Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

En sak som slog mig. Är inte Sverige ganska ensamma om fenomenet A-traktor? Hur tar sig ungdomar i andra länder runt?
Här i Finland så gjorde de det enklare att få undantagstillstånd för bilkörkort vid 17 års ålder för något år sedan. Möjligheten till undantag har funnits redan tidigare men det var hårda krav för att få det beviljat, nu så beviljas tror jag över 90% av alla ansökningar.
Och på landet så ansöker i princip alla vid 17års ålder nu. Annars är det moped och mopedbil eller traktor/fyrhjuling som gäller för att ta sig runt (för de som har råd med det förstås).

17 åringar är överrepresenterade i olycksstatistiken, så jag behöver kanske inte nämna att jag tycker de borde skärpa kraven igen.
 
Landsbygden var mer levande förr än nu. Här fanns dansbanor och många affärer som nu mer lagt ner och allt är mycket lägre bort.
Men är det verkligen för att handla som ungdomarna måste åka bil?

I den gamla bruksorten jag bor, så åker alla tonårskillarna a-traktor. Men definitivt inte för att köpa skor eller nya strumpor, utan för att hänga med kompisar. Och så läggs det massor av tid och pengar på att mecka och trimma och fixa med a-traktorerna. De har ett stort motorintresse, helt enkelt. Det är därför de har a-traktor. Inte för att de behöver handla så mycket hela tiden och inte kommer till butikerna annars (ungdomar har ju i regel begränsat med pengar, så dagliga shoppingturer blir det knappast. Dessutom lägger de sina pengar på a-traktorn.).

Gå ut på lokal gör de sällan, vare sig då eller nu. Finns inte många lokaler som släpper in femtonåringar, och det fanns det inte förr (30-50-talet) heller. Nån lokal dansbana har aldrig funnits, utan det är då som nu informellt kompishäng som gäller. Förr åkte man skidor, nu åker de skoter och a-traktor.

Visst fanns det fler affärer nära förr, blomaffär och klädaffär t ex, som inte finns nu, men å andra sidan erbjuder ju näthandeln ett utbud som många gånger om övertrumfar vad som fanns i de butikerna.
 
Men är det verkligen för att handla som ungdomarna måste åka bil?

I den gamla bruksorten jag bor, så åker alla tonårskillarna a-traktor. Men definitivt inte för att köpa skor eller nya strumpor, utan för att hänga med kompisar. Och så läggs det massor av tid och pengar på att mecka och trimma och fixa med a-traktorerna. De har ett stort motorintresse, helt enkelt. Det är därför de har a-traktor. Inte för att de behöver handla så mycket hela tiden och inte kommer till butikerna annars (ungdomar har ju i regel begränsat med pengar, så dagliga shoppingturer blir det knappast. Dessutom lägger de sina pengar på a-traktorn.).

Gå ut på lokal gör de sällan, vare sig då eller nu. Finns inte många lokaler som släpper in femtonåringar, och det fanns det inte förr (30-50-talet) heller. Nån lokal dansbana har aldrig funnits, utan det är då som nu informellt kompishäng som gäller. Förr åkte man skidor, nu åker de skoter och a-traktor.

Visst fanns det fler affärer nära förr, blomaffär och klädaffär t ex, som inte finns nu, men å andra sidan erbjuder ju näthandeln ett utbud som många gånger om övertrumfar vad som fanns i de butikerna.
Här är dom till för att sladda på parkens grusparkering och förstöra den. Häromkvällen ringde jag polisen och berättade att nu är det vårdslöshet i trafik och 2 epor förstör parkeringen. Efter ettag kom det en passat och parkerade bredvid mig. Den stod där ett tag och beundrade eporna när dom sladdade omkring bland parkerade bilar. Efter några minuter klev gubbarna ur passaten och avbröt det roliga :laugh:.
 
Hur överlevde man där innan var man hade bil då? Givet att det finns mataffär på gång/cykelavstånd, då.
Det har lagts ner många busslinjer de senaste åren, samt att tidtabellerna för de busslinjer som finns glesats ut.

Ibland har reguljär busstrafik ersatts med anropstrafik (med tidtabell), men tonåringarna har sällan den framförhållning på ett dygn eller så som krävs för att "beställa" buss.
För tonåringarna så är vanlig busslinje med tidtabell, så att säga effektivare. Typ "vi åker in till tätorten med bussen som går kl 17 idag", vilket de bestämmer kl 16.30...

Det är i huvudsak äldre som ska till vårdcentralen, frissan och kanske handla som använder den anropsstyrda trafiken.
Men inte ens de äldre är så att säga nöjda.

I vår kommun, så anordnas "EPA-träffar" för ungdom. I tätorten...
 
Kan någon förklara varför det inte är nr-plåt bak på epa/A-traktor?
Jag blev omkörd av en sån för någon vecka sen, jag låg i 70... Och tänkte då på varför dom inte har nr-plåt.
Det skulle det vara lag på 👍
Det här undrar jag också!

Att jordbrukstraktorer och andra äkta arbetsfordon inte har någon bra plats för en registreringsskylt bak, må så vara, men det borde för sjutton vara möjligt att en särskild regel för de ombyggda personbilarna...

Jag har också blivit omkörd på 70-väg av EPA/A-traktor.
 
Men är det verkligen för att handla som ungdomarna måste åka bil?

I den gamla bruksorten jag bor, så åker alla tonårskillarna a-traktor. Men definitivt inte för att köpa skor eller nya strumpor, utan för att hänga med kompisar. Och så läggs det massor av tid och pengar på att mecka och trimma och fixa med a-traktorerna. De har ett stort motorintresse, helt enkelt. Det är därför de har a-traktor. Inte för att de behöver handla så mycket hela tiden och inte kommer till butikerna annars (ungdomar har ju i regel begränsat med pengar, så dagliga shoppingturer blir det knappast. Dessutom lägger de sina pengar på a-traktorn.).

Gå ut på lokal gör de sällan, vare sig då eller nu. Finns inte många lokaler som släpper in femtonåringar, och det fanns det inte förr (30-50-talet) heller. Nån lokal dansbana har aldrig funnits, utan det är då som nu informellt kompishäng som gäller. Förr åkte man skidor, nu åker de skoter och a-traktor.

Visst fanns det fler affärer nära förr, blomaffär och klädaffär t ex, som inte finns nu, men å andra sidan erbjuder ju näthandeln ett utbud som många gånger om övertrumfar vad som fanns i de butikerna.

Men är det verkligen för att handla som ungdomarna måste åka bil?

I den gamla bruksorten jag bor, så åker alla tonårskillarna a-traktor. Men definitivt inte för att köpa skor eller nya strumpor, utan för att hänga med kompisar. Och så läggs det massor av tid och pengar på att mecka och trimma och fixa med a-traktorerna. De har ett stort motorintresse, helt enkelt. Det är därför de har a-traktor. Inte för att de behöver handla så mycket hela tiden och inte kommer till butikerna annars (ungdomar har ju i regel begränsat med pengar, så dagliga shoppingturer blir det knappast. Dessutom lägger de sina pengar på a-traktorn.).

Gå ut på lokal gör de sällan, vare sig då eller nu. Finns inte många lokaler som släpper in femtonåringar, och det fanns det inte förr (30-50-talet) heller. Nån lokal dansbana har aldrig funnits, utan det är då som nu informellt kompishäng som gäller. Förr åkte man skidor, nu åker de skoter och a-traktor.

Visst fanns det fler affärer nära förr, blomaffär och klädaffär t ex, som inte finns nu, men å andra sidan erbjuder ju näthandeln ett utbud som många gånger om övertrumfar vad som fanns i de butikerna.
Förr gick det att hänga med kompisar även utan bil när det inte var över 2 mil till närmaste ställe att hänga på. Här finns det massa spår av dansbanor på olika platser. 50 år sedan var ju på 70talet och ja då fanns inte många dansbanor kvar utan var då det började här med att allt skulle vara i centrum.
För snart 30 år sedan var jag en del på disko i grundskolan ett tag och även fritidsgården. Jag hade ändå tur som borde så nära men skillnad för dom som har ca 2 mil till skolan och centrum där allt var. Sedan kom år av ingen fritidsgård men nu har det byggts upp 1 igen men fortfarande svårt för dom som bor långt ifrån.

På 30-40-50 tal var även 15åringar välkomna här på dansbanorna. Dansbarnorna var inte så märkvärdiga.
Här Hällesåker 50tal
Screenshot_20241004_193623_Chrome.jpg
 
Det har lagts ner många busslinjer de senaste åren, samt att tidtabellerna för de busslinjer som finns glesats ut.

Ibland har reguljär busstrafik ersatts med anropstrafik (med tidtabell), men tonåringarna har sällan den framförhållning på ett dygn eller så som krävs för att "beställa" buss.
För tonåringarna så är vanlig busslinje med tidtabell, så att säga effektivare. Typ "vi åker in till tätorten med bussen som går kl 17 idag", vilket de bestämmer kl 16.30...

Det är i huvudsak äldre som ska till vårdcentralen, frissan och kanske handla som använder den anropsstyrda trafiken.
Men inte ens de äldre är så att säga nöjda.

I vår kommun, så anordnas "EPA-träffar" för ungdom. I tätorten...
Fast saken är ju att på orten jag pratar om så fanns det inte bussar förr heller. Inte mer än nu, i alla fall.

Jag skulle säga att det som ändrats är att nuförtiden har killarna ett motorintresse. Som exempel: Det finns en inofficiell ”vandringsled” upp till en grillplats byggd av lokala krafter. Den har aldrig varit utmärkt på någon karta, men i typ 80 år har lokalbefolkningen haft det som utflyktsmål och ställe att ”hänga”. Skillnaden är att på 40-talet åkte man skidor dit. Ingen hade en skoter. Idag åker man skoter dit, och ingen har några skidor.

Att det ordnas ”EPA-träff” är väl en spegling av samma motorintresse? För jag antar att det inte ordnades ”bussträffar” förr?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp