Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Alltså det tar ju bara en sekund att släppa förbi en bil så förstår faktiskt inte problemet? So what om dom får stanna 10 ggr, dom förlorar då 10 sekunder.. Är det inte viktigare att undvika livsfarliga omkörningar för att folk blir stressade?
Testa du att stanna för varje bil som kommer ifatt. Tror du kommer märka att det är mer än en sekund. Och ja, jag tycker att det borde finnas bättre lösningar för tonåringar att ta sig fram än dessa omreggade bilar.
 
Testa du att stanna för varje bil som kommer ifatt. Tror du kommer märka att det är mer än en sekund. Och ja, jag tycker att det borde finnas bättre lösningar för tonåringar att ta sig fram än dessa omreggade bilar.
Jo jag brukar som sagt stanna så fort det bildas kö eller om det blir en liten raksträcka så att bakomvarande tar sig lätt förbi. Och jo det tar inte mycket mer än en sekund.
Vill verkligen inte ligga ivägen för andra och skapa farliga situationer. Känns som att det har blivit någon form av prestige att inte släppa förbi bakomvarande.
Läste en ungdom i A-traktor som vägrade släppa förbi medtrafikanter för att dom inte tackade. Jag kan väl oxå tycka att man tackar om någon släpper förbi men slutar inte bara för att hämnas dom som inte gör det. Helt galet i min mening!
 
Alltså det tar ju bara en sekund att släppa förbi en bil så förstår faktiskt inte problemet? So what om dom får stanna 10 ggr, dom förlorar då 10 sekunder.. Är det inte viktigare att undvika livsfarliga omkörningar för att folk blir stressade?
Det är faktiskt på andras ansvar att låta bli att göra livsfarliga omkörningar oavsett hur stressade som de blir.
Alla måste ta sitt ansvar i trafiken.
 
Jag körde om en a-traktor som höll 40 på en 60 sträcka. Det var visst inte bra för föraren för han gasade på och la sig i baken på mig som höll 60. Lite senare övergick vägen till 80 och jag ökade till det, då kom a-traktorn och drog förbi i över 100 knyck. En ombyggd ganska ny Volvo 850 (tror jag). Finns väldigt många ombyggda nya bilar här. Bl.a. en fin Bmw.
 
Det beror väl på varför man vill att de ska förbjudas? Som sagt de flesta här sköter sig, för min del är inte problemet att de trimmar sina fordon eller är farliga utan att det är fruktansvärt irriterande med så långsamma fordon på 90-vägar med dåliga omkörningsmöjligheter.

Jag säger också förbjud. Står fast vid att de inte har något syfte, kör riktig bil eller åk på annat vis. Personer under 18 har klarat sig bra utan en "bil" fram tills ganska nyligen, svårt att tro att det är så viktigt nu.
Jag var 15 år 1995 och fick min moped. Redan då fanns EPA, minns jag tittade långt efter dem flera år innan jag fick mopeden, speciellt en som kördes i byn jag bodde i, den var orange, alldeles metallic, blank och vacker! Det är snart 30 år sedan jag såg den första gången, men jag tänker på den fortfarande. Så. Jävla. Vacker! Självklart har de ett syfte, även om inte alla förstår sig på dem.

Min moped var min Frihet, en högt älskad ting som jag vårdade ömt och sörjer än i dag att den försvann och att jag inte kan köra. Det är inte svårt att förstå vilken känsla dagens ungdomar med EPA/A-traktorer/mopedbilar (och mopeder) har för sina bilar, rena rama friheten. Säkert precis samma känsla jag hade för min, jag tycker inte att man ska ta bort det för dem, ingår i utvecklingen för att bli vuxen.

Det är tråkigt att det är dålig utbildning, tråkigt att vissa ungdomar inte kan hantera dem, men definitivt också tråkigt att vuxna människor med ett körkort och bättre konsekvenstänk beter sig så ruskigt illa i trafiken som de gör så fort de ser en långsamtgående fordon.
 
Fast om jag kan göra så att risken minskar så ser jag inte problemet? Det tar mig som sagt ngn sekund att släppa förbi en bil och då gör jag hellre det än att riskera en olycka som min häst blir inblandad i.
Självklart skall alla gör vad de kan för att trafiken skall vara så säker som möjligt.
Men därifrån till att skylla på andra långsamtgående fordon när man tappar tålamodet och gör livsfarliga omkörningar är det ett långt steg.
Man skall helt enkelt låta bli att göra livsfarliga omkörningar oavsett av den enkla anledningen att de är just livsfarliga.
Tålamod är en av de bästa egenskaper som man kan ha i trafiken.
 
Alltså det tar ju bara en sekund att släppa förbi en bil så förstår faktiskt inte problemet? So what om dom får stanna 10 ggr, dom förlorar då 10 sekunder.. Är det inte viktigare att undvika livsfarliga omkörningar för att folk blir stressade?
Hålla till höger gör eporna här. Men svänga av vägen och stanna varenda gång en bil kommer ikapp tar inte en sekund, det är helt orimligt.

Det är den som gör den livsfarliga omkörningen som har ansvaret för det beslutet.
 
Jag är jätteglad att förmånen att inneha ”traktorer” finns för ungdomarna. Jag är lärare på högstadiet i traktortät kommun och min 17-åriga dotter har en XC90 så hon kan köra sina hästar själv de max 2 milen till sina träningar. Träningar och tävlingar längre bort eller där jag ska med så kör jag. Vi har haft mopeder länge i familjen, vuxna som ungdom, och så hänsynslösa som bilister är mot mopedister är svårt att hitta motstycke till 😱 Möjligtvis mot träningscyklister, de verkar få mkt skit! Och då är det fortfarande från över 18åringar i bilar… Så fordonet spelar snnolikt ingen jätteroll, idioter finns överallt runt omkring oss… Dottern hade först en mopedbil, den brast underredet på helt utan förvarning när de var ute och körde 😱 Då fick det bli en traktor, alldeles för riskabla fordon de där mopedbilarna. Det är undantag de traktorföraren som inte kan uppföra sig i trafiken häromkring.
 
Det finns många som aldrig borde fått ta körkort, hänsynslösheten och respektlösheten vissa har mot sina medtrafikanter är skrämmande. När jag hade hund hade jag en ständig rädsla att idioten som slickade baken skulle köra in i oss om jag var tvungen att bromsa.

Men de hänsynslösa ändrar inte att jag tycker att fordon framförda av ungdomar inte ska gå snabbare än 30.
 
Jag är jätteglad att förmånen att inneha ”traktorer” finns för ungdomarna. Jag är lärare på högstadiet i traktortät kommun och min 17-åriga dotter har en XC90 så hon kan köra sina hästar själv de max 2 milen till sina träningar. Träningar och tävlingar längre bort eller där jag ska med så kör jag. Vi har haft mopeder länge i familjen, vuxna som ungdom, och så hänsynslösa som bilister är mot mopedister är svårt att hitta motstycke till 😱 Möjligtvis mot träningscyklister, de verkar få mkt skit! Och då är det fortfarande från över 18åringar i bilar… Så fordonet spelar snnolikt ingen jätteroll, idioter finns överallt runt omkring oss… Dottern hade först en mopedbil, den brast underredet på helt utan förvarning när de var ute och körde 😱 Då fick det bli en traktor, alldeles för riskabla fordon de där mopedbilarna. Det är undantag de traktorföraren som inte kan uppföra sig i trafiken häromkring.

Får man alltså köra hästtransport med en sån A-traktor? (Med tanke på tyngden alltså.)
 
Med traktorkort/AM-kort så får dessa ungdomar köra väldigt tunga fordon då dagens traktor är gigantiska.

Därav min fråga om inte gränserna för bilkörkort gäller, alltså gemensamma totalvikter på 3 500 kilo.
Gäller bara den gamla bilregeln att släpets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt? (Men utan ovannämnd gräns.)
 
Att det är ett dragfordon vet jag. Jag tänker på kombinationen tungt släp och 17-årig förare.
Är det samma viktregler som för B-/B96-/BE-kort?
Man får inte BE-behörighet på ett AM-kort.
Sen kan man ta traktorkort också. Det är inte detsamma som AM som krävs för moped/mopedbil och hastigheter på 45 km.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp