Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött

Fast du har ju tidigare sagt saker som att du helst skulle vilja odla och så. Kan du inte i avslappnande, liten skala använda dig av sådant? Kravlöst! Eller prova en ny hobby du aldrig tänkt på.

Lek med tanken att du i två månader var sjukskriven. Och du får och kan inte bygga om, göra om trädgården eller rida. Vad skulle du göra den tiden?
Jag har tidigare sagt att jag både vill lära mig att svetsa och att segla. Inget av dessa är möjligt. Jag har inte pengar till några sådana kurser och här finns inte ens hav i närheten.

Om jag inte kan göra något av förslagen så blir jag sittande. Jag skulle inte göra något alls. Och oftast så är det så mina dagar ser ut. Jag gör inget. Jag sitter bara och glor på datorn.

Det finns ju saker att göra, så som att sy upp några nya tygkassar, men intresset är lika med noll.

På mitt köksbord har jag ett nyckelskåp som jag köpte på en loppis. Jag köpte två stycken för att piffa upp och sedan sälja. Det där nyckelskåpet som jag börjat med har legat där väldigt länge. Jag har satt på några lager färg, men det behövs mer. Och sen ska det på lite decoupage.

Så är det med det mesta. Jag kommer mig inte för att göra saker och förblir passiv.

Du måste motionera även om det inte är roligt.
Att hänga upp dig på något så dyrt och komplicerat som ridning kommer inte att fungera.
Du måste göra något mera lättåtkomligt som i princip bara tar den tid som ger motion.
Skogspromenader är bra.

Vid båda mina terapiomgångar så utvärderades jag först av en överläkare som avgjorde vad jag behövde. Jag behövde inte veta något själv alls.
Och då är jag ju fast i den allmänna vården med evighetslånga väntetider. Ska jag söka privat så finns ingen överläkare som gör en bedömning.

Jag gick promenader förut men har slutat. Det var för blött i skogen och sen har jag inte kommit igång. Någon enstaka gång kan jag gå, men det finns inte det minsta lust att göra det.

Jag har tidigare sagt att jag både vill lära mig att svetsa och att segla. Inget av dessa är möjligt. Jag har inte pengar till några sådana kurser och här finns inte ens hav i närheten.

Om jag inte kan göra något av förslagen så blir jag sittande. Jag skulle inte göra något alls. Och oftast så är det så mina dagar ser ut. Jag gör inget. Jag sitter bara och glor på datorn.

Det finns ju saker att göra, så som att sy upp några nya tygkassar, men intresset är lika med noll.

På mitt köksbord har jag ett nyckelskåp som jag köpte på en loppis. Jag köpte två stycken för att piffa upp och sedan sälja. Det där nyckelskåpet som jag börjat med har legat där väldigt länge. Jag har satt på några lager färg, men det behövs mer. Och sen ska det på lite decoupage.

Så är det med det mesta. Jag kommer mig inte för att göra saker och förblir passiv.

Och då är jag ju fast i den allmänna vården med evighetslånga väntetider. Ska jag söka privat så finns ingen överläkare som gör en bedömning.

Jag gick promenader förut men har slutat. Det var för blött i skogen och sen har jag inte kommit igång. Någon enstaka gång kan jag gå, men det finns inte det minsta lust att göra det.

Så du skulle sitta 24 h per dygn och göra absolut ingenting tror du? Det finns inget du skulle göra som inte är ett måste?

Ska jag söka privat så finns ingen överläkare som gör en bedömning.
Min första terapi var privat. Företaget som hade gjort mig sjuk betalade. En överläkare gjorde en nogrann bedömning.

Någon enstaka gång kan jag gå, men det finns inte det minsta lust att göra det.
Du måste motionera även om du inte har lust. Det ställer kemin i kroppen till rätta med fysisk aktivitet.
Jag gick promenader trots att jag hade hästar att rida, jag var för sjuk för att kunna rida.
Viktigast är att det är lättillgängligt.
Yoga har du ju erfarenhet av och skogspromenader finns direkt utanför ditt hus.
Att bli frisk kostar ansträngning. Jag var oerhört mycket sjukare än vad du är nu.

Så du skulle sitta 24 h per dygn och göra absolut ingenting tror du? Det finns inget du skulle göra som inte är ett måste?
Ja, faktiskt. Förutom att sova, äta, jobba, gå på toaletten och duscha, så skulle jag nog inte göra något. Att glo på datorn räknas inte. Matlagning är ett måste och inget nöje. Att betala räkningar och sköta bokföringen är inte heller nöjen. Vad gör jag mer? Tvättar och viker kläder. Städar. Vattnar blommor.

Men jag kan ärligt inte komma på något jag skulle göra som inte är ett måste.

Min första terapi var privat. Företaget som hade gjort mig sjuk betalade. En överläkare gjorde en nogrann bedömning.

Du måste motionera även om du inte har lust. Det ställer kemin i kroppen till rätta med fysisk aktivitet.
Jag gick promenader trots att jag hade hästar att rida, jag var för sjuk för att kunna rida.
Viktigast är att det är lättillgängligt.
Yoga har du ju erfarenhet av och skogspromenader finns direkt utanför ditt hus.
Att bli frisk kostar ansträngning. Jag var oerhört mycket sjukare än vad du är nu.
Jag har ju redan provat med motion och det funkar ju inte. Jag blir inte frisk.

Ja, faktiskt. Förutom att sova, äta, jobba, gå på toaletten och duscha, så skulle jag nog inte göra något. Att glo på datorn räknas inte. Matlagning är ett måste och inget nöje. Att betala räkningar och sköta bokföringen är inte heller nöjen. Vad gör jag mer? Tvättar och viker kläder. Städar. Vattnar blommor.

Men jag kan ärligt inte komma på något jag skulle göra som inte är ett måste.

Du skulle inte jobba i mitt exempel. Den belastningen är borta. Så du kan i exemplet lägga all energi på sånt du vill. Det får inte vara måsten, häst, renovering eller trädgård dock. Skulle du sitta och stirra in i väggen i 2 månader då, eller skulle det när orken ökade pga att jobbet inte stal ork dyka upp något?

Glo på datorn kan väl mycket väl räknas om det är något man finner givande.

Du skulle inte jobba i mitt exempel. Den belastningen är borta. Så du kan i exemplet lägga all energi på sånt du vill. Det får inte vara måsten, häst, renovering eller trädgård dock. Skulle du sitta och stirra in i väggen i 2 månader då, eller skulle det när orken ökade pga att jobbet inte stal ork dyka upp något?

Glo på datorn kan väl mycket väl räknas om det är något man finner givande.
Att glo på datorn är inte givande.

Men jag har svårt att komma på något. Något hantverk kanske. Men tveksamt ändå.

Du mår inte bättre eller får mer ork ens när du hållit i några månader?
Försök att inte tänka frisk eller sjuk. Det är en hel skala av mående däremellan.
Jag har hållit på många månader förut. Det kändes rätt meningslöst till slut.

Klart det inte fungerar så att det är den _enda_lösningen som man blir frisk av, det är orealistiskt. Men det är ganska vedertaget att motion är positivt för allmäntillståndet. :)
Mitt psykiska mående påverkas inte påtagligt. Jag bara nöter ut skorna.

Jag har ju redan provat med motion och det funkar ju inte. Jag blir inte frisk.
Det räcker inte med bara motion.
Men utan motion så kommer du inte vidare.
Alla delar måste med.
Motion, medicin och terapi.
Motion och medicin kan du börja med i väntan på terapi.
Du kommer inte magiskt att bli frisk av bara motion.
Det kommer att ta tid.
Men utan motion så blir det svårt.
Något som du måste acceptera är att ditt tillfrisknande kommer att kräva hårt och tråkigt arbete från dig själv.
Jag ordinerar Yoga minst 30 min 5 dagar i veckan på arbetstid.

Jag har ingen aning om hur man gör en solhälsning. Jag vet inte ens vad den gör för nytta.

Oftast gör jag startpaket 1 som är allmänt stärkande, eller så gör jag startpaket 3 som är bra för ryggen. Någon gång har jag gjort startpaket 2 som är lugnande, men jag gillar inte det passet.

Det kortaste yogapass jag känner till är 22 minuter långt. Är det kortare än så, då är det inget pass.
Solhälsnig är typ en av få grejer jag lyckats göra utan att fuskkolla instruktioner trodde att alla yogisar lärde sig denna först :p

Vad är nästa steg nu i ditt liv?

En annan grej jag tänkt på @Magiana och du har säkert redan gjort detta och kanske skrivit om men isåfall har jag missat detta så frågar därför om du tagit blodprover för att säkerhetskälla att du inte lider av någon brist? Tänker framförallt på B- och V- vitamin att fu tagit prover för detta?

Solhälsnig är typ en av få grejer jag lyckats göra utan att fuskkolla instruktioner trodde att alla yogisar lärde sig denna först :p

Vad är nästa steg nu i ditt liv?
Solhälsningen finns inte i kundaliniyoga eller MediYoga. Andra yogaformer är jag inte bekant med.

En annan grej jag tänkt på @Magiana och du har säkert redan gjort detta och kanske skrivit om men isåfall har jag missat detta så frågar därför om du tagit blodprover för att säkerhetskälla att du inte lider av någon brist? Tänker framförallt på B- och V- vitamin att fu tagit prover för detta?
Nej. Inga prover är tagna. Jag tror det är rätt meningslöst då största problemen är sorg och ångest.

Det räcker inte med bara motion.
Men utan motion så kommer du inte vidare.
Alla delar måste med.
Motion, medicin och terapi.
Motion och medicin kan du börja med i väntan på terapi.
Du kommer inte magiskt att bli frisk av bara motion.
Det kommer att ta tid.
Men utan motion så blir det svårt.
Något som du måste acceptera är att ditt tillfrisknande kommer att kräva hårt och tråkigt arbete från dig själv.
Jag ordinerar Yoga minst 30 min 5 dagar i veckan på arbetstid.
Jag har börjat. Och slutat. Jag klarar inte av det på egen hand längre.

Solhälsningen finns inte i kundaliniyoga eller MediYoga. Andra yogaformer är jag inte bekant med.

Nej. Inga prover är tagna. Jag tror det är rätt meningslöst då största problemen är sorg och ångest.
Är det så att du har en brist av någon av dessa (eller något annat) men just brist på tex V-vitamin har man större risk för depression. Och jag tänker att man seglar lite i motvind om man inte tar tillskott om man har konstaterad brist. Vilket i sin tur gör det tuffare att komma ur en depression.

Det är aldrig meningslöst. Det viktigaste är att du blir frisk och då får man ta i alla halmstrån man kommer åt. Hade jag varit dig hade jag bokat in en läkartid så fort som möjligt.

Jag har börjat. Och slutat. Jag klarar inte av det på egen hand längre.
Okej byt ut det till promenader då. Det kan du.
Och om du inte ens klarar det så är det dags för psykakuten.
Det finns akut hjälp att få.
Motion bränner cortisol som är ångestskapande.
Det är viktigt med fysisk aktivitet för att ställa kroppens kemi till rätta.

Det är aldrig meningslöst. Det viktigaste är att du blir frisk och då får man ta i alla halmstrån man kommer åt. Hade jag varit dig hade jag bokat in en läkartid så fort som möjligt.
Jag klarar inte en blodprovstagning. Jag måste drogas rejält om det ska gå. Förra året gjorde de ett försök när jag var på sjukhuset. De lyckades inte ta ett korrekt prov p.g.a. min stressreaktion (som sobril inte hade någon effekt på).

Okej byt ut det till promenader då. Det kan du.
Och om du inte ens klarar det så är det dags för psykakuten.
Det finns akut hjälp att få.
Motion bränner cortisol som är ångestskapande.
Det är viktigt med fysisk aktivitet för att ställa kroppens kemi till rätta.
Jag orkar inte ens äta ordentligt för jag orkar inte laga mat. Dessvärre finns det ingen som kan hjälpa mig med maten.

Jag har varit på psykakuten en gång. Det pratade bara en stund med mig, sen åkte jag hem.

Motion kommer inte att hjälpa mot de reaktioner jag har. Det har inte gjort det förut. Det är inte panikångest jag har.

Jag behöver få tillbaka hoppet om att det går att bli frisk. Den har jag tappat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 545
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 825
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10