Mmm känns jättetryggt att de här ungdomarna sedan, med allt de lärt sig från mopedbilen, ska köra pappas Suv eller den bil de kanske får.Enligt en rapport från 2021 har antalet mopedbilar i min kommun (som är stor, min del av den, där jag antar att mopedbilsantalet procentuellt är absolut högst, utgör till ytan en liten del av denna kommun) ökat med 1500 % sedan 2009 och ligger 2021 på drygt 3 ggr så hög nyregistrering som kommunsnittet i Sverige.
Underbart citat också från en intervjuad mopedbilsförare i kommunen som ganska väl illustrerar min bild:
"”Jag ville ha mopedbil. Alla mina kompisar fyller år innan mig och fick mopedbil när de fyllde år. Jag behöver inte ha en för en särskild hobby eller så. A-traktor var aldrig aktuellt, hastigheten är för långsam. En mopedbil är roligare och enklare. Skulle de få gå i samma hastighet skulle det varit mer intressant med A-traktor. En vanlig fräsch bil skulle ju vara schysst” "
Redigerat: tillägg:
Hittade följande text i samma rapport. Ganska skrämmande tycker jag, även om det tack och lov är inga eller väldigt få allvarliga olyckar (so far):
"Polisen delar bilden av inga eller väldigt få allvarliga olyckor men att mindre incidenter sker regelbundet 62. Vanligast är singelolyckor även om det förekommer olyckor med annan. Inte sällan kopplas singelolyckor till vårdslöst framförande av fordon som oftast uppstår vid buskörning.
Polisen anger att de regelbundet genomför olika typer av kontroller av mopedbilar och A-traktorer. Både i trafikkontroller av hastighet och mobil- och bältesanvändning samt ”flygande besiktning” vid skolor med fordonskontroller 63. Polisen anger att de driver dessa insatser för att behovet är stort. Många använder mobilen under färd och många använder inte heller sitt bälte. Dessutom är fordonsbrister vanligt, framförallt bland A-traktorer även om det förekommer även bland mopedbilar.
De flesta förarna anger att de alltid använder bälte, där en menar att hon ”brukar använda, men ibland är det bråttom och då sätter jag inte på det”. Angående att använda mobiltelefon under färd för samtal eller för att lyssna på musik anger samtliga att de på lika sätt använder telefonen under färd men att det går att koppla in telefonen i mopedbilen och styra musik och samtal via displayen. Flera berättar att de använder mobilen för att byta musik. Några användare medger att de haft fler i mopedbilen än tillåtet, men då att det endast skett någon gång samt att sträckan de kört varit väldigt kort och endast inom tätort och inte på större vägar."
(KOUCKY & PARTNERS AB 2021 MOPEDBILAR OCH A-TRAKTORER, DESS ANVÄNDARE OCH TRAFIKSÄKERHET )
Är det då de ska tävla i 300 km i timman på E4 till Uppsala med Porchen? (medan de ändrar musik i mobilen, med tre lager vänner i det lätt obefintliga baksätet?)
Hur ska de lyckas skaka av sig alla de usla vanorna under en körkortsutbildning de garanterat kommer anse är totalt obehövlig?
Kunde man ha en regel som säger att det är förbjudet att äga något dylikt transportmedel om man bor i stadsbebyggt område? (bortsett från att ju mer jag läser i tråden desto mer tycker jag bara att de kan sätta 18 och körkort på alltihop.)