

Jag klarar inte att göra lite situps och armhävningar själv, det blir för tråkigt. Men youtube är faktiskt inte så dumt. Det är mycket lättare när någon annan göra samma övningar och jag bara kan apa efter. Synd att min form är så dålig att jag har ont i kroppen en vecka efter ett easy, beginner pass på 20 minuter. ;)

Om jag var du skulle jag faktiskt boka en tid med en PT

Säg som det är du vill inte träna på gym men vill börja någonstans. de kan hjälpa dig lägga upp ett program du kan göra själv hemma t.ex De kan även hjälpa till med matfunderingar. :)

Detta kommer från hon som sagt samma sak i 3 år utan att komma till skott :angel:

Sätt igång med träningen bara. Skjut inte upp det i väntan på något annat, som att du ska börja äta annorlunda, eller ha träffat en dietist, eller köpt nya träningskläder eller gud-vet-vad. Sätt igång idag! Nu!

Ladda ner en tränings-app som heter FMTK. Den är full av bra pass som inte kräver något annat än lite motivation. Ställ in den på nybörjare och börja. Allt eftersom kan du sen äta bättre eller köpa svindyra löpardojor om du vill.

Jag är typ där du är nu. Jag hatade dock träning, gym var verkligen ett "aldrig i livet" och jag tyckte det var skitläskigt. Jag prövade träna hemma, gick ut och sprang, kollade YouTube videos osv, men allt bara dog ut och jag hittade ingen motivation alls. Att röra på sig var tråkigt. :p

Nu förstår jag att det mesta grundade sig i att det jag tittade på var för kvinnor som ville gå ner i vikt, typ. Inte alls det jag ville. Så en dag bestämde jag mig för att knalla mig iväg till gymmet med min mamma (som är utbildad idrottslärare, pedagog och själv har tävlat upp till VM placeringar i styrkelyft) som visade mig runt gymmet. Hon visade alla maskiner, gav tips, hjälpte mig och så gjorde vi så några gånger tills jag kom in i det.
Då fattade jag hur SKITKUL gymmet är och styrketräning. Det var som att jag behövde komma över en mentalbarriär av ångest över hur folk skulle titta på mig, att jag inte hade en aning om vad jag gjorde, att jag troligtvis var svagast på gymmet osv. Mest delen där jag inte hade någon aning om vad jag gjorde.
Men det visade sig att alla är jättetrevliga där, jag har lärt känna massor av nya folk, jag börjar äntligen känna att jag får in rätt tekniker, att jag kan träna tyngre och tyngre och att jag även börjar se starkare ut (jag har låg fettprocent).
Nu tränar jag fler dagar i veckan på gymmet än jag vilar, samtidigt tränar jag inte bara kroppen utan man blir också väldigt social och så. :)

Bara ut och kora pa, gor nagra sit ups, squats vad du nu vill just den dagen.
Du behover inte alls ga pa gym om du inte klarar det, jag klarade inte det nagra ar sedan heller.
Fyll nagra flaskor med sand eller nagot sa har du en helt ok hantel, sen om du fortasser vara taggad med traningen kan du kopa riktiga.
Det ar en tjej som gor videos for hemma bruk, jag har inte tittat pa alla men de har ser riktigt bra ut.
Blogilates
Ta en video per dag och ut och spring 15 minuter efter. vila 2 dar i veckan.

Jag tycker protein shake ar jatte bra, om inte annat sa tar det bort min traningsvark och hjalper tjejer fa muskler da vi inte bygger muskler pa samma satt, vi maste ha mycket protein.

Jag vet att jag inte kommer nå målet av att bara börja hemma, men någonstans måste man börja.
Mitt mål är att simma, gå med stavar, pilates och kanske någon form av styrketräning (som man kan göra hemma), samt ridningen, målet är även att bygga upp bålstabiliteten. Det är min plan. :)

Nackdelen för mig är att jag äter inte "rätt" och kan inte äta "rätt". Jag har jättesvårt att få i mig mat som det är och behålla min vikt. Därför jag funderade på kosttillskott, så jag inte kommer gå ner i vikt sedan när jag börjar träna. Jag får inte gå ner i vikt för då kommer jag inte må bra.
Jag håller med någon annan om Adriennes yogavideos, testade en förra veckan och den var den hittills bästa hemmaträningen jag testat. (Fast jag har bara testat HIT och Zumba tidigare :D) En sak är säker och det är att yoga verkar ge bålstabilitet.

Jag har haft hjälp av dietist för att få ordning på det jag äter idag.

Allsidig kost? Jaha, där föll det... min kost är långt ifrån allsidig. Endast på helgerna den varierar lite, men inte mycket.
Är även världsämst på att laga mat som smakar bra, det enda jag lyckats med hittills är köttfärssås, men det kan jag inte äta hela tiden.
Därför kosten är min svagaste del.
Då kanske du lika gärna kan köra på den där styrketräningskosten och trycka i dig ägg och proteinkvarg och vad som (men ta inte äggen råa som det rekommenderas, de ger tydligen mindre näring så)

Håller också med andra om att man inte blir gymråtta över en dag, speciellt när man har personliga anledningar till att inte gå till ett gym.
Att börja sådär lite smått tror jag är utmärkt, det viktigaste är att man faktiskt gör det och är konsekvent.
Säg att du gör det tre till fyra dagar i veckan. Då måste du göra det också, varje vecka. Det tycker jag är det svåraste.
En proteinshake på morgonen tror jag räcker för dig i början också. Det hjälper också att få rutin på det hela.

Du kanske kan testa bodyweight fitness? Det är vad det låter som. Du använder din egen kroppstyngd. Lite som yoga blandat med gym.

Här finns ett färdigt schema och instruktionsprogram du kan arbeta dig in i allt eftersom du känner att du klarar av mer https://www.reddit.com/r/bodyweightfitness/wiki/kb/recommended_routine

Baserat på detta, så tycker jag att du tar tag i den biten först, prata med dietist och få mer detaljerade tips på vad för typ av mat som borde funka för just dig, gå en matlagningskurs/be nån duktig kompis lära dig laga mat, så att du själv känner att "jo, men det här kan jag ju och det blir bra".

Sen, när du fått ordning på kosten lite mer så kan du börja träna, för att träna när kosten inte funkar kommer bli "inte så kul" och träning ska vara roligt, för annars rinner den ju bara ut i sanden.
Redan varit i kontakt med dietist.

Jag tror jag gör så att jag börjar träna med den kosten jag har och ser vad den tar sig, så får jag gå vidare från det senare. :)
Jag har inga förväntningar direkt så.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar