Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Enligt en rapport från 2021 har antalet mopedbilar i min kommun (som är stor, min del av den, där jag antar att mopedbilsantalet procentuellt är absolut högst, utgör till ytan en liten del av denna kommun) ökat med 1500 % sedan 2009 och ligger 2021 på drygt 3 ggr så hög nyregistrering som kommunsnittet i Sverige.
Underbart citat också från en intervjuad mopedbilsförare i kommunen som ganska väl illustrerar min bild:

"”Jag ville ha mopedbil. Alla mina kompisar fyller år innan mig och fick mopedbil när de fyllde år. Jag behöver inte ha en för en särskild hobby eller så. A-traktor var aldrig aktuellt, hastigheten är för långsam. En mopedbil är roligare och enklare. Skulle de få gå i samma hastighet skulle det varit mer intressant med A-traktor. En vanlig fräsch bil skulle ju vara schysst” "

Redigerat: tillägg:
Hittade följande text i samma rapport. Ganska skrämmande tycker jag, även om det tack och lov är inga eller väldigt få allvarliga olyckar (so far):
"Polisen delar bilden av inga eller väldigt få allvarliga olyckor men att mindre incidenter sker regelbundet 62. Vanligast är singelolyckor även om det förekommer olyckor med annan. Inte sällan kopplas singelolyckor till vårdslöst framförande av fordon som oftast uppstår vid buskörning.

Polisen anger att de regelbundet genomför olika typer av kontroller av mopedbilar och A-traktorer. Både i trafikkontroller av hastighet och mobil- och bältesanvändning samt ”flygande besiktning” vid skolor med fordonskontroller 63. Polisen anger att de driver dessa insatser för att behovet är stort. Många använder mobilen under färd och många använder inte heller sitt bälte. Dessutom är fordonsbrister vanligt, framförallt bland A-traktorer även om det förekommer även bland mopedbilar.

De flesta förarna anger att de alltid använder bälte, där en menar att hon ”brukar använda, men ibland är det bråttom och då sätter jag inte på det”. Angående att använda mobiltelefon under färd för samtal eller för att lyssna på musik anger samtliga att de på lika sätt använder telefonen under färd men att det går att koppla in telefonen i mopedbilen och styra musik och samtal via displayen. Flera berättar att de använder mobilen för att byta musik. Några användare medger att de haft fler i mopedbilen än tillåtet, men då att det endast skett någon gång samt att sträckan de kört varit väldigt kort och endast inom tätort och inte på större vägar."

(KOUCKY & PARTNERS AB 2021 MOPEDBILAR OCH A-TRAKTORER, DESS ANVÄNDARE OCH TRAFIKSÄKERHET )
Mmm känns jättetryggt att de här ungdomarna sedan, med allt de lärt sig från mopedbilen, ska köra pappas Suv :arghh: eller den bil de kanske får.

Är det då de ska tävla i 300 km i timman på E4 till Uppsala med Porchen? (medan de ändrar musik i mobilen, med tre lager vänner i det lätt obefintliga baksätet?)

Hur ska de lyckas skaka av sig alla de usla vanorna under en körkortsutbildning de garanterat kommer anse är totalt obehövlig?

Kunde man ha en regel som säger att det är förbjudet att äga något dylikt transportmedel om man bor i stadsbebyggt område? (bortsett från att ju mer jag läser i tråden desto mer tycker jag bara att de kan sätta 18 och körkort på alltihop.)
 
Köra buss på Sveavägen med elsparkcyklar överallt är en alldeles speciell sorts utmaning kan jag berätta.
Det är det säkert. Det är nog mer så här att de står och ligger längs cykelbanorna och jag sällan stött på dem körda på vägen. Däremot vill man ju såklart inte köra in i en med cykel heller när det är mörkt. Dock har de en gräns att de inte kommer ut till oss och de kör inte i 40+ heller så det är mindre risk att de kör över barnen här.

Men självklart tycker jag att de gott kan försvinna också. Hur bra är det i vårt samhälle att konsumera fullstora batteridrivna fordon som leksaker och slänga i vattendrag med hållbarhet om mindre än 6 månader. Vad är det för konsumtion? Dåligt för folkhälsa och miljö. (ok med de privatägda säkert, de lär inte slängas på samma sätt antar jag och kanske framförs mer erfaret.)
 
Senast ändrad:
Känner att cykel kommer duga mycket bra för mitt barn till 18 år.
Vilket här skulle innebära att cykla längs en oupplyst gammalriksväg (få kör lagliga 80 där) utan cykelväg för att komma till fotboll, ridskola eller scouter, komma till puben säkert är inga problem eller till stationen för att ta sig till stan och hitta på satyg.

Möjligen att jag skulle cykla på gamlariksvägen i dagsljus men våre nära på självmord att ge sig ut där när det är mörkt. Alternativet är att ungen får hänga i byxbenen på föräldrarna för att kunna ta sig till aktiviteter utan att riskera liv och hälsa.

Detta är inte långt ut på landet utan bort i en grannkommun till Göteborg och ser ändå så illa ut med cykelväg.
 
Vilket här skulle innebära att cykla längs en oupplyst gammalriksväg (få kör lagliga 80 där) utan cykelväg för att komma till fotboll, ridskola eller scouter, komma till puben säkert är inga problem eller till stationen för att ta sig till stan och hitta på satyg.

Möjligen att jag skulle cykla på gamlariksvägen i dagsljus men våre nära på självmord att ge sig ut där när det är mörkt. Alternativet är att ungen får hänga i byxbenen på föräldrarna för att kunna ta sig till aktiviteter utan att riskera liv och hälsa.

Detta är inte långt ut på landet utan bort i en grannkommun till Göteborg och ser ändå så illa ut med cykelväg.
Mm jag håller verkligen med om att trafikverket och kommunerna borde bygga cykelvägar längs med landsvägar. Helt vansinnigt att de inte gjort det.

Folk bortåt stallet och grannorten här har bönat och bett om det i många år, helt galet att de inte får det.
(för att inte tala om ställen som där de lett själva cykelleden på 90 väg och 1+2 100 väg.)
 
Tycker det är riktigt sjukt att ungar får ut och köra riktiga bilar efter en dags utbildning.

Nej, de går inte så fort, men inne i samhället/stadstrafiken gör de precis lika mycket skada som en vanlig bil. Och hur mycket fick man inte träna stadskörning när man tog sitt vanliga körkort?

Sjukt är det!
En dags utbildning?
Vad har du fått det ifrån?

Idagsläget är den minst 12 tim lång. Den består av 4 tim praktisk körning, mer om du anses behöva det samt ca 6 teorilektioner beroende på hur de fördelat upp det. Sen teoriprov som är ganska så detsamma som för personbil så det krävs en hel del hemmastudier. Precis som för personbil så ska man ha minst 52 rätt av 65.
Så en dag tar det då inte.

Men mer praktisk utbildning hade behövts ja.
 
En dags utbildning?
Vad har du fått det ifrån?

Idagsläget är den minst 12 tim lång. Den består av 4 tim praktisk körning, mer om du anses behöva det samt ca 6 teorilektioner beroende på hur de fördelat upp det. Sen teoriprov som är ganska så detsamma som för personbil så det krävs en hel del hemmastudier. Precis som för personbil så ska man ha minst 52 rätt av 65.
Så en dag tar det då inte.

Men mer praktisk utbildning hade behövts ja.

Ja, 4 timmar körning var det jag syftade på.

Sen att de inte går så fort på landsväg är ju en sak, men att köra ihjäl någon inne i tätbebyggt område går precis lika bra med en EPA som med en vanlig bil.

Det är helt ofattbart att det får vara så tycker jag!
 
Ja, 4 timmar körning var det jag syftade på.

Sen att de inte går så fort på landsväg är ju en sak, men att köra ihjäl någon inne i tätbebyggt område går precis lika bra med en EPA som med en vanlig bil.

Det är helt ofattbart att det får vara så tycker jag!
4 timmar är det som ingår ja. Men det kan bli tvunget att ta fler lektioner beroende på behovet.
 
Underlätta kan man väl göra genom att hålla höger? Det är helt orimligt att de ska svänga av vägen varje gång det ligger en stressad bil bakom. Mitt exempel är en 70-sträcka med bra sikt, det är dock möten ibland som alla andra vägar. Det är inte många minuter en bilförare förlorar på att ligga bakom en epa den lilla sträcka det är in till staden härifrån.

Jag har bevittnat många livsfarliga omkörningar där bilförare ska om en epa till varje pris, mitt i kurva när de har möte osv. Jag upplever inte eporna som problemet. Och vi bor i en stad med mycket epor!

Sen kan jag tycka att de inte borde få framföras på 90-väg eller snabbare, då det med jämna mellanrum blir påkörda bakifrån. För deras säkerhet.
Det tar bara ngn sekund att köra åt sidan och släppa förbi en bil så förstår faktiskt inte alls orimligheten i det!
När jag är ute och åker med hästsläpet och kör på kurviga vägar där jag vill köra långsamt så kör jag åt sidan så fort det är lämpligt och släpper förbi bilar just för att jag inte vill ha massa vansinnes omkörningar och vill heller inte ligga ivägen.
 
Det tar bara ngn sekund att köra åt sidan och släppa förbi en bil så förstår faktiskt inte alls orimligheten i det!
När jag är ute och åker med hästsläpet och kör på kurviga vägar där jag vill köra långsamt så kör jag åt sidan så fort det är lämpligt och släpper förbi bilar just för att jag inte vill ha massa vansinnes omkörningar och vill heller inte ligga ivägen.
Håller med dig. Vi gör likadant när vi kör med släp.
 
Det tar bara ngn sekund att köra åt sidan och släppa förbi en bil så förstår faktiskt inte alls orimligheten i det!
När jag är ute och åker med hästsläpet och kör på kurviga vägar där jag vill köra långsamt så kör jag åt sidan så fort det är lämpligt och släpper förbi bilar just för att jag inte vill ha massa vansinnes omkörningar och vill heller inte ligga ivägen.
På en sträcka på 5 km skulle de behöva stanna minst 10-15 gånger om de skulle släppa förbi alla på väg in till stan. Jag tror inte du skulle göra det med hästtransport heller. Som bilförare får man vänta en stund tills det är lämpligt att köra om. Skulle det dock vara en ett+tvåväg med räcke och omöjligt att köra om vore det en annan sak. Men ingen bilförare kommer bli sen för att de måste köra 30 i en-två kilometer.
 
På en sträcka på 5 km skulle de behöva stanna minst 10-15 gånger om de skulle släppa förbi alla på väg in till stan. Jag tror inte du skulle göra det med hästtransport heller. Som bilförare får man vänta en stund tills det är lämpligt att köra om. Skulle det dock vara en ett+tvåväg med räcke och omöjligt att köra om vore det en annan sak. Men ingen bilförare kommer bli sen för att de måste köra 30 i en-två kilometer.
Det handlar ju inte om att svänga in och släppa förbi så fort man har en eller ett par bilar bakom? Men när man har samlat på sig 10-15 bilar bakom sig kan det kanske vara lämpligt att svänga in på närmsta lämpligt ställe och släppa förbi innan man puttrar vidare? Det är väl lika rimligt som att andra bilister ska behöva köra i 30 km/timme i några kilometer?
 
Det handlar ju inte om att svänga in och släppa förbi så fort man har en eller ett par bilar bakom? Men när man har samlat på sig 10-15 bilar bakom sig kan det kanske vara lämpligt att svänga in på närmsta lämpligt ställe och släppa förbi innan man puttrar vidare? Det är väl lika rimligt som att andra bilister ska behöva köra i 30 km/timme i några kilometer?
Jag håller helt med dig, men många verkar argumentera för att de ska släppa förbi varenda bil som blir irriterad över att epor existerar på vägarna.

Mitt argument är att det är väl ingen katastrof att behöva köra 30 i 1-2 km. Du förlorar absolut inte mycket tid på det.
 
Jag håller helt med dig, men många verkar argumentera för att de ska släppa förbi varenda bil som blir irriterad över att epor existerar på vägarna.

Mitt argument är att det är väl ingen katastrof att behöva köra 30 i 1-2 km. Du förlorar absolut inte mycket tid på det.
Sedan var det väl också så - enligt någon ovan - att bilskolorna faktiskt lär ut att de ska svänga in och släppa fram. Tråkigt att man aldrig ser det här omkring!
 
Jag håller helt med dig, men många verkar argumentera för att de ska släppa förbi varenda bil som blir irriterad över att epor existerar på vägarna.

Mitt argument är att det är väl ingen katastrof att behöva köra 30 i 1-2 km. Du förlorar absolut inte mycket tid på det.
Hade det varit 1-2 km hade nog ingen klagat heller. Det är sällan det handlar om så korta sträckor. Hamnar ofta bakom EPA på väg till stallet, där får jag vackert ligga bakom i fem km.
Rekordet var när en lång karavan av bilar (jag var kanske... bil 10 i ordningen?) tvingades köra bakom en epa i över två mil, några lyckades göra några riktigt riskabla omkörningar men i övrigt kom ingen förbi - epan låg och slickade mittlinjen i över två mil på en väg med gott om busshållplatser, avtagsvägar osv. Och jag har många, många liknande upplevelser.

Det är INTE många sekunder det handlar om för en Epa att gå åt sidan - något som de dessutom har en skyldighet att göra. Jag tycker det blir en helt bisarr diskussion att hävda att de "aldrig kommer komma fram om de ska hålla på att släppa förbi bilar": det är väl för sjutton bara en konsekvens de själva får ta om de väljer att köra ett sådant fordon.
 
Hade det varit 1-2 km hade nog ingen klagat heller. Det är sällan det handlar om så korta sträckor. Hamnar ofta bakom EPA på väg till stallet, där får jag vackert ligga bakom i fem km.
Rekordet var när en lång karavan av bilar (jag var kanske... bil 10 i ordningen?) tvingades köra bakom en epa i över två mil, några lyckades göra några riktigt riskabla omkörningar men i övrigt kom ingen förbi - epan låg och slickade mittlinjen i över två mil på en väg med gott om busshållplatser, avtagsvägar osv. Och jag har många, många liknande upplevelser.

Det är INTE många sekunder det handlar om för en Epa att gå åt sidan - något som de dessutom har en skyldighet att göra. Jag tycker det blir en helt bisarr diskussion att hävda att de "aldrig kommer komma fram om de ska hålla på att släppa förbi bilar": det är väl för sjutton bara en konsekvens de själva får ta om de väljer att köra ett sådant fordon.
Jag håller med dig till 100%! Jag reflekterar bara på några av de totalt livsfarliga omkörningar jag bevittnat på min 5-km sträcka in till stan. Hur kan folk ha så sjukt bråttom!?

Jag har inte hört att vi har haft det problemet i vår kommun, det skulle nog fort bli en stor grej i tidningen/sociala medier. Det största problemet vi har haft är störande musik på nätterna, men de jag kör om verkar uppföra sig helt ok i trafiken. Sen har jag också ringt och polisanmält en epa som uppenbarligen gick minst 70km/h.
 
Jag håller med dig till 100%! Jag reflekterar bara på några av de totalt livsfarliga omkörningar jag bevittnat på min 5-km sträcka in till stan. Hur kan folk ha så sjukt bråttom!?

Jag har inte hört att vi har haft det problemet i vår kommun, det skulle nog fort bli en stor grej i tidningen/sociala medier. Det största problemet vi har haft är störande musik på nätterna, men de jag kör om verkar uppföra sig helt ok i trafiken. Sen har jag också ringt och polisanmält en epa som uppenbarligen gick minst 70km/h.
Då är jag med dig, jag håller med om att man aldrig någonsin kan (ska) ha så bråttom att man gör farliga omkörningar för att vinna några sekunder på en kilometerlång sträcka.

Jag blir så kluven när jag ser epor som uppenbart går för fort. Dels en viss lättnad över att inte bli uppehållen 50 km under hastighetsgräns, men paragrafryttaren i mig blir givetvis vansinnig :D
 
Hade det varit 1-2 km hade nog ingen klagat heller. Det är sällan det handlar om så korta sträckor. Hamnar ofta bakom EPA på väg till stallet, där får jag vackert ligga bakom i fem km.
Rekordet var när en lång karavan av bilar (jag var kanske... bil 10 i ordningen?) tvingades köra bakom en epa i över två mil, några lyckades göra några riktigt riskabla omkörningar men i övrigt kom ingen förbi - epan låg och slickade mittlinjen i över två mil på en väg med gott om busshållplatser, avtagsvägar osv. Och jag har många, många liknande upplevelser.

Det är INTE många sekunder det handlar om för en Epa att gå åt sidan - något som de dessutom har en skyldighet att göra. Jag tycker det blir en helt bisarr diskussion att hävda att de "aldrig kommer komma fram om de ska hålla på att släppa förbi bilar": det är väl för sjutton bara en konsekvens de själva får ta om de väljer att köra ett sådant fordon.

Nu handlade det ursprungliga inlägget om att jag körde sonens A-traktor på sidan av vägen, även kallat vägkanten, på en öppen och fin landsväg. Gott om utrymme att säkert köra om vilket var som skribenten svarade på. Därifrån har det vridits till att "de aldrig kommer fram om de ska släppa förbi bilar". Utifrån min placering på vägen så var det fullt möjligt att ta sig förbi på ett säkert sätt. Kör själv samma väg ca 4 gånger per dag, där jag kör om betydligt större traktorekipage och stora lastbilar med jämna mellanrum.

Nu kan jag ju bara tala utifrån min erfarenhet av A-traktorer, och häromkring sköter sig de allra flesta med att gå undan. Sisådär med hastigheterna dock när de tror att ingen ser. Med tanke på att en bruten plombering kräver ny registreringskontroll samt att kontrollbesiktningen ger omedelbart körförbud så är det en bit på väg att hindra höga hastigheter. Flygande besiktning med bruten plombering ger också omedelbart körförbud. Dock gäller det bara det nya, exploderande h-reggen.
 
På en sträcka på 5 km skulle de behöva stanna minst 10-15 gånger om de skulle släppa förbi alla på väg in till stan. Jag tror inte du skulle göra det med hästtransport heller. Som bilförare får man vänta en stund tills det är lämpligt att köra om. Skulle det dock vara en ett+tvåväg med räcke och omöjligt att köra om vore det en annan sak. Men ingen bilförare kommer bli sen för att de måste köra 30 i en-två kilometer.
Alltså det tar ju bara en sekund att släppa förbi en bil så förstår faktiskt inte problemet? So what om dom får stanna 10 ggr, dom förlorar då 10 sekunder.. Är det inte viktigare att undvika livsfarliga omkörningar för att folk blir stressade?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp