Borde jag sluta bry mig om hans hundägarskap?

angiepangie

Trådstartare
Denna tråd faller väl någonstans mitt emellan äldre ungdom och hund, men eftersom problemet gäller hundägarskap postar jag tråden här.

Det är såhär, att min sambo hade en hund med sitt ex.
När dom gjorde slut bestämdes det att hon skulle ta hunden,
efter massa bråk och dumheter.

Hon sa att hon själv fixat så att hon stod som ägare på hunden, men
behöver inte dåvarande ägaren (min sambo) göra det?

Det låter väldigt konstigt i mina öron att man kan byta ägare på en hund
utan ägarens godkännande?

Hur som helst, problemet ligger i att han inte tagit tag i det utan litar på att hans ex fixat det.

Visserligen har jag kanske inte med det att göra, men för mig är det en ganska stor grej att stå som ägare på en hund och speciellt om man inte ens har hunden och inte haft på snart 5 månader.

När jag försöker prata med honom om det blir han irriterad, mestadels för att han definitivt inte gillar sitt ex och inte vill prata om henne, så det slutar alltid med att jag ger mig.

Och som sagt, det påverkar ju inte mig direkt.. Mer än att om det händer något och han måste stå för det ekonomiskt så är det klart det påverkar mig också då vi har mer eller mindre delad ekonomi.

Så frågan är ju.. Har jag "rätt" i att han borde reda ut det så allt blir som det ska eller ska jag bara sluta bry mig om det och låta honom fixa det själv?

Sv: Borde jag sluta bry mig om hans hundägarskap?

Det jag kan tänka mig är att hon har registrerat sig som ägare på jordbruksverket, och det är inte giltigt ägarbevis.
Det enda giltiga är kvitto på betalning för hunden eller köpekontrakt på skrivet av köpare och säljare.

Är du säker på att jordbruksverket inte är giltligt som ägarbevis?
Jag vet att SKK inte är det, men har för mig att jordbruksverket centrala hundregister ska gälla som ägarbevis
med eller utan kontrakt..?

Men fortfarande så måste ju nuvarande ägare skriva under och gå med på det.

Senast ändrad:

"Vem som helst" kan ju gå in och registrera sig som ägare på en hund så länge man har hundens uppgifter, så jag har svårt att tro att det är giltigt. Men jag ska inte säga 100!

"Vem som helst" kan ju gå in och registrera sig som ägare på en hund så länge man har hundens uppgifter, så jag har svårt att tro att det är giltigt. Men jag ska inte säga 100!

Du hade helt rätt, ringde jordbruksverket och det ger inga juridiska rättigheter till hunden. Ber om ursäkt!

Ingen fara :)
Bra att du ringde och kollade upp, alltid bra att veta med säkerhet!

Ingen fara :)
Bra att du ringde och kollade upp, alltid bra att veta med säkerhet!

Ja, jag kände att det var lika bra.
Nu kommer ju istället nästa grej att ta tag i, att få honom att åka och skriva ett kontrakt med henne.

Känns som att risken att hon inte vill ha hunden är ganska stor och då har vi en stor blandras (grand danois/borzoi och något mer) med höftproblem som inte går att försäkra på halsen.. Huga! :crazy:

Har "vi" på halsen ?? Han var väl med från början att skaffa hunden ?

Hon sa att hon själv fixat så att hon stod som ägare på hunden, men
behöver inte dåvarande ägaren (min sambo) göra det?

Det låter väldigt konstigt i mina öron att man kan byta ägare på en hund
utan ägarens godkännande?

Hur som helst, problemet ligger i att han inte tagit tag i det utan litar på att hans ex fixat det.

Visserligen har jag kanske inte med det att göra, men för mig är det en ganska stor grej att stå som ägare på en hund och speciellt om man inte ens har hunden och inte haft på snart 5 månader.

Jag kanske fattar väldigt långsamt men jag inser inte riktigt vilket problem det är du tycker att exet inte tagit tag i. Att skriva ett överlåtelseavtal där exet tar över hunden? Längre ned i tråden skriver du att ni riskerar att få hunden "på halsen". Om jag förstår saken rätt så bor hunden hos exet och hon betalar alla löpande kostnader. Vill exet nu bli av med hunden? Eller varför skulle ni få den på halsen? Det som ska göras är att skriva över försäkringen på exet, om det inte är gjort. Sambon kan skriva ett bevittnat gåvobrev där han ger bort hunden till exet. Om de är överens om att den ska bo hos henne. Om din sambo vill ha hunden så äger han den ju redan. Om han vill ha hunden men inte du så har ni ett annat problem. Om varken exet eller sambon vill ha hunden så är det väl omplacering eller avlivning som gäller.
Vad är det du är orolig för?

Tycker du är lite kinkig. Tror igentligen det är så att du vill ha bort hunden från honom för att kunna tänka bort exet? Inte din sak. Vill han äga en hund som bor hos hans EX är det inget du kan göra åt saken. Undrar vad det var för bråk o problem när hon tog över hunden?

Samtidigt som ev exet inte vill skriva över hunden på sej för att "ha kvar" din pojkvän. O den pojkväns reaktion säger en hel del (för mej vill han ha kvar ägandet på hunden för att ha något ihop forfarande med exet. Annars hade han fixat det för länge sen. Tror inte en sekund på att han inte gillar sitt eXet o inte vill prata med henne.

Tyvärr det är vad jag tror.

Samtidigt som ev exet inte vill skriva över hunden på sej för att "ha kvar" din pojkvän. O den pojkväns reaktion säger en hel del (för mej vill han ha kvar ägandet på hunden för att ha något ihop forfarande med exet. Annars hade han fixat det för länge sen. Tror inte en sekund på att han inte gillar sitt eXet o inte vill prata med henne.

Men shit vilka paranoida tankar :eek:

Jag tror INTE att TS pojkvän vill ha något att göra med sitt ex, utan att han är en sån som inte får "tummen ur". Kanske saknar han också sin hund?

Har "vi" på halsen ?? Han var väl med från början att skaffa hunden ?

Ja, det var han. Det har jag aldrig sagt något om.
Däremot vill han ju inte ha hunden nu, eftersom dom hade en överrenskommelse om att hon skulle ta hunden.

Attans glömde jag detta med *KL* igen

Naturligtvis var det till TS :o

Jag kanske fattar väldigt långsamt men jag inser inte riktigt vilket problem det är du tycker att exet inte tagit tag i. Att skriva ett överlåtelseavtal där exet tar över hunden? Längre ned i tråden skriver du att ni riskerar att få hunden "på halsen". Om jag förstår saken rätt så bor hunden hos exet och hon betalar alla löpande kostnader. Vill exet nu bli av med hunden? Eller varför skulle ni få den på halsen? Det som ska göras är att skriva över försäkringen på exet, om det inte är gjort. Sambon kan skriva ett bevittnat gåvobrev där han ger bort hunden till exet. Om de är överens om att den ska bo hos henne. Om din sambo vill ha hunden så äger han den ju redan. Om han vill ha hunden men inte du så har ni ett annat problem. Om varken exet eller sambon vill ha hunden så är det väl omplacering eller avlivning som gäller.
Vad är det du är orolig för?

Ja, hunden bor hos exet och hon betalar just nu allt. Problemet (kanske var ett dåligt ordval men nu skrev jag ju det..) är att hans ex är väldigt omogen och har visat upp det på flera sätt redan när det gäller hunden, och det skulle inte förvåna någon om hon bestämde sig för att försöka få min sambo att bli tvungen att ta hunden, för att hon tröttnat eller liknande..

Jag var orolig för att min sambo skulle åka på något (t.ex. om hunden biter någon, springer bort osv osv) när det inte är han som har hand om hunden, men fortfarande stod som ägare. Nu visade det sig att uppfödaren stått som ägare sedan de köpte hunden för över ett år sedan, och att h*n aldrig skrivit över någon av valparna från första början.

Tycker du är lite kinkig. Tror igentligen det är så att du vill ha bort hunden från honom för att kunna tänka bort exet? Inte din sak. Vill han äga en hund som bor hos hans EX är det inget du kan göra åt saken. Undrar vad det var för bråk o problem när hon tog över hunden?

Tyvärr det är vad jag tror.

Jag anser också att jag antagligen är "kinkig" (kanske inte jag skulle kalla det men låt gå) annars hade jag inte skapat tråden med rubriken "borde jag sluta bry mig"..

Tack för psykoanalysen, den stämmer säkert i viss mån.
Dock är jag helt säker på att du har fel gällande varför han inte vill prata med sitt ex :)

Men nu är det utrett, han pratade med henne igår och allt är nu överskrivet på henne eftersom uppfödaren aldrig från första början skrivit över någon av valparna, så det var h*n som stod som ägare hela tiden.

Men shit vilka paranoida tankar :eek:

Jag tror INTE att TS pojkvän vill ha något att göra med sitt ex, utan att han är en sån som inte får "tummen ur". Kanske saknar han också sin hund?

Ja, exakt.. Han har alltid haft problem att ta tag i saker, och speciellt i denna
situation eftersom han från första början ville ha hunden så är det klart att även om han inte vill ha den nu så svider det lite.

Och även om han inte skulle erkänna det, kan jag med största säkerhet garantera att ja, han saknar hunden ibland.

Tänkte bara säga att jag känner till ett fall där någon skulle sälja sin hund, men det blev slarvigt gjort och de första ägarna anmälde aldrig detta till jordbruksverket eller skk, och de nya köparna hörde inte heller av sig varken dit eller till gamla ägarna om ägarbyte. Sen typ 2 år senare kollade första ägarna upp hundens regnr eller stamtavlenamn eller nåt sånt på skk:s hemsida, och där stod någon helt annan som ägare till den hunden nu. Hunden blev väl antagligen såld igen efter andra ägarna...men det kunde ju tydligen göras ägarbyte trots att första ägarna aldrig anmälde detta?!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 201
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 769
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 779
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka