Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Ja, visst är det så. Men problemet när man låter unga personer - där konsekvensen av att inte följa lagen är typ noll och inga, och där individerna av ren ålder och mognar inte har normalt konsekvenstänk - framföra denna typ av fordon är ju att det ställer till så enormt mkt trassel för övriga trafikanter. I dessa tider av miljökrav mm. känns det också som en oerhörd paradox att vi ska skapa fler möjligheter för fler personer att åka bensin-/dieseldrivna bilar. Ofta rena vidunder också, om det inte handlar om dessa jäkla mopedbilar som ungdomarna förses med istället för att faktiskt använda den gratis kollektivtrafik som finns eller sina ben för att gå/cykla och som bara ökar nettoutsläppen och miljöförstöringen. Vad samhället behöver är väl trots allt ett minskat bilberoende, inte att vi börjar fostra en mängd tonåringar som verkligen behöver sin rörelse till att redan i femtonårsåldern skapa sig ett bilberoende tänker jag. På andra bilisters bekostnad som förhoppningsvis mestadels kör pga. behov och inte rent nöje, jämfört med dessa ungdomar (som där jag bor hade sparat både tid, miljö och pengar på att ta bussen istället).
Är väl en himla tur då att a-traktorer som går på el ökar
 
Jag tror att det skulle vara oerhört svårt att följa upp - alla skulle väl passa på att köpa en liter mjölk på Kvantum när cruisingen är liksom. Samtidigt som det skulle bli oerhört svåra gränsdragningar kring vilka avstånd till kollektivtrafik som gäller osv för att det skulle vara tillåtet, och kosta stora resurser att bevaka.
Hade man i och för sig tillämpat Skatteverkets regler för reseavdrag så skulle i vart fall jag få det lugnar på mopedbilsfronten. Här är det snarare minuseffekt för ungdomarna att åka mopedbil jämfört med kollektivt eftersom det är tättbebyggt område med god kollektivtrafik inom de avstånd som ungdomarna kan ta sig med sina mopedbilar.
Det hjälper ju när reaktorerna stör.
Det kommer inte att gå att motivera att stå i klungor och störa omkringboende med hög musik mellan ICA och busshållplatsen. Typ.
Det blir ett verktyg mot buskörning för Polisen.

Vi har ju regeln på bil med att få åka obesiktigat till besiktning och för provkörning i samband med reparation. Det blir ingen ny hantering där.
 
Tycker det är riktigt sjukt att ungar får ut och köra riktiga bilar efter en dags utbildning.

Nej, de går inte så fort, men inne i samhället/stadstrafiken gör de precis lika mycket skada som en vanlig bil. Och hur mycket fick man inte träna stadskörning när man tog sitt vanliga körkort?

Sjukt är det!
 
Här fanns epor och A traktor så länge jag kan minnas (sedan början av 90talet), ibland fler ibland färre.

Förr cyklade jag och körde senare moppe dit jag skulle, idag kan jag tänka mig att cykla där cykelvägar ( vilket inte finns många) finns men aldrig moppe då jag anser det blivit så många stressade idioter ute i trafiken så skulle aldrig våga. Skulle även vilja ta mc kort och köra mc men vågar inte heller det pga idioter i trafiken.

Upplever att mentaliteten ändrats massor senaste 20 åren ute i trafiken.

Tycker personligen att det var lugnare att köra eu-moppe för 10 år sedan än mc idag. Då höll man sig så att bilar lätt kunde passera. Nu, 10 år senare, när jag kör mc så ser jag många lustigheter i trafiken och ibland rent utav farliga situationer. Någon nämnde tidigare om hur bilister medvetet träffar cyklister med spegeln. Det kan även hända de som kör mc och hände en av mina kompisar för 2 år sedan när vi var ute och körde i grupp. Här har jag mindre problem med de som kör a-traktorer än de som kör bilar. För bilar har försatt mig i fara som oskyddad trafikant så många fler gånger än ungdomar i sina a-traktorer.
 
Är väl en himla tur då att a-traktorer som går på el ökar
Fantastiskt. Aldrig sett en so far, men det lär väl öka här också då i sinom tid. Min principiella invändning kvarstår. Fordon ska vara för nytta, inte nöje, i det världsläge vi har. Att man är för lat för att gå 300 m till en buss som går en gång i kvarten är inte ett behov av fordon.
 
Hur epa och A-traktorförare hjälper polisen.
Kom ihåg när jag hörde när denna gick på radion och hur glad och stolt förare lät för att kunna hjälpa till istället för att bli hatad.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/epa-ungdomar-spanar-efter-tjuvar
Stockholm tog senare efter
https://sverigesradio.se/artikel/polisens-varvar-epa-forare-ska-spana-efter-tjuvar
Frågan är om det uppväger för alla trafikproblem som polisen sätts att lösa pga dessa fordon?
 
Det hjälper ju när reaktorerna stör.
Det kommer inte att gå att motivera att stå i klungor och störa omkringboende med hög musik mellan ICA och busshållplatsen. Typ.
Det blir ett verktyg mot buskörning för Polisen.

Vi har ju regeln på bil med att få åka obesiktigat till besiktning och för provkörning i samband med reparation. Det blir ingen ny hantering där.
Ja, det är sant. Häromkring är det inte 'raggarträffar' som är problemet utan överklassungar som inte bryr sig ett skvatt om att kvadda den svindyra moppebilen, skiter i andra levande varelser och kör som om de ägde världen. Såsom ungar i den åldern, med den typen av ekonomiska muskler, alltid betett sig. Men förr utan att kunna ställa till fullt lika mkt skada innan de skaffar riktigt körkort och lindar pappans porsche runt en och annan sjöbod iaf. (Den effekten verkar dock tyvärr inte avta pga. mopedbilarnas intåg i samhället, att döma av nyliga dödsolyckor. :( )
 
Så trist att man låter enstaka förare påverka en så pass att man vill förbjuda a-traktorer... Det borde införas bättre utbildning istället för förbud. En längre utbildning och körprov för både moped och a-traktor.
Det är ju inte enstaka utan alla jag sett i det här fallet. Helt ärligt är jag mycket mycket mindre brydd över elsparkcyklar.

Vi bor med bussar vart tionde minut, perfekta cykelvägar, underhållna året om, med värme under, 5 km cykel in till stan, det kan inte ta mer än 30 minuter att cykla till någon skola ens på andra sidan stan. Ser ingen som helst mening med att barn ska ha Epa också.

Jag kan förstå det på landet, här, inte alls faktiskt.
 
Senast ändrad:
Har tänkt en del på denna tråd. Skulle jag ha en tonåring så hade jag inte vågat släppa ut hen på en moppe utan det hade fått bli en A traktor. För många bilister är för hämdlystna för att jag skulle våga det, en inte allt för gammal A traktor har ju krockkuddar och andra säkerheter som inte en moppe har.
Känner att cykel kommer duga mycket bra för mitt barn till 18 år.
 
Bättre utbildning (varför inte liknande b-kort?) och maxhastighet 45 på a-traktorerna. Bort med moppebilar.

Tycker jag. Vägen jag kör flera gånger dagligen, trafikeras av många A-traktorer och moppebilar. De flesta går åt sidan, men det finns några som notoriskt vägrar. Jag kör buss och tar mig inte om lika enkelt som en bil pga svaga/spärrade motorer.
Men de som sköter sig sämst, är arbetsfordon a la grävmaskiner samt de som kör båtsläp. Alltså vuxna människor.

Jag vill absolut inte att grannbarnet, som går på högstadiet, ska köra runt i 45 km/h med sin pick-up (heter de så, de där megastora bilarna med flak och monsterdäck?). När jag såg honom köra förbi senast hade han mer fokus på ungdomarna utanför som han skulle styla för, än på vägen...🙈

Vid påkörning i 50km/h dör den påkörda i 80% av fallen, vid påkörning i 30 km/h dör 1 av 10. Tycker det är för ensidigt fokus på förarens säkerhet från många föräldrars håll, att ungdomarnas hjärna inte är fullt utvecklad än måste också vägas in. Det vore såklart hemskt att ens 16-åring dör i en olycka, men det borde också ses som hemskt att samma 16-åring dödar en annan människa.
 
Ja, det är sant. Häromkring är det inte 'raggarträffar' som är problemet utan överklassungar som inte bryr sig ett skvatt om att kvadda den svindyra moppebilen, skiter i andra levande varelser och kör som om de ägde världen. Såsom ungar i den åldern, med den typen av ekonomiska muskler, alltid betett sig. Men förr utan att kunna ställa till fullt lika mkt skada innan de skaffar riktigt körkort och lindar pappans porsche runt en och annan sjöbod iaf. (Den effekten verkar dock tyvärr inte avta pga. mopedbilarnas intåg i samhället, att döma av nyliga dödsolyckor. :( )
Det roliga är att jag listade ut var du bodde redan på ditt förra inlägg :-)
 
Det roliga är att jag listade ut var du bodde redan på ditt förra inlägg :-)
Enligt en rapport från 2021 har antalet mopedbilar i min kommun (som är stor, min del av den, där jag antar att mopedbilsantalet procentuellt är absolut högst, utgör till ytan en liten del av denna kommun) ökat med 1500 % sedan 2009 och ligger 2021 på drygt 3 ggr så hög nyregistrering som kommunsnittet i Sverige.
Underbart citat också från en intervjuad mopedbilsförare i kommunen som ganska väl illustrerar min bild:

"”Jag ville ha mopedbil. Alla mina kompisar fyller år innan mig och fick mopedbil när de fyllde år. Jag behöver inte ha en för en särskild hobby eller så. A-traktor var aldrig aktuellt, hastigheten är för långsam. En mopedbil är roligare och enklare. Skulle de få gå i samma hastighet skulle det varit mer intressant med A-traktor. En vanlig fräsch bil skulle ju vara schysst” "

Redigerat: tillägg:
Hittade följande text i samma rapport. Ganska skrämmande tycker jag, även om det tack och lov är inga eller väldigt få allvarliga olyckar (so far):
"Polisen delar bilden av inga eller väldigt få allvarliga olyckor men att mindre incidenter sker regelbundet 62. Vanligast är singelolyckor även om det förekommer olyckor med annan. Inte sällan kopplas singelolyckor till vårdslöst framförande av fordon som oftast uppstår vid buskörning.

Polisen anger att de regelbundet genomför olika typer av kontroller av mopedbilar och A-traktorer. Både i trafikkontroller av hastighet och mobil- och bältesanvändning samt ”flygande besiktning” vid skolor med fordonskontroller 63. Polisen anger att de driver dessa insatser för att behovet är stort. Många använder mobilen under färd och många använder inte heller sitt bälte. Dessutom är fordonsbrister vanligt, framförallt bland A-traktorer även om det förekommer även bland mopedbilar.

De flesta förarna anger att de alltid använder bälte, där en menar att hon ”brukar använda, men ibland är det bråttom och då sätter jag inte på det”. Angående att använda mobiltelefon under färd för samtal eller för att lyssna på musik anger samtliga att de på lika sätt använder telefonen under färd men att det går att koppla in telefonen i mopedbilen och styra musik och samtal via displayen. Flera berättar att de använder mobilen för att byta musik. Några användare medger att de haft fler i mopedbilen än tillåtet, men då att det endast skett någon gång samt att sträckan de kört varit väldigt kort och endast inom tätort och inte på större vägar."

(KOUCKY & PARTNERS AB 2021 MOPEDBILAR OCH A-TRAKTORER, DESS ANVÄNDARE OCH TRAFIKSÄKERHET )
 
Senast ändrad:
Det hjälper ju när traktorerna stör.
Det kommer inte att gå att motivera att stå i klungor och störa omkringboende med hög musik mellan ICA och busshållplatsen. Typ.
Det blir ett verktyg mot buskörning för Polisen.

Vi har ju regeln på bil med att få åka obesiktigat till besiktning och för provkörning i samband med reparation. Det blir ingen ny hantering där.
Traktorerna skall det vara.
 
Det är ju inte enstaka utan alla jag sett i det här fallet. Helt ärligt är jag mycket mycket mindre brydd över elsparkcyklar.

Vi bor med bussar vart tionde minut, perfekta cykelvägar, underhållna året om, med värme under, 5 km cykel in till stan, det kan inte ta mer än 30 minuter att cykla till någon skola ens på andra sidan stan. Ser ingen som helst mening med att barn ska ha Epa också.

Jag kan förstå det på landet, här, inte alls faktiskt.
Köra buss på Sveavägen med elsparkcyklar överallt är en alldeles speciell sorts utmaning kan jag berätta.
 
Jag vill absolut inte att grannbarnet, som går på högstadiet, ska köra runt i 45 km/h med sin pick-up (heter de så, de där megastora bilarna med flak och monsterdäck?). När jag såg honom köra förbi senast hade han mer fokus på ungdomarna utanför som han skulle styla för, än på vägen...🙈

Vid påkörning i 50km/h dör den påkörda i 80% av fallen, vid påkörning i 30 km/h dör 1 av 10. Tycker det är för ensidigt fokus på förarens säkerhet från många föräldrars håll, att ungdomarnas hjärna inte är fullt utvecklad än måste också vägas in. Det vore såklart hemskt att ens 16-åring dör i en olycka, men det borde också ses som hemskt att samma 16-åring dödar en annan människa.

Jag ser dagligen många medelålders som har mer fokus på mobilen än på vägen. I bra mycket högre hastigheter än 45 km/h. Självklart kommer det alltid finnas omogna människor.

Men du har rätt till din åsikt, liksom jag har rätt till min.
 
Enligt en rapport från 2021 har antalet mopedbilar i min kommun (som är stor, min del av den, där jag antar att mopedbilsantalet procentuellt är absolut högst, utgör till ytan en liten del av denna kommun) ökat med 1500 % sedan 2009 och ligger 2021 på drygt 3 ggr så hög nyregistrering som kommunsnittet i Sverige.
Underbart citat också från en intervjuad mopedbilsförare i kommunen som ganska väl illustrerar min bild:

"”Jag ville ha mopedbil. Alla mina kompisar fyller år innan mig och fick mopedbil när de fyllde år. Jag behöver inte ha en för en särskild hobby eller så. A-traktor var aldrig aktuellt, hastigheten är för långsam. En mopedbil är roligare och enklare. Skulle de få gå i samma hastighet skulle det varit mer intressant med A-traktor. En vanlig fräsch bil skulle ju vara schysst” "

Redigerat: tillägg:
Hittade följande text i samma rapport. Ganska skrämmande tycker jag, även om det tack och lov är inga eller väldigt få allvarliga olyckar (so far):
"Polisen delar bilden av inga eller väldigt få allvarliga olyckor men att mindre incidenter sker regelbundet 62. Vanligast är singelolyckor även om det förekommer olyckor med annan. Inte sällan kopplas singelolyckor till vårdslöst framförande av fordon som oftast uppstår vid buskörning.

Polisen anger att de regelbundet genomför olika typer av kontroller av mopedbilar och A-traktorer. Både i trafikkontroller av hastighet och mobil- och bältesanvändning samt ”flygande besiktning” vid skolor med fordonskontroller 63. Polisen anger att de driver dessa insatser för att behovet är stort. Många använder mobilen under färd och många använder inte heller sitt bälte. Dessutom är fordonsbrister vanligt, framförallt bland A-traktorer även om det förekommer även bland mopedbilar.

De flesta förarna anger att de alltid använder bälte, där en menar att hon ”brukar använda, men ibland är det bråttom och då sätter jag inte på det”. Angående att använda mobiltelefon under färd för samtal eller för att lyssna på musik anger samtliga att de på lika sätt använder telefonen under färd men att det går att koppla in telefonen i mopedbilen och styra musik och samtal via displayen. Flera berättar att de använder mobilen för att byta musik. Några användare medger att de haft fler i mopedbilen än tillåtet, men då att det endast skett någon gång samt att sträckan de kört varit väldigt kort och endast inom tätort och inte på större vägar."

(KOUCKY & PARTNERS AB 2021 MOPEDBILAR OCH A-TRAKTORER, DESS ANVÄNDARE OCH TRAFIKSÄKERHET )
Det blir kanske lugnare för busschaffisarna nu då? Om de åker mer mopedbil?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp