Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Som sagt, här i krokarna finns en 10-tons Scania ombyggd till A-traktor. Killen som har den drar också hästsläp när han ska iväg på tävlingar. DET är anledningen till att jag inte tycker att traktorerna ska få gå lika snabbt som mopedbilarna. En traktor kan vara vad som helst i grunden, medan en mopedbil är liten och lätt. Nu är jag inte ett dugg orolig för fordonets framförande i det här fallet, men som högstadielärare i en traktortät kommun träffar jag dagligen förare som absolut inte borde få framföra något annat än på sin höjd cykel, med tanke på hur de resonerar runt saker och ting...
 
På en av mina bostadsorter så är det största problemet med traktorerna att de drar runt i klungor, låter illa och skitar ner.
Det känns som att föräldrarna har dumpat dem där för att slippa ha stöket hemma.
+1 på den. Sedan är det en hel massa buskörning här och de sk crusingarna:meh:.

Samtidigt så är det i mycket samhällets eget fel. Många mötesplatser för ungdomarna har i alla fall i mina trakter försvunnit som ex ungdomsgårdar. Så parkeringen utanför ex mataffären har blivit nya mötesplatsen. Men här är det också mycket pga att föräldrarna inte verkar orka bry sig eftersom ungdomsgårdarna i flesta fall kräver att föräldrarna ställer upp att vara vakt någon kväll/månad. Jag tror inte alla jobbar skift/är ensamstående med flera barn eller liknande som gör att de inte har möjlighet.
 
Jag tycker att det är mer än märkligt att 15-16 åringar anses vara för omogna för att få rösta (utöver det lokala valet då möjligen) men det går alldeles utmärkt att sätta dem i tunga bilar (och även lastbilshytter!!!) och låta dem köra på allmänna vägar! Ja, de är visserligen klassade som traktorer, men det är fullt möjligt att köra ihjäl någon i 30 med ett 10-tons fordon ändå. Jag tycker att det borde finnas någon gräns för vad som får byggas om till A-traktor åtminstone, om den samtidigt ska framföras på allmänna vägar.
Det skulle alltså vara fullt lagligt att ta en tung lastbil, konvertera den till A-traktor, hänga på ett släp och låta en 16-åring dra omkring en 24 m långtradare vägandes 60 ton i 30 km/h ute på vägen???
 
Jag tycker att det är mer än märkligt att 15-16 åringar anses vara för omogna för att få rösta (utöver det lokala valet då möjligen) men det går alldeles utmärkt att sätta dem i tunga bilar (och även lastbilshytter!!!) och låta dem köra på allmänna vägar! Ja, de är visserligen klassade som traktorer, men det är fullt möjligt att köra ihjäl någon i 30 med ett 10-tons fordon ändå. Jag tycker att det borde finnas någon gräns för vad som får byggas om till A-traktor åtminstone, om den samtidigt ska framföras på allmänna vägar.
Det skulle alltså vara fullt lagligt att ta en tung lastbil, konvertera den till A-traktor, hänga på ett släp och låta en 16-åring dra omkring en 24 m långtradare vägandes 60 ton i 30 km/h ute på vägen???
Ja det är fullt lagligt.
 
Jag skulle inte låta min dotter köra hästarna om jag misstänkte henne ha brist på omdöme.
Det ligger väl lite i tonåringars natur att ha just det lite grann. Beroende på mognad och kön.

Själv är jag i smyg lite glad att mina barn inte passerade mitt krav för att ta mopedkort, så ingen av dem vistas i trafiken på det viset. Mitt krav var godkända betyg, alla ämnen den terminen de blev 15. Om de inte var motiverade nog att lägga ner lite arbete på att klara även lite tristare ämnen i skolan så är de inte mogna att köra moped i trafiken heller och får ta konsekvenserna av sitt eget beslut. Det var ingen omöjligt krav för någon av dem, krävdes bara att de ansträngde sig lite, och det var visst ointressant.
 
Jag är jätteglad att förmånen att inneha ”traktorer” finns för ungdomarna. Jag är lärare på högstadiet i traktortät kommun och min 17-åriga dotter har en XC90 så hon kan köra sina hästar själv de max 2 milen till sina träningar. Träningar och tävlingar längre bort eller där jag ska med så kör jag. Vi har haft mopeder länge i familjen, vuxna som ungdom, och så hänsynslösa som bilister är mot mopedister är svårt att hitta motstycke till 😱 Möjligtvis mot träningscyklister, de verkar få mkt skit! Och då är det fortfarande från över 18åringar i bilar… Så fordonet spelar snnolikt ingen jätteroll, idioter finns överallt runt omkring oss… Dottern hade först en mopedbil, den brast underredet på helt utan förvarning när de var ute och körde 😱 Då fick det bli en traktor, alldeles för riskabla fordon de där mopedbilarna. Det är undantag de traktorföraren som inte kan uppföra sig i trafiken häromkring.
Det här är faktiskt bland det mest skrämmande jag sett på det här forumet. Helt jävla vrålsjukt att det är tillåtet.
 
Det här är faktiskt bland det mest skrämmande jag sett på det här forumet. Helt jävla vrålsjukt att det är tillåtet.
Ja, sinnessjukt.
Har sett många sådana exempel i camping-svängen där de vuxna som inte har be-kort tycker det är jättekäckt att barnet med a-traktor drar stora tunga husvagnen från typ Borås till Varberg för uppställning.
När jag som få hade ”bara” utökat kort men nästan 20 års körkortstid inte fick dra samma vagn en meter med min stora suv. 🙄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp