Klarar jag att flytta?

Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får höja som högst 4,9% på lägenheter med kallhyra. Jag försökte både nå och bli medlem i hyresgästföreningen men det strular och just nu orkar jag inte försöka mer. Jag kan inte fatta hur han får lov att höja hyran överhuvudtaget?!

Så nu börjar jag landa mer och mer i att det nog är bäst att flytta, men jag vill ju verkligen inte lämna min lägenhet :cry: Detta är första stället i mitt 38-åriga liv där jag känner mig HEMMA och det tog nio år att bo här innan jag kunde känna så. Tänk om jag flyttar och hamnar i ännu ett boende jag hatar? Vad gör jag då? Jag har flyttat så många gånger i mitt liv att bara tanken på att flytta igen ger mig panik. Och jag vill inte förlora min lokal!

Och hur funkar det när man har bostadstillägg? Jag har försökt läsa på försäkringskassans hemsida, men jag fattar i princip ingenting mer än ”du måste anmäla till oss om du flyttar”. Jag behöver veta alla detaljer på hur det går till, men jag kan inte hitta någon förklaring någonstans.

Och nu finns det såklart inga vettiga lägenheter lediga. I vintras fanns det massor lediga, men då var flytta otänkbart så då såg jag bara alla felen på dem.
 

Vad som helst måste ju vara bättre än att bo kvar? Märkligt att husen inte är satta under tvångsförvaltning. :confused:
Jag verkligen älskar min lägenhet. Jag har kollat runt men inte hittat en enda som jag kan tänka mig flytta till. Jag är jätterädd att det ska bli som innan att jag inte känner mig hemma 😞

Jag tror att han gör absolut minimum för att få behålla husen, tex betalar böter och fixar sådant som det blir vite på. Resten skiter han i
 
Kan bara tipsa om att fortsätta påtala bristerna för din kommuns miljönämnd och hyresgästföreningen. Kanske även maila politiker i miljönämnden? Dokumentera när elen är avstängd och liknande, det behövs ofta bra med underlag för att få en fastighet under tvångsförvaltning.
 
Jag verkligen älskar min lägenhet. Jag har kollat runt men inte hittat en enda som jag kan tänka mig flytta till. Jag är jätterädd att det ska bli som innan att jag inte känner mig hemma 😞

Jag tror att han gör absolut minimum för att få behålla husen, tex betalar böter och fixar sådant som det blir vite på. Resten skiter han i
Fortsätt leta, plötsligt hittar du en du älskar och då är det inte svårt att lämna :heart
 
Jag verkligen älskar min lägenhet. Jag har kollat runt men inte hittat en enda som jag kan tänka mig flytta till. Jag är jätterädd att det ska bli som innan att jag inte känner mig hemma 😞

Jag tror att han gör absolut minimum för att få behålla husen, tex betalar böter och fixar sådant som det blir vite på. Resten skiter han i
Jag tycker tråden borde heta "Klarar jag att bo kvar"... 😱
 
Kan bara tipsa om att fortsätta påtala bristerna för din kommuns miljönämnd och hyresgästföreningen. Kanske även maila politiker i miljönämnden? Dokumentera när elen är avstängd och liknande, det behövs ofta bra med underlag för att få en fastighet under tvångsförvaltning.
Min granne som berättade om böterna och tvättstugan (jag har egen tvättmaskin i min lokal jag hyr i garaget så jag är aldrig nere i tvättstugan) skulle ta kontakt med både kommunen och hyresgästföreningen denna veckan så jag får se om hon får något att hända, men troligen inte tyvärr för hyresgästföreningen har aldrig kunnat hjälpa innan.
Boendestödet har varit i kontakt med kommunen för de har många som bor hos min hyresvärd (han har väldigt många hyreshus i stan) och en som är högt uppsatt inom kommunen svarade att de gör vad de kan för att få min hyresvärd att skärpa sig men det enda han kunde rekommendera var att boendestödet skulle försöka få så många som möjligt att flytta. Hyresvärden verkar veta exakt var gränsen går för hur mycket han kan missköta husen men ändå få ha dem kvar.
Just nu står ca hälften av lägenheterna där jag bor tomma trots att det sägs vara extrem bostadsbrist i kommunen. Till och med knarklangaren har flytt
Fortsätt leta, plötsligt hittar du en du älskar och då är det inte svårt att lämna :heart
Jag hoppas på det! Pojkvännen har 1,5 år kvar på sitt hyreskontrakt så som det ser ut nu så planerar vi för att hitta en större trea eller fyra när hans kontrakt går ut och flytta ihop då. Så om inget stort händer under den tiden så kommer jag nog bo kvar här tills dess för jag kommer inte att orka flytta två gånger. Jag har redan flyttat så många gånger i mitt liv.
Jag är också så rädd att hamna i en lyhörd lägenhet om jag flyttar för jag klarar inte en massa ljud från grannarna. Mitt ex bodde tex i ett hus där man kunde höra minsta pip från grannarna och man fick typ viska för annars hörde grannarna vad man pratade om
Jag tycker tråden borde heta "Klarar jag att bo kvar"... 😱
Jag har bott här så länge nu så jag är så van vid skiten att jag bara suckar och svär i tysthet. Men om jag inte haft egen tvättmaskin och min lokal så hade jag nog inte bott kvar oavsett hur mycket jag än älskar min lägenhet. Nu när så många lägenheter står tomma så är här också så lugnt och jag är inte längre rädd när jag går ut. Nu har jag heller inga extrema fel i min lägenhet så även om jag stör mig på att badrummet är gammalt och ofräscht och för att jag har ett stort hål bredvid kylskåpet där det borde finnas ett skåp så kan jag ändå leva med det. Lika med elen i min lokal. Det är skitirriterande att inte ha ordentlig belysning och att belysningen som finns är en säkerhetsrisk, men just nu använder jag den bara till förvaring och för tvättmaskinen så då orkar jag inte ta tag i det
 
Jag har bott här så länge nu så jag är så van vid skiten att jag bara suckar och svär i tysthet. Men om jag inte haft egen tvättmaskin och min lokal så hade jag nog inte bott kvar oavsett hur mycket jag än älskar min lägenhet. Nu när så många lägenheter står tomma så är här också så lugnt och jag är inte längre rädd när jag går ut. Nu har jag heller inga extrema fel i min lägenhet så även om jag stör mig på att badrummet är gammalt och ofräscht och för att jag har ett stort hål bredvid kylskåpet där det borde finnas ett skåp så kan jag ändå leva med det. Lika med elen i min lokal. Det är skitirriterande att inte ha ordentlig belysning och att belysningen som finns är en säkerhetsrisk, men just nu använder jag den bara till förvaring och för tvättmaskinen så då orkar jag inte ta tag i det
Nej du har bott där så länge nu så det blivit normaliserat. Även om du inte skriker högt så äter det upp din energi och sliter ner dig lite mer dag för dag.
 
Såhär såg det ut varje vecka innan sophuset byggdes. I början sköttes sophuset, men nu är det snart lika illa där.
När pappa hade huset så hade han två sopkärl (plus ett till restaurangen i huset) som tömdes varannan vecka. Då var varenda lägenhet uthyrd och det såg ALDRIG ut såhär. Nu töms det varje vecka trots att bara hälften av lägenheterna är uthyrda och det är så många sopkärl att jag inte ens kan räkna dem i huvudet.
2021-06-27%20(2).webp
 
Nej du har bott där så länge nu så det blivit normaliserat. Även om du inte skriker högt så äter det upp din energi och sliter ner dig lite mer dag för dag.
Normaliserat har det inte blivit, men däremot har jag helt gett upp om att någon förändring kommer att ske så jag tar bara kontakt med dem när det är något som MÅSTE åtgärdas. Allt annat fixar jag själv eller låter vara.
Just nu när det inte går åt så mycket el så äter det inte lika mycket energi och oro, men jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag inte är rejält orolig inför vintern 😓
 
Normaliserat har det inte blivit, men däremot har jag helt gett upp om att någon förändring kommer att ske så jag tar bara kontakt med dem när det är något som MÅSTE åtgärdas. Allt annat fixar jag själv eller låter vara.
Just nu när det inte går åt så mycket el så äter det inte lika mycket energi och oro, men jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag inte är rejält orolig inför vintern 😓
Jag har suttit i samma situation om än inte med en lägenhet. Jag resonerade som du fram tills jag flyttade och insåg exakt hur mycket energi som rann iväg på det hela.
 
Normaliserat har det inte blivit, men däremot har jag helt gett upp om att någon förändring kommer att ske så jag tar bara kontakt med dem när det är något som MÅSTE åtgärdas. Allt annat fixar jag själv eller låter vara.
Just nu när det inte går åt så mycket el så äter det inte lika mycket energi och oro, men jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag inte är rejält orolig inför vintern 😓
Precis, du är redan nu orolig för vintern… och att ha det så kallt som du har det är inte bra!
 
Jag såg också att taket ovanför ingången till gymmet i huset också snart kommer att ramla ned plus att fönstret ovanför har ett hål som har varit där ett bra tag
IMG_5723.webp
 
Angående att flytta så har jag och pojkvännen börjat arbeta fram en plan. Alla förändringar tar jättelång tid för mig att vänja mig vid så även om det utifrån sett inte ser ut att hända något så har det börjat hända en hel del i min hjärna och jag börjar acceptera tanken att det snart är dags att flytta. Det kommer troligen inte att ske den närmaste tiden, men inom 1-1,5 år ska jag vara härifrån som det ser ut nu!
 
Det brann i grannhuset idag också och jag hoppas verkligen att det är pga något som hyresvärden har misskött som är orsaken! Och det är bara ett par veckor sedan det var flera brandbilar utanför ett annat av hans hus
 
Låsa efter sig när man har sprungit i uthyrda lokaler? Vad är det för något? SUCK!! Jag har ingen aning om hur länge den har varit olåst då jag alltid använder den andra dörren. Tur att det (oftast) är låst in till garaget så allt klåfingrigt patrask hålls utan tillgång till dörren även när de lämnar den olåst
IMG_5759.webp
 
Orkar du verkligen med att lägga energi, stress och ångest på denna lägenhet och hyresvärd i 1 till 1,5 år till?
Av olika anledningar så går det inte att lösa förrän då som det ser ut nu. Alternativet är att jag mellanlandar någon annanstans under den tiden, men det klarar jag inte för det blir alldeles för mycket strul och jobb
 
Av olika anledningar så går det inte att lösa förrän då som det ser ut nu. Alternativet är att jag mellanlandar någon annanstans under den tiden, men det klarar jag inte för det blir alldeles för mycket strul och jobb
Varför kan du inte skaffa lägenheten ni ska ha sen? Dvs du skaffar den nu och sedan flyttar killen in.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 745
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 002
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 834
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 207
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp