Klarar jag att flytta?

Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får höja som högst 4,9% på lägenheter med kallhyra. Jag försökte både nå och bli medlem i hyresgästföreningen men det strular och just nu orkar jag inte försöka mer. Jag kan inte fatta hur han får lov att höja hyran överhuvudtaget?!

Så nu börjar jag landa mer och mer i att det nog är bäst att flytta, men jag vill ju verkligen inte lämna min lägenhet :cry: Detta är första stället i mitt 38-åriga liv där jag känner mig HEMMA och det tog nio år att bo här innan jag kunde känna så. Tänk om jag flyttar och hamnar i ännu ett boende jag hatar? Vad gör jag då? Jag har flyttat så många gånger i mitt liv att bara tanken på att flytta igen ger mig panik. Och jag vill inte förlora min lokal!

Och hur funkar det när man har bostadstillägg? Jag har försökt läsa på försäkringskassans hemsida, men jag fattar i princip ingenting mer än ”du måste anmäla till oss om du flyttar”. Jag behöver veta alla detaljer på hur det går till, men jag kan inte hitta någon förklaring någonstans.

Och nu finns det såklart inga vettiga lägenheter lediga. I vintras fanns det massor lediga, men då var flytta otänkbart så då såg jag bara alla felen på dem.

Det ska ganska mycket till för tvångsförvaltning tyvärr. Här finns info från ett aktuellt ärende i Malmö, där det behövts flera vitesförelägganden och rundor i Mark- och miljödomstolen och att el och varmvatten stängdes av för de boende först. Förvisso är det en bostadsrättsförening med några få hyresrätter, för en ren hyresfastighet verkar det som att tröskeln är lite lägre, men det är ändå en ganska lång process.

Mitt råd till TS är att skriva upp allt och göra klagomål till miljönämnden i din kommun och hyresgästföreningen så mycket som möjligt!
Jag har inte följt det ärendet. Men som jag förstått så blir förutsättningarna väsentligt annorlunda av att det är en BRF, så det inte riktigt är jämförbart med andra fastighetsägare.

Jag har inte följt det ärendet. Men som jag förstått så blir förutsättningarna väsentligt annorlunda av att det är en BRF, så det inte riktigt är jämförbart med andra fastighetsägare.
Inte jag heller, förutom då att jag förstått att det är en ganska lång väg till tvångsförvaltning oavsett boendeform, men kanske ännu längre för brfer. Jag tog det som exempel för den kommunen beskriver ärendegången väldigt bra, det är svårt att hitta så öppna exempel på det.

Med tanke på hyresvärden, skicket på fastigheten samt ditt psykiska mående skulle det inte vara bra att du förberedde dig på en eventuell flytt?
Eller är det ett för stort steg ekonomiskt? Och jag har full förståelse att du inte orkar för en flytt är krävande.

Med tanke på hyresvärden, skicket på fastigheten samt ditt psykiska mående skulle det inte vara bra att du förberedde dig på en eventuell flytt?
Eller är det ett för stort steg ekonomiskt? Och jag har full förståelse att du inte orkar för en flytt är krävande.
Jo, jag håller på att förbereda mig mentalt. Funderar över vad för lägenhet som hade passat oss, storlek, planlösning, läge, pengar osv, men det är verkligen ett gigantiskt steg för mig att ta så därför tar det tid. Innan jag startade tråden så fanns det inte på världskartan att flytta överhuvudtaget så det går ju framåt, om än långsamt. Hade jag haft råd så hade jag nog börjat leta på allvar, men eftersom jag bara vill flytta en gång så måste det vara till en lägenhet som passar oss båda och då blir det genast mycket dyrare eftersom den behöver vara större och hos en bättre hyresvärd. Pojkvännen kan som sagt inte säga upp sig lägenhet i förväg och det går heller inte att hyra ut i andrahand. Det är också en del ekonomiska saker som behöver lösa sig innan vi kan flytta ihop officiellt. Men när det har löst sig så funderar vi på att fråga hans hyresvärd om det är möjligt att byta hans lägenhet mot en större utan att bryta kontraktet han har nu och om det går så kan vi ju flytta ihop på riktigt utan att jag flyttar till en egen lägenhet först. Det är några treor i samma hus som han bor i som, enligt planlösningsritningen, nog hade kunnat passa oss riktigt bra! De är uthyrda nu, men möjligheten att någon blir ledig i framtiden finns ju alltid

Hyresvärden i egen hög person ringde mig för en stund sedan. Han frågade om jag fortfarande använder min lokal, lät inte glad när jag sa att jag gör det och frågade vad jag har för kontrakt. Sa som det är att det finns inget kontrakt utan att hyran för lokalen ligger bara på min hyresavi. Så nu är jag jätteorolig för att han ska chockhöja hyran för mig för den är inte höjd sedan jag tog över lokalen 😓 Jag har bara råd att betala ca 500kr mer för den, kanske 1000kr om jag snålar på annat, men hur ska jag klara mig utan den?! Det finns inte en chans att jag får plats med allting jag har där i förrådet som hör till lägenheten och jag blir av med både min verkstad, tvättstuga och djurrummet 😭 Och där kan inte hyresgästföreningen hjälpa mig alls.
En till anledning till att han ringde var för att det tydligen läcker vatten rejält någonstans i huset och de ska ha kollat överallt utom min lokal. Han sa att de inte har nyckel till den men det ska de visst det ha! Dels har de kopierat min nyckel tidigare, jag tror två gånger men iallafall minst en gång, och till nödutgångsdörren har inte jag någon nyckel utan det är hyresvärden som har satt in den dörren och ska ha alla nycklarna. Så det är alltså minst två nycklar på vift! Det känns ju superbra (sarkasm) med tanke på att elen i min lokal är total katastrof och jag kan knappt fatta att det inte redan har börjat brinna där 😬

Ja, jag vet att jag borde flytta redan nu och utan lokal så har jag inget som håller mig kvar så då blir det att börja leta på allvar, men jag lär aldrig hitta någon annan vettig lokal jag har råd med 😞

Hyresvärden i egen hög person ringde mig för en stund sedan. Han frågade om jag fortfarande använder min lokal, lät inte glad när jag sa att jag gör det och frågade vad jag har för kontrakt. Sa som det är att det finns inget kontrakt utan att hyran för lokalen ligger bara på min hyresavi. Så nu är jag jätteorolig för att han ska chockhöja hyran för mig för den är inte höjd sedan jag tog över lokalen 😓 Jag har bara råd att betala ca 500kr mer för den, kanske 1000kr om jag snålar på annat, men hur ska jag klara mig utan den?! Det finns inte en chans att jag får plats med allting jag har där i förrådet som hör till lägenheten och jag blir av med både min verkstad, tvättstuga och djurrummet 😭 Och där kan inte hyresgästföreningen hjälpa mig alls.
En till anledning till att han ringde var för att det tydligen läcker vatten rejält någonstans i huset och de ska ha kollat överallt utom min lokal. Han sa att de inte har nyckel till den men det ska de visst det ha! Dels har de kopierat min nyckel tidigare, jag tror två gånger men iallafall minst en gång, och till nödutgångsdörren har inte jag någon nyckel utan det är hyresvärden som har satt in den dörren och ska ha alla nycklarna. Så det är alltså minst två nycklar på vift! Det känns ju superbra (sarkasm) med tanke på att elen i min lokal är total katastrof och jag kan knappt fatta att det inte redan har börjat brinna där 😬

Ja, jag vet att jag borde flytta redan nu och utan lokal så har jag inget som håller mig kvar så då blir det att börja leta på allvar, men jag lär aldrig hitta någon annan vettig lokal jag har råd med 😞
😢 Skickar styrka! 🩷 🩷 🩷

Hur stor behöver lokalen vara? Är det jobb/hobby du utför där eller mer förvaring?
Tänker att fokus är att hitta en vettig lägenhet först och lokal sen?

😢 Skickar styrka! 🩷 🩷 🩷
Tack 💖
Hur stor behöver lokalen vara? Är det jobb/hobby du utför där eller mer förvaring?
Tänker att fokus är att hitta en vettig lägenhet först och lokal sen?
Just nu är den mest till förvaring, men jag har både verkstad som jag använde mycket innan jag blev dålig och stor plats till djuren med platsbyggda burar om jag vill börja föda upp igen. Tror hela lokalen är ca 80kvm om jag utgår från storleken på min lägenhet. Riktigt så stor lokal behöver jag inte, men jag vill inte ha så mycket mindre heller för jag vill kunna både bygga och ha djur utan att byggandet stör djuren. Det behövs också varmvatten och avlopp. För mig är lokalen viktigare än ny lägenhet, men om jag blir av med den så känns det som att det kvittar för då måste jag ju ändå flytta allting oavsett om jag bor kvar eller flyttar till ny lägenhet. Men jag vill verkligen inte bli av med den! Jag har haft den i snart 20år ju 🥺

Kanske kolla efter ett hus att hyra istället tillsammans med pojkvännen så du får mera plats till dina grejer

Kanske kolla efter ett hus att hyra istället tillsammans med pojkvännen så du får mera plats till dina grejer
Både jag och pojkvännen har provat hus och det är tyvärr för mycket jobb med trädgård och skötsel. Det är skönt att slippa grannarna och ha gräsmatta dock, men inte tillräckligt för att stå ut med all skötsel

Kollatitta! Hyresvärden må vara usel, men fastighetsskötaren som var här igår är riktigt riktigt bra! Tyvärr kunde han inte fixa ett nytt handfat till mig (hyresvärden tyckte dessutom att han skulle laga kranen en gång till trots att den var lagad hur många gånger som helst men ändå läckte som ett såll), men med förenade krafter lyckades vi skrapa bort tillräckligt mycket kalk för att få loss kranen och när han var och hämtade nya delar så tog jag tag i den resterande kalken med hjälp av massor av kalklösning och rakblad. Handfatet kommer aldrig att bli vackert, men det är såååå stor skillnad nu och fläckarna som är kvar är bara hårfärg och märken efter rakbladet. Jag kommer inte längre behöva skämmas när folk är på besök :bump: Synd bara att jag inte tänkte på att ta bilder innan vi började för kalken var över 1mm tjock där det läckte som värst. Det är samma fastighetsskötare som fixade ny spis och kyl/frys till mig
IMG_4071.webp

Hittade en bild från oktober 2022. Tänk då ytterligare två års kalkuppbyggnad 😬 Jag skrubbade ca en gång i veckan för att få bort det ytliga och möglet som bildades, men hur mycket jag än skrubbade så bildades det mer kalk än jag kunde få bort efterhand som det började läcka mer och mer
2022-10-27%20(1).webp

Kollatitta! Hyresvärden må vara usel, men fastighetsskötaren som var här igår är riktigt riktigt bra! Tyvärr kunde han inte fixa ett nytt handfat till mig (hyresvärden tyckte dessutom att han skulle laga kranen en gång till trots att den var lagad hur många gånger som helst men ändå läckte som ett såll), men med förenade krafter lyckades vi skrapa bort tillräckligt mycket kalk för att få loss kranen och när han var och hämtade nya delar så tog jag tag i den resterande kalken med hjälp av massor av kalklösning och rakblad. Handfatet kommer aldrig att bli vackert, men det är såååå stor skillnad nu och fläckarna som är kvar är bara hårfärg och märken efter rakbladet. Jag kommer inte längre behöva skämmas när folk är på besök :bump: Synd bara att jag inte tänkte på att ta bilder innan vi började för kalken var över 1mm tjock där det läckte som värst. Det är samma fastighetsskötare som fixade ny spis och kyl/frys till mig
Visa bifogad fil 159185
Wow, vilken skillnad 👏👏 bra fixat av er!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 791
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 302
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 936
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 328
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod