Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

De åkte EPA när jag var ung för 45 år sedan, det var inte "nyligen".
Och 16-åringar åkte 125a, MC, ett fordon med prestanda som en Formel 2 bil.
A-traktor är nog inte värre än det.

F.ö. så är det bra att ha tålamod i trafiken.
Låt bli att bli irriterad så känns det bättre.
Det är svårt att bli irriterad när man missar planerade semin- eller veterinärbesök ,eller starttider på tävling, för att man i fyra mil ligger bakom tre-fyra a-traktorer som inte släpper förbi bilarna bakom och som då för en gångs skull givetvis ligger i sin lagliga hastighet. Den där knappa timmen i försening är liksom svår att kalkylera med och inte heller rimlig att man ska behöva ha som marginal när väglag är bra, väder är bra osv (särskilt inte i dessa tider när man inte får lasta av innan det är ens tur och hästen får stå och stekas i en het transport i väntan på sin tur om man nu inte hamnat bakom a-traktorgänget från bygden). Det är otroligt svårt att göra säkra omkörningar med transport bakom på smala landsvägar, särskilt med förare som inte är helt tillförlitliga utan påfallande ofta fladdrar ut mot mitten istället för att underlätta och hålla sig i vart fall i mitten av sin egen fil, eller lämna luckor så att man kan köra om dem en i taget istället för en tight karavan så man måste passera samtliga på en gång. Annars instämmer jag förstås, men om ingen någonsin behövde ta sig fram snabbare än 30 km/h så hade ju hastigheten på vägarna satts därefter tänker jag.
 
Det är svårt att bli irriterad när man missar planerade semin- eller veterinärbesök ,eller starttider på tävling, för att man i fyra mil ligger bakom tre-fyra a-traktorer som inte släpper förbi bilarna bakom och som då för en gångs skull givetvis ligger i sin lagliga hastighet. Den där knappa timmen i försening är liksom svår att kalkylera med och inte heller rimlig att man ska behöva ha som marginal när väglag är bra, väder är bra osv (särskilt inte i dessa tider när man inte får lasta av innan det är ens tur och hästen får stå och stekas i en het transport i väntan på sin tur om man nu inte hamnat bakom a-traktorgänget från bygden). Det är otroligt svårt att göra säkra omkörningar med transport bakom på smala landsvägar, särskilt med förare som inte är helt tillförlitliga utan påfallande ofta fladdrar ut mot mitten istället för att underlätta och hålla sig i vart fall i mitten av sin egen fil, eller lämna luckor så att man kan köra om dem en i taget istället för en tight karavan så man måste passera samtliga på en gång. Annars instämmer jag förstås, men om ingen någonsin behövde ta sig fram snabbare än 30 km/h så hade ju hastigheten på vägarna satts därefter tänker jag.
Och jag menade förstås: "svårt att INTE bli irriterad" :D
 
Teorin är ju nästan den samma som för personbil. Kapitlen om trafikregler, trafiksäkerhet, miljö, straff, risktagning, trafikskyltar och lite annat är faktiskt det samma. Det är mest lastfrågor och fordonskännedom som skiljer.
Här gör tonåringen sitt 7 teoriprov på Torsdag. De flesta kuggar första gången.

En intressant sak är att de som kör Epa är de med ett brinnande motorintresse. Det är de som går fordon och transport och är morgondagens efterlängtade yrkeschaförer och mekaniker. Man ser inte många Epatraktorer utanför de andra ”linjerna”.
Teoriprovet må va samma, b-korts teorin är ändå grunden till allt.

Det jag tycker borde va ändring på är själva uppkörningen. Killen har en tonåring som fyller 15 till sommaren och har på den vägen fått reda på att uppkörningen sker med moppe och det känns inte riktigt rätt, borde nästan va bättre om de körde upp i en epa/a-traktor eftersom det är det de ska framföra.
Kanske borde det till någon mer betäckning en som är för moppe å en för epa om det är där skon klämmer.

Har tyvärr sett epor/a-traktorer som kör som de vill, vilket inte riktigt funkar när man ska samsas med andra i trafiken och det tycker jag blir trafikfarligt.

Det du skriver om motorintresse verkar inte gälla alla längre. Idag verkar det enklare att skaffa/bygga om en epa/a-traktor. Killens son är inte direkt motorintresserad vad jag förstått.
Verkar som det blivit mer ett bekvämt sätt att ta sig fram och man är tuff å cool om man kör epa/a-traktor. Kan inte riktigt komma ihåg att det var så när jag var tonåring, då var det dom som gick fordon som hade.
Idag är det mer eller mindre varannan tonåringen som har.
 
Det är svårt att bli irriterad när man missar planerade semin- eller veterinärbesök ,eller starttider på tävling, för att man i fyra mil ligger bakom tre-fyra a-traktorer som inte släpper förbi bilarna bakom och som då för en gångs skull givetvis ligger i sin lagliga hastighet. Den där knappa timmen i försening är liksom svår att kalkylera med och inte heller rimlig att man ska behöva ha som marginal när väglag är bra, väder är bra osv (särskilt inte i dessa tider när man inte får lasta av innan det är ens tur och hästen får stå och stekas i en het transport i väntan på sin tur om man nu inte hamnat bakom a-traktorgänget från bygden). Det är otroligt svårt att göra säkra omkörningar med transport bakom på smala landsvägar, särskilt med förare som inte är helt tillförlitliga utan påfallande ofta fladdrar ut mot mitten istället för att underlätta och hålla sig i vart fall i mitten av sin egen fil, eller lämna luckor så att man kan köra om dem en i taget istället för en tight karavan så man måste passera samtliga på en gång. Annars instämmer jag förstås, men om ingen någonsin behövde ta sig fram snabbare än 30 km/h så hade ju hastigheten på vägarna satts därefter tänker jag.
De behöver bättre utbildning.
Långsamma fordon skall släppa förbi, sådana är reglerna.
Att bli irriterad på att trafikreglerna inte efterföljs är ju inte ett A-traktor-problem.
Det är ett laglydighetsproblem.
 
Alltså EPOr har "alltid" funnits här också men då berydligt färre och mer av den sorten som går ännu långsammare typ 30 km/h. Lätta att köra om, håller undan och i allmänhet inte lika störande. Att vägarna nu för tiden är smockfulla av "nya" bilar som går i typ 50 km/h och blockerar hela vägbanan är relativt nytt iaf i min erfarenhet.
 
Hur kan det komma sig att det skall vara så svårt att följa trafikreglerna?
Är det här verkligen så svårt att begripa?
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

"Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."

"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."

"Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt."

Saxat ur Trafikförordningen som alla med körkort förväntas kunna.
Är den verkligen så svår att förstå?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
 
Att vägarna nu för tiden är smockfulla av "nya" bilar som går i typ 50 km/h och blockerar hela vägbanan är relativt nytt iaf i min erfarenhet.
Det är Mopedbilar som du tänker på.
De får gå i 45 km/h och är tämligen nya.
De kom med EU.

EPA- och A-traktorer får inte gå att köra fortare än 30 km/h.
 
Om vi ska utgå ifrån anekdoter så tycker jag att vi ska förbjuda alla över 70 att köra bil, har hur många historier som helst om äldre som gör idiotiska manövrar eller tycker att det är rimligt att ligga på mittlinjen när det är tvåfiligt i 70 på 100 väg.
Sen borde inte män få köra bil innan de har blivit 25 åtminstone, många idiotiska omkörningar, missa regler i rondeller osv

Jag ser dagligen A-traktorer som gör att ungdomar kan välja den utbildning de vill eftersom de då kan ta sig till bussen. En del går natur, andra fordon. Jag jobbar själv på ett gymnasium med teknikutbildning. Det är många LGF-skyltar på parkeringen. Men det är ytterst sällan det är de långsamma fordonen som är problemet. Det är snarare de övriga i bilar som borde vara mogna, ha full körkortsutbildning och ha ett konsekvens tänk som ställer till problem.

Den A-traktor som gör mig allra gladast att se är den med en rullstol bakpå. Här ute på landsbygden körs det sällan bussar, och går det en buss så är det ytterst sällan det går att komma ombord med en rullstol. Men hjälp av sin A-traktor har den här ungdomen en frihet att kunna röra sig, kunna ta sig dit hen vill.

Höj farten till 45-50, skärp till utbildningen och utbilda bilförarna till vett så ser jag inte problemet.
Som jag ser det, borde förnyelse av körkort visa på att man (fortfarande) kan framföra ett fordon på säkert och lagmässigt sätt.


Och en generell observation: mitt intryck är att samhället i stort går mer och mer åt "jag, jag, jag", och allt mindre till att ägna minsta tanke på att underlätta/förbättra för andra.
 
Jag hade gärna förbjudit epor (utan bara haft ett undantag som ger tillåtelse för barn 15+ år som arbetar inom jordbruk att framföra lantbruksmaskiner på allmänna vägar efter något teoriprov) men ett första steg skulle vara att alla dessa långsamtgående fordon som inte tydligt skriker att de är det (ex hjullastare/traktor) ska ha en tydlig belyst (!) LGF skylt så att bakomvarande trafik lättare ser att det är just lgf och kan planera bättre.
 
Här hos oss så tycker jag att epa/a-traktorfolket beter sig ganska bra i trafiken. Men problemet är ju att de INTE SYNS när det inte är dagsljus. LGF-skyltarna är skitiga eller har ingen reflexfunktion och är det dimma med halvtaskig sikt så kan de dyka upp obehagligt snabbt (för dimbakljus verkar de inte ha heller).
 
De behöver bättre utbildning.
Långsamma fordon skall släppa förbi, sådana är reglerna.
Att bli irriterad på att trafikreglerna inte efterföljs är ju inte ett A-traktor-problem.
Det är ett laglydighetsproblem.
Ja, visst är det så. Men problemet när man låter unga personer - där konsekvensen av att inte följa lagen är typ noll och inga, och där individerna av ren ålder och mognar inte har normalt konsekvenstänk - framföra denna typ av fordon är ju att det ställer till så enormt mkt trassel för övriga trafikanter. I dessa tider av miljökrav mm. känns det också som en oerhörd paradox att vi ska skapa fler möjligheter för fler personer att åka bensin-/dieseldrivna bilar. Ofta rena vidunder också, om det inte handlar om dessa jäkla mopedbilar som ungdomarna förses med istället för att faktiskt använda den gratis kollektivtrafik som finns eller sina ben för att gå/cykla och som bara ökar nettoutsläppen och miljöförstöringen. Vad samhället behöver är väl trots allt ett minskat bilberoende, inte att vi börjar fostra en mängd tonåringar som verkligen behöver sin rörelse till att redan i femtonårsåldern skapa sig ett bilberoende tänker jag. På andra bilisters bekostnad som förhoppningsvis mestadels kör pga. behov och inte rent nöje, jämfört med dessa ungdomar (som där jag bor hade sparat både tid, miljö och pengar på att ta bussen istället).
 
De behöver bättre utbildning.
Långsamma fordon skall släppa förbi, sådana är reglerna.
Att bli irriterad på att trafikreglerna inte efterföljs är ju inte ett A-traktor-problem.
Det är ett laglydighetsproblem.
På körskolan blir de enligt tonåringen lärda att köra åt sidan och släppa förbi på säkra platser. Att sen vissa inte sköter det är som med allt annat folk inte sköter-trist.
 
Spännande. Det har jag ALDRIG varit med om att någon har gjort.
Det har faktiskt hänt mig. En gång. På alla år. Och trots att mängden mopedbilar per capita där jag bor sannolikt tillhör Topp Fem i Sverige = det går knappt en enda resa längs halvön där jag bör utan att det ligger minst en mopedbil några bilar fram om man inte kör väldig tidigt på morgonen (före 07), då man kan ha tur.
 
Bättre utbildning (varför inte liknande b-kort?) och maxhastighet 45 på a-traktorerna. Bort med moppebilar.

Tycker jag. Vägen jag kör flera gånger dagligen, trafikeras av många A-traktorer och moppebilar. De flesta går åt sidan, men det finns några som notoriskt vägrar. Jag kör buss och tar mig inte om lika enkelt som en bil pga svaga/spärrade motorer.
Men de som sköter sig sämst, är arbetsfordon a la grävmaskiner samt de som kör båtsläp. Alltså vuxna människor.
 
Ja, visst är det så. Men problemet när man låter unga personer - där konsekvensen av att inte följa lagen är typ noll och inga, och där individerna av ren ålder och mognar inte har normalt konsekvenstänk - framföra denna typ av fordon är ju att det ställer till så enormt mkt trassel för övriga trafikanter. I dessa tider av miljökrav mm. känns det också som en oerhörd paradox att vi ska skapa fler möjligheter för fler personer att åka bensin-/dieseldrivna bilar. Ofta rena vidunder också, om det inte handlar om dessa jäkla mopedbilar som ungdomarna förses med istället för att faktiskt använda den gratis kollektivtrafik som finns eller sina ben för att gå/cykla och som bara ökar nettoutsläppen och miljöförstöringen. Vad samhället behöver är väl trots allt ett minskat bilberoende, inte att vi börjar fostra en mängd tonåringar som verkligen behöver sin rörelse till att redan i femtonårsåldern skapa sig ett bilberoende tänker jag. På andra bilisters bekostnad som förhoppningsvis mestadels kör pga. behov och inte rent nöje, jämfört med dessa ungdomar (som där jag bor hade sparat både tid, miljö och pengar på att ta bussen istället).
Jag tror att litet ändrade regler skulle lösa det problemet.
Som t.ex. att införa krav på nyttotrafik för EPA, A-traktor och Mopedbil.
Åka till skolan där kollektivtrafik saknas = okej.
Åka till fritidsintressen = okej.
Åka och handla = okej.
Åka till doktorn = okej.
Vara ute på Cruising = otillåtet.

Det skulle dels minska nöjet med fordonen och dels ge Polisen möjlighet att rensa upp när fordonen stör.
Samtidigt som de som verkligheten behöver kunna ta sig till olika platser kommer att kunna det.
 
Jag tror att litet ändrade regler skulle lösa det problemet.
Som t.ex. att införa krav på nyttotrafik för EPA, A-traktor och Mopedbil.
Åka till skolan där kollektivtrafik saknas = okej.
Åka till fritidsintressen = okej.
Åka och handla = okej.
Åka till doktorn = okej.
Vara ute på Cruising = otillåtet.

Det skulle dels minska nöjet med fordonen och dels ge Polisen möjlighet att rensa upp när fordonen stör.
Samtidigt som de som verkligheten behöver kunna ta sig till olika platser kommer att kunna det.
Jag tror att det skulle vara oerhört svårt att följa upp - alla skulle väl passa på att köpa en liter mjölk på Kvantum när cruisingen är liksom. Samtidigt som det skulle bli oerhört svåra gränsdragningar kring vilka avstånd till kollektivtrafik som gäller osv för att det skulle vara tillåtet, och kosta stora resurser att bevaka.
Hade man i och för sig tillämpat Skatteverkets regler för reseavdrag så skulle i vart fall jag få det lugnar på mopedbilsfronten. Här är det snarare minuseffekt för ungdomarna att åka mopedbil jämfört med kollektivt eftersom det är tättbebyggt område med god kollektivtrafik inom de avstånd som ungdomarna kan ta sig med sina mopedbilar.
 
Jag tror att litet ändrade regler skulle lösa det problemet.
Som t.ex. att införa krav på nyttotrafik för EPA, A-traktor och Mopedbil.
Åka till skolan där kollektivtrafik saknas = okej.
Åka till fritidsintressen = okej.
Åka och handla = okej.
Åka till doktorn = okej.
Vara ute på Cruising = otillåtet.

Det skulle dels minska nöjet med fordonen och dels ge Polisen möjlighet att rensa upp när fordonen stör.
Samtidigt som de som verkligheten behöver kunna ta sig till olika platser kommer att kunna det.
Men det är väl redan så?

Edit. Åtminstone i Finland. Trodde det var så i alla EU-länder
 
De behöver bättre utbildning.
Långsamma fordon skall släppa förbi, sådana är reglerna.
Att bli irriterad på att trafikreglerna inte efterföljs är ju inte ett A-traktor-problem.
Det är ett laglydighetsproblem.
Sen hjälper det inte att vissa av a-traktorerna tävlar vem som har längst kö bakom. De borde bli upplysta om grundreglerna igen om att man inte ska hindra annan trafik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp