Börja träna..

Jag håller med någon annan om Adriennes yogavideos, testade en förra veckan och den var den hittills bästa hemmaträningen jag testat. (Fast jag har bara testat HIT och Zumba tidigare :D) En sak är säker och det är att yoga verkar ge bålstabilitet.
Är inte pilates och yoga rätt lika varandra?

Att börja träna är en livsstilsförändring. Och sådana är svåra. När du skriver om "lite armhävningar" och kosttillskott som gör att du inte ska behöva tänka på vad du äter så mycket - då låter det som de som skriver att de vill gå ner i vikt men kommer att äta godis och skräpmat som vanligt på helgerna. Om man redan innan man börjar inte är beredd att göra ansträngningar, i både träning och bantning, då tror jag inte att man är tillräckligt motiverad att hålla ut.
Vad är det för fel att äta godis på helgerna?
Bara för att en vill gå ner i vikt behöver en inte leva som en asket
Det går att gå ner ivikt och ändå unna sig lite gott på helgen
Jag är säker på att det är en mer hållbara metod för dom flesta

Skulle du inte kunna ta kontakt igen, med mer fokus på mat för träning? Även vissa gym har väl så att man kan boka tid för kostrådgivning, men då får man kanske inte träffa någon dietist direkt.

Du behöver ju inte tvunget äta och trixa med att laga en massa olika rätter om du inte vill. Så länge din kost täcker det din kropp behöver kan du ju äta hyfsat "ensidigt" d.v.s. hålla dig till ett fåtal rätter, som funkar.
Gymmet här har ingen kostrådgivning i alla fall och dietisten på VC har långa väntetider och innan jag kommit in där har jag hunnit träna en hel del på min befintliga kost.
Tänker jag provar det först, så får vi se vart det leder mig. :)

Att börja träna är en livsstilsförändring. Och sådana är svåra. När du skriver om "lite armhävningar" och kosttillskott som gör att du inte ska behöva tänka på vad du äter så mycket - då låter det som de som skriver att de vill gå ner i vikt men kommer att äta godis och skräpmat som vanligt på helgerna. Om man redan innan man börjar inte är beredd att göra ansträngningar, i både träning och bantning, då tror jag inte att man är tillräckligt motiverad att hålla ut.
Nu behöver jag inte gå ner i vikt, jag ligger och väger till att vara underviktig och det är därför jag funderade på kosttillskott då jag inte får gå ner i vikt mer. Så det handlar inte om att inte göra någon ansträngning, om jag inte gör någon ansträngning hade jag inte gjort något alls. Det handlar om att behålla vikten samtidigt som jag tränar, då jag inte kan äta mer än vad jag redan gör.

Jag tror att du tänker helt rätt. Börja träna på en lagom nivå och upptäck vad som känns bra!

Själv levde jag för övrigt på en bas av carbonara och våfflor i flera år som nyutflyttad innan jag till slut lärde mig att laga mer varierad kost. Ändå är jag fortfarande känd bland vännerna för att äta ovarierat och skräpmat men klarar både ett fysiskt jobb och hyfsat hård träning 2-3 gånger i veckan utan problem. Jag är och har alltid varit på gränsen till underviktig.

Jag tror att du tänker helt rätt. Börja träna på en lagom nivå och upptäck vad som känns bra!

Själv levde jag för övrigt på en bas av carbonara och våfflor i flera år som nyutflyttad innan jag till slut lärde mig att laga mer varierad kost. Ändå är jag fortfarande känd bland vännerna för att äta ovarierat och skräpmat men klarar både ett fysiskt jobb och hyfsat hård träning 2-3 gånger i veckan utan problem. Jag är och har alltid varit på gränsen till underviktig.
Åh, nu tänder sig hoppets lykta här. Va roligt att få läsa om någon som varit i en liknande sits och det gått bra. :D

Nu behöver jag inte gå ner i vikt, jag ligger och väger till att vara underviktig och det är därför jag funderade på kosttillskott då jag inte får gå ner i vikt mer. Så det handlar inte om att inte göra någon ansträngning, om jag inte gör någon ansträngning hade jag inte gjort något alls. Det handlar om att behålla vikten samtidigt som jag tränar, då jag inte kan äta mer än vad jag redan gör.
Men det förstod jag. Det jag skrev om bantning var bara en jämförelse, inte att du hade tänkt dig att gå ner i vikt.

Gymmet här har ingen kostrådgivning i alla fall och dietisten på VC har långa väntetider och innan jag kommit in där har jag hunnit träna en hel del på min befintliga kost.
Tänker jag provar det först, så får vi se vart det leder mig. :)

Men självklart ska du prova! Hur eller hur så är ju all träning bättre än ingen träning och gör dessutom så mycket mer för välbefinnandet än bara skapar magrutor. ;)

Jag tror att det var främst det att du i trådstarten skrev att det var just muskler/magrutor som var ditt stora mål, som fick många att gå igång. För har man som mål att just bygga muskler så krävs en ganska stor insats, både vad gäller kost och träning. Men känner du för att i första hand bara komma igång med någon slags träning alls så kan du självklart fokusera på det i första hand. :)

Redan varit i kontakt med dietist.

Jag tror jag gör så att jag börjar träna med den kosten jag har och ser vad den tar sig, så får jag gå vidare från det senare. :)
Jag har inga förväntningar direkt så.
Tror det är bäst så! Inte ovanligt att man får större aptit när man börjar träna heller. :)

Men självklart ska du prova! Hur eller hur så är ju all träning bättre än ingen träning och gör dessutom så mycket mer för välbefinnandet än bara skapar magrutor. ;)

Jag tror att det var främst det att du i trådstarten skrev att det var just muskler/magrutor som var ditt stora mål, som fick många att gå igång. För har man som mål att just bygga muskler så krävs en ganska stor insats, både vad gäller kost och träning. Men känner du för att i första hand bara komma igång med någon slags träning alls så kan du självklart fokusera på det i första hand. :)
Magrutorna är bara slutdrömmen, som jag inte ens vet om den är möjlig att förverkliga men man måste ändå jaga sina drömmar även om man inte kommer nå upp till dom. :)

Just ja, funderar lite kring olika övningar situps tränat mest magen om jag inte har helt fel. Armhävningar är jag inte helt säker på om det är rygg och armar eller något mer.
Sen har vi plankan och ryggsitups, eller kallas de kanske sälen istället, man ligger på mage och lyfter upp överkroppen med hjälp av ryggen.

Finns det någon bra sådan övning för knäna och axlarna, som man kan göra hemma också? :)

Redan varit i kontakt med dietist.

Jag tror jag gör så att jag börjar träna med den kosten jag har och ser vad den tar sig, så får jag gå vidare från det senare. :)
Jag har inga förväntningar direkt så.

Nyfiken fråga och du behöver såklart inte svara om du inte vill, men vad är det som gör att du inte kan äta "allt", någon typ av överkänslighet eller något annat?
Anledningen att jag undrar är för att om jag vet anledningen, så¨kan du få några mer applicerbara tips/ recept från mitt håll :)

Just ja, funderar lite kring olika övningar situps tränat mest magen om jag inte har helt fel. Armhävningar är jag inte helt säker på om det är rygg och armar eller något mer.
Sen har vi plankan och ryggsitups, eller kallas de kanske sälen istället, man ligger på mage och lyfter upp överkroppen med hjälp av ryggen.

Finns det någon bra sådan övning för knäna och axlarna, som man kan göra hemma också? :)

Jag tipsar igen om appen FMTK. Där hittar du bra pass för det du vill träna. Med instruktioner och filmer som visar hur övningarna ska göras. Mycket bra träningsapp.

Men lås dig inte vid att du ska träna bara en viss del av kroppen. Kroppen mår bäst av allsidig träning.

Försök att hitta hyfsat bra saker som du kan äta. Kan du äta kokt ägg? Tycker du om nötter, typ naturella cashewnötter är ett jättebra mellanmål/snacks. Vad tycker du om kvarg?(tex lindahls kvarg utan socker).

Hitta såna hyfsat bra saker att äta, ät lite men ofta. Ät något litet mellanmål var 3e timme och se till att du gör det även om det är motigt i början, men det kommer göra tillsammans med träningen att du ökar matsmältningen = du kommer bli hungrigare = det blir förhoppningsvis lättare att få i sig mer och bättre mat.

Hemmaträning kan du göra dom saker du skrev och googla dig fram till lite fler övningar. Gör tex 10-15 stycken av varje övning och gör det 3 ggr med 30-60sekundwrs vila mellan varje omgång. Gör ett veckoschema, där du kanske till att börja med tränar 3 ggr i veckan med 5 övningar per gång, och sen gör du bara det du bestämt, det är lättare att få det gjort om man har ett schema att gå efter. Även med maten kan du bestämma dig för att det här måste jag äta varje dag, börja lätt och öka allt eftersom. Det tar emot i början, men när du väl fått igång ämnesomsättningen så blir det förhoppningsvis lättare.

Jag gick på kostschema och träningsschema förra sommaren, skulle äta 6 mål/dag, det var omöjligt i början, men vart lättare och lättare för varje dag, tills jag till slut inte klarade mig mer än 3 timmar utan att äta något.

Sen är det inte alls helt fel med lite tillskott iallafall till en början, för att styrketränar du och inte äter tillräckligt så bryter du bara ner musklerna istället. Det finns tex bra måltidsersättningspulver med extra protein speciellt för kvinnor som du kan börja med för att få in rutin på att få i dig något var 3-4e timme.

Sen är det inte alls helt fel med lite tillskott iallafall till en början, för att styrketränar du och inte äter tillräckligt så bryter du bara ner musklerna istället. Det finns tex bra måltidsersättningspulver med extra protein speciellt för kvinnor som du kan börja med för att få in rutin på att få i dig något var 3-4e timme.

Risken för att muskler ska börja brytas ner av lite lagom hemmaträning är tämligen obefintlig.
Finns ingen anledning för någon "vardagsmotionär" (dvs såna som inte tränar hårt 5-6 dagar i veckan och då i syfte att verkligen bygga muskler) att äta några proteintillskott, så alla som trycker i sig kvarg och dyl slänger faktiskt sina pengar i sjön.

Då finns det väl antagligen en chans att du faktiskt råkar behöva de extra proteinerna till skillnad från de flesta andra. Här är ngn site som nog pratar om lite olika saker man kan äta när man tränar www.tranastyrka.se han brukar vara noga.

Tror man ska tänka på att suga in magen vid situps snarare än att pösa ut den (men det är bara vad jag fått för mig, och gör), Vid plankan ska man i alla fall suga in den.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar