Börja träna..

Risken för att muskler ska börja brytas ner av lite lagom hemmaträning är tämligen obefintlig.
Finns ingen anledning för någon "vardagsmotionär" (dvs såna som inte tränar hårt 5-6 dagar i veckan och då i syfte att verkligen bygga muskler) att äta några proteintillskott, så alla som trycker i sig kvarg och dyl slänger faktiskt sina pengar i sjön.

Fast nej, huvudsyftet med att jag skrev kvarg/ägg/nötter va ju för att äta något hyfsat bra/lättätet/mättande ofta för att få igång ämnesomsättningen för att det då blir lättare att äta mer och bättre när man är riktigt hungrig. Oavsett vad du anser så tycker jag att kvarg/proteinpulver är bra när man har svårt att äta ofta och bra saker, det hjälper till att få in en bra matrutin. Jag skrev aldrig att man alltid skulle äta det och enbart äta det, men jag tycker att det är en bra start. Det har hjälpt mig.

Magrutorna är bara slutdrömmen, som jag inte ens vet om den är möjlig att förverkliga men man måste ändå jaga sina drömmar även om man inte kommer nå upp till dom. :)
Magrutor har alla, bara det att på de flesta är de gömda under ett fettlager.

Jag skulle rekomendera tabata, det finns appar som påminner dig och tar tiden åt dig, så är det enklare att få det gjort. Det innebär att du gör plankan på alla fyra hållen, mage, rygg och sidorna. Tänk på att det är viktigt att man inte putar med varken rumpan eller baken, och att man inte hänger i armarna/axlarna utan lyfter sig. Vill man göra det jobbigare så lyfter man ena benet.

Ett kostråd som är enkelt att följa är att varje dag få i sig ett ägg och en grönsak. Det måste vara olika grönsak varje dag i veckan så det blir variation på dem, sikta på olika färger på dem.

Oavsett vad du anser
Har tillräckligt mycket kunskap i ämnet mat och näringslära för att veta att kvarg faktiskt är totalt onödigt för vardagsmotionärer. Kvarg är nutidens mest överreklamerade och onödiga produkt för den vanliga människan.
Finns bättre saker att peta i sig om man vill träna och av någon anledning behöver äta begränsade råvaror lite och ofta.
Därav min fråga till ts om vad som gör att hon inte kan äta "allt".

Har tillräckligt mycket kunskap i ämnet mat och näringslära för att veta att kvarg faktiskt är totalt onödigt för vardagsmotionärer. Kvarg är nutidens mest överreklamerade och onödiga produkt för den vanliga människan.
Finns bättre saker att peta i sig om man vill träna och av någon anledning behöver äta begränsade råvaror lite och ofta.
Därav min fråga till ts om vad som gör att hon inte kan äta "allt".
Fast då bortser du nog fr att proteinet är så mkt mer mättande? Proteinmellanmålen är utmärkta för att de blir så mättande i förhållande till antalet kalorier de ger. Jag tycker de är ypperliga för att de ligger så lågt i kcal men ändå ger så mkt mättnad. Och det är främst det som jag hör som argument fr användare. Inte att de tror att de behöver proteinet för att kunna bygga muskler.

Ett kostråd som är enkelt att följa är att varje dag få i sig ett ägg och en grönsak. Det måste vara olika grönsak varje dag i veckan så det blir variation på dem, sikta på olika färger på dem.
Hm, det där lät helt klart intressant. Är det något bra i äggen och grönsakerna som är extra bra eller vad är det egentligen i dom? Har inte tänkt så mycket tidigare på vad de innehåller näringsmässigt.

Man kan finna en del yogaliknande övningar inom pilates, men där slutar likheterna. Yoga är mycket bättre. :D
Hur kommer det sig att du tycker så?
De få gånger jag provat yoga har det varit urtråkigt, men när jag varit på pilates har det varit riktigt kul, kanske för att vi då använt oss av pilatesboll. Det är den uppfattningen jag fått.

Nyfiken fråga och du behöver såklart inte svara om du inte vill, men vad är det som gör att du inte kan äta "allt", någon typ av överkänslighet eller något annat?
Anledningen att jag undrar är för att om jag vet anledningen, så¨kan du få några mer applicerbara tips/ recept från mitt håll :)
Kräsen, kväljningar, får inte behålla maten, bara för att nämna några.
Mat jag inte gillar äter jag inte överhuvudtaget, ibland när jag äter mat jag tycker om kan jag få kväljningar och likaså får jag inte behålla den utan måste springa på toan relativt omgående.
Har även IBS.

Jag skulle rekomendera tabata, det finns appar som påminner dig och tar tiden åt dig, så är det enklare att få det gjort. Det innebär att du gör plankan på alla fyra hållen, mage, rygg och sidorna. Tänk på att det är viktigt att man inte putar med varken rumpan eller baken, och att man inte hänger i armarna/axlarna utan lyfter sig. Vill man göra det jobbigare så lyfter man ena benet.

.

Fast Tabata innebär 20 sek högintensiv träning följt av 10 sek vila i 8 omgångar. Det behöver inte bara innebära plankan i fyra varianter utan kan vara vilka övningar som helst, både styrka och cardio.

Är man nyfiken på gruppträning, men inte vill gå till någon anläggning har Les Mills (BodyPump, BodyCombat, CxWorx m fl program) en online-tjänst numera. Man får prova på gratis i tio dagar.

Jag har haft hjälp av dietist för att få ordning på det jag äter idag.

Allsidig kost? Jaha, där föll det... min kost är långt ifrån allsidig. Endast på helgerna den varierar lite, men inte mycket.
Är även världsämst på att laga mat som smakar bra, det enda jag lyckats med hittills är köttfärssås, men det kan jag inte äta hela tiden.
Därför kosten är min svagaste del.
Fast jag tycker det är jätteviktigt att du kan öka kaloriintaget innan du börjar träna, annars kan det bli tokigt. Jag tycker alltså inte att du ska börja träna om du redan är underviktig och redan rör på dig i vardagen och alltså har vardagsmotion redan. Jag tycker du ska börja i rätt ände, och i ditt fall är det kosten. Om du lyckas få till ett bättre matintag så kan du ju börja sen att träna eftersom du redan nu har vardagsmotion.

Fast jag tycker det är jätteviktigt att du kan öka kaloriintaget innan du börjar träna, annars kan det bli tokigt. Jag tycker alltså inte att du ska börja träna om du redan är underviktig och redan rör på dig i vardagen och alltså har vardagsmotion redan. Jag tycker du ska börja i rätt ände, och i ditt fall är det kosten. Om du lyckas få till ett bättre matintag så kan du ju börja sen att träna eftersom du redan nu har vardagsmotion.
Alltså jag tränar inte i dagsläget överhuvudtaget om man inte räknar jobbet och ridningen då förstås, men det räcker inte på långa vägar. Måste träna för att hålla i jobbet.

Alltså jag tränar inte i dagsläget överhuvudtaget om man inte räknar jobbet och ridningen då förstås, men det räcker inte på långa vägar. Måste träna för att hålla i jobbet.
Jag skulle nog vända på steken att du måste först äta rätt för att hålla i jobbet och sen bygga på det med träning. Risken är annars att du tränar förgäves och sliter ner kroppen så att säga.

Jag skulle nog vända på steken att du måste först äta rätt för att hålla i jobbet och sen bygga på det med träning. Risken är annars att du tränar förgäves och sliter ner kroppen så att säga.
Svårt att äta rätt när man har en kropp som inte är överens med det bara. :angel: Tro mig, jag har försökt.

Kräsen, kväljningar, får inte behålla maten, bara för att nämna några.
Mat jag inte gillar äter jag inte överhuvudtaget, ibland när jag äter mat jag tycker om kan jag få kväljningar och likaså får jag inte behålla den utan måste springa på toan relativt omgående.
Har även IBS.

Aha, ja då kan det ju bli lite svårare, men om du vill får du gärna via pm tala om vad som funkar och vad som absolut inte funkar, så kanske jag ändå kan komma med lite tips på recept för att "optimera" det du klarar av äta.

Aha, ja då kan det ju bli lite svårare, men om du vill får du gärna via pm tala om vad som funkar och vad som absolut inte funkar, så kanske jag ändå kan komma med lite tips på recept för att "optimera" det du klarar av äta.
Just nu begränsar även ekonomin. Kan inte köpa det jag egentligen vill äta. Varför ska det som är så gott vara så dyrt? :down:
Vill egentligen hitta något som piffar upp jobbmackorna, hinner inte laga någon riktig mat på vardagarna, och som samtidigt går fort att göra och helst är billigt att göra.

Funderat någon gång på typ köttbullemacka med lite sallad och rödbetssallad i nån baguette, men vet inte va de skulle tänkas kosta..

Fast då bortser du nog fr att proteinet är så mkt mer mättande? Proteinmellanmålen är utmärkta för att de blir så mättande i förhållande till antalet kalorier de ger. Jag tycker de är ypperliga för att de ligger så lågt i kcal men ändå ger så mkt mättnad. Och det är främst det som jag hör som argument fr användare. Inte att de tror att de behöver proteinet för att kunna bygga muskler.
Om ts har svårt att äta tillräckligt med mat, så är knappast ett lågt kaloriintag något att sträva efter eller att snabbt bli mätt av det lilla man äter. Det handlar mer om att hitta ett sätt eller produkter som gör att ts kan äta tillräckligt mycket och med tillräckligt näringsinnehåll, jag anser inte att kvarg/proteinmellanmål är optimala.

Just nu begränsar även ekonomin. Kan inte köpa det jag egentligen vill äta. Varför ska det som är så gott vara så dyrt? :down:
Vill egentligen hitta något som piffar upp jobbmackorna, hinner inte laga någon riktig mat på vardagarna, och som samtidigt går fort att göra och helst är billigt att göra.

Funderat någon gång på typ köttbullemacka med lite sallad och rödbetssallad i nån baguette, men vet inte va de skulle tänkas kosta..
Du kan inte laga storkok när du är ledig? Oftast bättre mat än mackor och snabbmat och man kommer undan ganska billigt när man kan köpa och göra av med storförpackningar. Soppor, grytor osv är perfekta och man kan variera lite efter vad man tycker om, vad som är i säsong, extrapriser osv. Det är heller oftast inte mer komplicerat än köttfärssås som jag har för mig att du nämnt att du kunde göra :)

Du kan inte laga storkok när du är ledig? Oftast bättre mat än mackor och snabbmat och man kommer undan ganska billigt när man kan köpa och göra av med storförpackningar. Soppor, grytor osv är perfekta och man kan variera lite efter vad man tycker om, vad som är i säsong, extrapriser osv. Det är heller oftast inte mer komplicerat än köttfärssås som jag har för mig att du nämnt att du kunde göra :)
Hinner dessvärre inte äta upp maten innan den blir dålig, kan inte ha med mig någon mat på jobbet. Har varken micro eller kylskåp. Därav att det blivit mackor för det funkar bäst.
Brukar bli att jag gör något lättare när jag kommer hem, ibland inget alls beroende på hur trött jag är.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar